Wow, vilken otrolig pedagogisk och tydlig förklaring! Tusen tack för att du tog dig tiden. Jag hade tänkt köpa Loctite 222 men ser att det inte verkar finnas några fysiska affärer med den i lager, så blir nog att jag får beställa den online. Då kan jag sizea och använda den redan imorgon, men lösa med lite extra loctite sen. Och då med hjälp av förklaringen här.Ja, fast istället för att droppa på, som tenderar att hamna lite överallt, så lägger du en droppe på någon hård yta, sen tar du en spetsig metallpinne, kanske en grövre nål, och doppar i din droppe. Sen använder du nålen till att med precision sätta Loctite BARA i gängan på skruven. Ingen annanstans. Det behövs inte så mycket, så hellre relativt lite, än en "blöt" skruv. Får du Loctite på en cylindrisk yta som löper i ett hål har du skaffat dig problem. Alltså typiskt på utsidan av en genomgående axel i ett hål. Då blir det onödigt besvärligt att få isär det den gången du vill ta isär något.
Med det sagt, tänk till när du sätter Loctite så att det verkligen är det sista du gör, när du drar fast skruven.
Sen när du drar fast skruven drar du tills den går i botten. Du behöver inte dra "hårt", eftersom Loctite sköter själva lösningen av förbandet.
Lite överkurs... de flesta vet nog inte hur ett skruvförband egentligen funkar. En skruv är egentligen en fjäder, d v s den ska dras så hårt att den fjädrar / sträcks ut. När den gör det, låser den fast sig m h a friktionen i gängan. Då sitter skruven fast. Har man för låg friktion i gängan lossnar skruven. Har man för hög friktion kommer åtdragningsmomentet att gå åt till att bara vrida ner skruven. Men det räcker inte till att sträcka skruven. Då kommer den förr eller senare att lossna. Men om man använder Loctite så höjer man friktionen (när Loctiten stelnat) och så sitter skruven kvar trots att skruven inte sträcktes när den drogs fast. Bra va?
Tack igen!