• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Inofficiella Traska-tråden: "For those who know"

Ja, fast istället för att droppa på, som tenderar att hamna lite överallt, så lägger du en droppe på någon hård yta, sen tar du en spetsig metallpinne, kanske en grövre nål, och doppar i din droppe. Sen använder du nålen till att med precision sätta Loctite BARA i gängan på skruven. Ingen annanstans. Det behövs inte så mycket, så hellre relativt lite, än en "blöt" skruv. Får du Loctite på en cylindrisk yta som löper i ett hål har du skaffat dig problem. Alltså typiskt på utsidan av en genomgående axel i ett hål. Då blir det onödigt besvärligt att få isär det den gången du vill ta isär något.
Med det sagt, tänk till när du sätter Loctite så att det verkligen är det sista du gör, när du drar fast skruven.
Sen när du drar fast skruven drar du tills den går i botten. Du behöver inte dra "hårt", eftersom Loctite sköter själva lösningen av förbandet.

Lite överkurs... de flesta vet nog inte hur ett skruvförband egentligen funkar. En skruv är egentligen en fjäder, d v s den ska dras så hårt att den fjädrar / sträcks ut. När den gör det, låser den fast sig m h a friktionen i gängan. Då sitter skruven fast. Har man för låg friktion i gängan lossnar skruven. Har man för hög friktion kommer åtdragningsmomentet att gå åt till att bara vrida ner skruven. Men det räcker inte till att sträcka skruven. Då kommer den förr eller senare att lossna. Men om man använder Loctite så höjer man friktionen (när Loctiten stelnat) och så sitter skruven kvar trots att skruven inte sträcktes när den drogs fast. Bra va?
Wow, vilken otrolig pedagogisk och tydlig förklaring! Tusen tack för att du tog dig tiden. :heart: Jag hade tänkt köpa Loctite 222 men ser att det inte verkar finnas några fysiska affärer med den i lager, så blir nog att jag får beställa den online. Då kan jag sizea och använda den redan imorgon, men lösa med lite extra loctite sen. Och då med hjälp av förklaringen här.

Tack igen!

Wow, vilken otrolig pedagogisk och tydlig förklaring! Tusen tack för att du tog dig tiden. :heart: Jag hade tänkt köpa Loctite 222 men ser att det inte verkar finnas några fysiska affärer med den i lager, så blir nog att jag får beställa den online. Då kan jag sizea och använda den redan imorgon, men lösa med lite extra loctite sen. Och då med hjälp av förklaringen här.

Tack igen!
Varsågod! Kul att det uppskattas! 👍

Tack igen!

Vi inväntar otåligt bilder på underverket.

Står fortfarande leverans under dagen idag så det blir spännande.
Frågan är om jag kommer villhöva två gröna 38mm Traskor när det är dags.
Ska se vilken gröning jag gillar bäst så kanske en utav dom får glädja någon annan här på forumet :)

Antiklimax - fick en uppdateraing. Ska tydligen komma nästa måndag nu... Trots att den är i stan. FAAAAAANNN!

Nu håller vi tummarna för att @Cosmo får sin idag så vi får se lite bilder och höra lite intryck. :)

Ajdå, förstår det är snopet om man fått besked den ska komma idag. Jag var årminstone förberedd på att det skulle ta en vecka till.
Men det blir en nyårsgrej istället. Kul det med.
Hoppas @Cosmo får sin.

Ajdå, förstår det är snopet om man fått besked den ska komma idag. Jag var årminstone förberedd på att det skulle ta en vecka till.
Men det blir en nyårsgrej istället. Kul det med.
Hoppas @Cosmo får sin.
Ja, känns jäkligt segt. Samtidigt också utanför min kontroll. Ger det ett ärligt försök och hör av mig till dem och se vad de kan göra. Annars får jag vara gubbtjurig ett litet tag till och sen släppa det.

Håller verkligen tummarna för @Cosmo !

Fan vad segt! Nåväl, den som väntar på något gott… 🤷‍♂️
Ja det blir nog bra i slutänden 📦
Ser fram emot en Malachite så det blir en heads up på min gröna Summiteer 🎅
1735034647449.jpeg

1735034670800.jpeg

Tillbaka
Topp