• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Inofficiella Traska-tråden: "For those who know"

Tack för svaren! Då kan det mycket väl bli en Traska framöver :) är sugen på Commuter varianten. 36 mm verkar som en storlek som hade passat men såg att den inte hade ”Quick adjustment claspen”. Vet nån om den kommer att komma till 36 mm varianten?

Det har funnits på dem sedan i våras och ska finnas på de som kommer nästa månad. Har funnits att köpa från dem separat till de utan.också. Kanske nu med, vet ej.

Det lär vara lite större eller längre det spännet än det förra har nån sagt som har det. Tror det är samma som på Henry Archer och en del andra.

Så kom då ett nyhetsmejl från Traska och Jon Mack idag.

För er som inte får mejlen kan nämnas att en av nyheterna var att en ny batch av Venturer GMT ("iteraton 4") släpps nu på söndag den 1e klockan 17.00 svensk tid.

De övriga modellerna kommer söndagen 6e oktober med nya färger på urtavlorna.

Själv sitter jag nöjd vad gäller Venturer GMT i iteration 3. Det är så pass små ändringar, finjusteringar som jag nog inte skulle märka av eller sakna, tror jag. Det skulle vara en till Commuter 36 möjligen då ifall det blir nån färg jag inte kan motstå. Det vore inte helt omöjligt.

Den nya modellen som var menad skulle komma förhandsnyheter om i juli har blivit framskjuten i tid. Kanske under detta året. En designer var anlitad som gjort grejer åt LW och märken av dyrare slag, han nämnde inte vilka. Kanske inte blir lika sportig som de Traska man är van vid? Något för dem så nytt och annorlunda skrev han så han fått någon slags beslutsångest som fördröjde projektet en aning om jag förstod rätt..

Min andra Traska efter freediver. Och denna gång träffade jag verkligen rätt med utförandet i 36mm. Sjukt nöjd 🙂

1000013916.jpg

Såja, nu har jag tre Traska. Min första Summiter. En v2. Har inte sett nån v2 på forumet tidigare, tror jag men kan ha missat. Första året med double dome glas och den nyare kronan.

Blir det en fjärde i november? Hmm... nä va?

Den blev uppskjuten nya batchen av Summiter och Commuter och de andra till november. Först skulle de komma i september, sedan i början oktober, nu senaste budet i november. Men bra de vill få allt rätt först.

TrSv2.jpg

Idag kom bild på Traskas sida på den nya färgen på Summiter. Den släpps i nya batchen nu i oktober har jag för mig de skrev nånstans. Coming soon står det nu. Vad tycker ni? Jag tycker den är fin.

Idag kom bild på Traskas sida på den nya färgen på Summiter. Den släpps i nya batchen nu i oktober har jag för mig de skrev nånstans. Coming soon står det nu. Vad tycker ni? Jag tycker den är fin.

Den är inte dum. Kul med lite ny färg :)

Ser riktigt trevlig ut. Skulle kunna tänka mig en blå.

Söndagen 3 november släpps de nya omgångarna av Traskas modeller förutom Venturer GMT som finns ute redan nu.

Här är årets färger på Commuter 36. Den svarta är den blanksvarta emaljfärgen, likaså på den vita. Den gröna sunbursten ser inte så dum ut. Nyheter är ökad finish på visare samt frikopplad krona vid inskruvning samt tightare passning på ändlänkar.
TC1.jpg

Min emaljvita Venturer GMT som dagens klocka:

TRMC1.jpg

Senast ändrad:
Det finns några med Traska på forumet. Tänkte se om det finns några fler än jag som tycker "märket" om man får kalla det så, förtjänar en egen tråd.

Jag har fastnat för dem. Tycker de är ovanligt prisvärda och trevliga klockor. Inte minst för de har modellserier som tilltalar mig och exempelvis deras ythärdning av stålet till vad som uppges cirka fem gångers hårdhet jämfört med vanligt obehandlat 316L. Verken ska vara justerade i Traskas regi i 4 positioner och det stämmer nog. De flesta man hör om tycks hålla mer eller mindre cosc-tidshållning vid normal användning. Mina två är exempel på det. Den ena håller sig inom -1 - +2 och nollar ofta ut under några dagar. Den andre håller sig hittills inom ca +5 s/dygn. Känns som det allmänt är svårt att hitta prisvärdare under 10k(?) Känslan av dem på armen är mycket gedigen.

Fem modellserier finns för närvarande: Venturer GMT, Freediver, Seafarer, Summiter och Commuter. Commuter finns i 34,5 och 36,5 samt 38,5mm. Summiter i 38,5 och 36,5. Freediver är 40,5 och Seafarer samt Venturer GMT är 38,5 mm.

Ingen Traska är för närvarande vattenskyddad till mindre än 100m. Seafarer och Venturer 150m. Freedivern 200m. Modellserierna finputsas fortlöpande för varje år, man tycks ha ambitioner att hela tiden förbättra och att etablera sig seriöst på marknaden. Sånt är kul. I år ska en helt ny modell komma ut, en som skiljer sig i karaktär från de befintliga. På vilket vis har ännu inte sagts. Spännande... De nuvarande planerar man fortsätta med om jag förstått det rätt.

Fyll gärna på med egna bilder av era eller de ni haft alternativt åsikter om dem eller tankar oavsett ni haft, har eller skulle kunna tänka er att skaffa.

Här är mina båda. En Venturer GMT med vit emaljlacktavla och en Commuter 36 V3. Nu är jag nyfiken på en 34 mm Commuter.

Här en länk till min recension av Venturern:

TR16w.jpg

TR17w.jpg
Finns det några nackdelar med den där ythärdningen?

Finns det några nackdelar med den där ythärdningen?

I början av produktionen, på de första utgåvorna kunde stålet ha en något mörkare nyans, lite som åt titaniumhållet. En del tyckte det passade på klockorna som ju var ganska sportiga medan andra inte gillade det. Numer tycks man ha fått bort den skillnaden och de ser ut som vilken stålklocka som helst enligt de åsikter som jag hört. Jag ser heller ingen skillnad som jag tänkt på vad gäller exempelvis den V3 Commuter och Venturer jag har och vilken annan stålklocka som helst. Min V2 Summiter kan jag se en aningen mörkare färgton. Inget jag personligen tycker skämmer den typen av klocka, men som sagt nåt de tycks ha ändrat på nu.

Nån nackdel annat än det har jag inte hört något om. Bara att den fungerar, ungefär samma hårdhet som Sinns tegimenterade har det sagts. Slipar man på ytan vet jag inte hur det blir, om det blir färgförändring. Men skyddet förvinner väl vid kraftig polering/slipning antar jag, varför man nu skulle få för sig att göra det.

Det jag läst är att OM det trots allt blir nån repa så är det svårare att åtgärda.

Ja så kan det kanske vara i och med ytan är hårdare och annorlunda än underlaget. Sen om nån testat och fått resultat eller bara förmodat vet jag inte, har inte hört nån som försökt polera. Men verkar rimligt att det kunde bli vissa komplikationer.

Sen kan man undra hur djup repan varit om inte ytskydddet hade varit där och på det sättet blivit svårare att få bort, hur mycket mer man behövt slipa av boetten. Så det finns flera parametrar svåra att förutse utan att testa i praktiken.

Men ett intressant ämne. Nån som vill offra sin för test?😃

Senast ändrad:
Ja så kan det kanske vara i och med ytan är hårdare och annorlunda än underlaget. Sen om nån testat och fått resultat eller bara förmodat vet jag inte, har inte hört nån som försökt polera. Men verkar rimligt att det kunde bli vissa komplikationer.

Sen kan man undra hur djup repan varit om inte ytskydddet hade varit där och på det sättet blivit svårare att få bort, hur mycket mer man behövt slipa av boetten. Så det finns flera parametrar svåra att förutse utan att testa i praktiken.

Men ett intressant ämne. Nån som vill offra sin för test?😃
Undrar varför inte fler tillverkare gör så? Kan ju inte vara superdyrt om Traska gör det?

Minst sagt en spännande uppstickare. Ni som handlat, hur funkar det att beställa från USA? (Tänker främst på vad som är rimliga förväntningar på leveranstid och tullavgift för importen)

Minst sagt en spännande uppstickare. Ni som handlat, hur funkar det att beställa från USA? (Tänker främst på vad som är rimliga förväntningar på leveranstid och tullavgift för importen)

Tullavgift är en mindre summa, vet ej exakt vad men momsen är 25%, så det är den stora utgiften. Tar väl en vecka ungefär har jag för mig normalt. Om man inte har otur och det blir liggande i tullen som kan inträffa.

Skickade efter en klocka från US, men det var flera år sen. Den verkade ha kommit bort. Efter tre månader dök den plötsligt upp och hade av allt att döma blivit liggande i tullen. Men det är förhoppningsvis inte det normala.

Sen om man använder paypal är det har jag för mig 3% på köpesumman med växlingsavgift. Också en utgift. Kort är väl bättre då vill jag minnas, tror jag. Så tar postnord en hundring för transporten inom Sverige. Så de kan hamna på mellan 9-10k får man räkna med beroende på vilken modell det rör sig om.

Med reservation för exakthet men i runda slängar har avgifterna varit ungefär så.

Någon som tänker slå till på en Traska imorgon? Svårt att välja när flertalet ser trevliga ut. Skulle kunna tänka mig en Venturer med blå tavla, Summiteer med blå eller grön tavla i 36 eller 38 är ju frågan där isf? 🤓
Känner mig kluven till både storleksval och färgval.
Sen ser ju Commuter jäkligt nice ut också i 36mm med grön tavla. Klurigt att välja.

Någon som tänker slå till på en Traska imorgon? Svårt att välja när flertalet ser trevliga ut. Skulle kunna tänka mig en Venturer med blå tavla, Summiteer med blå eller grön tavla i 36 eller 38 är ju frågan där isf? 🤓
Sen ser ju Commuter jäkligt nice ut också i 36mm med grön tavla. Klurigt att välja.
Håller med, Commutern med 36mm och grön tavla ser grym ut!
Men tvekar inför priset och kvaliteten. Har aldrig haft någon Traska...

Ungefär samma läge här. Commuter eller Summiter, kan inte bestämma mig för det ens. Blå emaljlack eller grön sunburst Commuter eller kanske svart eller mörkröd Summiter? Svart Summiter 38 har jag redan och gillar den men kanske en 36?... Och så vidare.

Ofta blir det ingenting när man inte kan bestämma sig för nåt. Nåja, jag har redan tre så... vi får väl se.

Ungefär samma läge här. Commuter eller Summiter, kan inte bestämma mig för det ens. Blå emaljlack eller grön sunburst Commuter eller kanske svart eller mörkröd Summiter? Svart Summiter 38 har jag redan och gillar den men kanske en 36?... Och så vidare.

Ofta blir det ingenting när man inte kan bestämma sig för nåt. Nåja, jag har redan tre så... vi får väl se.
Antagligen där jag kommer hamna i att det inte blir något alls.
Antingen det eller både en Commuter, Summiteer och en Venturer 🤓
Har kört Traska till och från genom åren och börjar bli sugen på en igen.

Jag är 90 % säker på att det blir en grön 36:a.
Ni som haft dem innan, kan ni jämföra kvaliten med andra micros? Jag har erfarenhet av Lorier (som jag gillade väldigt mycket) och Nezumi (som är solida).

Du får räkna med ett påslag med tull/moms etc på ca 25%
Min erfarenhet av kvaliteten är att den är riktigt bra för den peng man betalar.
Både vad gäller finish, fit och urverk.
Deras on the fly justering upplevde jag dock som trög att hantera, även om jag uppskattar att funktionen finns.
Men det finns så oerhört mycket annat bra i den priskategorin så konkurrensen är tuff.

Tycker de är mycket prisvärda om man ser till kvalitet/pris. Få riktiga konkurrenter i samma prisklass uppfattar jag det som. Men det är mitt subjektiva intryck (som jag kan motivera) och jag har inte sett alla klockor i samma grupp förstås.

Om du mot förmodan skulle ha otur och få ett måndagsexemplar vilket inte är så vanligt tror jag, så lär kundservicen hittills varit på topp enligt vad som sagts av de som haft nåt problem...

Du får räkna med ett påslag med tull/moms etc på ca 25%
Min erfarenhet av kvaliteten är att den är riktigt bra för den peng man betalar.
Både vad gäller finish, fit och urverk.
Deras on the fly justering upplevde jag dock som trög att hantera, även om jag uppskattar att funktionen finns.
Men det finns så oerhört mycket annat bra i den priskategorin så konkurrensen är tuff.
Yes moms är jag medveten om, har beställt från USA tidigare (och flera GS från Japan)!
Tycker priset blir lite saftigt men å andra sidan...designen är jävligt snygg och hittar inget annat jag hellre vill ha i samma prisklass utom Lorier, men där är inget tillgängligt nu...

Tillbaka
Topp