• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Inofficiella Traska-tråden: "For those who know"

Tycker de är mycket prisvärda om man ser till kvalitet/pris. Få riktiga konkurrenter i samma prisklass uppfattar jag det som. Men det är mitt subjektiva intryck (som jag kan motivera) och jag har inte sett alla klockor i samma grupp förstås.

Om du mot förmodan skulle ha otur och få ett måndagsexemplar vilket inte är så vanligt tror jag, så lär kundservicen hittills varit på topp enligt vad som sagts av de som haft nåt problem...
Jag har endast en erfarenhet av deras kundservice.
Kommer ihåg den första upplagan av Summiteer.
Jag fick ett måndags ex och där urverket slutade fungera.
Då var Jon Mack grundaren på semester i Sverige och hade en likadan Summiteer med sig.
Så han skickade sitt ex till mig omgående innan jag ens hunnit skicka tillbaka min. Det var dock 5-6 år sen.
Med det sagt så är erfarenheten god.

Motiverar några skäl till varför jag gillar Traska, så här långt. Ibland blir det hypear av olika märken utan att man vet riktigt varför, nån youtuber kan säga; Åh, det här är det bästa jag sett, eller, den här slår det mesta. Detta är mitt microfavoritbrand, och så vidare. Varför? Framgår inte alltid, konstigt nog. Jag brukar dra öronen åt mig om det inte kommer något konkret skäl och det gör det långt ifrån alltid.

Varför jag gillar dem hittills och tycker de sticker ut i sin prisklass är en kombination av några saker, bland annat:

Dels ythärdningen, den verkar fungera på riktigt. Den ser ut som vilket stål som helst i stort sett. De är inte ensamma om liknande men som exempel något stort märke har nöjt sig med dubbel hårdhet eller tredubbel mot vanlig 316L och framhåller det särskilt ändå. Någon har ungefär samma hårdhet som Traska men bara på en del modeller men kostar då mycket mer än Traska.

En annan sak är att man bemödar sig om att justera verken i egen regi, (av en "watchmaker" tidigare på Monta) och det verkar göras bra på många av de som hörts talats om. De garanterar inte annan tidshållning än vad producenten av verken gör men i realiteten verkar många exemplar gå extremt bra. Nära cosc tycks inte helt ovanligt. Men som sagt, inget man kan räkna med men har inte hört om en ny som behövts åtgärdas i gången. Det har jag däremot hört om andra.

Det tredje är att de verkar bemöda sig om att finputsa samma modeller varje år och förfina dem så mycket som rimligt för sitt pris och gärna utöver det. Ständiga finishförbättringar och detaljjusteringar för att hålla så hög klass det går i sitt segment. Detta istället för att hitta på nya modeller hela tiden och skrota de gamla för att hitta nya trender som säljer, De säger de har ambitioner att utvecklas konstant och lämna microbrandgruppen, att bli något mer. Tycker det är en sympatisk inställning.

Exempel på punkt tre är att de gjorde förändringar på ändlänkarna två olika gånger under 2024 innan de blev nöjda, och jag tyckte inte passningen var dålig innan. De bytte leverantör av visare efter studiebesök hos GS, och så vidare.

Det var några konkreta skäl till varför jag ser dem som intressanta. Men det gäller att de håller stilen, konkurrensen finns förstås. Kanske får jag en ny microfavorit nån gång som slår dem på fingrarna.

Senast ändrad:
Motiverar några skäl till varför jag gillar Traska, så här långt. Ibland blir det hypear av olika märken utan att man vet riktigt varför, nån youtuber kan säga; Åh, det här är det bästa jag sett, eller, den här slår det mesta. Detta är mitt microfavoritbrand, och så vidare. Varför? Framgår inte alltid, konstigt nog. Jag brukar dra öronen åt mig om det inte kommer något konkret skäl och det gör det långt ifrån alltid.

Varför jag gillar dem hittills och tycker de sticker ut i sin prisklass är en kombination av några saker, bland annat:

Dels ythärdningen, den verkar fungera på riktigt. Den ser ut som vilket stål som helst i stort sett. De är inte ensamma om liknande men som exempel något stort märke har nöjt sig med dubbel hårdhet eller tredubbel mot vanlig 316L och framhåller det särskilt ändå. Någon har ungefär samma hårdhet som Traska men bara på en del modeller men kostar då mycket mer än Traska.

En annan sak är att man bemödar sig om att justera verken i egen regi, (av en "watchmaker" tidigare på Monta) och det verkar göras bra på många av de som hörts talats om. De garanterar inte annan tidshållning än vad producenten av verken gör men i realiteten verkar många exemplar gå extremt bra. Nära cosc tycks inte helt ovanligt. Men som sagt, inget man kan räkna med men har inte hört om en ny som behövts åtgärdas i gången. Det har jag däremot hört om andra.

Det tredje är att de verkar bemöda sig om att finputsa samma modeller varje år och förfina dem så mycket som rimligt för sitt pris och gärna utöver det. Ständiga finishförbättringar och detaljjusteringar för att hålla så hög klass det går i sitt segment. Detta istället för att hitta på nya modeller hela tiden och skrota de gamla för att hitta nya trender som säljer, De säger de har ambitioner att utvecklas konstant och lämna microbrandgruppen, att bli något mer. Tycker det är en sympatisk inställning.

Exempel på punkt tre är att de gjorde förändringar på ändlänkarna två olika gånger under 2024 innan de blev nöjda, och jag tyckte inte passningen var dålig innan. De bytte leverantör av visare efter studiebesök hos GS, och så vidare.

Det var några konkreta skäl till varför jag ser dem som intressanta. Men det gäller att de håller stilen, konkurrensen finns förstås. Kanske får jag en ny microfavorit nån gång som slår dem på fingrarna.
Tack, sådana här genomgångar uppskattas, särskilt av mig utan erfarenhet av Traska!

To have or not to have det är frågan.
Och isf wich one? Just nu så har jag slimmat ner alternativen till en grön eller blå 38 Summiteer. Vet inte om jag verkligen villhöver en eller om det är fomo som spökar nu när det är 50 minuter kvar till släpp 👻
Någon mer som velar?

To have or not to have det är frågan.
Och isf wich one? Just nu så har jag slimmat ner alternativen till en grön eller blå 38 Summiteer. Vet inte om jag verkligen villhöver en eller om det är fomo som spökar nu när det är 50 minuter kvar till släpp 👻
Någon mer som velar?
Jag velar mellan Commuter 38 silver, 36 grön, eller en Tusenö...

Känner också lite FOMO. Samtidigt är ~9k lite väl för att spontana ett köp för min del. Hade nog behövt se lite fler recensioner innan 🙂

Jag tryckte på avtryckaren, Funkade inte till en början, efter typ 20 försök så fungerade det plötsligt. Så jag hade många tillfällen att ångra mig.

Hur är Tusenö i jämförelse med Traska kvalitetsmässigt?
Sugen på en vit Shellback eller en Windseeker i silver
Oj det var en svår fråga.
Jsg hade förra generationens Commuter och tyckte att den kändes välgjord med en schysst finish. Dom är så pass olika men i min lilla värld så känns dom relativt jämlika rent kvalitetsmässigt.

Ingen mer härirån?

Min skickas idag😎

Såg ut att finnas kvar alla modeller, storlekar och färger i skrivande stund som det heter.

En ganska ny recension av senaste versionen Venturer GMT.

Har du fått din nya ännu?
Jag har läst om några som fått leverans att en del verkar ligga off i tidshållningen. Känna lite som ett lotteri.
Även om det går att åtgärda så är det alltid drygt att behöva skicka tillbaka.
Hoppas att du har tur och slipper det.
Jag är fortfarande sugen på en :nailbiting:

Har du fått din nya ännu?
Jag har läst om några som fått leverans att en del verkar ligga off i tidshållningen. Känna lite som ett lotteri.
Även om det går att åtgärda så är det alltid drygt att behöva skicka tillbaka.
Hoppas att du har tur och slipper det.
Jag är fortfarande sugen på en :nailbiting:
Har inte kommit än. Den ska vara i Danmark just nu. Bör anlända början nästa vecka.

Ojdå, off i tidshållning vore inte bra. Den har de varit bra på tidigare. Var såg du det nånstans? Det får jag hoppas att man slipper skicka tillbaka.

Senast ändrad:
Tror definitivt att intresset finns för att prova Traska här på forumet. Det gäller bara att någon/ra börjar köpa hem ett par så att vi andra kan börja flippa dem och/eller pilla på dem på klockträffar.
Traska är också ett av de märken som jag är mest intresserad av men ännu inte provat.

Har inte kommit än. Den ska vara i Danmark just nu. Bör anlända början nästa vecka.

Ojdå, off i tidshållning vore inte bra. Den har de varit bra på tidigare. Var såg du det nånstans? Det får jag hoppas att man slipper skicka tillbaka.
Spännande! Den där väntan är inte min strong suit. Hoppas den dyker upp snart.
Vill minnas att tidshållningen varit ok på mina tidigare med.
Var någonstans jag läste det och här dök det upp något litet på watchcrunch https://www.watchcrunch.com/ilenki/posts/one-of-two-from-traska-has-arrived-612572

Kanske har de ökat volymerna kraftigt och svårt att få qc hänga med?
Samtidigt låter det märkligt med så stora avvikelser som rapporteras. Låter väl som magnetism eller?

Kanske har de ökat volymerna kraftigt och svårt att få qc hänga med?
Samtidigt låter det märkligt med så stora avvikelser som rapporteras. Låter väl som magnetism eller?
Jag har ingen aning.
Är förhoppningsvis ett fåtal det gäller.

Har fortfarande en grön och en blå Sunmiteer i kundkorgen men kan inte bestämma mig för vilken färg.
Jag älskar blått men har redan andra dinkor i den färgen. Den gröna är cool på något sätt.

Spännande! Den där väntan är inte min strong suit. Hoppas den dyker upp snart.
Vill minnas att tidshållningen varit ok på mina tidigare med.
Var någonstans jag läste det och här dök det upp något litet på watchcrunch https://www.watchcrunch.com/ilenki/posts/one-of-two-from-traska-has-arrived-612572

Ja det var en del beat error, tror jag. Jag är ingen urmakare och blir osäker vad texten innebar, var det 0,7 - 0,8 ms? Isf är det nog inget ovanligt direkt heller men mer än man kunde önska kanske, särskilt om de ska vara justerade. Under 1.0 ms brukar vara relativt ok, men inte jättebra har jag för mig? Under 0.5 har jag hört man tycker är hyfsat bra. Rätta mig om jag har fel för jag är inte så teknisk av mig. Men jag undrar hur pass den höll tiden, hittade inget om det? De kan hålla tiden ändå, det är väl det att de kan vara mer känsliga för och variera mer på olika lägen om de har för mycket beat error. Och om det var en riktig timegraph eller en sån där på mobilen det mättes med. För de kan visa lite hur som helst och dessutom magnetisera klockan.

Blir intressant att se vad Jon svarar om det hela.

Men jag skulle inte tveka att skicka tillbaka om jag upptäckte nåt anmärkningsvärt vad gäller QC, gång och finish. Man ska kunna kräva en felfri särskilt som de själva säger sig ha de ambitionerna.

Senast ändrad:
Ja det var en del beat error, tror jag. Jag är ingen urmakare och blir osäker vad texten innebar, var det 0,7 - 0,8 ms? Isf är det nog inget ovanligt direkt heller men mer än man kunde önska kanske, särskilt om de ska vara justerade. Under 1.0 ms brukar vara relativt ok, men inte jättebra har jag för mig? Under 0.5 har jag hört man tycker är hyfsat bra. Rätta mig om jag har fel för jag är inte så teknisk av mig. Men jag undrar hur pass den höll tiden, hittade inget om det? De kan hålla tiden ändå, det är väl det att de kan vara mer känsliga för och variera mer på olika lägen om de har för mycket beat error. Och om det var en riktig timegraph eller en sån där på mobilen det mättes med. För de kan visa lite hur som helst och dessutom magnetisera klockan.

Blir intressant att se vad Jon svarar om det hela.

Men jag skulle inte tveka att skicka tillbaka om jag upptäckte nåt anmärkningsvärt vad gäller QC, gång och finish. Man ska kunna kräva en felfri särskilt som de själva säger sig ha de ambitionerna.
Jag har dålig koll på tekniken och mekaniken.
Har själv ingen timegrapher utan brukar vara mer fokuserad på hur tidshållningen ser ut.
Men skulle det visa sig vara något knas så har du ju garanti.
Håller tummarna att allt checkar ut ok och det ska bli intressant att höra om dina intryck.
Jag hoppas att justeringen i låset går något lättare nu. Den var alldeles för trög på den Commuter som jag hade.

Nu verkar Traskorna trilla in runtom i världen.
Intressant att höra dina intryck också om länken @URsinne
Verkar finnas åsikter om det och att förra generationen var bättre.

Nu verkar Traskorna trilla in runtom i världen.
Intressant att höra dina intryck också om länken @URsinne
Verkar finnas åsikter om det och att förra generationen var bättre.

Blir spännande att se hur det här exemplaret är, så länken skulle vara kantigare på insidan än förr... det visar sig. De jag har hittills är ovanligt släta och jämna.
Tool less claspen är förmodligen densamma som en del andra utgår från, bland annat San martin och några andra andra verkar det. Men länken i övrigt vet jag inte... är San martins helt artikulerad? Har inte haft någon sån själv. Basen till den kan ju vara densamma förstås och från samma tillverkare.

Det ändring jag sett/hört är att tool less är utökat i år på Traskorna från om det var 5 steg till 6 steg justeringar a 5mm vardera. Tror det varit 4 på en del andras versioner. Kanske därför halvlänken/arna är slopade. Och claspen förmodligen något längre.

Blir intressant att se.

Blir spännande att se hur det här exemplaret är, så länken skulle vara kantigare på insidan än förr... det visar sig. De jag har hittills är ovanligt släta och jämna.
Tool less claspen är förmodligen densamma som en del andra utgår från, bland annat San martin och några andra andra verkar det. Men länken i övrigt vet jag inte... är San martins helt artikulerad? Har inte haft någon sån själv. Basen till den kan ju vara densamma förstås och från samma tillverkare.

Det ändring jag sett/hört är att tool less är utökat i år på Traskorna från om det var 5 steg till 6 steg justeringar a 5mm vardera. Tror det varit 4 på en del andras versioner. Kanske därför halvlänken/arna är slopade. Och claspen förmodligen något längre.

Blir intressant att se.
Hoppas verkligen inte att länken är vass.
Det är något som kan vara mindre skönt mot huden.
Det upplevde jag med nya Tusenön som referens, att länken skavde in sig i huden.
Det blev en dealbreaker för mig.

Tillbaka
Topp