Motiverar några skäl till varför jag gillar Traska, så här långt. Ibland blir det hypear av olika märken utan att man vet riktigt varför, nån youtuber kan säga; Åh, det här är det bästa jag sett, eller, den här slår det mesta. Detta är mitt microfavoritbrand, och så vidare. Varför? Framgår inte alltid, konstigt nog. Jag brukar dra öronen åt mig om det inte kommer något konkret skäl och det gör det långt ifrån alltid.
Varför jag gillar dem hittills och tycker de sticker ut i sin prisklass är en kombination av några saker, bland annat:
Dels ythärdningen, den verkar fungera på riktigt. Den ser ut som vilket stål som helst i stort sett. De är inte ensamma om liknande men som exempel något stort märke har nöjt sig med dubbel hårdhet eller tredubbel mot vanlig 316L och framhåller det särskilt ändå. Någon har ungefär samma hårdhet som Traska men bara på en del modeller men kostar då mycket mer än Traska.
En annan sak är att man bemödar sig om att justera verken i egen regi, (av en "watchmaker" tidigare på Monta) och det verkar göras bra på många av de som hörts talats om. De garanterar inte annan tidshållning än vad producenten av verken gör men i realiteten verkar många exemplar gå extremt bra. Nära cosc tycks inte helt ovanligt. Men som sagt, inget man kan räkna med men har inte hört om en ny som behövts åtgärdas i gången. Det har jag däremot hört om andra.
Det tredje är att de verkar bemöda sig om att finputsa samma modeller varje år och förfina dem så mycket som rimligt för sitt pris och gärna utöver det. Ständiga finishförbättringar och detaljjusteringar för att hålla så hög klass det går i sitt segment. Detta istället för att hitta på nya modeller hela tiden och skrota de gamla för att hitta nya trender som säljer, De säger de har ambitioner att utvecklas konstant och lämna microbrandgruppen, att bli något mer. Tycker det är en sympatisk inställning.
Exempel på punkt tre är att de gjorde förändringar på ändlänkarna två olika gånger under 2024 innan de blev nöjda, och jag tyckte inte passningen var dålig innan. De bytte leverantör av visare efter studiebesök hos GS, och så vidare.
Det var några konkreta skäl till varför jag ser dem som intressanta. Men det gäller att de håller stilen, konkurrensen finns förstås. Kanske får jag en ny microfavorit nån gång som slår dem på fingrarna.