• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Inofficiella Traska-tråden: "For those who know"

Den är inte dum.

Dessutom stod i dagens nya utskick, för er som inte prenumererar, att Venturer GMT har fått ny effektivare lysmassa samt att Commuter 34mm kommer tillbaka permanent med de senaste modifieringarna i slutet av mars. Tror alla modeller skulle få den nya sorten "Grade A".
Nya modellen det talats om bekräftas men verkar som det blir "två". Infon om den/dem dröjer ett tag, men kanske till hösten.
Får 34an on the fly justering i länken?
Försökte utröna det i texten men hittade inget om det.

Du får fakturafrån speditören före alt. efter leverans som man sedan enkelt betalar. Inga svårigheter alls med det. Räkna dock med ~150kr i avgift för att de sköter införtullningen
Jo men så långt är jag med. Inte kul med att betala skatt, moms och tull på klockor i 100K klassen.
Tänkte mer om man köper en klocka i USA på sin resa, tullar man på den då? :)

Schysst tavla
giphy.gif

Är ny på Traska så det kanske funnits men det hade varit grymt med en commuter 34a med meteorit tavla 🙂

Edit: om jag läst lite så står det på sidan 1 i tråden att det funnits en 😇

Ser att många kör på 36mm varianter. Hur känns den boetten storleksmässigt? Jämfört med tex Tudor bb36 eller en datejust?

Senast ändrad:
Är ny på Traska så det kanske funnits men det hade varit grymt med en commuter 34a med meteorit tavla 🙂

Edit: om jag läst lite så står det på sidan 1 i tråden att det funnits en 😇

Ser att många kör på 36mm varianter. Hur känns den boetten storleksmässigt? Jämfört med tex Tudor bb36 eller en datejust?
Skulle säga att den känns aningen större än min Explorer. Kan ju också ha att göra med att länken på Explorerna smalnar av så himla mycket men det göra inte Traskan. Kan tänka mig att den bärs lite mer likt en OP, t.ex. https://klocksnack.se/attachments/c89c4fb3-c5b7-4dce-8f14-2cbb7572113e-jpeg.2645805/

Jo men så långt är jag med. Inte kul med att betala skatt, moms och tull på klockor i 100K klassen.
Tänkte mer om man köper en klocka i USA på sin resa, tullar man på den då? :)

Var även med i gränsbevakarna.

-20% efter ett års ägande. Bättre andrahandsvärde än Breitling, SEIKO, GS osv…(?). Vad missar jag?

-20% efter ett års ägande. Bättre andrahandsvärde än Breitling, SEIKO, GS osv…(?). Vad missar jag?
Du tycker att den är för dyr? Eller missuppfattar jag?
Har du hållit i en Traska? Nu har jag bara en, och en Commuter för att vara mer exakt, men utifrån den måste jag säga att upplevd kvalitet är en bra bit över prisklassen.
Skulle tro att det är det som det tänkta priset avspeglar. Men som alltid är den ju inte värd mer än vad någon är beredd att betala för den. Och delar man inte den uppfattningen jag beskrev, så är man väl heller inte beredd att betala lite mer för den. Man kan ju också se det som "bara ytterligare en av alla mikrotillverkare" om man så vill.

Jag skulle ändå säga, utan att ha hållit I den som sagt, att det högst sannolikt är mycket klocka för pengarna. Det är ändå bara 7,5k vi talar om.
Jämför specen på Traskan med "valfri" Seiko så tycker i a f jag att den är strået vassare i det mesta. Möjligen verket undantaget. Det är väl ungefär lika trist.

Du tycker att den är för dyr? Eller missuppfattar jag?
Har du hållit i en Traska? Nu har jag bara en, och en Commuter för att vara mer exakt, men utifrån den måste jag säga att upplevd kvalitet är en bra bit över prisklassen.
Skulle tro att det är det som det tänkta priset avspeglar. Men som alltid är den ju inte värd mer än vad någon är beredd att betala för den. Och delar man inte den uppfattningen jag beskrev, så är man väl heller inte beredd att betala lite mer för den. Man kan ju också se det som "bara ytterligare en av alla mikrotillverkare" om man så vill.

Jag skulle ändå säga, utan att ha hållit I den som sagt, att det högst sannolikt är mycket klocka för pengarna. Det är ändå bara 7,5k vi talar om.
Jämför specen på Traskan med "valfri" Seiko så tycker i a f jag att den är strået vassare i det mesta. Möjligen verket undantaget. Det är väl ungefär lika trist.
Frågan var ju riktad till andrahandsvärdet, inte om det är en bra klocka. Det finns ytterst få märken som bara tappar 20% på ett år oavsett om de är bra eller inte.

Frågan var ju riktad till andrahandsvärdet, inte om det är en bra klocka. Det finns ytterst få märken som bara tappar 20% på ett år oavsett om de är bra eller inte.
Poängen var att man kan fundera över varför en del tappar mer, andra mindre. Jag menar att värdet för pengarna är ovanligt stort, därför den tappar lite. Att en dyrare Breitling t ex, har högre fallhöjd är självklart, medan Traskan är så billig från början att den kanske inte tappar lika många procent.
...men det avgör till sist en ev köpare ändå...

Poängen var att man kan fundera över varför en del tappar mer, andra mindre. Jag menar att värdet för pengarna är ovanligt stort, därför den tappar lite. Att en dyrare Breitling t ex, har högre fallhöjd är självklart, medan Traskan är så billig från början att den kanske inte tappar lika många procent.
...men det avgör till sist en ev köpare ändå...
Köper inte argumentet. Om man bara sparar 20% och den ”redan är billig” (som du skriver) så är det ju precis tvärt om. Då kan man ju lika gärna köpa en ny.

Köper inte argumentet. Om man bara sparar 20% och den ”redan är billig” (som du skriver) så är det ju precis tvärt om. Då kan man ju lika gärna köpa en ny.
Man kan se det som att man slipper momsen typ.
Samtidigt, om klockan inte är så värst dyr så spelar väl det procentuella tappat ingen större roll. I reda kronor blir det inte så mycket ändå. Skala av en tusenlapp så vips har det skuttat iväg i procent. Men kommer det att vara avgörande för dig?

Jag tolkar det som att jag får invänta bumpningar och prissänkningar för att få ett vettigt svar.

Jag tolkar det som att jag får invänta bumpningar och prissänkningar för att få ett vettigt svar.
Om frågan handlade om andrahandsvärdet som du nämner ovan så kommer ju svaret i samband med en försäljning, så får man se om det krävs prisbumpar eller ej.

Sen verkar det ju som att din ursprungliga fråga enbart handlade om en specifik annons vilket självfallet inte representerar märkets värde på andrahandsmarknaden. Vill du jämföra Traskas andrahandsvärde med Breitling, Seiko och GS så får du nog göra jämförelsen mot fler referenspunkter än en enstaka annons.

Sen verkar det ju som att din ursprungliga fråga enbart handlade om en specifik annons vilket självfallet inte representerar märkets värde på andrahandsmarknaden.
Om den inte representerar normen så är ju det ett tydligt svar. Väldigt märkligt att inte kunna få svar på om -20% efter ett år är rimligt. Måste vara första märkestråden någonsin där det inte går att få ett svar på det.

Om den inte representerar normen så är ju det ett tydligt svar. Väldigt märkligt att inte kunna få svar på om -20% efter ett år är rimligt. Måste vara första märkestråden någonsin där det inte går att få ett svar på det.
Jag vet inte om den specifika annonsen du refererar till representerar normen för Traska eller ej. Det jag menar är att en enda annons inte utgör ett representativt urval, mao kan man enbart baserat på en annons (oavsett om det är den du länkar till eller en annan) inte dra några slutsatser om märkets generella status/värdeminskning på andrahandsmarknaden - vilket var din ursprungliga fråga.

Jag sitter på en som jag kanske ska sälja efter två månaders innehav och då kommer jag att hyvla momsen = 25%. Sen är det ju marknaden som bestämmer om priset är rätt eller ej. Någon annan med en bättre överblick kanske kan bistå med info om vad som "generellt" är rimligt för Traska.

Att få ut 80% av nypris är nog mycket att hoppas på, även om klockan är i ett väldigt gott skick. Med det sagt är det väl inget att tjafsa om, om någon försöker.

Om jag skulle vara ägare till den klockan skulle jag vara skapligt nöjd om jag fick nånstans 6000 - 6500 SEK.

Jag ser inte varför Traska skulle vara annorlunda det genomsnittliga mikro-märket.

Varje gång jag tänker att fem stycken Traska är onödigt många och funderar på att sätta ut den här, så ångrar jag mig och tänker att, näe...

(Glaset är blåtonat på V2 till skillnad mot andra versioner, men urtavlan är svart på denna)

sum0.jpg
Nu menar jag inte på något sätt att den där är dålig, inte alls, men om man jämför mot den senaste commuter så har de onekligen tagit stora steg framåt med precisionen i delarna, som t ex i passningen mellan boett och ändlänk.
På den där modellen ser den ju normal ut s a s, medan den hos Commutern ju är otroligt välgjord.

Nu menar jag inte på något sätt att den där är dålig, inte alls, men om man jämför mot den senaste commuter så har de onekligen tagit stora steg framåt med precisionen i delarna, som t ex i passningen mellan boett och ändlänk.
På den där modellen ser den ju normal ut s a s, medan den hos Commutern ju är otroligt välgjord.

Ja det har hänt en del på ganska kort tid.

Tillbaka
Topp