• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Inofficiella Traska-tråden: "For those who know"

Kul att få vara med här! Landade idag - Summiteer 36 i blått - första intrycken är att tavlans djup & känsla i färgen är bättre i verkligheten, fantastisk. Härlig byggkänsla likaså. Bad- & sommarklocka - check :) (upplever den lite större än ”36,5 mm” så är man van & vill ha vintage DJ-känsla ex. som preferens - välj bort 38:an direkt & var med på att 36:an bärs ”större”.)
IMG_6246.jpeg
IMG_6244.jpeg

Senast ändrad:
Kul att få vara med här! Landade idag - Summiteer 36 i blått - första intrycken är att tavlans djup & känsla i färgen är bättre i verkligheten, fantastisk. Härlig byggkänsla likaså. Bad- & sommarklocka - check :) (upplever den lite större än ”36,5 mm” så är man van & vill ha vintage DJ-känsla ex. som preferens - välj bort 38:an direkt & var med på att 36:an bärs ”större”.)
IMG_6246.jpeg
IMG_6244.jpeg
Fin! Blir nog en 34 om jag slår till.

IMG_6246.jpeg
IMG_6244.jpeg

Skulle gärna ha en 36mm också. Men jag gillar 38 boetten med. Sitter väldigt komfortabelt. Vet knappt nån 38 mm klocka som bärs bättre. Den och venturern.

Men man kan faktiskt ha sex stycken Traska om man vill så finns nån bra Sum 36 här som ska avyttras, pma! Har en köpesannons ute så tror det är legit heads up.

(Eller kanske en 34 Commuter kan jag också tänka mig. Finns nog inte många i landet skulle jag tro. Ett par meteoriter finns vet jag)

Senast ändrad:
Så svåra val. Vill ju ha en Traska men även ett par till G-shocks. I båda fallen finns risken att modellerna hinner bli utgångna om man väntar för länge...
Traskas reptålighet är en mycket attraktiv egenskap.

Idag under några timmar är enda sättet att få tag på ny Venturer GMT med Dark meteorite-tavla som levereras i augusti sägs det. Man tingar en med 50 dollar idag. Så vill man ha en, passa på. Själv har jag inte bestämt mig än.

Den ska få det nya glaset med än högre klarhet. Och den starkare lumen.

1 juni kommer commuter, summiteer och freediver även de med optometristglaset, samt i några nya färger medan en del av gamla färgerna försvinner. Även de med nämnda lysmassa.

Är egentligen inte alls förtjust i sån där förhandsbeställning, bestämma relativt snabbt och så få vänta i flera månader sen. Men I det här fallet är det väl befogat då förra meteoritutgåvan ska ha tagit slut på två minuter när den släpptes och många intessenter blev utan. Nu får alla tilldelning som beställer den före 05.00 i morgon. Och det är en annan version med mörk meteoriturtavla eftersom det lovades i tidigare meteoritsläppet det inte skulle bli fler likadana så den utfästelsen höll de får man väl säga.

Senast ändrad:
Har någon upplevelse med hur en traska jämför sig med sinn gällande hårdhet och generell kvalitet?
Funderar på en 556 och 856 modellerna

556 är vanligt 316L stål med en hårdhet på 200 HV. 856 har härdat stål ("tegiment") med en hårdhet på ~1200 HV. Traska har ~1200 HV på alla sina modeller.

De Traska-klockor jag hanterat har varit av utomordentligt hög kvalité.

Sinn är dock mycket mer originella och har en rik märkeshistoria, så det är lite av en äpplen och päron-jämförelse.

556 är vanligt 316L stål med en hårdhet på 200 HV. 856 har härdat stål ("tegiment") med en hårdhet på ~1200 HV. Traska har ~1200 HV på alla sina modeller.

De Traska-klockor jag hanterat har varit av utomordentligt hög kvalité.

Sinn är dock mycket mer originella och har en rik märkeshistoria, så det är lite av en äpplen och päron-jämförelse.
Tack så mycket!
Testade på en sinn 556 och älskade hur kolsvart den lackade urtavlan var, men gillar ändå the ease of mind att ha hårdat stål på klockorna ändå!
Attans att det inte finns en 856 med lackad dial 😅

Nya färgerna för Summiteer och Freediver var rätt trevliga.
Intressant att se hur det nya safirglaset ter sig för reflektioner. Verkar bli crystal clear utifrån hur Jon Mack beskriver det.
Trevligt också med quick release springbars för länken.
Förbättrad lume är inte heller helt fel men kanske det som är minst viktigt för mig.
Saxar in nyhetsbrevet här nedanför
Hey, Jon here.

When our pieces sell through, we go back to the lab, re-examine every millimeter, and return some time later with a new evolution. This means our watches are often unavailable for much of the year. You’ve been patient with us, and the wait is (mostly) over.

I know it’s probably expected of me to now say something like “these changes are huge” and “this is our best collection yet by a million miles.” And we are proud of this collection. It is our best yet. But the changes? Well, they’re subtle. So subtle, in fact, a lot of people probably wouldn’t even notice. Let’s go through it.​
The Commuter is back today in both 36 and 38 mm. The Freediver returns next week on Sunday, June 8, and the Summiteer a week later on Sunday, June 15.

The first thing to talk about is the lume. We’ve upgraded to BGW9 Grade A, which shines 52% brighter than our previous lume after 10 hours of darkness. Diving deeper under the sea or stumbling home after a big night out, you’ll be able to read the time with ease.

Our second subtle tweak is also about legibility. Our sapphire crystals are not only harder than a masonry drill bit, they’re also so clear that it’s easy to forget they’re even there. That doesn’t mean they couldn’t be even clearer. I wrote a few weeks ago about how an optometrist customer of ours tested our previous crystals with his lens-testing equipment. This gave us the info we needed to make the crystals that much better by adding a few extra layers of anti-reflective coating to the underside. Now, glare is a non-issue, even when standing by the BBQ in the noonday sun.

This is the fifth evolution of the Commuter, the sixth of the Summiteer, and the seventh of the Freediver, so these watches have already traveled a long way. Aside from the new quick-release spring bars, which make strap changes faster and easier than ever, I suppose the only other thing to talk about is the new colors. We decided not to mix things up for the Commuter, but the Freediver and Summiteer are both sporting new additions to our lineup. Let’s start with the Freediver…​
The houses in Morocco’s Chefchaouen are all painted this distinct shade of blue, which, once seen, seems to linger in the memory. I visited some time ago and haven’t been able to get the color out of my head. I knew I’d have to render it on a watch one day, and that day has finally come. You might not notice in the photos, but when the dial dances in the sunlight, it's like you're teleported there. Claim yours, alongside Arctic White, Charcoal Black, and Hunter Green, on Sunday, June 8, from 11:00 AM ET.

And as for the Summiteer?​
The crunch of pine needles underfoot, and that distinct, crisp smell. Our new colorway is one that you’ll immediately want to take hiking in the nearest forest. This will be appearing alongside Charcoal Black, Midnight Blue, and Oxblood Red in both 36 and 38 mm on Sunday, June 15, at 11:00 AM ET.

That’s all the watch news for today,

Jon​

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp