• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Inofficiella Traska-tråden: "For those who know"

Hoppas verkligen inte att länken är vass.
Det är något som kan vara mindre skönt mot huden.
Det upplevde jag med nya Tusenön som referens, att länken skavde in sig i huden.
Det blev en dealbreaker för mig.

Nä då blir det anmärkning till Jon om så är. Särskilt som de här länkarna varit kända för att var extra jämna på insidan. The knights watch, som jag tycker är en bra recensent nämnder det speciellt och undrade hur de gjorde för att få dem så "smooth".

Gillar hans videor, särskilt macrogenomgångarna på tavlor och visare är intressanta imo. Recenserar från Ali expressklockor till A. Lange och Vacheron. Han hittar för det mesta något finishfel på alla klockor, oavsett prisklass.

Nä då blir det anmärkning till Jon om så är. Särskilt som de här länkarna varit kända för att var extra jämna på insidan. The knights watch, som jag tycker är en bra recensent nämnder det speciellt och undrade hur de gjorde för att få dem så "smooth".

Gillar hans videor, särskilt macrogenomgångarna på tavlor och visare är intressanta imo. Recenserar från Ali expressklockor till A. Lange och Vacheron. Han hittar för det mesta något finishfel på alla klockor, oavsett prisklass.
Hur står sig Traskas urverk mot magnetism?
Det är en grej jag värdesätter nuförtiden att urverken inte blir magnetiserade alltför lätt.
Dom behöver ju inte tåla en magnetröntgen men tänker främst mot mobiler, spishällar och andra magnetfält i vardagen.

En ganska ny recension av senaste versionen Venturer GMT.

Ser att man fixat det jag upplevt som mest negativt med min första generationens Venturer GMT, där kronan kl 10 varken har klick eller går att skruva ner vllket leder till att vridringen kan rubbas lätt ur läge. Nu verkar klicken funka sådär enligt videon men fastskruvad så spelar det ingen roll. Själv hade jag helst sett det tvärtom, stabila svår-rubbade fasta klick men utan att kronan är skruvad men jag misstänker att konstruktionen med inre ring är svår att skapa klick i. Att skruva ner kronan är ju egentligen poänglöst ur täthets-synpunkt så om ringen hade varit säkrad i läge utan det hade det varit smidigare att slippa skruva ut den.

Sen har de definitivt gjort snyggare proportioner kring glaset med en borstad glasring och vad jag kan uppleva ett lite mindre glas. Ser iaf ännu bättre ut i videon än vad min gamla gör (men det där med glasproportioner är ju lite individuellt).

Hur står sig Traskas urverk mot magnetism?
Det är en grej jag värdesätter nuförtiden att urverken inte blir magnetiserade alltför lätt.
Dom behöver ju inte tåla en magnetröntgen men tänker främst mot mobiler, spishällar och andra magnetfält i vardagen.
Jag vet inte hur det är med det, har inte haft nåt problem men har väl inte utsatt dem för så mycket sånt kanske heller.

Det lär vara ganska lätt åtgärdat om det skulle inträffa. En sån där avmagnetiserare kostar nog inte många tjugor och tar inte lång stund att få dem avmagnetiserade med en sån. Jag har inte behövt det hittills, konstigt nog med tanke på alla klockor jag haft.

1000014463.jpg

Alldeles oavsett så är det helt sjukt vad mycket klocka man får för pengarna. Lätt ett av mina toppalternativ om jag skulle vara normalt funtad klocksvensson som skulle köpa en enda modern praktisk klocka att bära varje dag .

Jag vet inte hur det är med det, har inte haft nåt problem men har väl inte utsatt dem för så mycket sånt kanske heller.

Det lär vara ganska lätt åtgärdat om det skulle inträffa. En sån där avmagnetiserare kostar nog inte många tjugor och tar inte lång stund att få dem avmagnetiserade med en sån. Jag har inte behövt det hittills, konstigt nog med tanke på alla klockor jag haft.
Jadå det är lätt åtgärdat om det inträffar men har ändå börjat värdesätta klockor som tål lite magnetism.
Mest drygt om det händer på resande fot men det är klart hanterbart.

Men som normalstörd klocknörd så vill vi ha flera 🤓
Riktigt trevlig den där tavlan.
Hur upplever du komforten med länken?
Länken är helt perfekt i finish, mjukt rundad i alla kontaktytor ned mot handleden, det är en riktigt bra oyster. Sen har jag tidig clasp med gammeldags 5-hål mikrojustering, ingen snabbjustering. För mig gör det inget, ser hellre det än en för stor/lång klumpig clasp, men det är ju en smaksak. (utifrån bilder tycker jag inte det ser ut som nya claspen med mikrojustering ser mycket större ut )

Jag snappade just upp att senaste versionen, de nya, ska ha en förbättrad microjustering som är lättare att manövrera, mindre hårdtryckt. Själv har jag ingen erfarenhet av den förra så inget att jämföra med. Fick en bra passform av den gamla konventionella. Inte den nya heller än, får förhoppningsvis snart.
----
1000014463.jpg

Alldeles oavsett så är det helt sjukt vad mycket klocka man får för pengarna. Lätt ett av mina toppalternativ om jag skulle vara normalt funtad klocksvensson som skulle köpa en enda modern praktisk klocka att bära varje dag .

Jag tycker det är en del av charmen med dem det du nämner, en riktig jädrans bra Klocka rätt av, no nonsense. Det associerar för mig till vad en del kända idag mer statusburna märken var på 50 lr säg till början 60-talet var. Fokus där det märks och gör skillnad i dagliga användandet. Det var så det började för en del av dagens finmärken (som jag också kan uppskatta en del av) som kanhända rört sig lite bort från de ursprungsvärdena. Detta i helt modern och utvecklad tappning utan att vara tråkiga, imo. Det är lite så jag uppfattar dem, hittills. Som nån ungefär sa om dem, en modern klocka med vintagevärden kontra en gammaldags klocka som försöker vara modern (nämner inte vilken det sistnämnda syftade på:) Men som alltid, en smaksak förstås och beroende på vad man söker i en klocka, eller för tillfället just i den klockan.

Senast ändrad:
Jag snappade just upp att senaste versionen, de nya, ska ha en förbättrad microjustering som är lättare att manövrera, mindre hårdtryckt. Själv har jag ingen erfarenhet av den förra så inget att jämföra med. Fick en bra passform av den gamla konventionella. Inte den nya heller än, får förhoppningsvis snart.
----

Jag tycker det är en del av charmen med dem det du nämner, en riktig jädrans bra Klocka rätt av, no nonsense. Det associerar för mig till vad en del kända idag mer statusburna märken var på 50 lr säg till början 60-talet var. Fokus där det märks och gör skillnad i dagliga användandet. Det var så det började för en del av dagens finmärken (som jag också kan uppskatta en del av) som kanhända rört sig lite bort från de ursprungsvärdena. Detta i helt modern och utvecklad tappning utan att vara tråkiga, imo. Det är lite så jag uppfattar dem, hittills. Som nån ungefär sa om dem, en modern klocka med vintagevärden kontra en gammaldags klocka som försöker vara modern (nämner inte vilken det sistnämnda syftade på:) Men som alltid, en smaksak förstås och beroende på vad man söker i en klocka, eller för tillfället just i den klockan.
Den "tråkiga" verkligheten som de stora märkena anpassar sig efter är ju naturligtvis att en gång i tiden så fanns det ett genuint behov av en normal fungerande tidvisare att bära på armen. Massvis av märken kunde leva på att tillfredsställa detta behov med varierande grader av lyx och kvalitet. Alltifrån ren billig basic 25 kr quartz, via Ur&Penn/Stjärnurmakarna svenssonlyx till dyrare brands. Idag finns ju ingen egentlig marknad för funktionella vardagsklockor, Seiko är väl egentligen sista märket som gett upp hoppet att leva på den utdöende marknaden, även de har insett att det gäller att sälja färre och dyrare till lifestyle&lyx-konsumenter.

Mikromärkena kan dock fortfarande leva på att ta fram moderna varianter på väldesignade traditionella funktionella klockor till en nischad entusiastmarknad, något de numera gör mycket bättre än de stora drakarna som egentligen gett upp att försöka eftersom de volymer de behöver antagligen inte alls finns iallafall.

Så anlände den V4an. Har inte hunnit gjort så mycket mer med den än packat upp och letat efter om det finns nåt att anmärka på:) Och tagit några bilder. Än så länge verkar allt ok.

En sak jag inte trodde skulle göra någon direkt skillnad var det här med frikopplad krona vid inskruvning. Men det är ganska stor skillnad, mycket lättare att skruva in kronan och känna var gängorna är och lättare att inte felbelasta dem. Går att göra med en helt annan känsla. Tryckknappen till länkjusteringen verkar det fixats med och den går inte särskilt trögt på det här exemplaret åtminstone. Det nämndes som i förbigående att de hade justerat den. Passningen i ändlänkarna är justerad i år och mycket bra måste jag säga.

Om visarna har en annan finishgrad i slipningen som de pratat om kan jag inte säga nåt om än för där sätter nog min syn begränsningar. Får väl kolla med lupp. Men jag hittar inga direkta fel på dem.

En del plast kvar på bilderna.

Ja just ja, en sak märkte jag. Loggan är lite större än förr, den Gordisk knuten md tillhörande text. Eller så är det en synvilla för att de flyttat den högre upp, närmare 12 index. Ser ut att ligga ungefär en millimeter närmare index än på min V3.

3204-10w.jpg

3204-2w.jpg

3204-1w.jpg

3204-3.jpg

Inga QC issues så här långt.

Senast ändrad:
Så anlände den V4an. Har inte hunnit gjort så mycket mer med den än packat upp och letat efter om det finns nåt att anmärka på:) Och tagit några bilder. Än så länge verkar allt ok.

En sak jag inte trodde skulle göra någon direkt skillnad var det här med frikopplad krona vid inskruvning. Men det är ganska stor skillnad, mycket lättare att skruva in kronan och känna var gängorna är och lättare att inte felbelasta dem. Går att göra med en helt annan känsla. Tryckknappen till länkjusteringen verkar det fixats med och den går inte särskilt trögt på det här exemplaret åtminstone. Det nämndes som i förbigående att de hade justerat den. Passningen i ändlänkarna är justerad i år och mycket bra måste jag säga.

Om visarna har en annan finishgrad i slipningen som de pratat om kan jag inte säga nåt om än för där sätter nog min syn begränsningar. Får väl kolla med lupp. Men jag hittar inga direkta fel på dem.

Ja just ja, en sak märkte jag. Loggan är lite större än förr, den Gordisk knuten md tillhörande text. Eller så är det en synvilla för att de flyttat den högre upp, närmare 12 index. Ser ut att ligga ungefär en millimeter närmare index än på min V3.

3204-10w.jpg

3204-2w.jpg

3204-1w.jpg

3204-3.jpg

Grattis! Mycket fin klocka. Ser ut att vara riktigt bra finish. Perlage på viklåset är en snygg detalj. Ändlänkarna ser ut att passa helt perfekt. Otroligt vad mikromärken är kapabla till idag, så hög finish för pengarna. Här skulle andra tillverkare kunna lära sig ett och annat.

Senast ändrad:

3204-10w.jpg

3204-2w.jpg

3204-1w.jpg

3204-3.jpg

Ser fram emot fler intryck och wristshots.
Jag börjar luta åt en 36 Summiteer nu istället för 38. Fan vad svårt det är att bestämma sig.

Kul att se lite bilder i den här tråden. Börjat snegla lite för mycket på traska på sistone. Speciellt Summiteer 36. Riktigt bra proportioner på den verkar det som. Riktigt sugen på att testa den oxröda 🙂

Tillbaka
Topp