• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Inofficiella Traska-tråden: "For those who know"

En Commuter 38 Adriatic blue. No date. 🙂
Tror att du kommer bli mer än nöjd :)
Har haft 38an i några olika versioner, sjukt bra.
1748798932010.jpeg

1748798946388.jpeg

Tror att du kommer bli mer än nöjd :)
Har haft 38an i några olika versioner, sjukt bra.
1748798932010.jpeg

1748798946388.jpeg

Den gröna är läcker! Och du har också valt no date. Jag gillar det stilrena och att slippa justera varken för datum(och inte behöva kolla var dygnsändringen är) eller veckodag. Bara att ställa in tiden. Enkelt och bra.

Den nya mörgröna färgen på summiteeren ser inte dum ut. På en del bilder ser det ut som det skulle kunna vara nån form av giltfärgad? Som att logga och minutmarkeringar har en guldaktig färg. Kanske också visarna guldiga. Men kanhända bara som det ser ut på vissa bilder. Men det hade inte varit så tokigt om det var så.

Den nya mörgröna färgen på summiteeren ser inte dum ut. På en del bilder ser det ut som det skulle kunna vara nån form av giltfärgad? Som att logga och minutmarkeringar har en guldaktig färg. Kanske också visarna guldiga. Men kanhända bara som det ser ut på vissa bilder. Men det hade inte varit så tokigt om det var så.

Det var precis vad jag såg och blev sugen på riktigt! 🤩

Min första traska var denna summiteer år 2020. Den första versionen som var en Kickstarter. Väntade en evighet, men man fick välja tavla och sekundvisare kommer jag ihåg. Tror att min variant blev ganska unik.🙂
1000007047.png
12 dagar senare dök denna upp. Mint tavlan var hypad då kommer jag ihåg.
1000007048.png
Båda tyvärr sålda och har inte ägt en traska sen dess. Men idag dök denna upp.🙂 De har verkligen levlat upp sen sist, vilken klocka!
Ruskigt imponerad över hur de har utvecklats.
1000007046.jpg

Min första traska var denna summiteer år 2020. Den första versionen som var en Kickstarter. Väntade en evighet, men man fick välja tavla och sekundvisare kommer jag ihåg. Tror att min variant blev ganska unik.🙂
1000007047.png
12 dagar senare dök denna upp. Mint tavlan var hypad då kommer jag ihåg.
1000007048.png
Båda tyvärr sålda och har inte ägt en traska sen dess. Men idag dök denna upp.🙂 De har verkligen levlat upp sen sist, vilken klocka!
Ruskigt imponerad över hur de har utvecklats.
1000007046.jpg
Jag körde denna Summiteer ett tag.
Vill minnas att det var 1/1 som hade en gul sekundvisare.
1750004758885.jpeg

Har testat en del av Traskas utbud genom åren, mestadels Summiteer och Commuter från 1st gen till nuvarande.
Jag kan bara hålla med om att märket har utvecklats genom åren.
En modell som jag inte har provat däremot är Freedivern. Någon som har något att säga om den? Funderar på en vit eller grön no date https://www.traskawatch.com/products/freediver-arctic-white

Ringde igår till Skellefteå lastbilsstation som levererar åt Fedex. Jag bad att de skulle meddela att den som kör ut paketet ringer till mig innan så de kan komma till min arbetsplats. Hoppas det funkar.

1000016222.jpg

Traska Commuter 38 adriatic blue är nu levererad.
Då återstår det bara att plasta av och ta bort några länkar.

1000016227.jpg

1000016230.jpg

En halvtimme senare.

1000016233.jpg

Jag försökte ta bort en femte länk men Traska levereras med gänglim på skruvarna. Fyra länkar gick att skruva bort men inte den femte jag provade.
Skruvmejseln gav efter och glider ur spåret.

1000016232.jpg

Senast ändrad:
Är ju nyfiken på Traskas berömda hårdhetsbehandling. Testade på baksidan av en borttagen länk med denna knivs spets.

1000016237.jpg

Först hände ingenting. Tryckte hårdare, men inget märke. Så jag tryckte riktigt hårt så det hördes ett tydligt skrapljud och då blev det repor. Jag förstår att knivens spets här blev lite trubbigare.

1000016238.jpg

Testade också med kanten av länken på knivbladet och det blev utan problem repor på knivbladet.
Krysset inringat.

1000016236.jpg

Det är mycket uppenbart att Traskas metallarmband håller måttet. De är inte orepbara men det krävs ett rejält tryck med en knivspets för att repa.
På ett vanligt metallarmband blir det lätt repor av minsta lilla kontakt med ett annat spetsigt stålobjekt. Inget tvivel om att denna klocka kommer att slippa många repor där andra klockor får massor av repor och hairlines. Den lär väl åtminstone inte få hairlines på spännet av att läggas på ett träbord...

Senast ändrad:
Det är jag säker på. Finns det nåt att klaga på som de inte gjort bra lär de justera det.
Annars är det väl den gamla sanningen att värma innan, om det sitter (för) hårt.

Jag provade att spola varmt under kranen en stund men det hjälpte inte. Ska kan sätta det under en eldslåga? Förstör härdning och hårdhet?

Jag provade att spola varmt en stund men det hjälpte inte. Ska kan sätta det under en eldslåga? Förstör härdning och hårdhet?
Det beror på hur mycket du ger på den. Men du lär få elda en bra stund om energin i tändaren ska påverka stålet.
Men du kan börja med att bara koka vatten och doppa länken i det ett tag. 100 grader kommer garanterat inte att påverka stålet. Självklart hade jag inte lagt hela klockan i vattnet.

Tillbaka
Topp