• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Intressant information från Breitling AD.

Daniel J

Omega
Framför allt, köp ingen Bratte som kommer från ett land utanför EU. Då kostar det 25% i extra moms.

Alla Brattar är väl från Schweiz....
 

Daniel J

Omega
Just nu sitter väl butikschefen på Franks Ur och har ångest.

Varför satte jag upp den där skylten, varför.
Vaaarför!!!!!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hm...
25% moms om klockan kommer utanför EU..

Är det någonsin momsbefriat?
Hur gör Breitling AD när dom säljer klockor?
Finns det Breitling som har sitt ursprung och tillverkas inom EU?

Massor med felaktigheter på den lappen och en effektiv omsättningsminskare...


Just det stämmer väl.
Beställer du en klocka från ett land utanför EU, skall du enligt lag, betala Svensk moms på varan
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Men det står inte land utanför EU i texten. :)


Jo det gör det, men de sägar att "köper du från en Svensk internetsite, och klockan kommer från ett land utanför EU, är du skyldig att erlägga moms..."
De blandar förstås ihop äpplen och päron eftersom köparen, d v s den Svenska siten som köper in (tror jag i alla fall) är den som skall lägga på momsen innan den säljs vidare till en privatperson.

Hur som helst är det en rejäl miss att överhuvudtaget kommunicera på det sättet med eventuella kunder!:)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jo det gör det, men de sägar att "köper du från en Svensk internetsite, och klockan kommer från ett land utanför EU, är du skyldig att erlägga moms..."
De blandar förstås ihop äpplen och päron eftersom köparen, d v s den Svenska siten som köper in (tror jag i alla fall) är den som skall lägga på momsen innan den säljs vidare till en privatperson.

Hur som helst är det en rejäl miss att överhuvudtaget kommunicera på det sättet med eventuella kunder!:)
Vi citerar olika punkter men den ovanför är ju snudd på ännu dummare iom AD också lägger på svensk moms. Jag kan inte tänka mig att Breitling står bakom denna text. Möjligtvis finns det en sinnessvag svensk generalagent som försett butikerna med texten.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja? Jag har läst tråden.

Ok, då litar du bara inte på det jag säger? Har det nu även bekräftat, informationen kommer från Breitling själva men det är inte alla som är dumma nog att sätta upp den. Breitling har stora problem med gråhandel då många modeller inte rör sig så fort från butikerna...
 
  • Like
Reactions: Per

Daniel J

Omega
Jo det gör det, men de sägar att "köper du från en Svensk internetsite, och klockan kommer från ett land utanför EU, är du skyldig att erlägga moms..."
De blandar förstås ihop äpplen och päron eftersom köparen, d v s den Svenska siten som köper in (tror jag i alla fall) är den som skall lägga på momsen innan den säljs vidare till en privatperson.

Hur som helst är det en rejäl miss att överhuvudtaget kommunicera på det sättet med eventuella kunder!:)

ALL försäljning skall belastas med moms.
I det här fallet 25%.
Importören behöver naturligtvis inte momsa en extra gång utan får tillbaka momsen.

Ingen skillnad för konsumenten om butiken beställer från Vetlanda eller Uganda, 25% moms i båda fallen.
Franks Ur blir också debiterade 25% moms när dom köper in en Breitling.

Köper man från någon utanför EU så ska den som för in varan momsa.
Det gäller ju även om man köper av en breitling AD i tex New York.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Ok, då litar du bara inte på det jag säger? Har det nu även bekräftat, informationen kommer från Breitling själva men det är inte alla som är dumma nog att sätta upp den. Breitling har stora problem med gråhandel då många modeller inte rör sig så fort från butikerna...

Vad skrev du som jag inte har litat på? Att du har sett en likadan skylt i Göteborg och att du hade för dig att du sett det på nätet? Det har du alldeles säkert gjort.

Jag tror bara inte att skylten i det utförandet kommer direkt från Breitling, angående moms inom Sverige och att garantin inte skulle gälla.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad skrev du som jag inte har litat på? Att du har sett en likadan skylt i Göteborg och att du hade för dig att du sett det på nätet? Det har du alldeles säkert gjort.

Jag tror bara inte att skylten i det utförandet kommer direkt från Breitling, angående moms inom Sverige och att garantin inte skulle gälla.

Nu vet vi iofs att den kommer från Breitling, bekräftat från AD, men det är naivt att tro att det är en tillfällighet att exakt samma skylt skulle sitta hos en annan handlare?
 

aadde81

Cartier
Oavsett om de har rätt eller inte så bör man inte formulera sig sådär om man åtminstone har ett hum om vad bra marknadsföring är. Som andra redan skrivet finns det bättre sätt att marknadsföra sig på. Jag skulle aldrig sätta min fot i den butiken om jag såg denna skylt.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Nu vet vi iofs att den kommer från Breitling, bekräftat från AD, men det är naivt att tro att det är en tillfällighet att exakt samma skylt skulle sitta hos en annan handlare?

Har aldrig påstått att det är en tillfällighet. Jag tror inte att Breitling har skrivit: köper du en Breitling på internet så gäller inte garantin.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Har aldrig påstått att det är en tillfällighet. Jag tror inte att Breitling har skrivit: köper du en Breitling på internet så gäller inte garantin.
Finns det månne en svensk generalagent inblandad? Känns spontant som det bästa tipset på ett ursprung. Ett riktigt företag som Breitling kommunicerar inte på ett så risigt sätt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har aldrig påstått att det är en tillfällighet. Jag tror inte att Breitling har skrivit: köper du en Breitling på internet så gäller inte garantin.

Förstår inte hur du resonerar. Om du tror att jag och/eller AD ljuger får du väl stå för det? Lämnar detta nu, leder inte till något vettigt.

Finns det månne en svensk generalagent inblandad? Känns spontant som det bästa tipset på ett ursprung. Ett riktigt företag som Breitling kommunicerar inte på ett så risigt sätt.

Så kan det iofs vara, men på frågan om informationen kom direkt från Breitling var svaret ja. Det har varit många vändor om gråhandel och ingen annan tillverkare har varit så aggressiv. Vet inte hur Breitling förhåller sig till generalagenter.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Förstår inte hur du resonerar. Om du tror att jag och/eller AD ljuger får du väl stå för det? Lämnar detta nu, leder inte till något vettigt.

Jag förstår inte hur du resonerar heller. Kommer det från Time Promotion som är generalagent eller ifrån Breitling International? Jag har tyvärr inte hittat någon information på nätet förutom en bild på en skylt. Jag har inte sagt att du ljuger, lugna sig lite. Jag är bara lite källkritisk till en plastskylt där det är väldigt klumpigt formulerat. Får jag inte vara det?
 

mrgd

Omega
Om detta stämmer kan man ju undra varför en officiell Svensk AD enligt Breitlings hemsida i så fall tillåts sälja på Internet...
 

MJ24

Patek
2-Faktor
ALL försäljning skall belastas med moms.
I det här fallet 25%.
Importören behöver naturligtvis inte momsa en extra gång utan får tillbaka momsen.

Ingen skillnad för konsumenten om butiken beställer från Vetlanda eller Uganda, 25% moms i båda fallen.
Franks Ur blir också debiterade 25% moms när dom köper in en Breitling.

Köper man från någon utanför EU så ska den som för in varan momsa.
Det gäller ju även om man köper av en breitling AD i tex New York.


Nu avsåg ju mitt inlägg inte om moms skall betalas eller ej, utan det som nämns angående moms på den skylt som inleder posten vi kommenterar.
 

Daniel J

Omega
Nu avsåg ju mitt inlägg inte om moms skall betalas eller ej, utan det som nämns angående moms på den skylt som inleder posten vi kommenterar.

Och där står att den SVENSKA handlaren som köper varorna utomlands debiterar 25% moms... Något som tydligen man slipper hos Franks Ur.

I verkligheten spelar det ingen roll då handlaren får tillbaka den momsen så den når aldrig konsumenten.
Däremot lägger dom på momsen vid försäljning men varans ursprung saknar helt betydelse.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Och där står att den SVENSKA handlaren som köper varorna utomlands debiterar 25% moms... Något som tydligen man slipper hos Franks Ur.

I verkligheten spelar det ingen roll då handlaren får tillbaka den momsen så den når aldrig konsumenten.
Däremot lägger dom på momsen vid försäljning men varans ursprung saknar helt betydelse.

Se punkt 8.




20140124_142015_zpsuvhaptt3.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vilken fullkomligt gräslig skylt. Samma utförande som varningen för löss på min dotters dagis.
Gul bakgrund, röd text. Inbjudande värre.

Pajigt, klumpigt, kommer inte ändra någonting och får butiken att framstå som ett fornminne.
 

Daniel J

Omega

Exakt, det där är helt fel då handlaren tex uret.se betalar moms vid införsel som dom sedan får tillbaka.
Sedan lägger dom på moms som vanligt men klockans ursprung saknar här betydelse.

Franks Ur lägger också på 25% moms....

Breitling försöker få det till att kunden måste betala moms en gång till vilket är helt fel.

Läs skylten igen så ser du tokigheterna...
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
p
Och där står att den SVENSKA handlaren som köper varorna utomlands debiterar 25% moms... Något som tydligen man slipper hos Franks Ur.
I verkligheten spelar det ingen roll då handlaren får tillbaka den momsen så den når aldrig konsumenten.
Däremot lägger dom på momsen vid försäljning men varans ursprung saknar helt betydelse.
Eeeeehhhhh jag tror inte att du har gjort någon skattedeklaration. Får tillbaka momsen? Bidde du finansminister så skulle alla företagare alltså få tillbaka momsen. Gunnar Sträng vänder sig i graven:)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Exakt, det där är helt fel då handlaren tex uret.se betalar moms vid införsel som dom sedan får tillbaka.
Sedan lägger dom på moms som vanligt men klockans ursprung saknar här betydelse.

Franks Ur lägger också på 25% moms....

Breitling försöker få det till att kunden måste betala moms en gång till vilket är helt fel.

Läs skylten igen så ser du tokigheterna...


Jag håller med om att det är fel.
Har du läst mina tidigare inlägg?
Jag påtalar bara att det är fel att påstå att du som kund till en Svensk internethandlare skulle vara skyldig att själv betala moms på inköpt produkt som levereras av nämnda svenska internethandlare, inget annat.

Hur som helst…vad jag kan se tycker vi båda att skylten i fråga är helt tokig, och det är väl det som betyder något här.
 
Topp