• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Intressant information från Breitling AD.

pederr

Cartier
Om jag skulle formulerat något liknande skulle jag valt att lyfta fram mina egna fördelar snarare än 10 negativa punkter. Det hade känts lite positivt och roligt. En retorik i stil med "Om du kommer till oss blir du väl mottagen och får bra service och vi kan även hjälpa dig betalningslösningar" istället för "Går du till konkurrenterna går det går det åt helvete".

Precis, istället fokusera på vad de anser är mervärdet av att handla hos AD.
 

DrDre

Patek
Precis, istället fokusera på vad de anser är mervärdet av att handla hos AD.

Om man ger trevlig ton i sitt meddelande så kommer den som ser det att tänka något i stil med " Det här verkar vara en trevlig och serviceinriktad butik jag kanske skulle ta och gå in och titta vad de har även om jag inte kanske ska köpa något just nu". Om man går på med ett negativt budskap om konkurrenterna så tänker ju besökaren något i stil med "Här verkar det sitta ett gäng bittra och arga urmakare så här vågar man ju knappt gå in".
 

Podal

Omega
Döda gråhandeln som får de lokala handlarna att gå under..

Med tanka på att det är de lokala handlarna, AD's, som i stor grad själva säljer till gråhandlarna så vore ju det problemet ganska så enkelt att lösa eller.....

Har inga problem med försäljningskrav och/eller betingelser men att komma med lögnaktigheter och direkt felinformation blir total fail i mina ögon. Kommer aldrig handla hos denna handlaren, så mycket är säkert. Det vore faktiskt intressant att höra vad Breitling själva tycker om denna "informationen".

Blir dock ständigt förvånad över detta "motstånd" mot internet och internet-handel. Hallå, vi är i 2014, internet är faktiskt här för att stanna, se det som en möjlighet istället och anpassa din affärsverksamhet efter hur marknaden utvecklas och de facto ser ut.
 

Mr Chance

Kalmar
Hörrni, jag tror att det däringa internettet är här för att stanna. Det innebär att handlarna måste anpassa sig till det och erbjuda tjänster som folk är beredda att betala för. Antingen det eller gå under. Så enkelt är det. Att hota och peka på hur dåliga andra är funkar inte.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Är kluven till detta. Har full förståelse för att Breitling och ffa deras ADs inte gillar gråhandel men de sitter ju själva på kontrollfunktionen. Hårdare koll på ADs så att det inte sipprar ut klockor till gråhandlarna borde ju inte vara omöjligt. Men leder å andra sidan sannolikt till minskad försäljning och mindre marginaler. Njä, detta luktar mest självintresse.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
När man lägger ut något sådant måste men försöka kommunicera på ett sätt som inte stöter bort kunder, som jag tycker det här plakatet gör.
Jag håller givetvis med om att fejks o s v går tvärbort och inte skall förekomma, men att gå ut och meddela att all internethandel skulle vara av ondo, där tror jag man gör sig själv en otjänst.
Hade jag en Breitling som behövde tillbehör eller service skulle jag definitivt handla någon annanstans !
 

MJ24

Patek
2-Faktor
En sak till…hur har dom tänkt med begagnadmarknaden som många av oss här använder?
Om de menar att all internethandel skulle vara av ondo, är det då så att en begagnad Breitling, köpt online, är omöjligt att lämna in för t ex service? Skall alla alltid köpa nu klocka från AD…?
Ju mer jag tänker på det, ju mer övertygad blir jag att de angriper problemet på helt fel sätt!
Det känns inte genomtänkt...
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Bakåtsträvare, om butikerna har svårt att konkurrera med internethandel får de försöka hitta konkurrensfördelar och mervärden och lyfta fram dessa istället för att svartmåla motståndet. Vänta bara till internethandlarna (gäller fler branscher än klockbranschen) börjar mer med showrooms där du kan klämma och känna på produkten före köp, det kommer bli nådastöten för många butiker.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Bakåtsträvare, om butikerna har svårt att konkurrera med internethandel får de försöka hitta konkurrensfördelar och mervärden och lyfta fram dessa istället för att svartmåla motståndet. Vänta bara till internethandlarna (gäller fler branscher än klockbranschen) börjar mer med showrooms där du kan klämma och känna på produkten före köp, det kommer bli nådastöten för många butiker.


Det finns redan, Boolia körde det redan för 12 år sedan..
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Så den här texten kommer från Breitling och det bidrar till att det är ett skitmärke? Den kan inte ha skrivits och satt upp av valfri frivillig butiksägare? Please...

Har någon hittat texten hos Breitling själva?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
San har väl redan fastställt vad Breitlings officiella attityd är till skillnad från Frankensteins Ur.


Ja, jag såg det. jag kan väl tycka att agendan är okej men utförandet är väl inte i världsklass. Får man skriva att Breitling som köpts över internet inte täcks av garantin? Fungerar det om man beställer via telefon tro? :)
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Instämmer om att det är ett otrevligt och dåligt skrämselförsök från butiksägarna. Jag kan lova att Breitling inte har med detta att göra, då de har internet-ADs (jurawatches.co.uk).
 

jaqob

Omega
Känns mer än lite desperat. Använda skrämselpropaganda för att man inte klarar av att konkurera?
Jag hade vänt i dörren. Varför ska klockor vara en skyddad verkstad där inte normala konkurrensregler gäller?
 

jaqob

Omega
Varor med högt värde, men som är triviala att skicka, måste helt enkelt ha hyfsat jämnt pris världen över.
Man kan försöka sätta upp imaginära hinder, men det fungerar bara en stund. Tänker man nyktert på det (om det nu finns något nyktert med klockor) så går det inte att motivera att betala många tusen extra bara för att få köpa inom Sveriges gränser.
 

Daniel J

Omega
Hm...
25% moms om klockan kommer utanför EU..

Är det någonsin momsbefriat?
Hur gör Breitling AD när dom säljer klockor?
Finns det Breitling som har sitt ursprung och tillverkas inom EU?

Massor med felaktigheter på den lappen och en effektiv omsättningsminskare...
 

Weberg

Audemars
SVT ringde och ville ha tillbaka sin skrämselpropaganda från 1978...

"När du köper på internet måste du betala direkt även om klockan kommer fler månader senare". Det är väl ändå mitt problem? Får rysningar av den där lappen på så många sätt... The world is moving, adapt or die.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Haha. Pinsam, desperat skrämselpropaganda.

Smutskastning och negativ retorik brukar sällan nyttjas av den som har mest att vinna, utan av den som har minst att förlora.

Ger känslan av att man har gett upp att förbättra och framhäva den egna affärsmodellen.

Trist.
 

demondave

Rolex
Nej, det där funkar verkligen inte. Ägnar man sig åt svartmålning av konkurrenter istället för att sälja på egna meriter har man inte riktigt fattat grejen. För min del rent kontraproduktivt, skulle jag (av nån väldigt konstig anledning ;-) ) handla Bratte, skulle jag söka mig någon annan stans. Gråhandlare på nätet, eller fysisk AD som har fattat grejen med mervärde. Jag vill köpa där jag känner att jag gör bäst affär, inte nödvändigtvis till lägst pris.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Så den här texten kommer från Breitling och det bidrar till att det är ett skitmärke? Den kan inte ha skrivits och satt upp av valfri frivillig butiksägare? Please...

Har någon hittat texten hos Breitling själva?
San har väl redan fastställt vad Breitlings officiella attityd är till skillnad från Frankensteins Ur.
Läs tråden, tex NK gbg har också denna text. Har även för mig att denna text fanns online för ett antal år sedan. Ägarstrukturer har jag iofs inte koll på, dvs. vem som driver NK details.
 

plexan

Cartier
h5D31FE7E
 
Topp