• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Intressant rättsfall...

David

Bödeln
Det är ingen hemlighet att förfarandet att begära tillbaka moms, särskilt från Schweiz, ofta leder till kontroll på andra sidan gränsen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Om man ska köpa klockan lagligt i Schweiz (ej EU-land), är det ok att köpa den med schweizisk moms? Misstänker att den är lägre än svensk. Eller måste man köpa den tax-free och betala svensk?

Problemet här måste ju vara att de försökt inte betala någon moms alls.
 
Om man ska köpa klockan lagligt i Schweiz (ej EU-land), är det ok att köpa den med schweizisk moms? Misstänker att den är lägre än svensk. Eller måste man köpa den tax-free och betala svensk?

Problemet här måste ju vara att de försökt inte betala någon moms alls.

Ja, som privatperson betalar du alltid schweizisk moms på 8% som är betydligt lägre än våra 25%. När du lämnar Schweiz kan du få tillbaka momsen, men då får du med stor sannolikhet betala svensk moms när du landar.

Tax-Free handlar om att få tillbaka momsbeloppet när man lämnar landet, och sen betala sitt hemlands lägre momssats. Typ Japans 5% moms.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Om jag köper en klocka i London hos AD, tillkommer det då kostnader utöver priset på klockan i butiken? Moms, tull etc.
 

JayJay

Rolex
Om man ska köpa klockan lagligt i Schweiz (ej EU-land), är det ok att köpa den med schweizisk moms? Misstänker att den är lägre än svensk. Eller måste man köpa den tax-free och betala svensk?

Problemet här måste ju vara att de försökt inte betala någon moms alls.
Du ska betala svensk moms oavsett eftersom det är utanför EU.
Om jag köper en klocka i London hos AD, tillkommer det då kostnader utöver priset på klockan i butiken? Moms, tull etc.
Nej det är inom EU så det är lugnt.
 

morrism

Audemars
Står inte i domen. Borde gå att ta reda på om man begär ut förundersökningsprotokollet, men det känns kanske lite overkill...

Denna kanske, 1,4 på uret

cBVzKp8.jpg


http://www.uret.se/jaeger-lecoultre-master-grande-tradition-minute-repetition-beig-p-10572.html
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Du ska betala svensk moms oavsett eftersom det är utanför EU.

Nej det är inom EU så det är lugnt.


Om jag betalar den schweiziska momsen (dvs hoppar tax-free steget), fortfarande inte ok?

(Dock tror jag ju att det kommer bli fysiskt omöjligt för tullen att veta att jag köpt klockan då men det är ju en annan fråga)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Svara gärna istället för att hänvisa till något gammalt lik till tråd tack. Är ju knappast så att det inte hör till ämnet. Vi är MITT i diskussionen om klockköp från Schewiz, varför ska vi övergå till en annan tråd? Vore ju en annan sak om jag skapade en helt ny tråd för frågan.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Uh, tullen i schweiz... Ja de verka inte helt bakom flötet trots allt.
 

Camo00

Patek
Svara gärna istället för att hänvisa till något gammalt lik till tråd tack. Är ju knappast så att det inte hör till ämnet. Vi är MITT i diskussionen om klockköp från Schewiz, varför ska vi övergå till en annan tråd? Vore ju en annan sak om jag skapade en helt ny tråd för frågan.

Jag har bestämt för mig att Du ska betala moms i Sverige vid införsel av vara köpt utom EU, beräknat på varans värde och OAVSETT om Du betalt moms i inköpslandet!
 

carlanton

Audemars
Svara gärna istället för att hänvisa till något gammalt lik till tråd tack. Är ju knappast så att det inte hör till ämnet. Vi är MITT i diskussionen om klockköp från Schewiz, varför ska vi övergå till en annan tråd? Vore ju en annan sak om jag skapade en helt ny tråd för frågan.

Camo00 svarade ju på din fråga redan på förra sidan.

Svaret är alltid: ja, du ska alltid betala tull och moms om du för in något till Sverige från ett land utanför EU.
 

Credde

Omega
Det finns dock en minimumsgräns när man köper utan för EU, citat Tullverket:

Köpa varor på resa
Jag ska åka till ett land utanför EU på semester och tänker köpa med mig varor hem. Behöver jag betala tull och moms för mina varor?
Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Du måste själv föra varorna över gränsen.
 

OBRKV

Cartier
Ponera att man åker till valfritt EU-land och köper en klocka (eller annat) begagnat, alltså av en privatperson, för ca 20tkr. Vad gäller då?
 
Topp