Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Om man ska köpa klockan lagligt i Schweiz (ej EU-land), är det ok att köpa den med schweizisk moms? Misstänker att den är lägre än svensk. Eller måste man köpa den tax-free och betala svensk?
Problemet här måste ju vara att de försökt inte betala någon moms alls.
Du ska betala svensk moms oavsett eftersom det är utanför EU.Om man ska köpa klockan lagligt i Schweiz (ej EU-land), är det ok att köpa den med schweizisk moms? Misstänker att den är lägre än svensk. Eller måste man köpa den tax-free och betala svensk?
Problemet här måste ju vara att de försökt inte betala någon moms alls.
Nej det är inom EU så det är lugnt.Om jag köper en klocka i London hos AD, tillkommer det då kostnader utöver priset på klockan i butiken? Moms, tull etc.
Du ska betala svensk moms oavsett eftersom det är utanför EU.
Nej det är inom EU så det är lugnt.
Då ska du också tulla och momsa vid införseln. Det är exakt det steget syskonen har råkat hoppa över.
Då ska du också tulla vid införseln. Det är exakt det steget syskonen har råkat hoppa över.
... på plats i USA då?
Står inte i domen. Borde gå att ta reda på om man begär ut förundersökningsprotokollet, men det känns kanske lite overkill...
Ja även då. Tullverket har en ganska bra hemsida där man kan läsa exakt vad som gäller vid olika situationer. Jag har själv inte superkoll men de gånger jag haft funderingar har hemsidan haft svaren.Även om det är en födelsedagspresent? Hur många % ligger tullen på?
Skickas från min iPhone 9 via Tapatalk
Ja även då. Tullverket har en ganska bra hemsida där man kan läsa exakt vad som gäller vid olika situationer. Jag har själv inte superkoll men de gånger jag haft funderingar har hemsidan haft svaren.
Nej! Men fattar inte varför man ska lägga energi på sån skit. De må vara så att de finns vokabulär här men kom igen! Vem bryr sig??Tankevurpa?
Du ska betala svensk moms oavsett eftersom det är utanför EU.
Nej det är inom EU så det är lugnt.
Om jag betalar den schweiziska momsen (dvs hoppar tax-free steget), fortfarande inte ok?
(Dock tror jag ju att det kommer bli fysiskt omöjligt för tullen att veta att jag köpt klockan då men det är ju en annan fråga)
Japp undrar jag med. Plus om farsan har råd med sådana presenter, vad har han då för klocka? Väldigt viktigt att veta!Vilka modeller är det? Någon som vet?
Om han är fastighetsmiljardär så klarar han sig säkert fint ändå
Nej. Svenska staten ska ha sin del av kakan ändå.Om jag betalar den schweiziska momsen (dvs hoppar tax-free steget), fortfarande inte ok?
(Dock tror jag ju att det kommer bli fysiskt omöjligt för tullen att veta att jag köpt klockan då men det är ju en annan fråga)
Svara gärna istället för att hänvisa till något gammalt lik till tråd tack. Är ju knappast så att det inte hör till ämnet. Vi är MITT i diskussionen om klockköp från Schewiz, varför ska vi övergå till en annan tråd? Vore ju en annan sak om jag skapade en helt ny tråd för frågan.
Svara gärna istället för att hänvisa till något gammalt lik till tråd tack. Är ju knappast så att det inte hör till ämnet. Vi är MITT i diskussionen om klockköp från Schewiz, varför ska vi övergå till en annan tråd? Vore ju en annan sak om jag skapade en helt ny tråd för frågan.
Du har en klocka för 20 tkr...Ponera att man åker till valfritt EU-land och köper en klocka (eller annat) begagnat, alltså av en privatperson, för ca 20tkr. Vad gäller då?
Ponera att man åker till valfritt EU-land och köper en klocka (eller annat) begagnat, alltså av en privatperson, för ca 20tkr. Vad gäller då?
Ponera att man åker till valfritt EU-land och köper en klocka (eller annat) begagnat, alltså av en privatperson, för ca 20tkr. Vad gäller då?
Ändrar mig: han jobbar med medicinsk teknik.