• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Introduktion till Rolex Oysterquartz

easy rider

Brüno
2-Faktor
Nedan följer lite historia och information kring den något okända men ack så coola Oysterquartz. Det är ganska svårt att hitta mycket information om denna klocka, men jag har gjort ett försök att sammanställa det jag hittat. Rätta mig gärna om jag har fel någonstans, jag har än mycket att lära. På grund av taskig koll på urverk och hur de fungerar i praktiken har jag inte fördjupat mig på området.

Historien innan Oysterquartz
Redan under tidigt 50-tal började Rolex undersöka möjligheterna till elektro-mekanisk tidhållning. 1952 fick de sitt första patent på området och cirka 20 år senare, 1970 lanserades Rolex Quartz Date 5100, deras första klocka driven av ett batteri. 5100 huserade ett quartzverk döpt till Beta 21, vilket hade tagits fram i ett samarbete mellan ett tjugotal andra schweiziska klocktillverkare, bland andra Omega och Enicar. 1970 började 16 av dessa tillverkare, däribland Rolex, att sälja batteridrivna klockor under eget namn, dock alla med ovan nämnda Beta 21.
5100 blev en succe och alla 1000 planerade exemplar såldes redan innan produktionen hade kommit igång. Av de 1000 tillverkade var cirka 25 % i vitguld, resten i 18k guld. Beta 21 tillät inga större modifikationer och Rolex var tvunget att frångå deras patenterade oysterboett för att istället designa och tillverka boetten efter urverket. Detta gjorde att 5100 enbart fick prefixet "water resistant", vilket, tillsammans med faktumet att dela urverk med en rad konkurrenter, förmodligen ledde fram till att Beta 21-samarbetet slopades. Istället påbörjades arbetet med att ta fram ett egendesignat batteriverk, som senare skulle mynna ut i Oysterquartz.


FJF4gOp.jpg

Rolex Quartz Date 5100

NcdStOI.jpg

Beta 21

Lansering
1977, efter cirka fem års utveckling, research, designarbete och testkörning lanserade Rolex för första gången en klocka med ett eget in-house quartzverk, Rolex Oysterquartz. Modellen kom som både Datejust och Day-Date, i samma boettutförande men med den karaktäristiska dagvisningen vid kl 12 på den senare. Designen skiljde sig markant från övriga modeller i deras utbud och hade en, för tiden, karaktäristisk kantig boett med integrerad länk och, för första gången på en Rolex, safirglas. Kronan var skruvad och klockan vattentät till 100 m.
Boetten mäter cirka 36mm utan krona, 42mm lugg-till-lugg och 14mm på höjden.

N4o83wS.jpg

LWHxFD6.jpg

Stenhård annons

Urverket
Urverket kom i två utföranden och har beteckningarna cal. 5035 (Datejust) och cal. 5055 (Day-Date).
Vid lanseringen var dessa två urverk något av det bästa som producerats inom quartzteknologin, med enastående finish, tidhållning och byggkvalité. Den enda värdiga konkurrent då, gällande tidhållning var Omegas 2,4MHz 1516-verk.
Cirka 18 månader efter lanseringen ersattes formen på quartzkristallen i oscillatorn mot en stämgaffel-formad variant. Internt kallades de tidiga urverken för Mark I och de med stämgaffel-formad kristall för Mark II.
Mark I kronometercertifierades inte, vilket gör att tidiga Oysterquartz saknar texten ”Superlative Chronometer Officially Certified” på tavlan. Mark II blev dock certifierade hos COSC och fick den välkända texten på urtavlan.
Jag är inte tillräcklig kunnig för att redogöra hur tekniken fungerar, men klart är att 5035/5055 blev Rolex mest exakta urverk någonsin.

Specifikationer:

5035
32,768Hz VCTCXO Quartz Module
Integrated circuit: CMOS
Temperature compensation: Yes
Rate trimmer: Yes
Power source: UCAR 357 silveroxide battery, 1.55v
Width: 29.75mm
Height: 6.5mm
11 jewels
Antimagnetic: Yes, to 1000 Oersted
Hacking: Yes
Quick set date: Yes

5055
32,768Hz VCTCXO Quartz Module
Integrated circuit: CMOS
Temperature compensation: Yes
Rate trimmer: Yes
Power source: UCAR 357 silveroxide battery, 1.55v
Width: 29.75mm
Height: 7.1mm
11 jewels
Antimagnetic: Yes, to 1000 Oersted
Hacking: Yes
Quick set day-date: Yes

tfTOyWk.jpg

E8ozRLb.jpg

jrDJLZG.jpg

XftCSfx.jpg


NMadktT.jpg

Tidig Oysterquartz utan COSC-certifiering

Utföranden
Oysterquartz tillverkades i 25 år med en total produktion på cirka 25000 klockor. Sista året stålvarianten dök upp i en Rolexkatalog var 2001 medan tvåton och helgulds-varianterna fanns med till 2003. Nedan är de olika referenserna listade. Utöver dessa har en rad olika specialmodeller gjorts med andra tavlor, länkar och bezels.

Datejust
Ref 17000, i stål och oysterlänk, slät ring.
Ref 17013, tvåton i stål och guld med jubileeliknande länk, räfflad ring
Ref 17014, tvåton i stål och vitguld, med jubileeliknande länk, räfflad ring.

Day-Date
Ref 19018, i 18k guld, presidentlänk, räfflad ring
Ref 19019, i vitguld, presidentlänk, räfflad ring

FLBpypi.jpg

Ref 17000
D7fLT7k.jpg

Ref 17013
Li2mzpH.jpg

Ref 17014
HXJe33T.jpg


Ref 19018
hGwaAEZ.jpg

Ref 19019

Källor kommer främst från http://www.oysterquartz.net
 

Bayraktar

Breitling
Tack Mike för infon :) har redan läst allt + lite till innan, den är def på min lista och den är bland de tre första som skall in under 2014 ;)
 
Topp