• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Fliegeruhr Mark XVI (ref IW325504)

laketwig

Patek
2-Faktor
Jag får börja med att be om ursäkt för sen leverans av denna recension. Flera av er har sedan länge efterfrågat den, men jag har inte fått tummen ur förrän nu. :sorry:

Bakgrund


Låt oss börja med lite bakgrund, då detta är en klocka med en gedigen historia. Redan 1936 kom IWC’s första klocka speciellt designad för flygare. Officiellt kallades den för ” Spezialuhr für Flieger”, men i folkmun har den senare kallats Mark IX, lite felaktigt kanske då den må vara ursprunget till Mark-serien men aldrig en del av den. Klockan producerades speciellt för brittiska flygvapnet fram till 1946.

IWC Mark IX.jpg

Givetvis handjagad med ett caliber 83-verk tickandes innombords. Notera att den har en vridring med en självlysande pil som gör det möjligt att mäta förfluten tid upp till en timma, vilket givetvis var en viktig funktion vid navigationsberäkningar.

I början på 1940-talet utfärdade brittiska försvarsmakten specifikationer till en ny klocka som skulle kunna användas av alla försvarsgrenar. Den kallades för Mark X av brittiska försvarsministeriet, vilket sedan har gett namn till hela Mark-serien (och även Mark IX ... ;) ). Tolv olika tillverkare (ibland kallade ”The Dirty Dozen”) fick i uppdrag att producera klockan, nämligen Buren, Cyma, Eterna, Grana, Jaeger LeCoultre, Lemania, Longines, IWC, Omega, Record, Timor och Vertex.

IWC Mark X.jpg


IWC’s version började produceras 1944 och användes främst av piloter och navigatörer i RAF, men även av andra vapengrenar. Fortfarande handjagad med samma caliber 83-verk som i föregångaren.

Den ersattes av Mark XI runt 1949, återigen framtagen efter en specifikation från brittiska flygvapnet avseende en klocka huvudsakligen för flygnavigatörer.

IWC Mark XI.jpg


Mark XI kan väl anses vara den första riktiga Mark-klockan, då den har klara likheter med dagens Mark-klockor. Vi känner igen saker som skydd mot magnetism (soft iron inner cage), vattentät, glaset säkrat mot tryckförlust mm. Man ställde också mycket höga krav på gångprecision. Varje klocka testades under 44 dagar vid Royal Greenwich Observatory innan den levererades till flygförbanden. Efter ett år i tjänst upprepades testerna. I början var det bara två leverantörer av klockan, IWC och Jaeger LeCoultre, men efter en första batch om 2000 klockor från JLC bestämde man sig för att bara ta klockorna från IWC. Denna modell var i produktion ända fram till 1984, vilket måste vara någon form av rekord. Den såldes huvudsakligen till olika flygvapen och civila flygbolag, men inte till privatpersoner.

Efter ett uppehåll i produktionen introducerades Mark XII 1993, som en hyllning till de tidigare modellerna. Den behöll den nätta storleken om 36,5mm men nu infördes också datumvisning. Urverket var ett automatiskt caliber 884 (JLC Cal.889/2). Dessutom dök ”Mark” upp för första gången på urtavlan. En annan skillnad är att den här modellen även såldes till privatpersoner.

IWC Mark XII.jpg


Den ersattes av Mark XV runt 1999. Boettstorleken ökades nu från 36,5 mm till 38. Urverket var nu ett caliber 30110 (modifierat ETA 2892-A2).

IWC Mark XV.JPG


Men vänta nu, vad hände med Mark XIII och Mark XIV? Elementärt Watson ;)! 13 är inget höjdarnummer i Europa och allt med en fyra i går inte hem i Asien, då det representerar död. Lite OT: Företaget jag jobbar på (IFS) sålde tidigare sina IT-system under namnet System 4, där fyran representerade att det var baserat på fjärde generationes utvecklingsverktyg. Gick inget bra när vi etablerade oss i Asien, så ett namnbyte till IFS Applications genomfördes (det fanns flera skäl till detta).

Hur som helst, Mark XV blev Mark XVI 2006, bl a med nya visare och boettstorlek på 39 mm. Datumfönstrets färg skiftades så det nu blev vita datum mot svart bakgrund. Bild och mera info strax. Samtidigt introducerades den första Spitfire-modellen med silver/vit urtavla, både som vanlig klocka och som kronograf (som jag också råkar ha).

IWC Mark XVI Spitfire.JPG


I början på 2012 introducerades Mark XVII, som i storlekshetsen hoppade upp till 41 mm i boettstorlek och fick ett altimeterfönster för datumet.

IWC Mark XVII (standardtid).jpg



Alla bilder såhär långt ärligt stulna från webbet. ;)

IWC Fliegeruhr Mark XVI (ref IW325504)

Mitt exemplar är uttaget i Tyskland i slutet av 2006. Min äldsta son köpte den av en tysk handlare i början på 2013, lämnade in den för service hos Krons (ingen polering!) för att sedan komma på att den nog var lite för stor för honom (föredrar 36mm). Jag hade just fått min årsbonus på jobbet så efter lite tvekan (hade ju redan en klocka ... :banghead: ) köpte jag den av honom. Det var början på den klockresa jag nu är inne på.

Efter snart tre år i min ägo kan jag sammanfatta mina intryck som följer:

Pros:
  • Perfekt storlek med sina 39mm och ca 10mm i höjd
  • Extremt tydlig och lättavläst, dels på grund av vita index/visare mot mattsvart urtavla, dels på grund av grym dubbelsidig antireflexbehandling. Lite ovanlig men mycket tydlig applicering av lume också
  • Har gått stadigt runt +2 spd sen service (något fortare i winder).
  • IWC anger 6 ATM som vattenskydd, men min är tryckt till 100m utan problem. Klart badbar med andra ord.
  • Länken!!! Inte nog med att den är skitsnygg, den är otroligt bekväm och följsam med världen enklaste/smartaste system för justering. (se nedan för separat recension)
Cons:
Ingen klocka är perfekt i alla avseenden, så inte den här heller ...
  • Den dubbelsidig antireflexbehandling i kombination med ett lätt kupat glas kan ge en del lustiga effekter. Man märker inte så mycket av det vid daglig användning, men den kan vara rätt lurig att fota. Dessutom kan den yttre AR’en repas då glaset är kupat.
  • Har du otur kan länken med sina bitar om 6mm vara svår att få till passformen på, då den saknar microjustering. Jag hade tur ... :cigar:
  • Den har dragit iväg i pris rätt bra på sista tiden (minst 30k) och kan vara svår att hitta på länk (köpa länk separat kostar multum ...).
Fördelarna överväger helt klart. För mig är detta den optimala sportdressaren, som dessutom har en intressant historia. Man ska inte snacka om ”keeper” i den här branchen, men närmare än såhär kommer jag nog inte ... :happyhappy:

Nog med prat, nu lite bilder på mitt exemplar:
IWC M 2014-07-18 mörk.jpg

IWC M 2014-10-15 (2).jpg


Som sagt, AR'en kan spela lite spratt så den svarta urtavlan ser blå ut:
IWC M 2015-01-19 (ljus).jpg


Visst funkar den som dressare ...?
IWC M 2015-03-16.jpg


Inget fel på antireflexbehandlingen:
IWC M 2015-04-21 (mera sol).jpg


IWC M 2015-06-18.jpg


Som sagt, lite ovanlig lume:
IWC M lume.jpg


Till slut med sin Spitfire-kompis:
IWC x 2 2014-11-22.jpg


Sådär ja. Tack för att du läste min andra recension. Om du är intresserad, se gärna min separata recension av länken (som är ett måste om du frågar mig) som du hittar här:

https://klocksnack.se/threads/recension-av-länk-till-iwc-mark-xvi-m-fl.10306/
 
Senast ändrad:

LS

Panerai
2-Faktor
Tack för en bra recension!

Intressant att få läsa lite bakgrund om klockan också. När det är dags att skaffa en flygare är den här modellen helt klart intressant. :)
 

Guden

Cartier
Tack för en trevlig läsning!

En klocka som jag tack vare dig fick reda på från första början. Letade frenetiskt efter ett bra exemplar på Chrono, men 30k+ kändes lite för mycket i dagsläget då jag fortfarande är relativt okunnig inom ämnet (speciellt vad gäller begagnade köp). Fick bli en ny speedy istället. Ångrar inte mitt val en sekund, men hoppas på att ha en Mark XVI i lådan en dag. :)
 

Phileas Fogg

Cartier
Tycker Mark XVI är ett bra exempel på att vissa saker faktiskt var bättre förr. Känns som XVII var ett steg bakåt, framförallt pga av den större storleken. Trist att det är så svårt att hitta XVI på länk till ett vettigt pris som du skriver :/
 

sir alex

Panerai
Bra skrivet och mycket kul fakta som jag inte kände till sedan tidigare. 2016 kommer IWC med nya pilotklockor så det ska bli spännande att se vad de gör med Mark-serien.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Då IWC precis presenterat Mark XVIII är det dags för en liten uppdatering av den här tråden. Jag försökte klippa ihop Mark XVI, XVII och XVIII i en bild för en enkel jämförelse (bilder snodda från nätet). Gick sådär, så proportionerna är inte helt OK. Fyller sitt syfte i alla fall ... ;)

IWC Mark XVI-XVIII.jpg


Storlek: Mark XVI är 39mm, XVII är 41mm och XVIII är 40mm. Ett klart steg i rätt riktning i denna storlekshetsens tidevarv.
Datum: Borta är altimeterdatumet och åter är ett singeldatum med en diskret ram runt.
Urtavla: Jämfört med Mark XVI har både XVII och XVIII lite fetare siffror. XVIII har dessutom fått siffrorna 6 och 9, där dom tidigare versionerna bara haft stora indexsträck. Notera också att triangeln och dom två punkterna klockan 12 har flyttats ned en bit på Mark XVIII. Alla 5-minutersindex är nu lika stora. Däremot verkar det vara samma visare på alla tre versionerna.
Länk: Redan i och med Mark XVII kom den nya flygarlänken, med en annan och tätare utformning av länkbitarna. Svårt att avgöra på bilderna om det är någon skillnad på Mark XVIII, men ändlänkarna tycks i alla fall vara annorlunda i bilderna ovan. Sena versioner av Mark XVII och den nya Mark XVIII har i alla fall IWC's version av "glidelock", dvs finjustering av länkens längd via en knapp på låsets ovansida. Du kan med andra ord finjustera länken utan att ta av dig klockan. :happyhappy:
Urverk: Både Mark XVI och XVII innehöll ett modifierat ETA 2892-A2 med god precision. Mark XVIII drivs däremot av ett urverk från Sellita. Har inte lyckats hitta någon information om det är ett standardverk eller modifierat på något sätt.
Vattentålighet: Alla tre är specade till 6ATM. Lite synd att dom inte gick upp till 12ATM på den nya, precis som på Ingenieuren, men å andra sidan är min Mark XVI tryckt till 100m utan problem. Bör vara klart badbart i alla fall.

Jag måste erkänna att jag blev riktigt glad när jag såg informationen om Mark XVIII. Jag har ju alltid hävdat att Mark XVI är den ultimata Mark-klockan och det verkar som om IWC är inne på min linje också. 39 eller 40mm är skit samma och vid en hastig blick är det inte svårt att se vad Mark XVIII inspirerats av ... ;)
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Snyggt presenterat och uppdaterat. Den nya är
Jäkligt härlig men tror nog att din är coolare :D

Tackar för recensionen
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Riktigt schysst tråd!

Det där med siffran 4 i Asien är rätt intressant. Jag jobbade förut på en finsk tillverkare av mobiltelefoner, och av samma anledning så släppte de aldrig en 4-serie av sina modeller. De mest kända lurarna var givetvis 3210, 3310, 5110, 6110, 6230 och superpremiumlurarna i 88-serien :)
 

Gnocchi

Omega
2-Faktor
Tackar för trevlig läsning, uppdatering och bilder! Gillar IWC och Mark-serien i synnerhet. Så tack för lektionen!
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Bra tråd! Vill poängtera att jag uppskattar dessa trådar. Moralisk och informativ info när man skall jaga efter ett fint komplett exemplar. Har haft ögonen öppna länge efter mark xvi, men det ser ut som väntan är över inom kort. Gläder mig till att lägga upp en wrist shot som tack för hjälpen :)
Xalle
 

Husse

Patek
Här sitter man och ska fota och lägga ut i fredagstråden, i stället blir man sittandes och läser din lysande recension och historielektion om IWC:s Mark serie.
Tack för bra läsning!
 

BigTime

Breitling
Mk XVI är jäkligt snygg. Mk XVIII är resurrection. En millimeter större i diameter. Vilket gagnar legibility. Dessutom är siffran 9 på plats. Om det är en förbättring låter jag vara osagt, just saying.

En riktigt übersnygg dinka är petit Pilot's Watch Automatic 36, som är just 36 mm i diameter:

https://www.iwc.com/en/watch-collections/pilot-watches/iw324002-pilot-s-watch-automatic-36.html

Samtidigt är det en mental konflikt för puristen eller logikern, som ser konflikten mellan näpenhet och funktionalitet. För pilotur är ju först och främst tool watches med en nischad kravspecifikation - legibility som en otvetydig sådan, med flera...
 
Topp