• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Ingenieur 3239 Automatic

galácticon

Patek
2-Faktor
DSC_1525.JPG
Var inne på Hukes i Malmö idag och testade. Suget är inte mindre nu direkt. Men listpris 61k? Då är det ju lätt värt att blicka utomlands...
 

biglebowski

Breitling
Ingenieur 3239 är verkligen en magisk fin klocka. Är personligen på jakt efter en egen och har därför några servicerelaterade funderingar. Vad ligger servicekostnaderna på ungefär för ur med dessa eta urverk och ungefär hur ofta brukar de krävas en service? Förstår att saker kan hända på vägen men lite riktmärken är aldrig fel.

Jag är relativt ny inom området så all hjälp gällande service uppskattas.
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Ingenieur 3239 är verkligen en magisk fin klocka. Är personligen på jakt efter en egen och har därför några servicerelaterade funderingar. Vad ligger servicekostnaderna på ungefär för ur med dessa eta urverk och ungefär hur ofta brukar de krävas en service? Förstår att saker kan hända på vägen men lite riktmärken är aldrig fel.

Jag är relativt ny inom området så all hjälp gällande service uppskattas.
Tror servicepriset är ca 5-6000 kr beroende på var du väljer att serva den. Nymans ur har en bra prislista på sin hemsida. Vanligt serviceintervall om vart 5-6 år ungefär.
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Stort tack! Då ligger det ungefär i pris med vad jag tänkte. Otroligt fin klocka detta.
Himla fin! Äger själv en 323906 dvs med vit med rosé index. Vad som är bra med ETA verket är ju att väldigt många urmakare har tillgång till reservdelar och kunskapen så om du inte vill gå till en AD kan priset på service pressas yttligare.
 

biglebowski

Breitling
Himla fin! Äger själv en 323906 dvs med vit med rosé index. Vad som är bra med ETA verket är ju att väldigt många urmakare har tillgång till reservdelar och kunskapen så om du inte vill gå till en AD kan priset på service pressas yttligare.

Exakt vad jag tänkte angående servicen. Dock verkar det som att en hel del har något "agg" mot just ETA. Handlar det oftast om att det inte anses lika fint som ett in-house verk från själva klockmärket eller vadå? Jag menar, är det alltid per automatik sämre med ett ETA i jämfört med in-house? Kanske OT nu men men.

323906 är riktigt schysst. Personligen är jag på jakt efter 3239 Laureus.
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Exakt vad jag tänkte angående servicen. Dock verkar det som att en hel del har något "agg" mot just ETA. Handlar det oftast om att det inte anses lika fint som ett in-house verk från själva klockmärket eller vadå? Jag menar, är det alltid per automatik sämre med ett ETA i jämfört med in-house? Kanske OT nu men men.

323906 är riktigt schysst. Personligen är jag på jakt efter 3239 Laureus.
ETA gör många väldigt bra verk! Dessutom är det modifierat av IWC så det är "förfinat" ytterligare.
In-house är inte per automatik bättre, men anses som en "kvalitetstecken" i branschen :)
 

M021

Rolex
2-Faktor
Har alltid velat prova, så ni är det dags, köpesannons ute! Lite orolig över justering av länk men det återstår att se.
 

oskarponken

Panerai
Var tidigt ute och köpte en svart ingy i New York för ett par år sedan nu, älskade den men flipparsjukan sattes in och klockan försvann. Nu är den tillbaka, denna gången i vitt som jag var jävligt tveksam till från början men detta är nu den klocka jag bär 6 dagar av 7 och jag kommer på mig själv med att ofta stirra på klockan för att den är så jävla rätt för mig. Bjuder på en riktigt dassig mobilbild.
IMG_0372.JPG
 

HaVet71

Rolex
2-Faktor
Efter att nu släppt min Explorer 2 (med vit tavla) så börjar jag mer eller mindre bestämma mig för en Ingy med vit urtavla och "guld visare"..ser så j__la läcker ut och definitivt när det börjar bli lite varmare ute...
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Kul att du delar med dig. Har tyckt att Ingyn är läcker men troligtvis lite tung och hög, men efter en visit på Krons i veckan där dem hade en inne så har uppfattningen helt ändrats. Det är en fantastiskt skön klocka som verkligen skapade ett ha begär, så funderar på om man skulle göra en rockad hemma och jaga rätt på en sådan. Det som talar emot för min del är att jag inte är så förtjust i datum och att tavlan är lite lite platt, vägs nog upp av dess övriga aspekter dock. =)
 

BigTime

Breitling
IWC har en särskild plats i mitt klockhjärta. Det var så jag introducerades till horologin, efter att i en massa år bara förlitat mig på mobiltelefonen som tidvisare. Uret är väl i princip den enda, eller en av ytterst få, godtagbara "smycken" som gentlemannen kan bära. Varför då inte bära något snyggt som man inte tröttnar på.

Jag tycker att Ingenieur-serien har bleknat en aning på senare år, rent estetiskt. Men just den som recenseras här på tråden hör till de snyggare på senare år, med det lilla förbehållet att det inte har ett in-house urverk.
 
Topp