• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Ingenieur.

Yoko

Panerai
2-Faktor
Ingenieur a la Genta vs 666 är ju liksom två helt olika klockor desigmässigt. Personligen tycker jag att det vore jättetråkigt om IWC skrotade den Genta baserade linjen helt. Varför inte köra på båda designprinciperna? Magra säljsiffror?

@Wboy. Inget än så länge men jag letar heller inte lika aktivt längre då det kom ett par andra saker emellan och får avvakta lite :(
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Glömde tillägga att han, som du säger Wboy, sa att IWC skulle gå ifrån Gerald Genta och mer mot Ingenieur Vintage kollektionen som finns på hemsidan nu. Han menade att detta var första steget mot den nya designen.

http://www.iwc.com/en/collection/ingenieur/
OM det är sant så är det korkat, men helt i linje med IWCs oförmåga att förvalta o förfina sina klassiker. Som om PP skulle göra om Nautilus till något helt annat än den ursprungliga modellen. Bara att kolla på hur IWC ändrat sin Aquatimer vs hur Rolex förvaltat sin Sumbariner

Edit: även om de riktigt gamla Ingy ser annorlunda ut än Gentas, så är den gamla designen inget som sticker ut, och därmed mindre attraktivt att gå tillbaka till enligt min mening
 
Senast ändrad:

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Det låter inte alls kul om de skulle skrota nuvarande Genta-Ingyn, den är ju bland det bästa IWC kan erbjuda just nu i den överkomliga prisklassen (visst finns väl fina Portugisier också).

Sen tycker jag att IWC tar rätt mycket betalt för sina klockor, men det är en annan femma... Ingyn listar ju som eb Sub - och de flesta väljer nog det säkra före det osäkra och kör på Suben istället. Sen finns det ju vi klocknördar som känner till Gentas arv (och inte vill/kan slanta upp till en AP) men vi är nog försumbart få...
 

EWGM

Breitling
Mitt exemplar, älskar hur den sitter på handleden!
 

Bilagor

  • f4b5ac148b102a152e147587df3e397c.jpg
    f4b5ac148b102a152e147587df3e397c.jpg
    110.1 KB · Visningar: 128
  • 5b7b4798285c050369caacfc1b03dd4b.jpg
    5b7b4798285c050369caacfc1b03dd4b.jpg
    156.4 KB · Visningar: 124
Korkat om du frågar mig. Ingyn sitter till och med bättre än valfri Sub på armen. Utan tvekan den bekvämaste klockan jag ägt och jag är sugen på en med vit tavla och ett custom hornbach på den. Som en fattigmans ROO Safari, fast skönare och på många sätt även snyggare rent estetiskt.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Sen tycker jag att IWC tar rätt mycket betalt för sina klockor, men det är en annan femma... Ingyn listar ju som eb Sub - och de flesta väljer nog det säkra före det osäkra och kör på Suben istället. Sen finns det ju vi klocknördar som känner till Gentas arv (och inte vill/kan slanta upp till en AP) men vi är nog försumbart få...
Det är väl tur att det trots allt finns de som vågar släppa sargen och köpa något annat än en Rolex Sub;) Vad tråkigt det hade varit annars.
Nu har jag förvisso ingen Ingy utan bara en AT men jämför jag den med en tidsmässigt rätt femsiffrig sportrolle håller jag kvaliten på IWC som högre. I synnerhet länken där det är ljusårs skillnad.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Håller med om att fler skulle våga prova annat än sub (inget ont om den), det finns ju så mycket annat bra där ute.

Själv har jag sålt min sub och ska faktiskt satsa på en Ingy i en trippel med DJ och en Heuer Monaco. Dock verkar få vilja sälja sina Ingys trots generösa bud från min sida hehe...
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Håller med om att fler skulle våga prova annat än sub (inget ont om den), det finns ju så mycket annat bra där ute.

Själv har jag sålt min sub och ska faktiskt satsa på en Ingy i en trippel med DJ och en Heuer Monaco. Dock verkar få vilja sälja sina Ingys trots generösa bud från min sida hehe...
Det är ju bara för den är så bra ;)
Bra mål med samlingen!
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
verkar ju vettigast att köra två serier, en vintageingenieur och den nuvarande. Rent kommersiellt iaf.
Dock verkar iwc inte tänka hela vägen alltid... kanske fler märken borde ta till sig också med att tänka mer aftermarket!
Varför säljer de inte fler band? Borde ju vara en guldgruva! Ett dubbel hornback, croco i olika färger till ingyn borde sälja som smör!
Har mailat iwc men inget svar......
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
verkar ju vettigast att köra två serier, en vintageingenieur och den nuvarande. Rent kommersiellt iaf.
Dock verkar iwc inte tänka hela vägen alltid... kanske fler märken borde ta till sig också med att tänka mer aftermarket!
Varför säljer de inte fler band? Borde ju vara en guldgruva! Ett dubbel hornback, croco i olika färger till ingyn borde sälja som smör!
Har mailat iwc men inget svar......
Ja, konstigt att man måste typ hemslöjda för att få på ett läder... Borde finnas pengar för IWC att tjäna där.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
verkar ju vettigast att köra två serier, en vintageingenieur och den nuvarande. Rent kommersiellt iaf.
Dock verkar iwc inte tänka hela vägen alltid... kanske fler märken borde ta till sig också med att tänka mer aftermarket!
Varför säljer de inte fler band? Borde ju vara en guldgruva! Ett dubbel hornback, croco i olika färger till ingyn borde sälja som smör!
Har mailat iwc men inget svar......
Ja, konstigt att man måste typ hemslöjda för att få på ett läder... Borde finnas pengar för IWC att tjäna där.
Samma med AP... omöjligt att skaffa gummiband till en 15300 tex. Borde vara rätt bra marginaler på att sälja såna, och därmed anledning för dem att saluföra dem - men icke!
 
Senast ändrad:

RKT

Omega
Tycker det vore mycket tråkigt om de skrotade Genta Ingengieuren. Det är en mycket snygg klocka i mina ögon. Har varit väldigt sugen på den sedan 3239 släpptes för några år sedan. Jag tycker att den är mer tilltalande än 666, dock är de svåra att jämföra är ju två helt olika serier.
 

JStenman

Omega
2-Faktor
Är det någon här som är OWG med sin ingenieur? Rätt sugen på att bli det, men kanske saknaden för en mindre klocka blir för stor?
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Finns det någon OWG på forumet? :)

Haha, sant! Kan inte vara hälsosamma tankar


Är inte @Kejsaren owg med en tuxedo-dj?
Hm, nästan obehagligt att man har sådan koll på andra medlemmar :)

EDIT: Inser nu att vi menade samma sak. Tänkte först att du menade att han var OWG med en Ingy :)

Jag är owg med min 116200/DJ sedan 8 mån. Ett tag hade jag en del andra klockor, men de låg i lådan. Sedan ca 1 mån är jag true owg, i ärlighetens namn har jag två klockor men en är på service. När jag fått den så kommer jag övertyga min fru om den(33mm).

För min del är det i ga problem att vara owg. Tuxedo-dj är en på många sett en optimal klocka. Även om man kan säga att en sub passar till kostym så passar en dj bättre. Dj passar dessutom tilltisha o shorts också.

En modern igny passar nog lika bra den till mycket. Den kommer inte upplevas som lika proper/blingig men den passardefinitivt bättre till kostym än en sub. Kompletterar man med en lagerkrans/doktorshatt/ring så blir det helt perfekt

Huruvida man kan vara owg eller inte beror på mycket. Jag är en ganska enkel/komplicerad person. Jag är vanemänniska, och har i get emot att köra samma varje dag.

Kag har dock lite osunda tankar, det händer att jag surfar lite klock-porr (nymans) men framtide får utvisa vad/om det blir något.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag är owg med min 116200/DJ sedan 8 mån. Ett tag hade jag en del andra klockor, men de låg i lådan. Sedan ca 1 mån är jag true owg, i ärlighetens namn har jag två klockor men en är på service. När jag fått den så kommer jag övertyga min fru om den(33mm).

För min del är det i ga problem att vara owg. Tuxedo-dj är en på många sett en optimal klocka. Även om man kan säga att en sub passar till kostym så passar en dj bättre. Dj passar dessutom tilltisha o shorts också.

En modern igny passar nog lika bra den till mycket. Den kommer inte upplevas som lika proper/blingig men den passardefinitivt bättre till kostym än en sub. Kompletterar man med en lagerkrans/doktorshatt/ring så blir det helt perfekt

Huruvida man kan vara owg eller inte beror på mycket. Jag är en ganska enkel/komplicerad person. Jag är vanemänniska, och har i get emot att köra samma varje dag.

Kag har dock lite osunda tankar, det händer att jag surfar lite klock-porr (nymans) men framtide får utvisa vad/om det blir något.
Så du finns på riktigt? :)

Bra val av klocka.
 

JStenman

Omega
2-Faktor
Jag är owg med min 116200/DJ sedan 8 mån. Ett tag hade jag en del andra klockor, men de låg i lådan. Sedan ca 1 mån är jag true owg, i ärlighetens namn har jag två klockor men en är på service. När jag fått den så kommer jag övertyga min fru om den(33mm).

För min del är det i ga problem att vara owg. Tuxedo-dj är en på många sett en optimal klocka. Även om man kan säga att en sub passar till kostym så passar en dj bättre. Dj passar dessutom tilltisha o shorts också.

En modern igny passar nog lika bra den till mycket. Den kommer inte upplevas som lika proper/blingig men den passardefinitivt bättre till kostym än en sub. Kompletterar man med en lagerkrans/doktorshatt/ring så blir det helt perfekt

Huruvida man kan vara owg eller inte beror på mycket. Jag är en ganska enkel/komplicerad person. Jag är vanemänniska, och har i get emot att köra samma varje dag.

Kag har dock lite osunda tankar, det händer att jag surfar lite klock-porr (nymans) men framtide får utvisa vad/om det blir något.
Tack för ett bra svar, du har nog helt rätt! Igny är väldigt all around som du säger. Time will tell, just nu är det dock inte en omöjlig tanke
 
Topp