• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Ingenieur.

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Nu får jag också vara med.
Passade på att nypa en ny 323902 från C24 innan de blivit allt för få kvar.

IMG_20170403_154031.jpg

Bra val! Då kan du luta dig tillbaka och när du blir sugen på lite förändring så är det bara att slå till på ett gummiband.
IMG_2532.JPG
 

Tao

Omega
Funderar på att köpa en 3239 med vit tavla, frågan är om man ska ha silver-index eller den med guld? Tycker guldindexen är snyggare (och ger mer liv till tavlan) men silver känns mer toolig och skulle därför inte heller bry mig lika mycket om dings/repor :p. Tänker att denna ska vara en keeper..
 
Ös på med bilder på Ingy på läder!!! Alltså sänk servern pga hög belastning, jag vill se och dregla på denna oväntat fina kombo!

När kollegan sa att den skulle se grym ut på läder så var jag redo att ringa mentalsjukhuset, men efter att ha sett det på bild så tar jag tillbaka allt jag tidigare sagt! :)

(OBS!!! Ej chronon, den ser inte bra ut oavsett länk/läder/gummi)
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Hur upplever ni kronan och känslan i "snurret" när ni ändrar tid/datum?
Jag kan känna att min känns lite väl "enkel att snurra" när den är utskruvad.
Å andra sidan jämför jag med min Panerai som är som en tysk pansarvagn i jämförelse.
 

jabla

Sarlacc
Hur upplever ni kronan och känslan i "snurret" när ni ändrar tid/datum?
Jag kan känna att min känns lite väl "enkel att snurra" när den är utskruvad.
Å andra sidan jämför jag med min Panerai som är som en tysk pansarvagn i jämförelse.
Känns inte som Rolex men väl som hustruns Omega PO.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Ja, det skulle ju vara fantastiskt att kunna variera vit och svart. Hur har du tänkt med datumfönstret...kommer du försöka köpa loss en svart där också?

Hade inte ens tänkt på att datumet hade olika färg men det har du ju helt rätt i, jag lär vilja köpa till det också i så fall så att allt är som det ska vara. Kommer nog bli dyrt det här inser jag :D
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Borde väl gå att få tag på hos AD, även om jag gissar att det kostar sin lilla slant.
Precis! Jag är inte den som köper nytt, eller, jag undviker det så kan jag lägga de pengarna på något annat minsta lika roligt. Risken är alltid överhängande att jag tröttnar och säljer. :cool:
 

Wboy

Panerai
Hur upplever ni kronan och känslan i "snurret" när ni ändrar tid/datum?
Jag kan känna att min känns lite väl "enkel att snurra" när den är utskruvad.
Å andra sidan jämför jag med min Panerai som är som en tysk pansarvagn i jämförelse.
Betydligt lättare (för lätt?!) att dra upp en en modern Rolex eller de flesta andra klockor jag har. Kanske praktiskt men lite sämre känsla.
 

Wboy

Panerai
Funderar på att köpa en 3239 med vit tavla, frågan är om man ska ha silver-index eller den med guld? Tycker guldindexen är snyggare (och ger mer liv till tavlan) men silver känns mer toolig och skulle därför inte heller bry mig lika mycket om dings/repor :p. Tänker att denna ska vara en keeper..
Kunde aldrig föreställa mig att jag skulle ha en klocka med något som helst guldinslag innan jag testade 3239 med guldindex. Maken till mångsidig klocka! Har inget emot den vanliga vita, men ångrar aldrig att jag gick på guldindex.
 
  • Like
Reactions: Tao

oskarponken

Panerai
Hade helt missat att dessa inte skulle produceras mer, man kanske skulle dra tillbaka sin bytesannons och för en gångs skull bara vara nöjd och i samma veva beställa ett gummiband.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hade helt missat att dessa inte skulle produceras mer, man kanske skulle dra tillbaka sin bytesannons och för en gångs skull bara vara nöjd och i samma veva beställa ett gummiband.
Fast vill du äga en klocka bara för att den inte tillverkas i längre så finns det en uppsjö att välja och vraka mellan. Ta en titt i vintage-avdelningen för lite inspiration ;)
 

oskarponken

Panerai
Fast vill du äga en klocka bara för att den inte tillverkas i längre så finns det en uppsjö att välja och vraka mellan. Ta en titt i vintage-avdelningen för lite inspiration ;)
Tänkte mer på att det är andra gången jag äger denna modell och jag ångrar mig ofta och den kan då vara svår/dyr att få tag på när jag ändrar mig nästa gång
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Hur upplever ni gångreserven?
Håller den sig utan att ni drar upp den regelbundet ( några gånger i veckan)?

Anledningen till min fråga är att mitt nyförvärv verkar gå lite knackigt.
När den var helt ny så fortade den sig ca 20 minuter första dygnet.
Efter rejäl uppdragning och regelbundet användande under 5 av 7 dagar så håller den tiden väldigt bra.

Däremot så hade den stannat vid 04.00 i natt efter att ha legat i kanske 10-11 timmar. Minns inte när jag drog upp den sist ( i helgen kanske) men jag anser att jag rör på mig tillräckligt för att det ska räcka.
Har inte haft detta problem med någon annan klocka.

Ska jag ge den lite tid att jobba in sig eller ska den in för check direkt?
Det är ju ett bra tag kvar på garantin så jag känner ingen stress
 
Senast ändrad:

Wboy

Panerai
Hur upplever ni gångreserven?
Håller den sig utan att ni drar upp den regelbundet ( några gånger i veckan)?

Anledningen till min fråga är att mitt nyförvärv verkar gå lite knackigt.
När den var helt ny så fortade den sig ca 20 minuter första dygnet.
Efter rejäl uppdragning och regelbundet användande under 5 av 7 dagar så håller den tiden väldigt bra.

Däremot så hade den stannat vid 04.00 i natt efter att ha legat i kanske 10-11 timmar. Minns inte när jag drog upp den sist ( i helgen kanske) men jag anser att jag rör på mig tillräckligt för att det ska räcka.
Har inte haft detta problem med någon annan klocka.

Ska jag ge den lite tid att jobba in sig eller ska den in för check direkt?
Det är ju ett bra tag kvar på garantin så jag känner ingen stress
Den här ju bara 40h gångresrve och uppdraget är lite mindre effektivt på detta eta-verk är min uppfattning. I jämförelse med tex Rolex.
 
Jepp. Har redan utökat bostadslånet med Ingyn som säkerhet

Nu får jag också vara med.
Passade på att nypa en ny 323902 från C24 innan de blivit allt för få kvar.

IMG_20170403_154031.jpg

Får lite ångest av att de stänger av kranen på IW3239 :(
Vad tror ni - finns det en verklig risk/chans (beror ju på om man äger en...) att andrahandspriset stiger markant framöver? Det är ju utan tvekan en populär referens.
 

Wboy

Panerai
Får lite ångest av att de stänger av kranen på IW3239 :(
Vad tror ni - finns det en verklig risk/chans (beror ju på om man äger en...) att andrahandspriset stiger markant framöver? Det är ju utan tvekan en populär referens.
Markant vet jag inte, men borde ju stabiliseras eller gå upp lite på sikt begagnat. Billigaste "gentan" att serva måste det väl vara?
 
Topp