Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Schyst! Älskar nya Spitfire modellene.Gårdagens innkjøp og første IWCn. Veldig fornøyd så langt!
![]()
Ingy 323902, 322904 eller 323906.Jag har allt mer blivit intresserad utav IWC. Jag undrar dock vad ni tycker är en bra instegsmodell, som dessutom är lättflippad ifall man ej klickar med klockan.
Tack!Ingy 323902, 322904 eller 323906.
Ligger en 06a ute för vettigt pris nu.
![]()
Någon på forumet som har bekantat sig med denna?
Portugieser Perpetual Calendar 42
Har spanat på en Jaeger Lecoultre ultra thin perpetual, men hittade ovanstående av en slump. Gillar verkligen att allt ställs via kronan istället för ett gäng pushers. Dessutom är läsbarheten bättre på IWCn.
Frågan är hur den står sig när det gäller kvalité?
Här snackar vi! Jag har en litw mindre (och smidigare variant av denna) 7 dagars automataren. Men en fantastisk klocka det med. Men man har ju inte blivit mindre sugen på denna tyvärr.. sparar till för många. Men en sån här aka jag ha nån gång...Inte exakt samma, denna på lån när jag var i Schweiz på Iwc fabriken:
Har 17,5cm handled. Lite stor på mig. Men smaken är olika.![]()
![]()
Någon på forumet som har bekantat sig med denna?
Portugieser Perpetual Calendar 42
Har spanat på en Jaeger Lecoultre ultra thin perpetual, men hittade ovanstående av en slump. Gillar verkligen att allt ställs via kronan istället för ett gäng pushers. Dessutom är läsbarheten bättre på IWCn.
Frågan är hur den står sig när det gäller kvalité?
Är det 42mm vs 44mm? Och så klart tjocklek. Många komplikationer = knubbigEn stor skillnad, men som inte framgår så tydligt på bilder är skillnaden i storlek mellan de två. IWCn är betydligt större i diameter och tjockare och den stora urtavlan gör att den bär ännu större.
IWCn är 42,4 mm 13,8 tjock, JLCn 39 mm 9,2 tjock. Så det är stora skillnader.Är det 42mm vs 44mm? Och så klart tjocklek. Många komplikationer = knubbig
Ett mycket bra val av ur min käre herre!Hade en stund över i helgen och ringde på hos NymansUr i Stockholm. Var sugen att prova IWC Big Pilot Le Petite Prince edition. Suktat efter den ett längre tag nu, men tycker den har ett ganska modigt pris på 145'. Går säkert att komma ner lite genom att artigt fråga, men det är ändå en peng som tarvar sin eftertanke.
Jag tycker kronan är en av höjdpunkterna, men också det nitade läderarmbandet och kanske framförallt - den vackra mörkblåa sunburst urtavlan. Trevlig service i butiken även om det var fullt och kö utanför (covid-19 restriktioner). Här en bild från provrummet på Nymans, det trevliga affärsbiträdet uppmanade mig att ta bilder och även en video, det var lite sött tyckte jag ;-)
Tack för en rolig och väldigt verklighetstrogen beskrivning av livet som klockfantast!Ett mycket bra val av ur min käre herre!
Och jag är helt övertygad att de på nymans inte menar att priset är hugget i sten, det brukar alltid gå att göra någonting (om det inte är sportstål från rolex, vilket iofs är förståeligt). Men även om du skulle få betala 145k så har du ju där en klocka som mkt troligt kommer att vara lika efterfrågad om tio år som den är idag. iom sin storlek och historia så kan den liksom inte plötsligt plockas bort i 46mm för att ersättas av en "för tiden mer efterfrågad storlek" på 39mm. 39mm klockorna finns redan och de kommer finnas om 10 år, precis som att de aom efterfrågad denna modell av klocka vet att det inte är någonting som diskret smiter under manchetten på en "black tie" tillställning. Folk kommer att se den, och det är väl lite av charmen kanske med att bära en "överdimensionerad" klocka?
Jag har också kollat lite på Big Pilot, men bara provat 2 ggr. Och försöker att låta bli att läsa in mig på den. (Jag känner ju mig själv) - klocljäveln blir till heroin i tankarna och jag börjar fundera på "om jag äter nudlar och micropizza, inte köper mer än underkläder.. etc etc så kan jag köpa den om 6 månader" - har flera gånger varit påväg att sälja bilen (byta ner mig) för att kunna köpa en klocka. Det enda jag inte kan tänka mig att sälja förutom hem, stuga, kärring, ungar och röven är andra klockor - För att finansiera klockor. Numer har jag inga klockor jag inte vill låta gå i arv och tänker inte köpa en klocka om jag inte är 99% säker ( att vara 100% är omöjligt iom att det rent teoretiskt skulle kunna handla om en operation som räddar livet på frugan eller syrran liksom) på att den också ska gå i arv. Därför tar det lite tid med nya klockor. (Och MYCKET tid är till frugans stora förtret inte samma sak som LÅNG tid, hehehe) - 100 bilder i mobilen, 30 besök hos ADn (Utan köp) men, när/om de sen blir ett köp så är ju köpet mer genomtänkt än de flestas klockköp skulle jag säga. - Därför vill jag helst inte börja grävs och gröta ner mig i ytterligare en IWC när perpetual calendern spökar så styggt om nätterna och den inte ens är näst på listan..
Jag är nog ett par, tre, FEM år fram i tiden inköpsmässigt i tankarna.
Vill ha ett par Rollar en Reverso, en VC american 1921 också.
Jäkla gift, men barnbarnen kommer få mycket fint om några (förhoppningsvis 40) år iaf ☺![]()
Men vafaaaan.. tack! (Tur att modellen inte är en jäkla Patek nautilus, även om den OCKSÅ har ägnats lite tid och funderingar. Men iom marknadspris så ska det nog vara vinstpengar eller liknande om en sån skall inhandlas.) Ursäkta ot.Helgrym IWC Pilot Chronograph Mojave Deser
Hur många här äääääskar denna.
![]()
Ja.. men tyvärr är det ju inte långt ifrån sanningen för många av oss.Tack för en rolig och väldigt verklighetstrogen beskrivning av livet som klockfantast!
Inte sällan ligger jag sömnlös med tankar om intressanta objekt, men värst var veckan innan jag skulle hämta ut min Rolex daytona. Veckan innan fick jag mejl om från AD:n som hälsade att den var på G efter flera år av väntan. Den veckan var jag extremt uppspelt och väldigt lite sömn blev det![]()
Ja, jag har förresten lite samma problem! Har fått veta att jag ska få nästa klocka som kommer in/levereras och de var för ett par månader sedan jag fick det mailet, så jag hoppades på en julklapp men de blev ju inte så, blir förhoppningsvis i januari då, om jag har lite tur.Tack för en rolig och väldigt verklighetstrogen beskrivning av livet som klockfantast!
Inte sällan ligger jag sömnlös med tankar om intressanta objekt, men värst var veckan innan jag skulle hämta ut min Rolex daytona. Veckan innan fick jag mejl om från AD:n som hälsade att den var på G efter flera år av väntan. Den veckan var jag extremt uppspelt och väldigt lite sömn blev det![]()