• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

ToolDiver

KS Explorers Club
Flygare av flygare idag
7F4A5F36-6527-4E3B-80F8-7C4F9B50F261.jpeg
4F8EB6E8-29C0-4A05-9A46-37B518F8F770.jpeg
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Lite sugen på en Mark XVIII alternativt en Mark XVIII Tribute to Mark XI. Frågan är om man tröttnar på Tribute to Mark XI i längden. Mark XII var klockan som väckte mitt klockintresse för många år sedan, så det känns lite som att det är dags att göra slag i saken.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Jag har allt mer blivit intresserad utav IWC. Jag undrar dock vad ni tycker är en bra instegsmodell, som dessutom är lättflippad ifall man ej klickar med klockan.
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Hade en 323902 tidigare och kan bara instämma. Riktigt trevlig klocka. Vet egentligen inte varför jag sålde. Ibland blir det bara så. Skulle gärna köra en IWC trippel med Ingy, dykare och flygare.
 

TimeFlies

Panerai
20201218_113644.jpg

Någon på forumet som har bekantat sig med denna?

Portugieser Perpetual Calendar 42​

Har spanat på en Jaeger Lecoultre ultra thin perpetual, men hittade ovanstående av en slump. Gillar verkligen att allt ställs via kronan istället för ett gäng pushers. Dessutom är läsbarheten bättre på IWCn.
Frågan är hur den står sig när det gäller kvalité?
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
20201218_113644.jpg

Någon på forumet som har bekantat sig med denna?

Portugieser Perpetual Calendar 42​

Har spanat på en Jaeger Lecoultre ultra thin perpetual, men hittade ovanstående av en slump. Gillar verkligen att allt ställs via kronan istället för ett gäng pushers. Dessutom är läsbarheten bättre på IWCn.
Frågan är hur den står sig när det gäller kvalité?

There is an old saying among watch collectors: “You buy a Rolex to impress your car salesman. You buy an IWC to impress your watch maker.”

Du kommer vara nöjd, det där är en mycket fin klocka och urverk.
 
Inte exakt samma, denna på lån när jag var i Schweiz på Iwc fabriken:
3838811F-6769-40D1-AB3C-04CECB5FDCAD.jpeg
Har 17,5cm handled. Lite stor på mig. Men smaken är olika.
Här snackar vi! Jag har en litw mindre (och smidigare variant av denna) 7 dagars automataren. Men en fantastisk klocka det med. Men man har ju inte blivit mindre sugen på denna tyvärr.. sparar till för många. Men en sån här aka jag ha nån gång...
20200824_030201.jpg
 

DrDre

Patek
20201218_113644.jpg

Någon på forumet som har bekantat sig med denna?

Portugieser Perpetual Calendar 42​

Har spanat på en Jaeger Lecoultre ultra thin perpetual, men hittade ovanstående av en slump. Gillar verkligen att allt ställs via kronan istället för ett gäng pushers. Dessutom är läsbarheten bättre på IWCn.
Frågan är hur den står sig när det gäller kvalité?

En stor skillnad, men som inte framgår så tydligt på bilder är skillnaden i storlek mellan de två. IWCn är betydligt större i diameter och tjockare och den stora urtavlan gör att den bär ännu större.
 
Alltså den blå IWCn här ovan är ett "måste ha" för mig. Jag trodde att automataren skulle vara nog. Men den är inte det, inte riktigt, jag kikade såklart på perpetual calendern även innan jag köpte 5007:an men det skiljer nästan 300k, och så var det ju de där med storleken.. Men jag kan liksom inte släppa den, den växer på mig och fortsätter att göra. Ända sen jag köpte min så har jag känt att det finns en som.är liiite bättre, liiite snyggare. Och jag känner att det troligtvis bara är en tidsfråga innan man står där och frågar vad de kan göra åt priset...
Alltså, det finns såklart annat som måste och ska inhandlas först.
Men sen! Jag kommer inte kunna hålla mig hur länge som helst.
Det är en otroligt vacker klocka! 😍
 

Trema

Omega
Hade en stund över i helgen och ringde på hos NymansUr i Stockholm. Var sugen att prova IWC Big Pilot Le Petite Prince edition. Suktat efter den ett längre tag nu, men tycker den har ett ganska modigt pris på 145'. Går säkert att komma ner lite genom att artigt fråga, men det är ändå en peng som tarvar sin eftertanke.

Jag tycker kronan är en av höjdpunkterna, men också det nitade läderarmbandet och kanske framförallt - den vackra mörkblåa sunburst urtavlan. Trevlig service i butiken även om det var fullt och kö utanför (covid-19 restriktioner). Här en bild från provrummet på Nymans, det trevliga affärsbiträdet uppmanade mig att ta bilder och även en video, det var lite sött tyckte jag ;-)
 

Bilagor

  • tempImageO1uR3E.png
    tempImageO1uR3E.png
    1.4 MB · Visningar: 42
Hade en stund över i helgen och ringde på hos NymansUr i Stockholm. Var sugen att prova IWC Big Pilot Le Petite Prince edition. Suktat efter den ett längre tag nu, men tycker den har ett ganska modigt pris på 145'. Går säkert att komma ner lite genom att artigt fråga, men det är ändå en peng som tarvar sin eftertanke.

Jag tycker kronan är en av höjdpunkterna, men också det nitade läderarmbandet och kanske framförallt - den vackra mörkblåa sunburst urtavlan. Trevlig service i butiken även om det var fullt och kö utanför (covid-19 restriktioner). Här en bild från provrummet på Nymans, det trevliga affärsbiträdet uppmanade mig att ta bilder och även en video, det var lite sött tyckte jag ;-)
Ett mycket bra val av ur min käre herre!
Och jag är helt övertygad att de på nymans inte menar att priset är hugget i sten, det brukar alltid gå att göra någonting (om det inte är sportstål från rolex, vilket iofs är förståeligt). Men även om du skulle få betala 145k så har du ju där en klocka som mkt troligt kommer att vara lika efterfrågad om tio år som den är idag. iom sin storlek och historia så kan den liksom inte plötsligt plockas bort i 46mm för att ersättas av en "för tiden mer efterfrågad storlek" på 39mm. 39mm klockorna finns redan och de kommer finnas om 10 år, precis som att de aom efterfrågad denna modell av klocka vet att det inte är någonting som diskret smiter under manchetten på en "black tie" tillställning. Folk kommer att se den, och det är väl lite av charmen kanske med att bära en "överdimensionerad" klocka?

Jag har också kollat lite på Big Pilot, men bara provat 2 ggr. Och försöker att låta bli att läsa in mig på den. (Jag känner ju mig själv) - klocljäveln blir till heroin i tankarna och jag börjar fundera på "om jag äter nudlar och micropizza, inte köper mer än underkläder.. etc etc så kan jag köpa den om 6 månader" - har flera gånger varit påväg att sälja bilen (byta ner mig) för att kunna köpa en klocka. Det enda jag inte kan tänka mig att sälja förutom hem, stuga, kärring, ungar och röven är andra klockor - För att finansiera klockor. Numer har jag inga klockor jag inte vill låta gå i arv och tänker inte köpa en klocka om jag inte är 99% säker ( att vara 100% är omöjligt iom att det rent teoretiskt skulle kunna handla om en operation som räddar livet på frugan eller syrran liksom) på att den också ska gå i arv. Därför tar det lite tid med nya klockor. (Och MYCKET tid är till frugans stora förtret inte samma sak som LÅNG tid, hehehe 😁) - 100 bilder i mobilen, 30 besök hos ADn (Utan köp) men, när/om de sen blir ett köp så är ju köpet mer genomtänkt än de flestas klockköp skulle jag säga. - Därför vill jag helst inte börja grävs och gröta ner mig i ytterligare en IWC när perpetual calendern spökar så styggt om nätterna och den inte ens är näst på listan.. 🙄
Jag är nog ett par, tre, FEM år fram i tiden inköpsmässigt i tankarna. 😁
Vill ha ett par Rollar en Reverso, en VC american 1921 också.

Jäkla gift, men barnbarnen kommer få mycket fint om några (förhoppningsvis 40) år iaf ☺😊
 

Trema

Omega
Ett mycket bra val av ur min käre herre!
Och jag är helt övertygad att de på nymans inte menar att priset är hugget i sten, det brukar alltid gå att göra någonting (om det inte är sportstål från rolex, vilket iofs är förståeligt). Men även om du skulle få betala 145k så har du ju där en klocka som mkt troligt kommer att vara lika efterfrågad om tio år som den är idag. iom sin storlek och historia så kan den liksom inte plötsligt plockas bort i 46mm för att ersättas av en "för tiden mer efterfrågad storlek" på 39mm. 39mm klockorna finns redan och de kommer finnas om 10 år, precis som att de aom efterfrågad denna modell av klocka vet att det inte är någonting som diskret smiter under manchetten på en "black tie" tillställning. Folk kommer att se den, och det är väl lite av charmen kanske med att bära en "överdimensionerad" klocka?

Jag har också kollat lite på Big Pilot, men bara provat 2 ggr. Och försöker att låta bli att läsa in mig på den. (Jag känner ju mig själv) - klocljäveln blir till heroin i tankarna och jag börjar fundera på "om jag äter nudlar och micropizza, inte köper mer än underkläder.. etc etc så kan jag köpa den om 6 månader" - har flera gånger varit påväg att sälja bilen (byta ner mig) för att kunna köpa en klocka. Det enda jag inte kan tänka mig att sälja förutom hem, stuga, kärring, ungar och röven är andra klockor - För att finansiera klockor. Numer har jag inga klockor jag inte vill låta gå i arv och tänker inte köpa en klocka om jag inte är 99% säker ( att vara 100% är omöjligt iom att det rent teoretiskt skulle kunna handla om en operation som räddar livet på frugan eller syrran liksom) på att den också ska gå i arv. Därför tar det lite tid med nya klockor. (Och MYCKET tid är till frugans stora förtret inte samma sak som LÅNG tid, hehehe 😁) - 100 bilder i mobilen, 30 besök hos ADn (Utan köp) men, när/om de sen blir ett köp så är ju köpet mer genomtänkt än de flestas klockköp skulle jag säga. - Därför vill jag helst inte börja grävs och gröta ner mig i ytterligare en IWC när perpetual calendern spökar så styggt om nätterna och den inte ens är näst på listan.. 🙄
Jag är nog ett par, tre, FEM år fram i tiden inköpsmässigt i tankarna. 😁
Vill ha ett par Rollar en Reverso, en VC american 1921 också.

Jäkla gift, men barnbarnen kommer få mycket fint om några (förhoppningsvis 40) år iaf ☺😊
Tack för en rolig och väldigt verklighetstrogen beskrivning av livet som klockfantast! 😂😀🤷‍♂️

Inte sällan ligger jag sömnlös med tankar om intressanta objekt, men värst var veckan innan jag skulle hämta ut min Rolex daytona. Veckan innan fick jag mejl om från AD:n som hälsade att den var på G efter flera år av väntan. Den veckan var jag extremt uppspelt och väldigt lite sömn blev det 😴
 
Helgrym IWC Pilot Chronograph Mojave Deser:cool:
Hur många här äääääskar denna.

8DAA2342-C238-4C1B-9E0C-3403D6CBF82D.jpeg
Men vafaaaan.. tack! (Tur att modellen inte är en jäkla Patek nautilus, även om den OCKSÅ har ägnats lite tid och funderingar. Men iom marknadspris så ska det nog vara vinstpengar eller liknande om en sån skall inhandlas.) Ursäkta ot.

Men va är detta för doldis? Jag har inte sett den förut?

...värt att börja googla..? 😁
Tack för en rolig och väldigt verklighetstrogen beskrivning av livet som klockfantast! 😂😀🤷‍♂️

Inte sällan ligger jag sömnlös med tankar om intressanta objekt, men värst var veckan innan jag skulle hämta ut min Rolex daytona. Veckan innan fick jag mejl om från AD:n som hälsade att den var på G efter flera år av väntan. Den veckan var jag extremt uppspelt och väldigt lite sömn blev det 😴
Ja.. men tyvärr är det ju inte långt ifrån sanningen för många av oss.
Det är för många svårt att hålla det på en nivå som inte bör kallas direkt "sjuk".
"Vi" bor i en hyresrätt, har ett klädkonto inklusive skor på under 10k/år, ett knegarjobb med en genomsnittlig arbetsvecka på 55 - 60 timmar, kör en 10 år gammal Mazda, äger endast Ikeamöbler, en TV inköpt före 2010 på rea precis som all annan elektronik, lägger kanske 500kr/mån på "nöjen", Absolut INGEN som helst form av sparande, oavsett om det är till pension, vanligt sparande, buffert, till barnen om vi har sådana.
Det enda vi sparar till är (Fler) klockor.
Att ha en månadslön (Utan extratimmarna) på under 30k och tycka det är rimligt (nåja) ok iaf, att köpa ett armbandsur för 400k, 600k eller kanske tom en miljon, när vi redan äger 3, 4, 8 (?) St Andra fina ur till ett sammanlagt värde av allt från 500k till 1.5 mille, kanske 2 eller 3(?), och där många av oss inte ens använder sina klockor, utan provar de några ggr om året för att sedan lägga tillbaka den i bankfack med de andra tills det är dags för nästa "utflykt" för att känna på och prova våran miljon/miljoner i facket.
Till vardags använder vi ofta en speedy, en sub, gmt, reverso, Portofino eller portugieser kronografen eller andra klockor i motsvarande prisklass, så vi kan njuta av vårat intresse dagligen men utan att riskera att repa den nya nautilus 5980 i guld eller för att hålla oss till IWC, tex den undersköna Portugieser PERPETUAL CALENDAR ❤❤❤.
Såklart finns det många av oss som brukar det vi köper också, jag menar bara att även om vi gör det så är det svårt att säga att det INTE nog är någon form av sjukdom när en människa tjänar 25k i månaden väljer att avstå från nästan allt som kostar men inte har några som helst besparingar, äger ingenting av värde förutom 5 - 10 exklusiva armbandsur.
Och ja, kanske ett par av dessa inte ens är betalda utan köpt på kredit/lån eller ens används? :)

Men som med allt annat så kan det spåra ur, men jag får en känsla av att det procentuellt sett spårar ur rejält bland oss med exklusiva armbandsur som hobby och intresse, än för de som spelar golf, gillar båtar (tom bilar). Det går så JÄVLA (ursäkta valet av ord..) fort att gå från att inte kunna tänka sig att lägga mer än absolut MAX "30K" På en klocka till stt hs provat sig igenom både 50, 100 och 150/200 för att nu ha siktet inställt på en sport AP eller Patek (ursäkta ot igen).
Jag kan såklart ha fel..

Men om vi ställer frågan här i tråden, hur många av er som.läser här nu "ökat" beloppet som du ansåg var det absolut högsta du kunde tänka dig att spendera på en klocka med 100k eller mer på mindre än ett år från stt ni började läsa in er på div modeller, märken, varför en röd text gör köockam värd 200k mer etc etc? :)
Jag är en av dessa, jag har alltid velat ha en Rolex Daydate/Datejust (såg nog inte skillnaden när jag var ung. Men alla vet att " en Rolex kostar flera hundra tusen, så jag kom "igång" med mitt intresse, alltså köpandet av ur ganska sent, trots att intresset FANNS där, men de var ju intw ens värt att googla, jav skulle ju bara bli ledsen. När jag sedan faktiskt kunde köpa mig en (finare) klocka så blev det ändå ingen Rolex. Det blev en Seamaster och en dressare i 20k kr klassen. Inye för att jag ansåg en rolexdykare var för dyr utan för att jag föredrog omegan före suben och Sd:n.
Och en NY Daydate var för dyr, med råge. Skulle ALDRIG kunna köpa en klocks för 100k, aldrig.
Och så blev det ju inte, efter mindre än ett år så "planerade" jag för inköp av, och letade fina exemplar av fler än en modell för 150k +.
Så, för mig steg mitt "maxpris" med över 100k på 8, 10 månader kanske.
Idag har jag inget "tak", det behövs inte eftersom jag iaf finner på en anledning att göra ett undantag om jag skulle hitta en klocka som verkligen var värd pengarna (för mig) och att ha ett "tak" på en halv miljon är ju bara löjligt, ska jag då skita I drömmen om den kostar 550? 😛

Intressant att läsa hur ni andra ser på det här, är vi psykiskt friska?
Är det ett friskt beteende att bo i en husvagn i smällkalla vintern sålänge du får ha din(a) 300k kr klock på handleden eller i facket? :)
 
Tack för en rolig och väldigt verklighetstrogen beskrivning av livet som klockfantast! 😂😀🤷‍♂️

Inte sällan ligger jag sömnlös med tankar om intressanta objekt, men värst var veckan innan jag skulle hämta ut min Rolex daytona. Veckan innan fick jag mejl om från AD:n som hälsade att den var på G efter flera år av väntan. Den veckan var jag extremt uppspelt och väldigt lite sömn blev det 😴
Ja, jag har förresten lite samma problem! Har fått veta att jag ska få nästa klocka som kommer in/levereras och de var för ett par månader sedan jag fick det mailet, så jag hoppades på en julklapp men de blev ju inte så, blir förhoppningsvis i januari då, om jag har lite tur.
Kul när man väntat länge på något och det "snart ska hända", men jag trodde ju att det skulle gå liiite fortare. Men de e ju corona mm, vad ska man göra. Man får vara tacksam och fortsätta pumpande pengar i butiken (bara de låter en, hehe) :)
Daytona är en fin klocka, skulle vilja ha en själv. Känns som en riktig keeper skulle kunna tänka mig både en lite "beater"/vardags i stål och en finare i guld, gärna på OF 😍
 
Har några funderingar kring 32XXX-verken @Echo Delta verkar vara väldigt insatt och kunnig men det kan även vara någon annan som sitter på info :)

1. Har 32XXX verken en drivfjäder eller dubbla som ex 52XXX? Och hur blir i så fall tidshållningen vid fullt uppdraget kontra nästa slut? Och vad är tidshållningen på 32XXX?
2. Förstår att det inte har pellaton självuppdragning, är självuppdragningen lika effektivt som det?
3. Hur mycket är egentligen kopierat från eta 2892?
4. Har hört att IWC gör någon 500-timmars kontroll likt JLC 1000-timmars kontroll. Men det framgår inte vilka verk som genomgått det eller är det alla?
 
Topp