Hej IWC-vänner!
Jag befinner mig i ett litet dilemma. Sedan några år tillbaka har jag fattat tycke för IWC:s Pilotserie, och har bl a ägt pilotkronografen i 43 mm och Le Petite Princeversionen. Tyvärr sålde jag den då jag fick en annan leverans som jag föredrog. Men lockelsen till IWC i allmänhet, men IWC Big Pilot 46 i synnerhet har funnits där hela tiden. Det är något med formspråket på Big Pilot 46 som jag tycker är riktigt tilltalande, en rejält stycke klocka med härlig historia i ett modernt format. Dock har den modiga prislappen på 145.000 kr avskräckt, och dessutom har jag i mina allra svagaste ögonblick funderat på hur användbar den är som vardagsklocka pga just dess storlek på min måttliga 17,5 cm arm.
När 43 mm versionen släppes förra året så såg jag en möjlighet att slå till med argumentet, samma läckra lökkrona, och samma boettform som Big Pilot 46 men i mer hanterbart format (även prismässigt, även om 98.000 kr inte är snutet ur näsan).
Så i december beställde jag den och har sedan dess gått i väntans tider pga. att IWC tycks prioritera distribution till egna butiker och IWC.com. Till saken hör att jag la beställningen på klockan osedd, men det var först nu helgen fick jag möjlighet att se båda klockorna bredvid varandra på NK i Stockholm. Direkt kände jag att 43 mm versionen inte är samma sak som Big Pilot 46, och jag har i princip bestämt mig för att avbeställa 43:an. Men nu överväger jag att lägga en beställning på 46:an.
Dock finns ett litet gnag om hur användbar klockan är pga. av sin storlek. Jag har enbart haft den på handleden några få minuter. Därför kastar jag ut denna något långa fråga och ber om era tankar och synpunkter på 46:an. Den jag är ute efter är den i LPP-serien med en väldigt vacker blå urtavla.
Bjuder på några bilder…