• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

65k sek i usa och från 70k i Europa. Kanske lote optimistiskt prissatta dock :)
Den riktiga PB var svårsåld, den nya på 43mm tror jag mer på. Förvånansvärd liten skillnad till Mark18 i hur den ligger på handleden. Dock så är tjockleken och känslan olika.

valet mellan PB43 och Chrono är svårt att ge, beroende på vad du har för övriga klockor och huvudsakliga användningsområden. Vardagsklocka välj Pilot Chrono, ”nice på helgen klocka” välj PB43.

PB43
181C2CF2-4054-485E-9CB1-CE8368654A34.jpeg

mark18
395CB65B-0DF5-4B50-8136-7827B22A4D40.jpeg

Bra svar - tack. Är i Usa. Kan få en pilotkrono (nya) för 6700 usd. Med moms så är det väl ändå ok eller kan man få motsv rabatt i Sverige? Har aldrig lyckats pruta något vidare på Krons…
Usa priser är bra, du kan säkert pruta lite även på dessa. Annars försökt få en deal på Krons (det går på IWC, även om de kan vara lite svåra ibland). Jag har även köpt hos annan AD i Europa tex IWC egen butik i München (fråga @Echo Delta , perfekt service ). Jämför chron24 och Uret.se för prisbild, dock ej testat någon av dessa sidor. Bara du kan välja rätt modell och återförsäljare, lycka till och posta gärna en bild här om det blir något köp

Den riktiga PB var svårsåld, den nya på 43mm tror jag mer på. Förvånansvärd liten skillnad till Mark18 i hur den ligger på handleden. Dock så är tjockleken och känslan olika.

valet mellan PB43 och Chrono är svårt att ge, beroende på vad du har för övriga klockor och huvudsakliga användningsområden. Vardagsklocka välj Pilot Chrono, ”nice på helgen klocka” välj PB43.

PB43
181C2CF2-4054-485E-9CB1-CE8368654A34.jpeg

mark18
395CB65B-0DF5-4B50-8136-7827B22A4D40.jpeg

Tycker inte om den nya BP just eftersom den ser ut som en vanlig Mark. Den har liksom inget eget ansikte som den gamla BP hade. Ja, jag vet att de flesta klockfantaster inte ville ha datumfönstret och välkomnar symmetrin men…

_8211819.JPG
_B200661.JPG

Tycker inte om den nya BP just eftersom den ser ut som en vanlig Mark. Den har liksom inget eget ansikte som den gamla BP hade. Ja, jag vet att de flesta klockfantaster inte ville ha datumfönstret och välkomnar symmetrin men…

_8211819.JPG
_B200661.JPG
BP43 är för att bredda målgrupper. Några modeller, tex i brons och titan tycker jag är egna. Annars har du helt rätt. Mina två bilder på de blå är väldigt lika. Den BP43 är en XL uppblåst variant av Mark18. Vilken man föredrar är individuellt. Svårt att se dessa samexistera i en klocklåda. Själv gillar jag original BP, men har svårt att bära upp den även som en helgklocka. Summering IWC har släppt mycket under 2021, var av en hög procent är lyckade lanseringar. Skall bli kul att se vad 2022 bjuder på!

Grymt snygg! Jag har själv varit sugen på en sådan men har varit lite orolig över storleken på klockan och passformen på länken utan mikrojustering...
Länken är otroligt bekväm iom att den är så tunn. Och jag har väl haft tur med längden på den. Ganska rejäl klump till klocka, men den sitter bra på handleden. Kan vara bekvämaste klockan jag har.

Länken är otroligt bekväm iom att den är så tunn. Och jag har väl haft tur med längden på den. Ganska rejäl klump till klocka, men den sitter bra på handleden. Kan vara bekvämaste klockan jag har.
Den finns en i titan ute på K&S. Har tittat på annonsen på tok för mycket... Jag tycker att dessa Aquatimers verkar vara prisvärda klockor!

Den finns en i titan ute på K&S. Har tittat på annonsen på tok för mycket... Jag tycker att dessa Aquatimers verkar vara prisvärda klockor!
Titanversionen blir ju lite sportigare med sin gula kontrastfärg. Och ännu bekvämare med lägre vikten.
För mig var den inte ett alternativ. Dels för dyr tyckte jag och ville egentligen ha en GST kronograf men de hade slutat tillverkas då och då var den här mest lik. Vill egentligen fortfarande ha en GST, får nog skriva upp det på önskelistan hehe.

Ingeniuer klockorna finns ju knappt i sortimentet nu, snart släpps nog en ny serie. Givet hur tidigare generation hade tydligen genta design hoppas jag vi får se en riktigt cool lineup i början på nästa år.
VD bekräftade ju i livestream på insta att det kommer Gentaliknande Ingenieur igen, men sa inget om tidshorisont med tanke på hur tynande tillvaro den nuvarande för är det nog hyfsat snart ändå.

BP43 är för att bredda målgrupper. Några modeller, tex i brons och titan tycker jag är egna. Annars har du helt rätt. Mina två bilder på de blå är väldigt lika. Den BP43 är en XL uppblåst variant av Mark18. Vilken man föredrar är individuellt. Svårt att se dessa samexistera i en klocklåda. Själv gillar jag original BP, men har svårt att bära upp den även som en helgklocka. Summering IWC har släppt mycket under 2021, var av en hög procent är lyckade lanseringar. Skall bli kul att se vad 2022 bjuder på!
Jag jämförde nyligen BP original och BP43 hos Nymans. När man har de bredvid varandra så var originalet så väldigt mycket mer attraktivt. Den kändes mer genuin och exklusiv, galen känsla att dra upp den. Jag kommer skaffa den en vacker dag men jag vet att jag inte kommer att kunna använda den bekvämt utanför hemmet. Den är för stor helt enkelt men jag måste ha den.

Hej IWC-vänner!

Jag befinner mig i ett litet dilemma. Sedan några år tillbaka har jag fattat tycke för IWC:s Pilotserie, och har bl a ägt pilotkronografen i 43 mm och Le Petite Princeversionen. Tyvärr sålde jag den då jag fick en annan leverans som jag föredrog. Men lockelsen till IWC i allmänhet, men IWC Big Pilot 46 i synnerhet har funnits där hela tiden. Det är något med formspråket på Big Pilot 46 som jag tycker är riktigt tilltalande, en rejält stycke klocka med härlig historia i ett modernt format. Dock har den modiga prislappen på 145.000 kr avskräckt, och dessutom har jag i mina allra svagaste ögonblick funderat på hur användbar den är som vardagsklocka pga just dess storlek på min måttliga 17,5 cm arm.

När 43 mm versionen släppes förra året så såg jag en möjlighet att slå till med argumentet, samma läckra lökkrona, och samma boettform som Big Pilot 46 men i mer hanterbart format (även prismässigt, även om 98.000 kr inte är snutet ur näsan).

Så i december beställde jag den och har sedan dess gått i väntans tider pga. att IWC tycks prioritera distribution till egna butiker och IWC.com. Till saken hör att jag la beställningen på klockan osedd, men det var först nu helgen fick jag möjlighet att se båda klockorna bredvid varandra på NK i Stockholm. Direkt kände jag att 43 mm versionen inte är samma sak som Big Pilot 46, och jag har i princip bestämt mig för att avbeställa 43:an. Men nu överväger jag att lägga en beställning på 46:an.

Dock finns ett litet gnag om hur användbar klockan är pga. av sin storlek. Jag har enbart haft den på handleden några få minuter. Därför kastar jag ut denna något långa fråga och ber om era tankar och synpunkter på 46:an. Den jag är ute efter är den i LPP-serien med en väldigt vacker blå urtavla.

Bjuder på några bilder…
5B7684D0-ED35-41DD-A7CB-7A56D12C82E0.jpeg
F629FBC2-0288-4B8A-92EF-EE9EEFD42F67.jpeg

Senast ändrad:
Klockan är stor men då är frågan är den för stor, jag säger nej. Gillar du den, fick du den där goa feelingen av att bära den, så kör! De finns ju en fin här på KS till salu!?

Många/De flesta här på KS förespråkar små/mindre klockor och det är ju kul för dem men varför ska de få stå ivägen för din drömklocka som du gillar?

Klockan är ju inte större än de flesta smart/sportklockor som finns och du köper ju klockan till dig och inte till nörderi/proffstyckareliten här på KS.

Du har säkert en del konton/användare som du gillar här på KS, dra ett pm/dm och fråga dem om smakråd annars 🙂

Lycka till i att bestämma dig, jag lovar att likea varje bild på din Big Pilot iaf 😉

Klockan är stor men då är frågan är den för stor, jag säger nej. Gillar du den, fick du den där goa feelingen av att bära den, så kör! De finns ju en fin här på KS till salu!?

Många/De flesta här på KS förespråkar små/mindre klockor och det är ju kul för dem men varför ska de få stå ivägen för din drömklocka som du gillar?

Klockan är ju inte större än de flesta smart/sportklockor som finns och du köper ju klockan till dig och inte till nörderi/proffstyckareliten här på KS.

Du har säkert en del konton/användare som du gillar här på KS, dra ett pm/dm och fråga dem om smakråd annars 🙂

Lycka till i att bestämma dig, jag lovar att likea varje bild på din Big Pilot iaf 😉
What he said @Trema 🔝

Fan har polare som rockar stora och feta panerai som vardagsklockor... bara köra på det du tycker känns rätt för dig, vem fan bryr sig om andras åsikter.

Tillbaka
Topp