• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Finklockan på hemmakontoret

D32484BB-6AC4-4E78-9038-AC31DD457E8D.jpeg

Lånar tråden lite. Om det finns en liknande konversation någonstans ber jag om ursäkt och så får admin radera inlägget. Jag har länge varit vansinnigt sugen på en Portugieser men tänkte undersöka andra modeller innan jag kastar mig på köpknappen någonstans. Så.. för er som kan mer om IWC än mig, vilka andra modeller finns som går mot Portugieser-stilen, både med och utan kronograf? Jag tänker primärt läderarmband då jag redan har en annan klocka på länk.

Länge sen man postade här, men man är ju fast i OWG med Speedyn(man kan ha det värre minst sagt..)

IMG_20220314_200405.jpg

Kikade in på Chrono 24, ser ut som att även IWC 3239 börjar stiga i pris eller misstar jag mig!?
Beror väl på med när du jämför med. För 5 år sedan var de betydligt billigare. Lär ju fortsätta uppåt tills de fattar att det är denna design som är Ingenjören och inte den nya generiska.

Beror väl på med när du jämför med. För 5 år sedan var de betydligt billigare. Lär ju fortsätta uppåt tills de fattar att det är denna design som är Ingenjören och inte den nya generiska.
Kommer ändras snart (inom 1år), dock vet jag ej exakt hur nya varianten kommer se ut. Troligtvis blir den som 3239 fast uppdaterad, då så kommer 3239 inte att stiga i samma takt. Nackdel är väl att en ny Ingenjör kommer gå på 80-100. Vilket ger ett takpris på ca 50 för ursprungs varianten. Vi får väl se…

• Like
Reactions: PJZ
Kommer ändras snart (inom 1år), dock vet jag ej exakt hur nya varianten kommer se ut. Troligtvis blir den som 3239 fast uppdaterad, då så kommer 3239 inte att stiga i samma takt. Nackdel är väl att en ny Ingenjör kommer gå på 80-100. Vilket ger ett takpris på ca 50 för ursprungs varianten. Vi får väl se…
50 vore ju inte illa.

Finns det nån ide om när IWC nya släpp kommer? Är de del av W&W? Så jävla taggad på att se nya Ingenjören...

Finns det nån ide om när IWC nya släpp kommer? Är de del av W&W? Så jävla taggad på att se nya Ingenjören...
Finns en stor risk för besvikelser. Personer jag pratat med är samstämmiga kring att den kommer. Dock troligtvis inte till W&W. Varför inte?
1. De vill sprida nyheterna under året. IWC mfl har haft problem när de lanserar nu men inte kan leverera några klockor förre november. Under 2021 fungerade strategin med flera släpp under året mycket bra.

2. IWC vill fortsätta på inslagen väg med uppdateringen av Portofino. Ytterligare försäljning av den klassiska portugisen. Och självklart Pilot serien. Räkna med mer topgun, BP43 etc. IWC har historiskt uppdaterat serie för serie.

Själv hoppas jag på fler intressanta 41mm flygare. Och gärna en trevlig Ingy på 40mm så fort som möjligt.

Köpte min 323902 för 50 inkl box och cert i december. Tror främst det är Chrono24 sherifferna som försöker släppa dem för 80-100k 😅
1C258861-9BA6-4BF3-AEB5-0825016E5097.jpeg

Lånar tråden lite. Om det finns en liknande konversation någonstans ber jag om ursäkt och så får admin radera inlägget. Jag har länge varit vansinnigt sugen på en Portugieser men tänkte undersöka andra modeller innan jag kastar mig på köpknappen någonstans. Så.. för er som kan mer om IWC än mig, vilka andra modeller finns som går mot Portugieser-stilen, både med och utan kronograf? Jag tänker primärt läderarmband då jag redan har en annan klocka på länk.
Det finns egentligen ingen annan modell som påminner om Portugiesern. Däremot finns det ju två modeller - en som är klassisk och en annan som heter Classic men inte är det. Jag tror de flesta håller med om att IWC 3714 eller 3716, som i princip är identiska utvändigt, är den "klassiska" Portugiesern, medan 3704 som heter Portugieser Classic inte är det. I övrigt är IWC:s linjer ganska tydliga i sitt formspråk - Portugieser har sitt, Piloterna har sitt, Da Vinci har sitt, Ingyn och Aquatimern sitt (beroende på årtal) och Portofino sitt, så någon annan modell som "liknar" Portugiesern hittar du nog inte. Jag skulle säga att de nya Ingymodellerna är så nära du kommer (dress och sport samtidigt) men det är ändå stor skillnad. För min del går den klassiska Portugiesern före de nya Ingymodellerna alla dar i veckan. Trots det har jag obegripligt nog fortfarande inte skaffat någon. 371604 står dock högst upp på inköpslistan 😊

Senast ändrad:

Tag Heuer Carrera låg en bit åt 3714-hållet, men imho inte alls lika snygg.

2A63ACF1-61FD-48F4-920F-6F679CB91359.jpeg

00A60E51-956B-4110-B6A7-70012E31D220.jpeg

Det finns egentligen ingen annan modell som påminner om Portugiesern. Däremot finns det ju två modeller - en som är klassisk och en annan som heter Classic men inte är det. Jag tror de flesta håller med om att IWC 3714 eller 3716, som i princip är identiska utvändigt, är den "klassiska" Portugiesern, medan 3704 som heter Portugieser Classic inte är det. I övrigt är IWC:s linjer ganska tydliga i sitt formspråk - Portugieser har sitt, Piloterna har sitt, Da Vinci har sitt, Ingyn och Aquatimern sitt (beroende på årtal) och Portofino sitt, så någon annan modell som "liknar" Portugiesern hittar du nog inte. Jag skulle säga att de nya Ingymodellerna är så nära du kommer (dress och sport samtidigt) men det är ändå stor skillnad. För min del går den klassiska Portugiesern före de nya Ingymodellerna alla dar i veckan. Trots det har jag obegripligt nog fortfarande inte skaffat någon. 371604 står dock högst
Dessa två är de mest klassiska i den modellserien så någon av de här två hade jag satsat på. De har funnits länge och de har inte ändrat utseendet så de kan kallas för klassiker. De funkar idag, imorgon och om 30 år.

Bilagor

• 08DFED8D-52C4-4D2D-BF6D-5F5B91A5E9BC.png
    08DFED8D-52C4-4D2D-BF6D-5F5B91A5E9BC.png
    62.5 KB · Visningar: 13
  • AA07FDE0-2622-4582-AF67-D4E322997EAB.png
    AA07FDE0-2622-4582-AF67-D4E322997EAB.png
    63 KB · Visningar: 13
Dessa två är de mest klassiska i den modellserien så någon av de här två hade jag satsat på. De har funnits länge och de har inte ändrat utseendet så de kan kallas för klassiker. De funkar idag, imorgon och om 30 år.
Är det bara jag som får hugg i hjärtat när designavdelningen gjort klart sitt och den sen går in till teknikavdelningen som borrar hål för subdails så 12 och 6 förstörs? Hur gick det till egentligen för inte kan man väl kalla det för ett lyckat teamwork?

Senast ändrad:
Det är en tradition för IWC :)
Jag har nog sett fler märrkesmodeller som har så där men det kanske är värt en egen tråd. Breitling har också flera modeller som har så. Portoguiser kanske är en av världens snyggaste klockor men just den grejen undrar jag över. Troligen är urverket sådant att det inte går att flytta subdailsen men mindre går ju alltid att göra, men då kanske det blir en annan obalans?

Jag har nog sett fler märrkesmodeller som har så där men det kanske är värt en egen tråd. Breitling har också flera modeller som har så. Portoguiser kanske är en av världens snyggaste klockor men just den grejen undrar jag över. Troligen är urverket sådant att det inte går att flytta subdailsen men mindre går ju alltid att göra, men då kanske det blir en annan obalans?
Tag Heuern ovan har minder subdials. Vet inte om det blev så mycket mer lyckat. Jag gillar formspråk hos IWC i vilket fall. Silver spitfiren med några år på nacken är ett ännu tydligare exempel.

föutom att den är snygg så går den förbaskat bra (0 till +2s per dag). Precis som alla mina IWC. Det är en styrka som inte bör underskattas nu när så många andra märken också tar premium priser.

481B68A6-8A7C-4417-A611-476863DF68A7.jpeg

Det har funnits länge. Det var ganska vanligt t.o.m. under tiden då folk hade fickur. Här t.ex. från PP.

46879B77-9E2E-49AD-B777-2B41CC54939D.jpeg

Tillbaka
Topp