• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Portugieser

Cartier
1647607418861.jpeg

Inga kapade siffror på Classic ✌️
 

oystercase

Cartier
För några år sedan insåg jag att alla klockor jag har har en design som varit sig ganska lik de senaste 30+ åren. Submariners, day-dates, royal oak, panerai, you get it.

Köpte för ett tag sedan en IWC pilot top gun och tänkte stilla för mig själv att nu har jag i alla fall köpt något som har en lite mer modern touch med keramisk boett och allt..men..... tydligen inte. 🤔😁
IMG_20220319_101200.jpg

Ps. Klockan var faktiskt exakt 14.10 samma sekund som jag slog upp boken på just denna sida och tog bilden....🤷
 

Romeo_ohlsson

Breitling
Hej!
Funderar på att köpa en spitfire i bronz.
Har idag en speedmaster FOIS med läderrem.

Jag tycker det är snyggt med skinn men vill kunna ha ett alternativ i metall.
Tyvärr så verkar inte IWC ha någa metalllänkar till sina flygare i bronz.
Fråga: Har ni några tips på alternativ länk till IWC, skinn/Nato?

Flickvännen har en ORIS i bronz och hade vart roligt att matcha med länk och allt.
Skinnarmband i all ära men efter 3 års daglig användning så börjar de ramla i bitar enligt min erfarenhet, spelar ingen roll om det är orginal eller premium från annan leverantör.
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Hej!
Funderar på att köpa en spitfire i bronz.
Har idag en speedmaster FOIS med läderrem.

Jag tycker det är snyggt med skinn men vill kunna ha ett alternativ i metall.
Tyvärr så verkar inte IWC ha någa metalllänkar till sina flygare i bronz.
Fråga: Har ni några tips på alternativ länk till IWC, skinn/Nato?

Flickvännen har en ORIS i bronz och hade vart roligt att matcha med länk och allt.
Skinnarmband i all ära men efter 3 års daglig användning så börjar de ramla i bitar enligt min erfarenhet, spelar ingen roll om det är orginal eller premium från annan leverantör.

det är skinn eller canvasband som gäller från IWC. Brunna original skinnet är både lite tjockare och bekvämt. Men visst slits det.
 

Putteman

Cartier
Jag håller som bäst på att försöka ge mig in i klockhobbyn på allvar, men har för tillfället en begränsad budget pga studier. Vill helt enkelt testa lite olika modeller, storlekar, typer osv. utan att förlora för mycket pengar. Detta så jag kan hitta vad jag gillar och inte gillar.

Jag tilltalas starkt utav Portofinon, tycker den ser fantastisk ut. Största frågetecknet är att att jag tycker själv att jag har relativt smal och framförallt rund handled, så är osäker på om den sitter ok. Men jag gissar att det ska funka efter att ha kollat mått och bilder.

Jag vill inte ha kronograf då den är märkbart tjockare.

Hur ser prisbilden ut på en Portofino 40 i gott skick? Låt säga 5 år gammal. Vad ska en sån kosta på forumet?

Och kan man förvänta sig att dom fortsätter neråt i pris, eller gissar man att dom kommer ligga still?

Och många beggade har ju oklar eller ingen servicehistorik, vad kan man tänka sig för pris för en service på en sån här?

Tack
 

Scipio

Patek
2-Faktor
För några år sedan insåg jag att alla klockor jag har har en design som varit sig ganska lik de senaste 30+ åren. Submariners, day-dates, royal oak, panerai, you get it.

Köpte för ett tag sedan en IWC pilot top gun och tänkte stilla för mig själv att nu har jag i alla fall köpt något som har en lite mer modern touch med keramisk boett och allt..men..... tydligen inte. 🤔😁
IMG_20220319_101200.jpg

Ps. Klockan var faktiskt exakt 14.10 samma sekund som jag slog upp boken på just denna sida och tog bilden....🤷
Det är ett omen att klockan är lika med de äldre man tittar på :D . Då vet man att man är med vänner. Jag gillar själv Top Gun. IWC har lyckats med den modellen, kanske för att de behållit den så klassisk?
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag håller som bäst på att försöka ge mig in i klockhobbyn på allvar, men har för tillfället en begränsad budget pga studier. Vill helt enkelt testa lite olika modeller, storlekar, typer osv. utan att förlora för mycket pengar. Detta så jag kan hitta vad jag gillar och inte gillar.

Jag tilltalas starkt utav Portofinon, tycker den ser fantastisk ut. Största frågetecknet är att att jag tycker själv att jag har relativt smal och framförallt rund handled, så är osäker på om den sitter ok. Men jag gissar att det ska funka efter att ha kollat mått och bilder.

Jag vill inte ha kronograf då den är märkbart tjockare.

Hur ser prisbilden ut på en Portofino 40 i gott skick? Låt säga 5 år gammal. Vad ska en sån kosta på forumet?

Och kan man förvänta sig att dom fortsätter neråt i pris, eller gissar man att dom kommer ligga still?

Och många beggade har ju oklar eller ingen servicehistorik, vad kan man tänka sig för pris för en service på en sån här?

Tack
För några kunde man hitta en Portofino för 20K här. Sannolikt har de gått upp som de flesta andra finare klockor. Kolla runt på lite olika forum och auktioner så du lär dig modellen och priserna. Kolla speciellt på finare, helst nya ex för att lära dig se om de ex du tittar på är bra eller dåligt polerade. Servicen är nog alltid mindre på en klocka med färre komplikationer så uppskattningsvis runt 7000 kr för en IWC-service. Portofino har, om jag inte minns fel, ETA-verk så de kan de flesta urmakare serva. Det är bra urverk så jag tror inte att du ska oroa dig för servicen speciellt, mer viktigt att du köper ett fint ex som är värt att serva. Prisutvecklingen på en Portofino vågar jag inte sia om men om du som jag skulle ha gjort, söker efter äldre vintage-portofinos, så tror jag de kommer att öka. Har du smal handled kan de äldre vara ett fint exklusivt alternativ men kanske viktigare då att du är påläst. Lycka till, Portofino är en riktigt fin elegant klassisk klocka.
 
Senast ändrad:

UNO

Panerai
Jag håller som bäst på att försöka ge mig in i klockhobbyn på allvar, men har för tillfället en begränsad budget pga studier. Vill helt enkelt testa lite olika modeller, storlekar, typer osv. utan att förlora för mycket pengar. Detta så jag kan hitta vad jag gillar och inte gillar.

Jag tilltalas starkt utav Portofinon, tycker den ser fantastisk ut. Största frågetecknet är att att jag tycker själv att jag har relativt smal och framförallt rund handled, så är osäker på om den sitter ok. Men jag gissar att det ska funka efter att ha kollat mått och bilder.

Jag vill inte ha kronograf då den är märkbart tjockare.

Hur ser prisbilden ut på en Portofino 40 i gott skick? Låt säga 5 år gammal. Vad ska en sån kosta på forumet?

Och kan man förvänta sig att dom fortsätter neråt i pris, eller gissar man att dom kommer ligga still?

Och många beggade har ju oklar eller ingen servicehistorik, vad kan man tänka sig för pris för en service på en sån här?

Tack
Hej

Iom att du är som du skriver ny så kan det vara värt att läsa på lite betr hur fuktkänslig Portofinon och andra klockor är.
Portofinon är inte lämplig att ha med om du ska bada i en fontän på examen men föv är det en underbar klocka.
 

Putteman

Cartier
Hej

Iom att du är som du skriver ny så kan det vara värt att läsa på lite betr hur fuktkänslig Portofinon och andra klockor är.
Portofinon är inte lämplig att ha med om du ska bada i en fontän på examen men föv är det en underbar klocka.
Tack för flera bra svar.

Jag har långt till att kunna testa Portofino, så måste internettesta en massa med mått osv.

Rent estetiskt så är ju Portofino Chrono grymt snygg tycker jag, men är orolig för att den är rätt mycket högre.

Nån som testat både och kan beskriva den upplevda skillnaden?
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Tack för flera bra svar.

Jag har långt till att kunna testa Portofino, så måste internettesta en massa med mått osv.

Rent estetiskt så är ju Portofino Chrono grymt snygg tycker jag, men är orolig för att den är rätt mycket högre.

Nån som testat både och kan beskriva den upplevda skillnaden?
Jag leker en del med Iwc appen för iPhone.

pilotmodellerna finns där, men jag tror inte de har alla. Iwc butiken i Amsterdam har också gjorts med hjälp av VR, skall se om jag hittar länken.

2D358E3A-688C-43A3-9D9A-D5909C6F0F73.jpeg
 

Stevo

Omega
Om man kollar på IWC senaste inlägg på IG, så gissar jag att dom kommer att släppa en vit keramisk Big Pilot med ljusblå tavla, samt en Mojave Desert BP med grön urtavla.
Jag hoppas på att dom släpper den nya 43an med grön urtavla.
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Om man kollar på IWC senaste inlägg på IG, så gissar jag att dom kommer att släppa en vit keramisk Big Pilot med ljusblå tavla, samt en Mojave Desert BP med grön urtavla.
Jag hoppas på att dom släpper den nya 43an med grön urtavla.

helt klart att det minst kommer tre nya färger på de keramiska klockorna. BP eller Pilot koronograf. Frågan är om de kan göra dessa i 41mm (hoppas hoppas!) eller om de är 43mm för båda som tidigare. 41mm Mojave kronograf och jag köper en direkt.

Edit: 4 färger presenterade hittills

Edit ll: 5 färger!
 
Senast ändrad:
Topp