• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Vad kan anledningen till datumets placering i Mark XVIII vara tror ni? Eller någon som vet?

Nya, med datum som borde lagts i mitten av 2 o 4.
1636641.jpeg.transform.buying-options_watch_1000.jpeg

Gamla, inte heller i mitten vad jag kan se.
20180618_132723.jpg

Som pedant skulle d vara fantastisk om IWC har en story om varför dom gör så här..:arghh:

Helt annan klocka men typ samma verk som sitter i (30110 i gamla, 35111-GJ i nya, men datumpositionen är exakt samma.)
Inte så lätt att bara flytta ett datumfönster. Boettstorlekarna är annorlunda och därav skillnaden.

Men oftast är det väl tillverkaren av märkets pryl som säljer utan att trycka dit varumärket som avses? Typ, exakt samma band som iwc men det står inte iwc.
Från wiki:
An Original Equipment Manufacturer (OEM) is a company that produces parts and equipment that may be marketed by another manufacturer. For example, if Acme Manufacturing Co. makes power cords that are used on IBM computers, Acme is an OEM.

The term is also used in several other ways, which causes ambiguity. It sometimes means the maker of a system that includes other companies' subsystems, an end-product producer, an automotive part that is manufactured by the same company that produced the original part used in the automobile's assembly, or a value-added reseller.
Så om Hirsch gör band till ett klockmärke är Hirsch OEM. Detta verkar vara den riktiga betydelsen

Men termen används som sagt ocskå för märkenas egna saker även när de tillverkar dem själva.

Vad tror vi ledtiden är för en eventuell garantiservice hos IWC?
Klockan är inlämnad hos AD idag då den gick dåligt. AD uppskattade det till 1-2 månader.

Ping @Echo Delta

Vad tror vi ledtiden är för en eventuell garantiservice hos IWC?
Klockan är inlämnad hos AD idag då den gick dåligt. AD uppskattade det till 1-2 månader.

Ping @Echo Delta

Beror helt på om det är AD:n som gör arbetet eller om den skickas ner till mig i Amsterdam! :)
Men om den ska skickas ned hit sp släng iväg ett PM med serienummer så kan jag kika och säga ungefärligt!

Beror helt på om det är AD:n som gör arbetet eller om den skickas ner till mig i Amsterdam! :)
Men om den ska skickas ned hit sp släng iväg ett PM med serienummer så kan jag kika och säga ungefärligt!
Den skickas ner då jag fick pynta 800 för det.
Det går inte att skicka PM till dig, knappen är inte där.

Nyfiken fråga: varför föredrar du denna som manuell?

Som urmakare så är det inte helt ovanligt att ha en förkärlek till manuella klockor, kanske av historiska skäl!
Men personligen, även om jag jobbar på den dagligen och tycker mycket gott om verket, så gillar jag inte vibrationen av 7750-automatens frikoppling. Vill helst ha en automat som varken hörs eller känns! :)

Som urmakare så är det inte helt ovanligt att ha en förkärlek till manuella klockor, kanske av historiska skäl!
Men personligen, även om jag jobbar på den dagligen och tycker mycket gott om verket, så gillar jag inte vibrationen av 7750-automatens frikoppling. Vill helst ha en automat som varken hörs eller känns! :)

Tack för ditt utförliga svar, intressant!
7750 är ju vanligt förekommande och detta är en aspekt att väga in vid framtida köp.

Tack för ditt utförliga svar, intressant!
7750 är ju vanligt förekommande och detta är en aspekt att väga in vid framtida köp.

Mja, kanske inte hade låtit det vara en avgörande faktor för gemene man!
Jag är ju mer insatt än medel och är rätt petig med det jag vill ha!
Men grundverket har i princip ingen gräns på hur mycket man kan bygga om. IWC har byggt en evighetskalender med splitkronograf och minutrepetition, så grunden är rätt stadig!

Någon som är kunnig, har dessa tre kronor. Antar att det är IWC på grund av loggan.
Till ny eller äldre model?
Värde?
Jag har inte några mått ännu.
Tack :)

Tillbaka
Topp