• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

En lite udda fågel som jag gillar. Inte särskilt vanlig i norra Europa.
IWC 372501
Samma verk som Portugieser 3714. (IW79350.)

Nypolerad och nyservad med goda resultat.

499E39B8-1888-4E01-89CC-C47952F61CC2.jpeg

När kommer iw3777 med inhouse????

Antagligen rätt snart. Cal. 69XXX har redan lanserats och är ersättaren för alla 7750-baserade verk.
Samma diameter och samma visare passar, men tunnare verk.
Alla IWC med 79XXX verk är 7750 bas, 76XXX är 7750 men ombyggd till manuellt uppdrag, 75XXX är Sellita SW500 bas.
Samtliga av dessa ska nu komma att baseras på 69XXX, som sitter i nya Ingenieur Chrono!

:glycine:
Antagligen rätt snart. Cal. 69XXX har redan lanserats och är ersättaren för alla 7750-baserade verk.
Samma diameter och samma visare passar, men tunnare verk.
Alla IWC med 79XXX verk är 7750 bas, 76XXX är 7750 men ombyggd till manuellt uppdrag, 75XXX är Sellita SW500 bas.
Samtliga av dessa ska nu komma att baseras på 69XXX, som sitter i nya Ingenieur Chrono!
Släpps kanske vid sihh om man har tur då?

Hej IWC-älskare.

Vilken av de olika Mark XXX gillar ni bäst? Efter att ha läst @yonsson recension går det inte att ”unsee” datumets placering.

Vissa av ref. är för små. andra för stora. Så, vilken är er favorit Mark och varför?

Hej IWC-älskare.

Vilken av de olika Mark XXX gillar ni bäst? Efter att ha läst @yonsson recension går det inte att ”unsee” datumets placering.

Vissa av ref. är för små. andra för stora. Så, vilken är er favorit Mark och varför?

Föredrar de äldre referenserna som är baserade på mark xi. Av dessa föll valet på mark XII, egentligen enbart pga storleken. 36 mm är en sweetspot. Men en XV hade säkert funkat också. Skillnaden i urverk mellan xii och xv var inget jag la speciellt mycket vikt vid utan det var storleken som avgjorde.
Är egentligen ingen stor vän av datum, speciellt inte med ljus bakgrund, men det var i det här fallet ingen deal breaker. Känns mer ok på en klocka med tydlig militär koppling. Här en bild på min 12:a.
FC747576-7B67-4C15-A5A1-BC702F141D2F.jpeg

Eventuellt. Kan komma att släppas successivt under året också. Finns MYCKET som släppts utan att det annonserats stort. Limiterade godingar och sånt!
Väntar ivrigt på kaliber 32XXX som är ersättare till 2892 (IW30110 eller 3511X om det är Sellitavariant.)
Den har gjorts i limiterade varianter endast hittills.
Undra om den kommer bli lite tunnare och om den får någon annan uppdatering (iw3777)

Föredrar de äldre referenserna som är baserade på mark xi. Av dessa föll valet på mark XII, egentligen enbart pga storleken. 36 mm är en sweetspot. Men en XV hade säkert funkat också. Skillnaden i urverk mellan xii och xv var inget jag la speciellt mycket vikt vid utan det var storleken som avgjorde.
Är egentligen ingen stor vän av datum, speciellt inte med ljus bakgrund, men det var i det här fallet ingen deal breaker. Känns mer ok på en klocka med tydlig militär koppling. Här en bild på min 12:a.
FC747576-7B67-4C15-A5A1-BC702F141D2F.jpeg
As-schysst modell om man gillar storleken.

Tillbaka
Topp