Echo Delta
Guld
Sorry för min ovetskap, men har du egen serviceverkstad eller är du AD?
Fantastiska bilder förresten. 3536 är en stor favorit, fast i stål då![]()
Jobbar för Richemont i Amsterdam på deras service center!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Sorry för min ovetskap, men har du egen serviceverkstad eller är du AD?
Fantastiska bilder förresten. 3536 är en stor favorit, fast i stål då![]()
Grymt inlägg och grymma bilder. Fantastiskt, så kul att läsa. Tack!Här är en helservice och blästring av länk och boett av en GST Aquatimer 353601 med kaliber IW37524.
IW37524 är den äldre versionen av 30110, som är baserat på 2892. Annan finishering och lite annorlunda delar i automaten bland annat.
Först ut, allt är demonterat, skadade delar bytts ut.
![]()
Ner till höger ser vi stenarna till stötsäkringen i balansen, både håösten och motsten.
Dessa ska oljas så att oljan täcker 2/3 av stenens plana yta. För mycket och det kan rinna ut, för lite och det går torrt för fort.
![]()
Alla delar uppdelade i vilket ordning de monteras och vilken del i verket de tillhör.
![]()
Här är boettens vridringssystem. Boetten på denna modell måste tryckas ner för att vridas och jag ett mycket distinkt klick i både ljud och känsla.
Den här ringen pressas på med en fjäder undertill och är tvådelad.
![]()
En lurig sak som denna modell har är limmat glas, trots att det är runt. (Limmat glas är i 99% av fallen endast på klockor med fyrkantiga eller osymmetriska glas eftersom packningar har mycket svårt att täta dessa.)
Det är ett helvete att limma rätt när man inte vet hur det ska göras men sitter otroligt väl när man fått ordning på det. Ingen synlig packning, väldigt tjockt glas som är mycket svårt att krossa och ingen risk att glaset kan slås ut. Inte för att detta är något vanligt förekommande.
Kronhalsen är även ipressad och limmad här.
![]()
Vridringen monterad. Mellanrummet man ser under den greppbara kanten är utrymmet som används för att ringen ska kunna pressas ner och vridas. Den måste pressas ner jämnt på båda sidor, annars förbli den låst.
![]()
Komplett verk, lite småjustering kvar på gången men 95% klar i detta skede.
![]()
Verk monterat i boetten, nu kommer det krångliga med denna modell. Plattboetts packning. Den är rätt bråkig och hoppar väldigt lätt ur position när bakboetten skruvas fast. När detta sker så slits packningen isär då den hamnar i kläm. Inte ovanligt att det går åt mer än en ny packning för dessa.
En vanlig rundad packning vore enligt mig avsevärt bättre.
![]()
![]()
Någon frågade tidigare vad den runda fjädern är till för, här är lite bilder på vart den sitter i bakboetten och vad den pressar emot.
![]()
![]()
Efter det, nu är den klar för trycktest. Därefter kvalitetskontroll och sedan tillbaka till kunden!
![]()
![]()
![]()
@Echo Delta Kanske inte helt ditt område men vet du om det går att avgöra vilket år mellan 2013-17 som en IWC 3239 är producerad? Jag köpte min av en tysk handlare som tyvärr inte hade svar på frågan.
Grymt inlägg och grymma bilder. Fantastiskt, så kul att läsa. Tack!
Något som jag inte riktigt förstår är när man justerar gången. Den justeras alltså så att veket går inom vissa toleranser i sex olika positioner.
Jag inbillar mig att om man justerar verket med "kronan uppåt", så borde det även påverka gången "med kronan nedåt"? Och kanske även andra positioner påverkas samtidigt?
Det borde kunna vara hur hopplöst som helst att justera ett verk så att det går inom snäva toleranser i alla (6?) positioner?
Man justerar väl ofta in/ut vikter på balanshjulet, samt formen på balansfjädern?
OT: Skulle jag börja om en karriär skulle jag nog välja urmakare, tror det hade passat mig bra, älskar mikromekanik, kvalite och tålamodskrävande arbete.
Här är en helservice och blästring av länk och boett av en GST Aquatimer 353601 med kaliber IW37524.
IW37524 är den äldre versionen av 30110, som är baserat på 2892. Annan finishering och lite annorlunda delar i automaten bland annat.
Först ut, allt är demonterat, skadade delar bytts ut.
![]()
Ner till höger ser vi stenarna till stötsäkringen i balansen, både håösten och motsten.
Dessa ska oljas så att oljan täcker 2/3 av stenens plana yta. För mycket och det kan rinna ut, för lite och det går torrt för fort.
![]()
Alla delar uppdelade i vilket ordning de monteras och vilken del i verket de tillhör.
![]()
Här är boettens vridringssystem. Boetten på denna modell måste tryckas ner för att vridas och jag ett mycket distinkt klick i både ljud och känsla.
Den här ringen pressas på med en fjäder undertill och är tvådelad.
![]()
En lurig sak som denna modell har är limmat glas, trots att det är runt. (Limmat glas är i 99% av fallen endast på klockor med fyrkantiga eller osymmetriska glas eftersom packningar har mycket svårt att täta dessa.)
Det är ett helvete att limma rätt när man inte vet hur det ska göras men sitter otroligt väl när man fått ordning på det. Ingen synlig packning, väldigt tjockt glas som är mycket svårt att krossa och ingen risk att glaset kan slås ut. Inte för att detta är något vanligt förekommande.
Kronhalsen är även ipressad och limmad här.
![]()
Vridringen monterad. Mellanrummet man ser under den greppbara kanten är utrymmet som används för att ringen ska kunna pressas ner och vridas. Den måste pressas ner jämnt på båda sidor, annars förbli den låst.
![]()
Komplett verk, lite småjustering kvar på gången men 95% klar i detta skede.
![]()
Verk monterat i boetten, nu kommer det krångliga med denna modell. Plattboetts packning. Den är rätt bråkig och hoppar väldigt lätt ur position när bakboetten skruvas fast. När detta sker så slits packningen isär då den hamnar i kläm. Inte ovanligt att det går åt mer än en ny packning för dessa.
En vanlig rundad packning vore enligt mig avsevärt bättre.
![]()
![]()
Någon frågade tidigare vad den runda fjädern är till för, här är lite bilder på vart den sitter i bakboetten och vad den pressar emot.
![]()
![]()
Efter det, nu är den klar för trycktest. Därefter kvalitetskontroll och sedan tillbaka till kunden!
![]()
![]()
![]()
Tack för klargörandet, eller rättare sagt förklaringenJag förstår din förvirring helt!
Den är inte justerad ”i” 6 positioner, utan justerad ”till” 6 positioner. Ganska stor skillnad som ofta är otydliggjord av tillverkare.
I princip samtliga justeringar av balans påverkar mer än en av verkens lägen på minst ett sätt. (Amplitud, gång och haltning.)
På kaliber 7922 (gammal variant av 79320, som är ett modifierat 7750.) så är det en system som heter Triovis, och jag kommer posta lite bilder på den jag har framför mig nu om en stund!
Men justeringarna görs så att den går korrekt i samtliga 6 positioner. Först kontrolleras spiralens planhet och centrering, att den är helt plan och att det är precis samma avstånd mellan varje varv. Centreringen justeras och ändras i de allra flesta fall genom att ändra vinkel på spiralstolpen och därmed ytterfästet av spiralen. Samtidigt som spiralen ska centreras ska den ligga mitt imellan ruckstiften, som bestämmer spiralens aktiva och tjänstgörande längd. (För långt isär och spiralen spenderar mer tid imellan stiften och längden blir effektivt inner-till-ytterfäste, detta medför en generell saktning. För tätt och spiralens aktiva längd blir för kort och den tjänstgörande längden blir innerfäste till ruckstift, som medför en fortning.)
Optimalt vill man att spiralen spenderar lila lång tid emot ruckstiften som imellan dem.
Så det är en del att hålla koll på samtidigt.
Sedan efter det så kommer justeringarna i travellägen, alltså tavla upp och ner.
Detta påverkas mer av balansaxelns höjdluft, balansaxeltapparnas skick, skicket av stenarna i stötsäkringen och andra höjdlufter i verket.
Tldr; De justeras TILL 6 positioner på så vis, inte justeras I 6 positioner.
Ändring i sidläge av ruckarm eller ytterfäste påverkar samtliga positioner, inte bara enstaka!
Postar ett till inlägg med bilder senare i eftermiddag.
Grym förklaring, tack för att du delar med dig!Jag förstår din förvirring helt!
Den är inte justerad ”i” 6 positioner, utan justerad ”till” 6 positioner. Ganska stor skillnad som ofta är otydliggjord av tillverkare.
I princip samtliga justeringar av balans påverkar mer än en av verkens lägen på minst ett sätt. (Amplitud, gång och haltning.)
På kaliber 7922 (gammal variant av 79320, som är ett modifierat 7750.) så är det en system som heter Triovis, och jag kommer posta lite bilder på den jag har framför mig nu om en stund!
Men justeringarna görs så att den går korrekt i samtliga 6 positioner. Först kontrolleras spiralens planhet och centrering, att den är helt plan och att det är precis samma avstånd mellan varje varv. Centreringen justeras och ändras i de allra flesta fall genom att ändra vinkel på spiralstolpen och därmed ytterfästet av spiralen. Samtidigt som spiralen ska centreras ska den ligga mitt imellan ruckstiften, som bestämmer spiralens aktiva och tjänstgörande längd. (För långt isär och spiralen spenderar mer tid imellan stiften och längden blir effektivt inner-till-ytterfäste, detta medför en generell saktning. För tätt och spiralens aktiva längd blir för kort och den tjänstgörande längden blir innerfäste till ruckstift, som medför en fortning.)
Optimalt vill man att spiralen spenderar lila lång tid emot ruckstiften som imellan dem.
Så det är en del att hålla koll på samtidigt.
Sedan efter det så kommer justeringarna i travellägen, alltså tavla upp och ner.
Detta påverkas mer av balansaxelns höjdluft, balansaxeltapparnas skick, skicket av stenarna i stötsäkringen och andra höjdlufter i verket.
Tldr; De justeras TILL 6 positioner på så vis, inte justeras I 6 positioner.
Ändring i sidläge av ruckarm eller ytterfäste påverkar samtliga positioner, inte bara enstaka!
Postar ett till inlägg med bilder senare i eftermiddag.
Sjukt intressant läsning!! Kul att du delar med dig. Tack!Här är lite mer info om justering av spiraler, samt några (tyvärr halvdana) bilder, ganska svårt att fota genom loupe som är starkare än 2.5 eller 5.0
Försökte fota genom en stenhålsloupe (x20) men man sitter så otroligt nära verket att man inte såg något.
Gammalt IWC 7922 verk, första generationen 7750 som IWC använde, denna är ursprungligen från mitten av 90-talet.
Steg ett efter tvätt i min arbetsprocess är kontroll och eventuell justering av spiralen.
Först så monteras stötsäkring på båda sidor och sedan undersöks centrering och planhet av spiralen, även att balansring är plan och är nitad rakt på axeln och inte wobblar.
![]()
Kontroll ovanifrån med loupe.
![]()
Centreringen var hyfsad, väntar med att röra något tills jag kan gångtesta då eventuella fel härifrån är marginella, och därmed svårare att bedöma exakt var de åtgärdas.
Planhet av balans är godkänd och ytterkurvan ligger bra till. På bilden nedan, ni kan få zooma in att se, så ser man ett ”knä” i spiralen efter ruckstiften (stålarmen med två prickar på ovansidan.)
Ytterkurvan är från spiralstolpen där spiralen är fäst, fram tills nämnda knä. Denna del sv balansen ska ligga precis mitt imellan ruckstiften i neutralt läge. Ligger den emot inner/ytterstift så medför detta gångfel eftersom hela spiralen dras åt ett håll.
![]()
Nu är resten av grunden i verket monterat. Löpverk, kronhjul, spärrhjul, hake, ställverk och balans.
Det är i detta skede som man tar reda på och åtgärdar samtliga problem med gångresultat då man har endast det nödvändiga för att verket ska gå. Går den väl i det skede, men har problem när andra delar monteras så kvar man att problemet är i de senare delarna.
![]()
Första gångtestet.
Tre saker är bra, två mindre bra.
De tre br:
Deltat av gången är bra, väl inom tolerans. (Skillnad mellan största fortning och största saktning oavsett läge.)
Amplituddeltat är väldigt lågt. Detta är bra och det betyder att kraftöverföringen inte minskar avsevärt av friktion i olika lägen. Normalt har tavla upp/ner (läge DD/DU) högre amplitud än kronlägena (läge CD/CL/CU/CR) eftersom det är en större yta av balansaxeln som är i konstant kontakt med en sten.
Haltningen är väldigt låg, detta är bra. Toleransen för haltning för de flesta Schweiziska tillverkare är 0.6 eller lägre. Enligt mig är detta för högt, och jag har en personlig tolerans på 0.3.
Haltningen är hur rakt balansen ligger i neutralt läge, väldigt grovt draget.
De två mindre bra sakerna är att gångsnittet är för lågt på -4, och att snittamplituden är för låg.
![]()
Efter en närmare kontroll av löpverkshjul utan anmärkning så bedömdes problemet vara hakpalletterna, som hade en lite för stor vilyte. (Komplicerat att förklara, men större vilyta = mer kraft krävs från gånghjulet att trycka haken fram och tillbaka.)
Vilytan justerades och förminskades vilket ger en direkt amplitudökning.
Hade inte justerat gången klart vid detta skede ocv glömde fota den sista mätningen, där gångsnittet var +1.4 med delta på 3.8.
![]()
Därefter när alla siffror ser bra ut är det dags för att bygga resten av kronografen.
Fotade inte allt för jag behövde hinna med massa annat!
![]()
Hade en film i slow motion men den gick inte att ladda upp, får kika vidare på hur jag gör det.
Fyller på med mer under veckan!
Tack för att positiv feedback!![]()
Tack för klargörandet, eller rättare sagt förklaringen
Nu är jag nog med helt och hållet.
Är spiralerna dyra? Tänkte att om spiralen är väldigt ojämn (ex. avstånd mellan varv etc) så kanske man kasserar den ganska omgående istället för att lägga ned en massa tid på justering?
En av få MARK-referenser som har blå urtavla såvitt jag vet. Stör mig inte ens på vita datumfönstret.Jag föredrar Mark XVIII på länk och blå tavla, med referens IW327016.
Varför? Den tilltalar mig mest.
![]()
Spanade in den nyss. Något särskilt "meckigt" eller annat jag bör vara medveten om med just det exemplaret?XV, helt klart. Ligger en billig på K&S, var lite sugen men för meckigt.
Nej, men okänd säljare och inga tillbehör. Finns fakes på de där osv. Annars hade jag köpt den så fort den dök upp, bra pris.Spanade in den nyss. Något särskilt "meckigt" eller annat jag bör vara medveten om med just det exemplaret?
Här är lite mer info om justering av spiraler, samt några (tyvärr halvdana) bilder, ganska svårt att fota genom loupe som är starkare än 2.5 eller 5.0
Försökte fota genom en stenhålsloupe (x20) men man sitter så otroligt nära verket att man inte såg något.
Gammalt IWC 7922 verk, första generationen 7750 som IWC använde, denna är ursprungligen från mitten av 90-talet.
Steg ett efter tvätt i min arbetsprocess är kontroll och eventuell justering av spiralen.
Först så monteras stötsäkring på båda sidor och sedan undersöks centrering och planhet av spiralen, även att balansring är plan och är nitad rakt på axeln och inte wobblar.
![]()
Kontroll ovanifrån med loupe.
![]()
Centreringen var hyfsad, väntar med att röra något tills jag kan gångtesta då eventuella fel härifrån är marginella, och därmed svårare att bedöma exakt var de åtgärdas.
Planhet av balans är godkänd och ytterkurvan ligger bra till. På bilden nedan, ni kan få zooma in att se, så ser man ett ”knä” i spiralen efter ruckstiften (stålarmen med två prickar på ovansidan.)
Ytterkurvan är från spiralstolpen där spiralen är fäst, fram tills nämnda knä. Denna del sv balansen ska ligga precis mitt imellan ruckstiften i neutralt läge. Ligger den emot inner/ytterstift så medför detta gångfel eftersom hela spiralen dras åt ett håll.
![]()
Nu är resten av grunden i verket monterat. Löpverk, kronhjul, spärrhjul, hake, ställverk och balans.
Det är i detta skede som man tar reda på och åtgärdar samtliga problem med gångresultat då man har endast det nödvändiga för att verket ska gå. Går den väl i det skede, men har problem när andra delar monteras så kvar man att problemet är i de senare delarna.
![]()
Första gångtestet.
Tre saker är bra, två mindre bra.
De tre br:
Deltat av gången är bra, väl inom tolerans. (Skillnad mellan största fortning och största saktning oavsett läge.)
Amplituddeltat är väldigt lågt. Detta är bra och det betyder att kraftöverföringen inte minskar avsevärt av friktion i olika lägen. Normalt har tavla upp/ner (läge DD/DU) högre amplitud än kronlägena (läge CD/CL/CU/CR) eftersom det är en större yta av balansaxeln som är i konstant kontakt med en sten.
Haltningen är väldigt låg, detta är bra. Toleransen för haltning för de flesta Schweiziska tillverkare är 0.6 eller lägre. Enligt mig är detta för högt, och jag har en personlig tolerans på 0.3.
Haltningen är hur rakt balansen ligger i neutralt läge, väldigt grovt draget.
De två mindre bra sakerna är att gångsnittet är för lågt på -4, och att snittamplituden är för låg.
![]()
Efter en närmare kontroll av löpverkshjul utan anmärkning så bedömdes problemet vara hakpalletterna, som hade en lite för stor vilyte. (Komplicerat att förklara, men större vilyta = mer kraft krävs från gånghjulet att trycka haken fram och tillbaka.)
Vilytan justerades och förminskades vilket ger en direkt amplitudökning.
Hade inte justerat gången klart vid detta skede ocv glömde fota den sista mätningen, där gångsnittet var +1.4 med delta på 3.8.
![]()
Därefter när alla siffror ser bra ut är det dags för att bygga resten av kronografen.
Fotade inte allt för jag behövde hinna med massa annat!
![]()
Hade en film i slow motion men den gick inte att ladda upp, får kika vidare på hur jag gör det.
Fyller på med mer under veckan!
Tack för att positiv feedback!![]()
Här är lite mer info om justering av spiraler, samt några (tyvärr halvdana) bilder, ganska svårt att fota genom loupe som är starkare än 2.5 eller 5.0
Försökte fota genom en stenhålsloupe (x20) men man sitter så otroligt nära verket att man inte såg något.
Gammalt IWC 7922 verk, första generationen 7750 som IWC använde, denna är ursprungligen från mitten av 90-talet.
Steg ett efter tvätt i min arbetsprocess är kontroll och eventuell justering av spiralen.
Först så monteras stötsäkring på båda sidor och sedan undersöks centrering och planhet av spiralen, även att balansring är plan och är nitad rakt på axeln och inte wobblar.
![]()
Kontroll ovanifrån med loupe.
![]()
Centreringen var hyfsad, väntar med att röra något tills jag kan gångtesta då eventuella fel härifrån är marginella, och därmed svårare att bedöma exakt var de åtgärdas.
Planhet av balans är godkänd och ytterkurvan ligger bra till. På bilden nedan, ni kan få zooma in att se, så ser man ett ”knä” i spiralen efter ruckstiften (stålarmen med två prickar på ovansidan.)
Ytterkurvan är från spiralstolpen där spiralen är fäst, fram tills nämnda knä. Denna del sv balansen ska ligga precis mitt imellan ruckstiften i neutralt läge. Ligger den emot inner/ytterstift så medför detta gångfel eftersom hela spiralen dras åt ett håll.
![]()
Nu är resten av grunden i verket monterat. Löpverk, kronhjul, spärrhjul, hake, ställverk och balans.
Det är i detta skede som man tar reda på och åtgärdar samtliga problem med gångresultat då man har endast det nödvändiga för att verket ska gå. Går den väl i det skede, men har problem när andra delar monteras så kvar man att problemet är i de senare delarna.
![]()
Första gångtestet.
Tre saker är bra, två mindre bra.
De tre br:
Deltat av gången är bra, väl inom tolerans. (Skillnad mellan största fortning och största saktning oavsett läge.)
Amplituddeltat är väldigt lågt. Detta är bra och det betyder att kraftöverföringen inte minskar avsevärt av friktion i olika lägen. Normalt har tavla upp/ner (läge DD/DU) högre amplitud än kronlägena (läge CD/CL/CU/CR) eftersom det är en större yta av balansaxeln som är i konstant kontakt med en sten.
Haltningen är väldigt låg, detta är bra. Toleransen för haltning för de flesta Schweiziska tillverkare är 0.6 eller lägre. Enligt mig är detta för högt, och jag har en personlig tolerans på 0.3.
Haltningen är hur rakt balansen ligger i neutralt läge, väldigt grovt draget.
De två mindre bra sakerna är att gångsnittet är för lågt på -4, och att snittamplituden är för låg.
![]()
Efter en närmare kontroll av löpverkshjul utan anmärkning så bedömdes problemet vara hakpalletterna, som hade en lite för stor vilyte. (Komplicerat att förklara, men större vilyta = mer kraft krävs från gånghjulet att trycka haken fram och tillbaka.)
Vilytan justerades och förminskades vilket ger en direkt amplitudökning.
Hade inte justerat gången klart vid detta skede ocv glömde fota den sista mätningen, där gångsnittet var +1.4 med delta på 3.8.
![]()
Därefter när alla siffror ser bra ut är det dags för att bygga resten av kronografen.
Fotade inte allt för jag behövde hinna med massa annat!
![]()
Hade en film i slow motion men den gick inte att ladda upp, får kika vidare på hur jag gör det.
Fyller på med mer under veckan!
Tack för att positiv feedback!![]()
Grym klocka, synd bara att de blir väldigt långa på handleden . En sak till, är det där verkligen en 353601? Ser ut som luminovatavla och visare. 01 bör ha tritiumvisare och 12 index har jag för mig.Här är en helservice och blästring av länk och boett av en GST Aquatimer 353601 med kaliber IW37524.
![]()
Min 3713 säger hej. Visste inte att det fanns fler på KS, kul!3713 i dag.
![]()
En riktig klassiker!Min 3713 säger hej. Visste inte att det fanns fler på KS, kul!
![]()
Grym klocka, synd bara att de blir väldigt långa på handleden . En sak till, är det där verkligen en 353601? Ser ut som luminovatavla och visare. 01 bör ha tritiumvisare och 12 index har jag för mig.
Det tog drygt 7 veckor nere i Amsterdam. Nu är den på plats efter en helservice. Den är efterlängtad.Vad tror vi ledtiden är för en eventuell garantiservice hos IWC?
Klockan är inlämnad hos AD idag då den gick dåligt. AD uppskattade det till 1-2 månader.
Ping @Echo Delta
Hej IWC-älskare.
Vilken av de olika Mark XXX gillar ni bäst? Efter att ha läst @yonsson recension går det inte att ”unsee” datumets placering.
Vissa av ref. är för små. andra för stora. Så, vilken är er favorit Mark och varför?
Lägg gärna upp en bild. Sugen att se den på ditt Hodinkee-band.Jag fundera länge innan jag skaffade min Mark. Ville ha en helgklocka och föredrog då lite större storlek samtidigt jag egentligen ville ha ursprungsutseendet på visarna (känns fel att man har tagit visarna från big pilot), så det fanns inget optimalt val (tribute hade inte kommit ut än). Det blev dock en XVIII, tycker 40 mm är perfekt som helgklocka och på en "aged moss green" läderband från Hodinkee tycker jag att den ger helt rätt känsla.
GMT är min favorikomplikation. Det är synd att den är så stor.Ingenieur Dual Time (i processen at flippas...).
![]()
GMT är min favorikomplikation. Det är synd att den är så stor.
Lägg gärna upp en bild. Sugen att se den på ditt Hodinkee-band.