• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Vit tavla på Spitfire är riktigt somrigt. Och vintrigt när den tiden kommer :)
image.jpeg
 

break out

Omega
image.jpg
Har själv kronografen och tycker det är en perfekt sportig dressare. Är mycket nöjd. Enda minus skulle väl vara att det inte är ett av IWC:s egna urverk i klockan men personligen struntar jag i sånt.
Mycket snygg! Varför skulle det vara en nackdel (enligt de som tycker det) att det är IWC:s egna urverk? Servicekostnad?
 

Mackan.

Omega
Mycket snygg! Varför skulle det vara en nackdel (enligt de som tycker det) att det är IWC:s egna urverk? Servicekostnad?

Vad jag förstår är det en principfråga för vissa klockfantaster att inte ha ett "in house-verk". Min personliga fördom är att detta är vanligast bland Rolex-fantaster men kan ha fel. :)

Rent tekniskt behöver det inte betyda att klockan har ett sämre urverk.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Vad jag förstår är det en principfråga för vissa klockfantaster att inte ha ett "in house-verk". Min personliga fördom är att detta är vanligast bland Rolex-fantaster men kan ha fel. :)

Rent tekniskt behöver det inte betyda att klockan har ett sämre urverk.
Vad menar du med "rent tekniskt"? T ex ett ETA verk har generell teknik som vilken tillverkare som helst kan köpa in. In house verken är ju helt egen design och teknik.
 

Mackan.

Omega
Vad menar du med "rent tekniskt"? T ex ett ETA verk har generell teknik som vilken tillverkare som helst kan köpa in. In house verken är ju helt egen design och teknik.

Menar precis vad jag skriver, att det rent tekniskt ej behöver vara sämre. Alltså, ett ETA-verk t.ex. kan vara lika bra som ett in house-verk. Det kan även absolut vara både sämre och bättre förstås. Det beror både på vilket ETA-verk man pratar om och vilket in house-verk man jämför det med. Samt vad man personligen tycker är viktigt när det gäller urverk.

I vissa fall är det subjektivt och i vissa fall är det objektivt. Som med allt i livet.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Menar precis vad jag skriver, att det rent tekniskt ej behöver vara sämre. Alltså, ett ETA-verk t.ex. kan vara lika bra som ett in house-verk. Det kan även absolut vara både sämre och bättre förstås. Det beror både på vilket ETA-verk man pratar om och vilket in house-verk man jämför det med. Samt vad man personligen tycker är viktigt när det gäller urverk.

I vissa fall är det subjektivt och i vissa fall är det objektivt. Som med allt i livet.
Absolut inget ont om ETA verk, men varför bemöda sig om att ta fram inhouse verk om Eta vore lika bra?
 

Mackan.

Omega
Absolut inget ont om ETA verk, men varför bemöda sig om att ta fram inhouse verk om Eta vore lika bra?

Kan du objektivt säga att ett in house-verk per automatik är bättre än ett ETA-verk (modifierat som t.ex. IWC och Omega använder)? Om du inte kan det är det din subjektiva åsikt.

Det handlar om exklusivitet/snobberi/princip att förkasta ett icke-in house-verk bara för att det ej är ett in house-verk. Tolka mig rätt, jag säger inte att du har fel och du har helt 100 procent rätt till din egen åsikt och jag dömer inte dig eller andra som har denna åsikt.

Min personliga, subjektiva åsikt är att det inte är jätteviktigt om en klocka jag gillar har ett in house-verk eller ett modifierat ETA.

Detta är som att debattera t.ex. PC vs Mac eller Iphone vs Android, vi kommer aldrig uppnå någonting eftersom vi inte kan bevisa vår position bortom allt tvivel. Jag är rätt ny på det här med klockor och kan ha missat om det finns någon empiri som stödjer din ståndpunkt, i så fall är jag självklart villig att ändra min ståndpunkt.

En annan liknelse är om jag t.ex. skulle förkasta den dyraste och bästa sportbilen Mercedes/BMW/Audi har i sitt sortiment för jag tycker alla som inte bygger varje bil för hand som Koenigsegg gör är dåliga. Jag kan absolut tycka det och det finns det säkert folk som gör. Varken rätt eller fel, det är återigen en subjektiv åsikt.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Kan du objektivt säga att ett in house-verk per automatik är bättre än ett ETA-verk (modifierat som t.ex. IWC och Omega använder)? Om du inte kan det är det din subjektiva åsikt.

Det handlar om exklusivitet/snobberi/princip att förkasta ett icke-in house-verk bara för att det ej är ett in house-verk. Tolka mig rätt, jag säger inte att du har fel och du har helt 100 procent rätt till din egen åsikt och jag dömer inte dig eller andra som har denna åsikt.

Min personliga, subjektiva åsikt är att det inte är jätteviktigt om en klocka jag gillar har ett in house-verk eller ett modifierat ETA.

Detta är som att debattera t.ex. PC vs Mac eller Iphone vs Android, vi kommer aldrig uppnå någonting eftersom vi inte kan bevisa vår position bortom allt tvivel. Jag är rätt ny på det här med klockor och kan ha missat om det finns någon empiri som stödjer din ståndpunkt, i så fall är jag självklart villig att ändra min ståndpunkt.

En annan liknelse är om jag t.ex. skulle förkasta den dyraste och bästa sportbilen Mercedes/BMW/Audi har i sitt sortiment för jag tycker alla som inte bygger varje bil för hand som Koenigsegg gör är dåliga. Jag kan absolut tycka det och det finns det säkert folk som gör. Varken rätt eller fel, det är återigen en subjektiv åsikt.
Tycker egentligen inte heller att det är särskilt viktigt om det sitter ett Eta/Valjoux eller inhouse i klockan, tror som du att de gör jobbet lika bra. Däremot tveksam till att de har exakt samma tekniska standard, men det jar jag inget belägg för, bara ett resonerande.
 

DrDre

Patek
Absolut inget ont om ETA verk, men varför bemöda sig om att ta fram inhouse verk om Eta vore lika bra?

Ett rätt tungt vägande skäl kan vara kunder som frågar "varför ska jag betala så mkt för en klocka med samma verk som sitter i en Certina (eller annat valfritt märke som är mkt billigare än klockan man funderar på)".
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ett rätt tungt vägande skäl kan vara kunder som frågar "varför ska jag betala så mkt för en klocka med samma verk som sitter i en Certina (eller annat valfritt märke som är mkt billigare än klockan man funderar på)".
Eftersom liknelser bland bilar förekom, tror jag man kan tänka lite lika där. Att det redan finns en bilmotor (tex cheva 350) man kan sätta i sin nybyggda bil är ju inte riktigt som att bygga även sin egen motor. GM låter ju alla märken i koncernen använda 350 motorn i både bilar, truckar, båtar osv. För att göra en liknelse till Swatch group. Att man vill göra sitt eget urverk ser jag som självklart om man är urmakare av rang. Är man däremot klocktillverkare och designer kanske man kan köpa ett urverk och sätta ihop efter egna specifikationer för att spara pengar och för att resurserna kanske saknas för att göra hela processen inhouse. Det är ju förövrigt detta som Swatch group nu tänker sluta med och endast sälja redan färdiga urverk.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ett rätt tungt vägande skäl kan vara kunder som frågar "varför ska jag betala så mkt för en klocka med samma verk som sitter i en Certina (eller annat valfritt märke som är mkt billigare än klockan man funderar på)".
Det är upp till säljaren att förklara skillnaden på klocka och klocka. Allt sitter inte i urverk... Varför köpa en Rolex 116660 när samma urverk sitter i den hälften så dyra 115200?
 

DrDre

Patek
Det är upp till säljaren att förklara skillnaden på klocka och klocka. Allt sitter inte i urverk... Varför köpa en Rolex 116660 när samma urverk sitter i den hälften så dyra 115200?

Man slipper slipper som sagt den frågan och det påföljande besväret och kostnaden för marknadsföring för att förklara sig.

Jag vet inte hur många klockreviews och påföljande läsarkommentarer jag sett där det står " priset är för högt för en klocka med eta".
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Der finns nog flera anledningar till varför tillverkarna väljer inhouseverk. En kan vara att de vill säkra kvalitén i hela uret. En annan, och den tror jag är den vanligaste, är att man i längden tjänar mer på inhouseverk. Ett ETA-verk kan servas av alla urmakare men med ett inhouse-verk är du tvungen att lämna den till tillverkaren som kan ta vilket pris de vill. Sen är nog inhouseverk oftast bättre, men få märker av det.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Man slipper slipper som sagt den frågan och det påföljande besväret och kostnaden för marknadsföring för att förklara sig.

Jag vet inte hur många klockreviews och påföljande läsarkommentarer jag sett där det står " priset är för högt för en klocka med eta".
Der finns nog flera anledningar till varför tillverkarna väljer inhouseverk. En kan vara att de vill säkra kvalitén i hela uret. En annan, och den tror jag är den vanligaste, är att man i längden tjänar mer på inhouseverk. Ett ETA-verk kan servas av alla urmakare men med ett inhouse-verk är du tvungen att lämna den till tillverkaren som kan ta vilket pris de vill. Sen är nog inhouseverk oftast bättre, men få märker av det.
Jag kan köpa att genom historien så har marknadsavdelningarna fått oss att tycka att inhouse är bättre... Även om jag personligen selektivt struntar i det. Min 3239 har en fördel med sitt ETA-verk medans min JLC inte hade varit så kul om det inte hade varit inhouse...

Det hade varit intressant att titta på IWCs interna rapporter om vad som säljer bäst och vad som drar in mest pengar. Bevisligen så kan de göra egna verk (måhända lite knubbiga) likväl så släpper de klockor med ETA (ev moddade) - knappast för att de vill minimera vinsten... Time to market kan dock vara en faktor.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
IWC. Detta märke har alltid varit något speciellt kring för mig, vet inte alls varför. Alltid tyckt om de flesta av deras modeller men det har även varit på något sätt "lagom" känt för allmänheten och samtidigt respekterat i klockvärlden. Deras flygare är bland de bästa enligt mig men blev en annan serie som första IWC för min del.

IWC Ingenieur 322701. Tillverkades 2005-2009, inhouse 80110 verk, 42,5 bred, 14,5 hög. Detta ett ex från första årskullen, helt nyservad men med lite battlescars, kunde dock helt enkelt inte låta bli att slå till när den testades på armen. Sitter som gjutet. Detaljerna i tavlan och index är fantastiska och som så många andra intyget är länken välbyggd. Tror vi kommer att trivas.
IMG_20160820_104133.jpg
IMG_20160820_104148.jpg
IMG_20160819_230150.jpg
 

alfie

Cartier
image.jpeg

Tycker iwc har många trevliga modeller, är själv på jakt efter en sådan här, så ser ni något får ni gärna hojta till ;)
 
Topp