• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger LeCoultre (mkt bilder)

Portofino

Panerai
För ett par veckor sedan blev jag kontaktad av Nymans Ur i Stockholm med en förfrågan ifall jag var intresserad av att följa med på en liten resa... Tillsammans med 10 andra satt jag snart på ett plan mot Geneve. Efter en timmes bussfärd längs en slingrande bergsväg nådde vi till slut Vallée de Joux. En liten dal i schweiziska bergen där bland annat Audemars Piguet, Blancpain, Breguet och Jaeger Lecoultre har sin bas. Efter en mycket trevlig middag tillsammans med representant från Jaeger blev det en något kort natts sömn innan äventyret började på riktigt.

På grund av restriktioner gällande fotografering fick jag mycket lite fotat inne i fabriken, men ta mitt ord på det, det var fantastiskt intressant. Vad som är kul med Jaeger är att i stort sett allt i klockorna tillverkas på en och samma plats. Vi fick även tillfälle att samtala en kort stund med en av deras bästa urmakare. Han har jobbat hos Jaeger LeCoultre i 43 år.

Slutligen fick vi tillfälle att klämma på lite ur, och där tog jag desto mer bilder. Enjoy! (ursäkta kvaliteten, hade bara mobilkamera)

På vägen dit

valle de joux.JPG

hotellet.JPG

Trevligt hotell, kan varmt rekomenderas. Granne med Audemars Piguet kan tilläggas.

Syns tydligt i staden att man är stolt över sitt arv...
jaeger staty.JPG


Äntligen..
jaeger entre.JPG


Så, lite klockor då. Jag funderade på om jag även skulle skriva ut referenserna men det blev så många att jag helt enkelt inte orkar.
2 perp tour caseback.JPG

2 perp tour.JPG

amvox 2.JPG
amvox 3.JPG


amvox 4.JPG

amvox.JPG

big deep sea ch cer.JPG

deep sea ch cer 2.JPG

deep sea chrono.JPG

deep sea her ch.JPG

duo gmt.JPG

duo caseback 2.JPG

duo caseback.JPG

duo t tz.JPG

duo t tzz.JPG

duo wg otw.JPG

duo wg.JPG


Fler bilder kommer inom kort...

Ett stort jäkla tack till Nymans Ur i Stockholm för att de möjliggjorde resan för en glad skara!
 

Bilagor

  • geophysi.JPG
    geophysi.JPG
    113.4 KB · Visningar: 122

morrism

Audemars
Är inte JLC de med mest kompetens bland tillverkarna egentligen? Vissa tar ett decennium på sig att ta fram ett inhouse-verk, medans JLC kan spotta fram ett inhouse verk på beställning.
 

Portofino

Panerai
Är inte JLC de med mest kompetens bland tillverkarna egentligen? Vissa tar ett decennium på sig att ta fram ett inhouse-verk, medans JLC kan spotta fram ett inhouse verk på beställning.
Det finns många fruktansvärt duktiga men jag tror att Jaeger är dem som har flest patent och har tillverkat flest antal calibrar. Sen är inte alla calibrar gjorda från scratch, ibland utgår de från en för att modifiera fram en annan.
 

Mattias79

Cartier
Nä dra åt he..... Vilken resa. Snacka om att cementera klockintresset för all framtid. Har man väl varit INNE på Jaeger-fabriken lär det ju inte finnas nån återvändo på galenskapen. Vi borde organisera en KS-resa till Schweiz framöver. Vilket äventyr.
 

morrism

Audemars
Det finns många fruktansvärt duktiga men jag tror att Jaeger är dem som har flest patent och har tillverkat flest antal calibrar. Sen är inte alla calibrar gjorda från scratch, ibland utgår de från en för att modifiera fram en annan.

Jo, det finns säkert de som gör finare verk men det känns som att är det något man inte klarar av så ringer man JLC och beställer ett specialverk.
 
Topp