• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den mellersta var riktigt fin. Sökte runt lite och antar att det är en Master Controll från början av 2000-talet?


Den enda klockan jag nyligen testat utan sekundvisare är Reverso Classique, som jag postade bilder på tidigare (vilket var en quartz, men finns tydligen även med manuellt urverk). Som sagt, får inte samma ha-begär, till skillnad från när jag ser Small Seconds-modellen.


Förresten, testade på Duoface Medium. Bortsett från tjockleken, är det bara jag som tycker att den sitter bättre än Monoface Medium som jag testade tidigare? Är det på grund av det tjockare bandet på Duon, eller råkade jag prova en Large Monoface? Postar fotona på Monoface igen för jämförelse. Som ni ser - brunt band är Duo och svart alligator är Mono. :)

IMG_3772.jpg IMG_3782.jpg IMG_4287.JPG IMG_4289.JPG IMG_4288.JPG
Är ju mer än sekundvisare som skiljer där, så är kanske inte där största problemet ligger.

Tunna boetter och tunna armband gör att klockor känns större än var de verkligen är.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Osäker på årtal avseende Master Control men 90-tal och tidigt 00-tal fanns 37mm.

Båda ser ut att vara small. Kan ju vara bandets tjocklek som påverkar, men även spännen kan påverka, Duo har viklås det har inte Mono.

Du kan välja mellan svart alligator eller brunt Fagliano på både Duo och Mono.
Blev rätt sugen på en mindre Master nu. Kanske lite mer "safe" också, jämfört med en Reverso. Hade kikat på en Grand Seiko SBGW231, en JLC Master blir ju snarlik, men samtidigt en roligare modell. Kanske värt att glömma GS:n då och satsa på en sådan. Vad tror du/ni om hur dressat man kan bära den? En Reverso går att dressa ned rätt rejält, men fungerar samtidigt till smoking med rätt band. En Master bör väl fungera likadant? :)
Är ju mer än sekundvisare som skiljer där, så är kanske inte där största problemet ligger.

Tunna boetter och tunna armband gör att klockor känns större än var de verkligen är.
Ja, tavlan skiljer sig åt till lite. Small Seconds tavla är livligare med guillochemönstret. Kan Monoface fungera måtro, med tanke hur Duon satt? Monon spändes ej tillräckligt i bandet, så den satt lösare, vilket kan påverka hur den såg ut på bild. Duon tajtade de till rätt ordentligt, så den satt mer korrekt, som en klocka ska bäras.
 

DrDre

Patek
Dom säger att plagiat är den högsta formen av smicker..


AD763BCE-1695-4133-9C4B-D6B17D3A8094.png


EF0DC920-0985-439C-8B2A-B64AA4AF297B.png

693636AD-E57B-4A33-A338-3C1AA66AD343.png

DEE183AE-5397-4157-B9AD-A68552CEA380.png

Om inte jag minns fel så rekryterade MB en person från JLC som jobbade med deisgn. Kommer inte ihåg detaljerna men jag tror att det var typ chefsdesigner etc.

Jag har aldrig haft möjlighet att jämföra JLC bredvid MB, men jag förmodar att detaljer och finish (och urverket, inte minst) är vassare på JLC.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Om inte jag minns fel så rekryterade MB en person från JLC som jobbade med deisgn. Kommer inte ihåg detaljerna men jag tror att det var typ chefsdesigner etc.

Jag har aldrig haft möjlighet att jämföra JLC bredvid MB, men jag förmodar att detaljer och finish (och urverket, inte minst) är vassare på JLC.
Jag tror att det ligger något i din förmodan :pompus: får skaffa en av varje och en kupp! Ända vägen framåt.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Verkar som att mitt huvud inte riktigt kan släppa att Reverso sitter sådär på mig. Kanske ändå värt att fundera på en mindre modell utan sekundvisare. En fråga: då Classique Medium (40.1 X 24.4mm) fortfarande hade lite "lug overhang" (ursäkta engelskan), vad säger ni om den minsta Reverso-varianten på 35.78 X 21mm? Har inte provat på den än. Vet att det är en dammodell och har därmed undgått mig helt. Finns det några män som bär den storleken här? Nu skiljer den sig knappast från den förstnämnda (större) modellen i tavlan, så den räknas bara som dammodell p.g.a. storleken.
 

DrDre

Patek
Jerome Lambert, JLCs VD 2002-2013, blev Montblancs VD 2013. 2018 tog han positionen som hela Richemont Luxury Groups VD sedan 2018. Så att Montblanc använder JLCs verk är ganska logiskt. Jag tror att dessa klockor blir så lika just pga verken.

Använder MB verkligen JLCs verk? Någon kallade iofs MB för ”the poor mans Jaeger” men jag har alltid trott att det kommer från likheter i designen. En MB med verk från JLC vore onekligen ett budgetfynd. Jag trodde att MB främst kör med modifierade Sellita (med några esoteriska undantag).
 

evki

Audemars
2-Faktor
Använder MB verkligen JLCs verk? Någon kallade iofs MB för ”the poor mans Jaeger” men jag har alltid trott att det kommer från likheter i designen. En MB med verk från JLC vore onekligen ett budgetfynd. Jag trodde att MB främst kör med modifierade Sellita (med några esoteriska undantag).

Du har rätt - verkar inte vara JLCs verk i kalenderuret. I så fall är det verkligen underligt att klockorna är så väldigt lika. Samtidigt är tripple calendar en gammal design som har funnits länge…
 

Drakens

Omega
Verkar som att mitt huvud inte riktigt kan släppa att Reverso sitter sådär på mig. Kanske ändå värt att fundera på en mindre modell utan sekundvisare. En fråga: då Classique Medium (40.1 X 24.4mm) fortfarande hade lite "lug overhang" (ursäkta engelskan), vad säger ni om den minsta Reverso-varianten på 35.78 X 21mm? Har inte provat på den än. Vet att det är en dammodell och har därmed undgått mig helt. Finns det några män som bär den storleken här? Nu skiljer den sig knappast från den förstnämnda (större) modellen i tavlan, så den räknas bara som dammodell p.g.a. storleken.
@Herr Potatis Det verkar möjligen som det funnits en referens classique med subsekund ändå? https://www.chrono24.se/jaegerlecou...set--id22680879.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=SEK
 
Topp