• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Reverso Classique 250.2.86

AC13D18D-FD64-49B7-9993-904590D7BA9A.jpeg
5FC3D429-36AA-4AAF-A48C-BCF0DF003DD8.jpeg
941ADDA6-C80E-40CF-821F-3C7E7E381C10.jpeg
55F37488-7617-4E9E-8CE9-86E46D01D7E5.jpeg
5BE9293E-66FE-4EA3-B468-CC4A2918F514.jpeg
071C7802-DBAD-4C2E-9CCC-3159F7AC64D2.jpeg
CF612AD7-28D7-42F2-923C-3952E87C9B4A.jpeg
FC72D0FB-9E3D-4F11-A55F-000B121E5BF2.jpeg

Dagen man inte trodde skulle komma är tydligen här. Har jag blivit vuxen nu när jag har min första riktiga dressare, och en JLC dessutom
För en vecka sen hade jag aldrig ens provat en JLC men medans jag satt och väntade på att en säljare hämtade en klocka från servicen så fick man ett glas champagne och frågan om man ville testa något medans man väntar.
Sen var det done deal. JLC Master Ultra Thin Moon i rosé. Vilken klocka! Kändes direkt som att den var som gjord för min handled. 40mm men så tunn och lätt att man glömmer bort att den sitter på handleden, men ett leende varje gång man tittar ner på den. Så enkel men ändå så fantastisk med en känsla av hantverk och lite roliga komplikationer. Känns som en keeper, något som sparas till ens barn. Men så har man tänkt förut, tiden får utgöra om det stämmer

- Men lådan? Känns väldigt b. Både i design och känsla så känns det som att det ska ligga en parfymklocka eller någon limiterad hublot i denna konstiga rymdlåda.

IMG_5627.JPG
IMG_8D26CE94C2AB-1.jpeg

Bilagor

• IMG_5663.JPG
    IMG_5663.JPG
    514.2 KB · Visningar: 22
  • IMG_5664.JPG
    IMG_5664.JPG
    495 KB · Visningar: 20
  • IMG_5693.JPG
    IMG_5693.JPG
    436.2 KB · Visningar: 25
satt just och fettade in mina JLC-band (mina lördagkvällar är vilda) och andra läderatiraljer som palmgrensskrin och -necessär när det slog mig att den senare är väldigt mycket bang-per-buck; god kvalitet, bra läder och snygga saker som är oerhört prisvärda då de kanske inte gjort sig ett namn internationellt. Palmgrens är ju ursprungligen sadelmakare från Sthlm med god renomé som använder italienskt läder och italienska körsnärer för sina numera mellanstora utbud av väskor och läderdetaljer. de borde utöka sitt utbud och likt Fagliano i argentina göra snygga läderarmband till Reverson. Skulle vara ett trevligt samarbete. marknaden är väl dock oerhört liten, så det lär nog inte vara så tilltalande tyvärr, men det skulle vara roligt att se och kanske kan det finnas några synerieffekter som gör det värt

Den vita Reverson är ju superhäftig, från -33 alltså? Classique-måtten? Originaldelar?
Mmm, en av de absolut första. De är en millimeter kostare än classique. Är inte säker på hur denna såg ut när den lämnade fabriken. Tror tavlan är tvättad. Verkar vara få av dessa tidiga som har orörda tavlor. DuoPlan vid sidan av Reverson var en lite lyxigare klocka, tror den kostade dubbelt så mycket och hade safirglas.

Glömde skriva referens nr 240.8.15 Skulle även vilja veta vilka år den va i produktion och om den lanserades till något jubileum osv. All fakta om modellen är av intresse.

Hur funkar viktlås på Reverso Classique? Finemang eller bygger en del på en annars "nättare" klocka?
Tycker inte klockan är speciellt nätt. Är ju relativt tjock sportklocka i grunden som man ofta har ett inte alltför tunt läder på. Kruxet är snarare att få till det så att viklåset ej skär in i handleden.
5BE9242B-6BE7-4E6D-81C4-8F8FF25C437F.jpeg

Edit: Beror nog på vilket viklås. Denna nyare variant av bygger mer enligt mig. Hamnar lite mer rakt under handleden också.
90995D28-D0DD-45F0-A10D-A2ACBF9AD4AB.jpeg

Senast ändrad:
Hur funkar viktlås på Reverso Classique? Finemang eller bygger en del på en annars "nättare" klocka?
Jag försökte övertyga mig själv att det inte gjorde det (för att jag hade spenderat 4k+), men det gör det. Testade med byta tillbaka till ett vanligt spänne och det var mycket mer bekvämt, både tjockleken men främst passformen för mig personligen. Har dock en ”medium small seconds”.

Tillbaka
Topp