• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Kakob

Cartier
Det finns ju många lyckade exempel på trådar om specifika tillverkade, så jag tänker att vi behöver en JLC-tråd!

JLC har verkligen vuxit lavinartat på mig på sistone, och det hade varit kul att få ta del av er kunskap om, och erfaranhet av tillverkaren. Till att börja med har jag funderat på följande frågor:
- JLC har ju gjort en hel mängd verk åt andra tillverkade, bl.a vissa Royal Oaks och vissa andra klockor från den heliga treenigheten. Vad finns det mer för spännande modeller som det sitter JLC-verk i?
- JLC har ju bidragit med en hel del banbrytande uppfinningar när det kommer till mekaniska ur, bl.a den första klockan som inte behövde någon nyckel för att dras upp, och numera helt tokiga Gyrotourbilloner och gud vet vad. Vad finns det mer för uppfinningar JLC har kläckt ur sig?
- Och den kanske viktigaste frågan: Vilken JLC skulle Du vilja äga!?

Skriv av dig, känslor och tankar kring märket, modeller, ALLT JLC!


Tänkte också att jag slänger in ett par länkar till några riktigt bra JLC-relaterade trådar för att få upp värmen lite. Hoppas författarna godkänner det, annars är det bara att hiva iväg ett PM eller offentliga glåpord så tar jag bort:

Dagens klocka av Whedda, om Reverso: https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-whedda-tisdag-v-20.23930/
Ett reportage av Portofino, från Vallée de Joux: https://klocksnack.se/threads/jaeger-lecoultre-mkt-bilder.29809/
Två gedigna trådar om JLC:s historia av @TiE https://klocksnack.se/threads/manufacture-jaeger-lecoultre-en-historia-del-1.135829/ samt https://klocksnack.se/threads/manufacture-jaeger-lecoultre-en-historia-del-2.135830/#post-3470655
 
Senast ändrad:

Kakob

Cartier
Glömde ju för fan wristshotet, här är min enda JLC i dagsläget, en Reverso GT! Börjar dock bli farligt sugen på att utöka beståndet med någon typ av Memovox...
image.jpg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ni gör väldigt bra argument för er...
Jag som tyckte det räckte med en gubb-klocka (DayDate), måste jag kasta in en till? :D

Vilken är den som flippar mellan två klockor egentligen? Antar att den klassiska Reverson inte gör det?
 

Kakob

Cartier
Ni gör väldigt bra argument för er...
Jag som tyckte det räckte med en gubb-klocka (DayDate), måste jag kasta in en till? :D

Vilken är den som flippar mellan två klockor egentligen? Antar att den klassiska Reverson inte gör det?

Duo gör det, men finns säkert fler varianter. Sen finns ju Triptyque, som har tre urtavlor :dead:

Edit: en fräck grej är att duo bara har ett urverk som driver båda tavlorna, det går alltså spegelvänt för tavlan på motsatt sida. Även triptyque har endast ett urverk, men hur det fungerar lämnar jag till någon annan att förklara...

Edit igen: Glömde ju svara på den viktigaste frågan, JA, självklart ska du kasta in en till! Batman har ju för fan en Reverso, case closed!
 

Portofino

Panerai
Lite annan kuriosa om reverson är att det finns ett par exemplar på Patek Philippes museum. Varför?

"The Patek Philippe Reverso
With the authorisation of César de Trey who had already registered the brand name Reverso, and Jacques-David LeCoultre, administrator of Patek Philippe at the time, eight of these Wenger cases including four in white gold and four in yellow and white gold were delivered to Patek Philippe between December 1931 and April 1932. The cases were fitted with different dial styles and layouts, the circular movements based on ébauches by LeCoultre, and eight Patek Philippe Reverso wristwatches, including one lady's watch, were sold under reference 106. The model did not meet the commercial expectations and production never went beyond these eight examples. Until to date, only the following five examples have appeared in public:

-white and yellow gold case no. 609'483, the present watch
-white and yellow gold cases nos. 609'429 and 609'482 as well as the lady's model in white gold case no. 609'431, all in Patek Philippe's prestigious Museum in Geneva
-white gold case no. 609'481, property of an important private collector

The remaining three watches fitted with white gold cases nos. 609'430 and 609'480 and white and yellow gold case no. 609'472 have never appeared in public."

Så hittar ni en reverso märkt Patek Philippe, slå mig en signal...
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Glömde ju för fan wristshotet, här är min enda JLC i dagsläget, en Reverso GT! Börjar dock bli farligt sugen på att utöka beståndet med någon typ av Memovox...
image.jpg
När jag skaffade min Master Hometime så pillade jag lite på Memovoxen. Det är en kul klocka (även om alarmet kanske är lite väl oanvändbart...) men jämfört med Hometime så tycker jag den var för hög.

Här är min recension och lite info om Master Hometime: https://klocksnack.se/threads/jaeger-lecoultre-master-hometime-information-recension.30290/

Får jag drömma så skulle jag vilja ha en minut-repeterare - antingen JLC eller Patek... Lite mer realistiskt så ligger Deep Sea Chronograph väldigt nära till hands...
Master-Extreme-jlc-2068570.png
 
Topp