• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

73B4EB4B-CB24-407E-AAAA-E82A6CD5FB96.jpeg
Gillar saker man blir på gott humör av. Detta är definitivt en av dom. 😊

Shit... måste skett en rejäl prisökning senaste veckan eller liknande? Var inte länge sen jag var inne och tittade, och då var det långt ifrån det priset som gällde.
Ordentlig höjning helt klart, denna har gått upp 20K i listpris exempelvis och då var det inte så länge sedan senaste pris korrigeringen, typ ett halv år sedan
57E1CD7C-B2C1-43A8-A65E-DEC325FACF2D.png

Ordentlig höjning helt klart, denna har gått upp 20K i listpris exempelvis och då var det inte så länge sedan senaste pris korrigeringen, typ ett halv år sedan
57E1CD7C-B2C1-43A8-A65E-DEC325FACF2D.png
Det är väl tredje höjningen i år t.o.m.? I februari var list på den ovan 104, kort därefter 109, sen upp till 113 eller om det var 117 och nu detta.. det är saftigt. Inte Lange-saftigt med list på saxonia thin som gick från 142k-234k på 12 mån men de jobbar på bra 😅

Det är väl tredje höjningen i år t.o.m.? I februari var list på den ovan 104, kort därefter 109, sen upp till 113 eller om det var 117 och nu detta.. det är saftigt. Inte Lange-saftigt med list på saxonia thin som gick från 142k-234k på 12 mån men de jobbar på bra 😅
Haha, ja det är aggressivt prissatt av JLC, men gissar att de gör dessa höjningar av nödvändighet givet nuvarande ekonomiska klimat. Frågan är bara hur det påverkar deras försäljningssiffror och om ännu fler prishöjningar följer

Är det någon som har koll på vad listpriset var på tributemodellerna innan senaste höjningen? Jag ville minnas 8KEUR i juni men de kan väl inte ha höjt över 20% på ett bräde? Eller? Väntar på en grön men det här gjorde ju lite ont

1662535295415.png

Ingen koll specifikt på denna carlmartin men verkar ju överlag va enorma höjningar i EUR över många märken. Först inflationen + EUR försvagning mot USD & CHF. Tillsammans ger de två cirka 20% höjning mot 1 år tillbaka.

Känns rätt knepigt med dessa höjningar i en miljö där vi går mot sämre tider. Folk har mindre över i plånboken efter räntehöjningar, el/mat priser osv. Tror försäljningen kan gå ordentligt in i väggen för den här typen av klockor som aldrig varit super-poppis. Var det back in the days som märken som JLC och andra var tvungen o köpa tillbaka enorma lager av klockor och förstöra dom? Man tycker dom borde lärt sig av historien..

Känns rätt knepigt med dessa höjningar i en miljö där vi går mot sämre tider. Folk har mindre över i plånboken efter räntehöjningar, el/mat priser osv. Tror försäljningen kan gå ordentligt in i väggen för den här typen av klockor som aldrig varit super-poppis. Var det back in the days som märken som JLC och andra var tvungen o köpa tillbaka enorma lager av klockor och förstöra dom? Man tycker dom borde lärt sig av historien..
Verkligen. Folk kommer hålla hårdare i plånboken och skulle man köpa en klocka så går man på "säkrare" val. Synd.

Ingen koll specifikt på denna carlmartin men verkar ju överlag va enorma höjningar i EUR över många märken. Först inflationen + EUR försvagning mot USD & CHF. Tillsammans ger de två cirka 20% höjning mot 1 år tillbaka.
Ja precis men grejen var att ja beställde den i juni och vill minnas att han sa 8keur då.. och det har väl redan varit tre höjningar i år inna än juni..

Fan va trist med dessa enorma höjningar. Att priset justeras några procent får man ju räkna med men detta är nånting annat. Hade funderingar på att plocka ut en ny Reverso under 2023, får se hur det blir med det....

Ni får väl leta på andrahandsmarknaden, priserna har knappast stigit där senaste månaderna?
Priserna har faktiskt rört på sig en hel del.
Den stora utmaningen med JLC är att andrahandsmarknaden i Sverige är
jäkligt tuff mot dem.
De har alltid varit ganska svårsålda så att plocka ut en ny nu tar emot kraftigt. Få lägger Rolexpengar på en begagnad JLC tyvärr.

Ni får väl leta på andrahandsmarknaden, priserna har knappast stigit där senaste månaderna?
Nej det har du rätt i, det brukar vara ordentligt lagg där.

Och jag menade inte egentligen att klaga på det faktum att priserna höjs, jag är nog mer imponerad att det går så lätt att skjuta över ökade kostnader på konsumenten (och att vi tuggar och sväljer).

Sen får väl jag ta ställning till om det fortfarande är värt det för mig som köpare. Generellt när priser höjs så ställs modellen i relation till andra klockor än vad den gjorde innan. Så jag brukar ta mig en funderare på vad som finns i den "nya" prisklassen i ett sånt här läge.

Exakt min tanke. Jag hade varit väldigt försiktig med att trissa upp priserna 20+% eftersom det är svårare att sänka om det inte gick som man ville. Jag får känslan att klockföretagen försöker dra nytta av den extrema hypen som varit de senaste åren utan att fundera på att det är på väg åt andra hållet nu.

Min gissning är att det leder till försämrade försäljningssiffror. För mig (medelklass) kan jag motivera att köpa en begagnad klocka för 50k eller 75 för en ny, men att betala 100-150k för samma klocka är desto svårare.

Tillbaka
Topp