• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag har något att bekänna

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kör 90% Apple Watch , 8% Apple Watch och en ”riktig” klocka samtidigt. 2 % enbart en riktig klocka. Går aldrig naken
Apple watchen är oslagbar som copilot till iPhone och airpods. Har ej tröttnat på vintage :)
 

evki

Audemars
2-Faktor
Funktionsmässigt, visst, men mobiltelefonen konkurrerar inte om plats på handleden.

Absolut. Men jag tänker på annat sätt här: väldigt få av oss här älskar klockor eftersom de är något vi bär på handleden. Och min mobiltelefon kommer aldrig att få mig att sluta gilla mekaniska ur. Om det någon gång händer att handleden blir den normala platsen för mobiltelefonen kommer den automatiskt åka på den högra handleden. Samma gäller smartklockor - måste jag ha en kommer den inte utesluta mitt armbandsur. Så i sak är det två helt olika grejer för mig som är en klockfantast ”to the bone”.
 
Senast ändrad:

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vissa svar här är lustiga :)

Insikten är att oavsett hur mycket jag gillar mekaniken i mekaniska ur är det begränsat och opraktiskt. Har redan en pulsmätare på mig 99% av tiden på andra handen (whoop) men kommer bli skönt att bara ha en grej.

Till alla teknofober här jag antar att ni fortfarande har ett isskåp, enbart färdas med häst och vagn, lyssnar på musik i er Sony Walkman och kollar på Avengers Endgame på VHS ;)
 

MBKS

Omega
Har inte haft någon Apple Watch än, men jag kan förstå fördelarna. Kan dock tycka det är skönt att slippa ladda, göra inställningar och få notiser på min klocka, även om jag förstår att man kan ställa in allt efter behov. Jag väntar på den dagen Apple kommer med ett armband som har många av funktionerna som i en Apple Watch och som jag lättare kan kombinera med en befintlig klocka. Typ iPod Shuffle, fast i klockform.

Mitt klockintresse har också gått upp och ner. Jag tröttnade efter en 5500 kronors service på en Omega för ett antal år sedan. Samtidigt började jag bli rädd för servicebehovet på en annan automatare jag ägde vid tidpunkten. Quartz fick upp mitt intresse igen. Tåligare, exakta och oftast billigare. Behövde inte tänka på att tiden gick fel eller att tiden stannade. Jag förstår att vissa tycker det är en tjusning att pilla med klockorna, men jag tröttnade.

Hur som helst, alla klockor har sin plats, vare sig det är Apple Watch, mekaniskt, GPS eller quartz. Skillnaderna berikar klockvärlden i mitt tycke.
 
  • Like
Reactions: PNM

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vilka funktioner har en Apple Watch? Information från mobilen i fickan + pulsmätare?
GPS, ringa utan telefonen i närheten, funktion för blodsyremättnad finns i S5 men är inte aktiverad, HomeKit, Siri etc samt det du sa bortsett från att du inte behöver ha telefonen i närheten om du inte väljer den absolut billigaste.

För övrigt är det intressant att Apple blivit en av världens största klocktillverkare. För några veckor sedan gick de ut med att de hittills sålt över 100 miljoner AW.
 

MBKS

Omega
För övrigt är det intressant att Apple blivit en av världens största klocktillverkare. För några veckor sedan gick de ut med att de hittills sålt över 100 miljoner AW.


Är inte Apple största klocktillverkaren numera? Dom är det i alla fall sett till volym tror jag, men möjligen är Rolex fortfarande större när det gäller omsättning.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
GPS, ringa utan telefonen i närheten, funktion för blodsyremättnad finns i S5 men är inte aktiverad, HomeKit, Siri etc samt det du sa bortsett från att du inte behöver ha telefonen i närheten om du inte väljer den absolut billigaste.

För övrigt är det intressant att Apple blivit en av världens största klocktillverkare. För några veckor sedan gick de ut med att de hittills sålt över 100 miljoner AW.
Jag såg en snubbe som höll sin Apple-Watch över blippen och betalade häromdagen. Så det finns nog gott om möjligheter med den.
Själv kör jag Garmin vid träning och mekanisk klocka för övrigt. tycker inte om att få alla notiser från snap, sms och övrigt I tid och otid.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag såg en snubbe som höll sin Apple-Watch över blippen och betalade häromdagen. Så det finns nog gott om möjligheter med den.
Själv kör jag Garmin vid träning och mekanisk klocka för övrigt. tycker inte om att få alla notiser från snap, sms och övrigt I tid och otid.
Just det Apple Pay också, tyvärr stöder inte min bank det (Ica Banken) :p
 

seikosha

Rolex
2-Faktor
Ja, man kör ju på det man gillar såklart. Personligen kommer jag aldrig att äga någon smartklocka eller liknande.
Finns ingenting värre än flera skärmar, notiser, ladda och behöva vara uppkopplad. Tillräckligt med luren, datorn etc. som det redan är. :)
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Lägger redan vansinnigt mycket tid på min androidtelefon (och dator, både privat och på jobbet), har provat smartklocka och det var trevligt... men det blev för mycket. Mina klockor gör mig glad för att de är fina objekt, ja, smycken. Ett år 2020 ganska onödigt instrument som jag har bara för att ha. Liknande känsla som med vinylspelaren. Sen är det ju inte så konstigt att man till slut tröttnar på en hobby som man lägger massor av tid på, mitt militärmodellbyggande och datorspelande går i tsunamiliknande vågor. Hoppas du hittar tillbaka till intresset efter en smart-detox!
 

Como

Cartier
Vilken deppig trådstart... Hoppas intresset kommer tillbaka.

Kan förstå att en Appel Watch är praktisk på många sätt. Tjejen har en och hon använder den till mycket.
Själv känner jag, som andra tidigare nämnt, att en automatisk klocka är mer än en tidsvisare. Jag är i princip OWG och för mig har min klocka blivit en följeslagare som alltid är med. Det låter som en klyscha, men när jag ser på klockan minns jag ibland dom bästa minnena jag haft med klockan på.
Det är ett vackert ting att äga och jag beundrar kvaliteten, känslan och hantverket.

Själv skulle jag nog sakna det med en Apple Watch eller annan smart watch med begränsad livslängd.


Varje tråd blir bättre med bilder! Här åker vi snowboard.

45C6603F-9D7F-4974-9D92-5CD7F59D025A.jpg
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag såg en snubbe som höll sin Apple-Watch över blippen och betalade häromdagen. Så det finns nog gott om möjligheter med den.
Själv kör jag Garmin vid träning och mekanisk klocka för övrigt. tycker inte om att få alla notiser från snap, sms och övrigt I tid och otid.
Går ju att stänga av eller välja vilka notiser man vill ha.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Det här är lite intressant ur ett klockperspektiv. Det är inte orimligt att anta att smartklockor kommer vara på var mans handled om ett par år. Och frågan vad detta gör med folks klockintresse. Möjligen kommer armbandsur vara lika hett och intressant om några år som fickur är idag.
Njae det tror jag faktiskt inte. Mobilen är fortsatt såpass överlägsen och alltid i närheten. Jag har provat smartklockor o var tidigt ute med tex Pebble som var överlägsna då o senare Android vars klocklösning är klart bättre än Apples. Men ändå... behovet av en smartklocka är lågt. Visst kan det vara bra på möten men egentligen ser det sämre ut att sitta o snegla på klockan än telefonen. Och örligt talat...hur ofta är telefonen längre bort än klockan...
 

MBKS

Omega
Den stora grejen med smarta klockor och vad som får mig att överväga dom är hälsa. Har hänt otroligt senaste åren och kommer fortsätta så. Vet inte hur många liv Apple Watch räddat hittills?
 
C

Coach

Guest
Den stora grejen med smarta klockor och vad som får mig att överväga dom är hälsa. Har hänt otroligt senaste åren och kommer fortsätta så. Vet inte hur många liv Apple Watch räddat hittills?
För min del så är den stora anledningen till jag inte använder en smartwatch just hälsan. Det är ytterligare en grej som gör oss än mer disträ i dagens samhälle.

Notiser är verkligen en funktion som både stjälper och hjälper. Stjälper fokus i sociala sammanhang men visst kan det hjälpa också. Nu tillhör jag generation 70-tal och har som vana att lägga ifrån mig mobilen både borta och hemma då jag vet att det upptar bandbredd från nuet.

Mycket beror på hur vi väljer att använda saker och ting men oftast vinner belöningssystemet och skärmberoendet över sunda förnuftet och vad som är nyttigt för oss. Det är mycket som är användbart med smartwatches men precis som med mobiler och annat så är det lätt att det tar över fokus och ger oss mindre tid för annat.

Hur många kan inte relatera till att mitt under ett samtal får någon ett sms eller notis och tappar tråden i samtalet.
Intressant är att ofta när personen kollar sin mobil eller smartwatch låtsas vara uppmärksam på vad den andra säger och tror att den andra inte fattar att fokus är borta.
Jag har flera gånger ställt en kontrollfråga och det visar sig i regel alltid att personen ej kan återberätta vad som sagts.

Finns en dokumentär om detta som heter din hjärna på svt play med Anders Hansen som visar på hur dåliga vi faktiskt är på att sk multitaska. Många tror att dom är bra på det visar det sig.
Ska bli intressant att följa utvecklingen
 

ChumpTime

Panerai
@JacquesCosteau Tror EKG funktionen från Series 4 och framåt fick försäljningen att öka rejält.

Apple Watch har en EKG-funktion som egentligen inte är en EKG-funktion. Det är en pulsvariabilitetsmätare som kan inferera sannolikhet att en viss oregelbunden rytm även är förmaksflimmer. Ytterst tveksam användbarhet bortsett från för den lilla andel av befolkningen som faktiskt har paroxysomalt flimmer/fladder.

Den största hälsovinst Apple Watch har gett kommer troligen från gamifierng av rörelse som leder till bättre livsstil samt funktionen där gamlingar som faller omkull triggar nödsamtal från klockan.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Njae det tror jag faktiskt inte. Mobilen är fortsatt såpass överlägsen och alltid i närheten. Jag har provat smartklockor o var tidigt ute med tex Pebble som var överlägsna då o senare Android vars klocklösning är klart bättre än Apples. Men ändå... behovet av en smartklocka är lågt. Visst kan det vara bra på möten men egentligen ser det sämre ut att sitta o snegla på klockan än telefonen. Och örligt talat...hur ofta är telefonen längre bort än klockan...
Ofta när man kör e-sim
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Förstår känslan och håller mig avsiktligt ifrån att nerda ner mig totalt för att inte tröttna. Innan detta träsket körde jag hårt på min vintage Omega. Men efter 13år på armen började jag med Apple watch. Den var grym under pappaledigheten iom dess stöttålighet, svara på samtal eller styra apparaterna hemma med rösten samtidigt som man hade barn i famnen. Men efter att det behovet försvann kändes den bara själlös. Återgick till min Omega och uttökade samlingen med ett par till. Numera fast i KS träsket. :(
Däremot kör jag fortfarande Apple watchen för träning, där är den riktigt bra, speciellt integrationen med telefonen för musik, poddar etc etc.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Ofta när man kör e-sim
Jo om man tex behöver få iväg ett mail medans man löptränar...men annars sköter man ju typ allt hundra gånger snabbare o enklare direkt på telefonen. Dessutom.. ytterligare en grej att hålla laddad. Men visst klart man skall ha smart watch om man har nytta av det. Min poäng var snarare att jag inte tror riktigt på dom på sikt. Jobbar själv i IT branschen o alla jag känner har provat och 95% av dom har lagt bort den.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Och träning är för övrigt en helt annan femma. Där är träningsklockorna lysande! Och att vi kommer att ha hälsorelaterade sensorer på kroppen är jag också helt säker på men det behöver inte alls vara i form av en klocka.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Varför måste det ena utesluta det andra? En samling med kvarts, mekanisk och smart watch är ändå mysig.
Att tex gå runt med en smart watch på ett bröllop eller finare tillställning är bara skumt tycker jag.
 

MBKS

Omega
@Coach Håller helt med och jag använder själv inte en smartwatch. Vad jag menade med hälsa är t.ex. förhindring av stillasittande, EKG som kan upptäcka hjärtproblem, falldetektor osv. Och vi är bara i början av detta. Det här är jag intresserad av med en wearable, men inte resten, även om man skulle kunna undvika att ta med luren ibland om man ägde en Apple Watch.
 
C

Coach

Guest
@Coach Håller helt med och jag använder själv inte en smartwatch. Vad jag menade med hälsa är t.ex. förhindring av stillasittande, EKG som kan upptäcka hjärtproblem, falldetektor osv. Och vi är bara i början av detta. Det här är jag intresserad av med en wearable, men inte resten, även om man skulle kunna undvika att ta med luren ibland om man ägde en Apple Watch.
Japp jag förstod det.
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har inte varit särskilt aktiv här på länge, tittar bara in då och då.

Men nu har jag kommit till den punkten att jag insett att jag nog kommer överge klockvärlden med mekaniska klockor.

Med tiden har jag insett att användbarheten av en smart klocka är för stor för att jag skall stå emot det. Jag är inte en påfågel och har inget behov att ha glorifierade smycken, jag kommer att röra mig mot att skaffa en Apple Watch till hösten/vintern (när AW6 kommer). Kommer att bli tråkigt att skyffla in mina mekaniska klockor i garderoben men som jag ser det har jag mycket mer användning av en smartklocka och jag kommer att utnyttja det.

Kommer fortsätta att smyga runt här ibland och har kvar mina kunskaper om mekaniska klockor (framför allt Orient, men mekaniken i huvudsak). Men det har varit en trevlig resa.

Tack till alla som jag har både skojat och bråkat med här genom åren!
Tråkigt för forumet att ”tappa” någon som dig, särskilt med den kunskapen du besitter.

För mig har många av dina inlägg varit till stor glädje, speciellt då jag också är ett fan av Orient. Stort tack för det! Förstår givetvis ditt beslut fullt och fast. Hoppas du ändå hänger kvar, eller kikar in då och då... :)
 

Tombola

Breitling
Var sak har sin pryl.

Jag har två mekaniska klockor. Sedan en Garmin golfklocka och en Withings HR Steel för tennis och annan sport.
Sömntracking, vikt och blodtryck och annat sköts med andra prylar från Withings/Nokia.

Gillar man prylar, som jag gör, så är all-in-one helt ointressant. Jag vill ha en pryl som är gjord för en sak, och gör det bra.

Det här gäller såklart inte bara klockor, utan även kameror och andra oumbärliga prylar man kan nörda in sig på.
 
Topp