• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag har något att bekänna

Flaco

Cartier
Det ena behöver inte utesluta det andra. Jag tycker Neymar gör rätt i att köra dubbelpipigt när det gäller smartwatch.

dd.jpg
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jo om man tex behöver få iväg ett mail medans man löptränar...men annars sköter man ju typ allt hundra gånger snabbare o enklare direkt på telefonen. Dessutom.. ytterligare en grej att hålla laddad. Men visst klart man skall ha smart watch om man har nytta av det. Min poäng var snarare att jag inte tror riktigt på dom på sikt. Jobbar själv i IT branschen o alla jag känner har provat och 95% av dom har lagt bort den.
Man löptränar inte med en iPhone 11 PRO Max
Men däremot kollar man puls och distans etc och lyssnar på musik höjer sänker volym/byter låt i airpodsen med klockan. Samma vid gym eller många andra ställen när man inte vill förstöra eller ha med sig en klumpig telefon
 

livinl0ud

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Har själv använt en hel del olika smartklockor senaste två åren, allt från WatchOS, TizenOS till WearOS.
Kommer senast från en AW S5 SS 44mm och Samsung Galaxy Watch 46mm men tröttnade på att batteriet är så undermåligt mer eller mindre på båda klockorna.
Visst saknar jag e-SIM och Apple/Samsung Pay men det är inte mer än så. Kör Apple Pay via min 11 Pro som funkar klockrent.
Sålde båda klockorna och köpte mig några G-Shocks att variera mellan :).
20AF4B89-8D18-40F3-8130-AC2ECC4B5EB1.jpeg 0084A3C3-3479-402F-811D-6BBD8FF98B5A.jpeg 9F7D861A-A71D-49B2-B014-E7D52475169C.jpeg
Skönaste av allt är att slippa batteriångesten som jag hade dagligen när jag använde mina smartklockor :).
 

David

Bödeln
Fattar inte vad man ska ha en smartklocka till överhuvudtaget. Så pyttig skärm ju. Mvh Gubbe
Skärmfrihet! Att kunna ta emot samtal och meddelanden vid behov, lyssna på podcasts och musik och i övrigt vara bortkopplad och inte ens ha med sig telefonen låter bara som en fördel, tycker jag.

Just det Apple Pay också, tyvärr stöder inte min bank det (Ica Banken) :p

Att skaffa ett Klarna-kort är ett enkelt och billigt sätt att komma runt det.
 

midikem

Cartier
Jag körde pebble några månader, men blev tokig på alla notiser hela tiden. Stängde av det mesta och sedan var i princip bara tiden kvar. Så då köpte jag mekaniska istället. Är egentligen fortfarande bara intresserad av tiden. Så datum komplikationer och annat går bort direkt, även om jag äger endel sådana klockor så är datumet bara där utan att jag sätter rätt datum exempelvis.
 

fc2

Rolex
Intressant tanke med smarta klockor. För egen del går det åt andra hållet - mekaniska klockor blir än mer relevanta i dessa dagar. Anledningen är att jag vill komma bort från skärmar och framförallt telefonen mer och mer, för att kunna ha mindre stress i min vardag och vara mer närvarande. Ser inte att mobilen skänker speciellt mycket mer än något praktiskt när man ska ha tag i nån. Twitter, Insta, Facebook etc ger mig (tyvärr?) ingen bättre vardag, snarare tvärtom.

Men då kommer frågan kring hur man ska ha koll på tiden. Och där kommer en mekanisk klocka in i bilden. Gärna med den långsamma och rogivande 18000-tickandet som vintage kan ge dig.
 
Jag körde pebble några månader, men blev tokig på alla notiser hela tiden. Stängde av det mesta och sedan var i princip bara tiden kvar. Så då köpte jag mekaniska istället. Är egentligen fortfarande bara intresserad av tiden. Så datum komplikationer och annat går bort direkt, även om jag äger endel sådana klockor så är datumet bara där utan att jag sätter rätt datum exempelvis.

Vi är lite tvärtom där, jag vägrar att bära klockor utan datum :) har därför i princip testat alla Rolex modeller förutom Daytona
 

frere

Audemars
2-Faktor
I tisdags kväll la jag ordern på en titan AW6, eftersom detta ändå är ett klockforum kommer jag lägga upp lite bilder här när den anländer. Det är ju ändå en klocka från världens största klocktillverkare.
Spännande, gör det! Jag funderar på att skaffa en pga den nya pulsoxymetern och se vad den går för. Jobbar med en del forskningsprojekt där vi monitorerar allt från EKG till syresättning och kan väl sägas ha ett större intresse än genomsnittsanvändaren för stora mängder hälsodata. Tanken på vad apple teoretiskt kan göra med big data och AI är svindlande, så köpet går att motivera med att man måste vara proaktiv och lära känna sin motståndare...
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Spännande, gör det! Jag funderar på att skaffa en pga den nya pulsoxymetern och se vad den går för. Jobbar med en del forskningsprojekt där vi monitorerar allt från EKG till syresättning och kan väl sägas ha ett större intresse än genomsnittsanvändaren för stora mängder hälsodata. Tanken på vad apple teoretiskt kan göra med big data och AI är svindlande, så köpet går att motivera med att man måste vara proaktiv och lära känna sin motståndare...

Lästips: https://om.co/2020/09/15/apple-watchs-sensory-overload/
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Jag var en av de första som skaffade en Apple Watch. Använde den jämt i början. Med tiden blev jag mer och mer stressad av ständiga notiser och uppmaningar. Fördelar som att se vem som ringer eller mejlar när man är i möte t ex blev snarare en nackdel när jag tappade fokus. Till träning har jag min Garmin så jag kan ha lite koll men springer oftast i tysthet. Som småbarnsförälder njuter jag av den tysta stunden jag får i löparspåret. I mitt fall är det därför jag sällan bär smartwatch.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Intressant trådstart.
Jag går nog som vissa andra här också skrivit, åt andra hållet. I en värld där allt blir mer och mer uppkopplat och skärmarna integreras allt mer i alla aspekter av våra liv. Känns det befriande på nått sätt att ha sin ”old school” klocka på sig. Och som någon skrev, mina mekaniska klockor och även mina ”osmarta” kvarts klockor, får mig att le. Det gör inte min garmin och tror inte en AW skulle göra det heller.

såg nån intervju på TV4 morgon tv i veckan med nån hjärnforskare som pratade om den allmänna fördumningen i världen och att vi måste förhålla oss till våra skärmar så vi använder dem mest optimalt så att de kompletterar och förbättrar oss. Ett exempel han tog var att skaffa en vanlig klocka för att inte använda telefonen till det då det är lätt att fastna i andra appar/ sociala medier när man bara skulle kolla tiden. (Lite off topic det sista men ändå...)
 

ChumpTime

Panerai
Har kört dubbelt i en vecka nu och tycker att det funkar utmärkt. Andra försöket med Apple Watch, första gången var med Series 0 som var ganska kass (precis som första iPhone och första iPaden). Går ej att komma ifrån att AW har blivit ett väldigt användbart verktyg. Tycker å andra sidan inte att den på något sätt kan ersätta mekaniska armbandsur oavsett hur många designer-urtavlor de lägger in.

A4FE33AF-155B-4DF3-A762-544FDC78AA11.jpeg
 

Goflorp

Cartier
Problemet är att alla modern elektronik är så dåligt stryktålig. Försvinner strömmen en vecka får väldigt många problem. Efter ett par timmar går masternas batteribackuper ner. Sedan blir det tyst....

smarta klockor kanske går några dagar. Sedan är de också rökta. Och får du laddat den från ett bilbatteri etc - så har du inget när ändå eftersom 4G masterna är nere.

Då kan man sitta där i eländet med sin analoga klocka, den funkar iaf.
Vad man nu skall med den till när allt runtikring ändå gått omkull..... :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Problemet är att alla modern elektronik är så dåligt stryktålig. Försvinner strömmen en vecka får väldigt många problem. Efter ett par timmar går masternas batteribackuper ner. Sedan blir det tyst....

smarta klockor kanske går några dagar. Sedan är de också rökta. Och får du laddat den från ett bilbatteri etc - så har du inget när ändå eftersom 4G masterna är nere.

Då kan man sitta där i eländet med sin analoga klocka, den funkar iaf.
Vad man nu skall med den till när allt runtikring ändå gått omkull..... :)
Jag har bil med bensinmotor, kan ladda via den ;)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Problemet är att alla modern elektronik är så dåligt stryktålig. Försvinner strömmen en vecka får väldigt många problem. Efter ett par timmar går masternas batteribackuper ner. Sedan blir det tyst....

smarta klockor kanske går några dagar. Sedan är de också rökta. Och får du laddat den från ett bilbatteri etc - så har du inget när ändå eftersom 4G masterna är nere.

Då kan man sitta där i eländet med sin analoga klocka, den funkar iaf.
Vad man nu skall med den till när allt runtikring ändå gått omkull..... :)
När man själv är den enda som har koll på tiden är den kunskapen trots allt rätt värdelös.
 

HM80

Cartier
För min del är det omöjligt att lägga ner armbandsur för smartwatch, och det beror helt enkelt på att jag kan inte se en smartwatch som klocka. Det är tillbehör till mobilen typ..

Men vad fan, klart alla ska göra det dom känner för, vill du vara OWG med en AW, kör på :)
 

Denvy

Omega
Jag älskar klockor men använder dem nästan aldrig för att kolla tiden. Då tar jag fram mobilen. En klocka är nuförtiden mest ett smycke/statusmarkör som berättar något om personen som bär det - aningen vem han är eller vill vara. En Apple Watch är nått helt annat. Det har mer gemensamt med mikrovågsugnar och hårtorkar än en mekanisk klocka. Dessutom är lyx för mig att vara offline. Att leva genom nån digital skärm är som att äta på donken varje dag.

De komiska är väl att en Apple Watch är mer utav en statusikon en någon lyxklocka. Gemene man har inte en aning om hur en dyr klocka ser ut eller heter.

Personligen vet jag inte vad jag ska med en smartwatch? Jag har det jag behöver i telefonen och det är inte så akut om jag inte har den i några timmar.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Apple Watch inkränktar i mitt tycke mycket mer på den mekaniska klockornas domäner iom. att den faktiskt är en stilmässigt snygg och elegant produkt på ett helt annat sätt än alla andra smartwatch. Att bära typ en blaffig Garmin på armen till vardags är ju en ren styggelse och något som nog tyvärr tyder på att ens stilmedvetande brister något.
 

eddiex

Omega
Har kört dubbelt i en vecka nu och tycker att det funkar utmärkt. Andra försöket med Apple Watch, första gången var med Series 0 som var ganska kass (precis som första iPhone och första iPaden). Går ej att komma ifrån att AW har blivit ett väldigt användbart verktyg. Tycker å andra sidan inte att den på något sätt kan ersätta mekaniska armbandsur oavsett hur många designer-urtavlor de lägger in.

A4FE33AF-155B-4DF3-A762-544FDC78AA11.jpeg
Haha...det var det roligaste jag sett på länge. Det är väl praktiskt antar jag.

Pluspoäng för AP!
 

Bolio

Panerai
Galet tråkigt beslut och även att undersköterskans fantastiska inlägg nu är ett minne blott.
Saknaden är stor eft en hel del medlemmar som var med sedan start men igen är gladare än jag att Affe tuffar vidare!
 

M1cke

Omega
2-Faktor
Efter att ha använt smarta klockor i 6 år så har jag helt övergett konceptet. De är JÄTTEKUL att leka med i ett år eller två medans man testar alla användningsområden. Men när man testat att starta musiken i sovrummet från handleden, tillkallat en uber, forcerat ett boardingcard i gaten... Så landar man i att det bara är ytterligare en pryl som jagar dig med elaka pip och skakningar. Värst av allt är fantomvibrationerna... Jag slutade bära smartklockor för ett drygt halvår sedan. Och saknar det inte ett enda dugg.

Köp en aw6, men behåll era riktiga klockor. Chansen är att ni kommer sakna dem inom kort.
 

Ahleee

Breitling
Jag körde i princip på min AW3 dygnet runt i ca 1.5 år,
Använder nästan bara min mekaniska klocka nu. Överlag är jag grymt nöjd med min AW, dock blev jag aldrig klok på vad jag skulle med all hälsodata till som den sparar åt en, analyserade aldrig det och Apple gav aldrig mig något analys av det.
Huvudanledningen att jag numera kör mekaniskt är för att jag tycker att det känns lugnare och man är mer närvarande med en ”vanlig” klocka.
 

Rivalen

Rolex
Mina mekaniska klockor är för mig små vackra underverk av mekanisk skicklighet utvecklad under historiens gång. De sitter så bra under tröj eller skjortärmen och jag har bara glädje av att visa upp dem för andra klockintresserade. Påfågelargumentet känner jag inte igen mig i.
Baksida 2 besk.jpg
 
Efter att ha använt smarta klockor i 6 år så har jag helt övergett konceptet. De är JÄTTEKUL att leka med i ett år eller två medans man testar alla användningsområden. Men när man testat att starta musiken i sovrummet från handleden, tillkallat en uber, forcerat ett boardingcard i gaten... Så landar man i att det bara är ytterligare en pryl som jagar dig med elaka pip och skakningar. Värst av allt är fantomvibrationerna... Jag slutade bära smartklockor för ett drygt halvår sedan. Och saknar det inte ett enda dugg.

Köp en aw6, men behåll era riktiga klockor. Chansen är att ni kommer sakna dem inom kort.
Håller med dig helt. Blev väldigt trött på att behöva ladda den, och de eviga notiserna. använder min aw till träning från gång till gång men i övrigt är det inget som passar mig. sen är det synd att smartklockor åldras så fort som så mycket annan teknik.
 
Topp