Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Dyker inte minst en av klockorna upp som du jämt och ständigt frågar efter umder 2019 så förespråkar jag kompanistryk. Du säger själv att du kan ta och har tagit en del under dina dagar.![]()
Detta fast vitgulds GMTKänns som jag läst spaltmeter om 2 klockor som du köar o trånar efter...gå för dem vetja
![]()
126710 är snyggare imhoDetta fast vitgulds GMT![]()
Booooring
Tycker det blir en väldigt tråkig samling med klockor som för tillfället är väldigt högt prissatta och populära. Visst kan du ha 1-2 ”spargrisar” men resten får du skoja till. Köper du en beg. klocka från Breguet, Hublot, Breitling eller liknande märken som har ett uselt andrahandsvärde tror jag inte de kommer tappa många kronor under tiden du äger dom.
Edit: Är vintage ett alternativ finns det en uppsjö av roliga märken och modeller som med all säkerhet kommer hålla värdet alt. öka.
+1Måste det vara dyrt? Eller kan du hitta den där härliga känslan även om det inte står Rolex eller Patek på tavlan...
För det är väl dit man vill komma, alltså att hitta en klocka som skänker den där härligt sköna känslan av tillfredsställelse oavsett om den kostar 20k eller 200k. Då slipper man ju flippa den och förlora en massa pengar.
Just idag har jag min Rolex 14270 (som jag är mycket förtjust i) på armen men jag vill oxå berätta att jag för ett tag sedan köpte en CWC G10 för 1500 spänn och jag älskar klockan. Det är tillfredsställelse och glädje för mig.
Jo, jag vet att man juh ska köpa med hjärtat och att risken för sådana köp jag gjort tidigare, där man sedan säljer mindre än ett år senare och förlorar nästan 50% mot vad man gav minskar betydligt då.. :/Köp den du gillar!
Tack för tipset! Har du tips på annan klocka som kan passa som "strykpojk", tex Explorer 1, eller någon GS kanske. EG behöver jag väl inte någon "beater", men tänker på att det kan vara skönt med enkelheten i just 114060?Banga 114060. Ta gmt och Nöten. Är gmt helt fel gör ju inte det så mycket, sälj den och köp Daytona samt att du får lite pengar över.
Du har en intressant teori där! Och du har såklart rätt, min ambition är nr 3.Låt oss säga att det finns tre typer av ambitioner i det här sammanhanget: 1) Samla för samlandets egen skull 2) Köp-sälj för köp-säljs egen skull 3) Hitta en kollektion som man är nöjd med och varken utökar eller minskar.
Låter som din ambition är nr 3. Mitt egen teori är att de flesta med denna ambition misslyckas (inom alla områden, inte bara klockor) för att de ställer sig frågor som ”Är detta verkligen den optimala kollektionen? Jag älskar min Rolex men den är inte perfekt. Kanske har det släppts något nytt i år som kan ersätta den?”
Svaren på dessa frågor kommer alltid vara otillfredsställande därför att perfektion är ouppnåeligt. Med andra ord, för att lyckas med att uppnå nr 3 så måste man kunna acceptera imperfektion, kanske till och med lära sig att älska imperfektion! I Japan används termen wabi-sabi för detta.
Summa summarum - jag tror att uppnå nr 3 handlar mer om en mental förändring än att ytterligare analysera alla tänkbara alternativ (som aldrig slut).
Hehe. Minst en av de kommer att dyka upp hehe "tummis"Dyker inte minst en av klockorna upp som du jämt och ständigt frågar efter umder 2019 så förespråkar jag kompanistryk. Du säger själv att du kan ta och har tagit en del under dina dagar.![]()
Det mesta är pengar jag själv dragit in faktiskt, någon hushållsbudget har vi inte iom tantens bankkonton och övriga tillgångar.Hmm. Kanske känns lättare att blåsa iväg pengar på klockor om det är det egna slöskontot som töms än om det är hushållsbudgeten som ska upp på bordet? Visst, det blir färre pateks men garanterat mindre beslutsångest.![]()
Jag vill ha klockor som dels håller värdet hyggligt pga dåliga affärer där jag gjort stora förluster pga klockan efter några månader inte känts tillräckligt bra.Jag tänker faktiskt att om den stora drivkraften är klockintresse för klockornas design, utseende och funktion så är det väldigt snävt urval av Rolex o PP. Visst är båda märkena fina ur horologiskt perspektiv men det finns ju så mycket annat som är fint och långt överkomligare. Om syftet är mer att imponera på andra är ju ovanstående ganska träffsäkra val.
Ärligt VAFAN gör DU här!?Hahaha, bästa kommentaren ever! Eller så hoppas vi att Roffe stannar i denna tråd och håller allt tjat här istället för att pesta resten av forumet med samma dravel gång efter gång. Vem vet, denna tråd kanske är det bästa som hänt?
Ja, bara ADn hör av sig, de skulle göra det när de hade båda inne (och förhoppningsvis även tantens) så jag slipper åka onödigt många ggr till staden.Känns som jag läst spaltmeter om 2 klockor som du köar o trånar efter...gå för dem vetja
![]()
Tänkte få ihop min egen "garderob" först på ca 8 klockor.Om du är sjukskriven känns ju flippandet i sig som en perfekt sysselsättning. Köp, sälj, repeat. Försök inte bli klar och ha kul och prova mycket klockor! Nytt från AD går väl dock bort förutom stål-Rolex om du nu vill värna skattkistan.
Jag köper dem med tanken att behålla tills jag blir gammal. Att jag just nu valt modeller som inte ska tappa spec mycket om jag skulle vilja byta ut någon.Booooring
Tycker det blir en väldigt tråkig samling med klockor som för tillfället är väldigt högt prissatta och populära. Visst kan du ha 1-2 ”spargrisar” men resten får du skoja till. Köper du en beg. klocka från Breguet, Hublot, Breitling eller liknande märken som har ett uselt andrahandsvärde tror jag inte de kommer tappa många kronor under tiden du äger dom.
Edit: Är vintage ett alternativ finns det en uppsjö av roliga märken och modeller som med all säkerhet kommer hålla värdet alt. öka.
Tack för tipset, ska ta mig en rejäl funderare (på riktigt)Håller med @JohanHLM och tycker att du är alldeles för fixerad vid att det inte ska få kosta eller rättare sagt ”gå back”. Ta en funderare på vilken klocka du skulle välja om inte värdetapp/värdeökning var en faktor och utgå därifrån istället. Märken som inte har samma hype som Rolex och Patek ger i många fall mer för pengarna om du siktar in dig på begagnat där någon annan redan har tagit värdetappet.
Tror du att denna övervärdering kommer att justeras relativt snart?Jag kan nog tro att värdeutvecklingen kan bli trist rätt var det är när Rolex övervärdering skall justeras. Som att köpa aktier på absolut topp ..
Det måste inte vara dyrt. Jag kan mycket väl köpa en klocka för 20k. Men då får det bli en kvartsklocka. Det skulle kännas surt att serva en klocka för 7k som kostat 15k i inköp.Måste det vara dyrt? Eller kan du hitta den där härliga känslan även om det inte står Rolex eller Patek på tavlan...
För det är väl dit man vill komma, alltså att hitta en klocka som skänker den där härligt sköna känslan av tillfredsställelse oavsett om den kostar 20k eller 200k. Då slipper man ju flippa den och förlora en massa pengar.
Just idag har jag min Rolex 14270 (som jag är mycket förtjust i) på armen men jag vill oxå berätta att jag för ett tag sedan köpte en CWC G10 för 1500 spänn och jag älskar klockan. Det är tillfredsställelse och glädje för mig.
En mycket vacker klocka, inget snack om saken. Vad jag förstått så är de jäkligt dyra att underhålla, service tex. Och det känns som att aquanauten (som i mina ögon är snyggare) är det bättre alternativet då.+1
Även fast du inte har nämnt den slår jag ett slag för för Audemars Piguet royal oak!!
Blir nog en sådan, mest troligt5167 Stål, KBK![]()