• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag kan inte bestämma mig! Hjälp mig att fortsätta bygga klart min "samling" av klockor att brukas.

Jag tänker faktiskt att om den stora drivkraften är klockintresse för klockornas design, utseende och funktion så är det väldigt snävt urval av Rolex o PP. Visst är båda märkena fina ur horologiskt perspektiv men det finns ju så mycket annat som är fint och långt överkomligare. Om syftet är mer att imponera på andra är ju ovanstående ganska träffsäkra val.

Gillar tråden och diskutionen. Jag letar väl oxå lite efter en bra trippel lr felmling eller.. inte för att jag någonsin tror att jag kommer bli nöjd, då man ändå har en sjukdom eller ett beroende. Men man kanske kan dra ner flippander lite med en näst intill perfekt ”garderob” :)
@PNM s inlägg med en mental förändring om man vill ”hitta hem” är nog rätt. Men för att få hjälp med ett beroende så måste man vilja ha hjälp. Där är jag inte ännu :)
Trevlig Lördag!

Dyker inte minst en av klockorna upp som du jämt och ständigt frågar efter umder 2019 så förespråkar jag kompanistryk. Du säger själv att du kan ta och har tagit en del under dina dagar. :p

Hahaha, bästa kommentaren ever! Eller så hoppas vi att Roffe stannar i denna tråd och håller allt tjat här istället för att pesta resten av forumet med samma dravel gång efter gång. Vem vet, denna tråd kanske är det bästa som hänt?

Känns som jag läst spaltmeter om 2 klockor som du köar o trånar efter...gå för dem vetja :)
image.jpg

Om du är sjukskriven känns ju flippandet i sig som en perfekt sysselsättning. Köp, sälj, repeat. Försök inte bli klar och ha kul och prova mycket klockor! Nytt från AD går väl dock bort förutom stål-Rolex om du nu vill värna skattkistan.

Booooring :)
Tycker det blir en väldigt tråkig samling med klockor som för tillfället är väldigt högt prissatta och populära. Visst kan du ha 1-2 ”spargrisar” men resten får du skoja till. Köper du en beg. klocka från Breguet, Hublot, Breitling eller liknande märken som har ett uselt andrahandsvärde tror jag inte de kommer tappa många kronor under tiden du äger dom.

Edit: Är vintage ett alternativ finns det en uppsjö av roliga märken och modeller som med all säkerhet kommer hålla värdet alt. öka.

Tycker det blir en väldigt tråkig samling med klockor som för tillfället är väldigt högt prissatta och populära. Visst kan du ha 1-2 ”spargrisar” men resten får du skoja till. Köper du en beg. klocka från Breguet, Hublot, Breitling eller liknande märken som har ett uselt andrahandsvärde tror jag inte de kommer tappa många kronor under tiden du äger dom.

Edit: Är vintage ett alternativ finns det en uppsjö av roliga märken och modeller som med all säkerhet kommer hålla värdet alt. öka.

Håller med @JohanHLM och tycker att du är alldeles för fixerad vid att det inte ska få kosta eller rättare sagt ”gå back”. Ta en funderare på vilken klocka du skulle välja om inte värdetapp/värdeökning var en faktor och utgå därifrån istället. Märken som inte har samma hype som Rolex och Patek ger i många fall mer för pengarna om du siktar in dig på begagnat där någon annan redan har tagit värdetappet.

Måste det vara dyrt? Eller kan du hitta den där härliga känslan även om det inte står Rolex eller Patek på tavlan...
För det är väl dit man vill komma, alltså att hitta en klocka som skänker den där härligt sköna känslan av tillfredsställelse oavsett om den kostar 20k eller 200k. Då slipper man ju flippa den och förlora en massa pengar.
Just idag har jag min Rolex 14270 (som jag är mycket förtjust i) på armen men jag vill oxå berätta att jag för ett tag sedan köpte en CWC G10 för 1500 spänn och jag älskar klockan. Det är tillfredsställelse och glädje för mig.

Måste det vara dyrt? Eller kan du hitta den där härliga känslan även om det inte står Rolex eller Patek på tavlan...
För det är väl dit man vill komma, alltså att hitta en klocka som skänker den där härligt sköna känslan av tillfredsställelse oavsett om den kostar 20k eller 200k. Då slipper man ju flippa den och förlora en massa pengar.
Just idag har jag min Rolex 14270 (som jag är mycket förtjust i) på armen men jag vill oxå berätta att jag för ett tag sedan köpte en CWC G10 för 1500 spänn och jag älskar klockan. Det är tillfredsställelse och glädje för mig.
+1
Även fast du inte har nämnt den slår jag ett slag för för Audemars Piguet royal oak!!

Jo, jag vet att man juh ska köpa med hjärtat och att risken för sådana köp jag gjort tidigare, där man sedan säljer mindre än ett år senare och förlorar nästan 50% mot vad man gav minskar betydligt då.. :/

Detta är lite anledningen till att jag frågar så mycket som för många kan tyckas "självklart". Jag har fruktansvärt svårt att tex välja EN av Sub, daytona och nya GMT. Trots att alla tilltalar mig mer el mindre lika mycket och de fyller mer el mindre samma funktion (för mig).
Det mest intelligenta valet vore juh såklart att välja GMT, om jag skulle välja en ist för alla för att få ner kostnader och antal.
Med den enkla anledningen att den har överlägset högst andrahandsvärde OM jag sedan skulle ändra mig.

En annan sak som får mig att "tvivla" är att som du skämtade om tidigare. Det ÄR juh faktiskt min sambos pengar (iaf till stor del) jag handlarför/investerar...
Även om det inte går någon nöd på na pga ett klockköp, och att hon anser det vara VÅRA pengar sålänge vi är ett par, samt uppmuntrar mitt intresse så känns det nästan som att jag (trots att jag verkligen vill ha dessa klockor) inte riktigt KAN förmå mig att köpa dem, även om det vore för pengar som jag själv dragit in på endera sätt, för det skulle i slutändan betyda att "hennes" pengar fick betala andra saker.
Bland det äckligaste jag vet är snåla och giriga människor. Så bäst att leva som man lär.

Förlåt för en bok till inlägg till, men jag antar att Vad jag försöker få fram är att jag kan behöva "övertalas" att spendera så mycket pengar på mig själv.. (Även om det som sagt aldrig är några sura miner). Det är även därför jag har satt gränser för hur mycket jag kan handla för och för "vilka" pengar.
Hoppas jag inte framstår som en komplett idiot. Och som sagt, ursäkta min totalt värdelösa förmåga att uttrycka mig i skrift. :)

Mvh Roffe

Banga 114060. Ta gmt och Nöten. Är gmt helt fel gör ju inte det så mycket, sälj den och köp Daytona samt att du får lite pengar över.
Tack för tipset! Har du tips på annan klocka som kan passa som "strykpojk", tex Explorer 1, eller någon GS kanske. EG behöver jag väl inte någon "beater", men tänker på att det kan vara skönt med enkelheten i just 114060?
Den klocka som får överlägset mest handledstid idag är min datejust, trots jubilee och flutad bezel. Men trots att den glittrar lite så känns det som att den är lite mer "anonym" än speedyn.. tips mottages gärna av alla! :)

Mvh Roffe

Låt oss säga att det finns tre typer av ambitioner i det här sammanhanget: 1) Samla för samlandets egen skull 2) Köp-sälj för köp-säljs egen skull 3) Hitta en kollektion som man är nöjd med och varken utökar eller minskar.

Låter som din ambition är nr 3. Mitt egen teori är att de flesta med denna ambition misslyckas (inom alla områden, inte bara klockor) för att de ställer sig frågor som ”Är detta verkligen den optimala kollektionen? Jag älskar min Rolex men den är inte perfekt. Kanske har det släppts något nytt i år som kan ersätta den?”

Svaren på dessa frågor kommer alltid vara otillfredsställande därför att perfektion är ouppnåeligt. Med andra ord, för att lyckas med att uppnå nr 3 så måste man kunna acceptera imperfektion, kanske till och med lära sig att älska imperfektion! I Japan används termen wabi-sabi för detta.

Summa summarum - jag tror att uppnå nr 3 handlar mer om en mental förändring än att ytterligare analysera alla tänkbara alternativ (som aldrig slut).
Du har en intressant teori där! Och du har såklart rätt, min ambition är nr 3.

Dock behöver saker inte vara "perfekta" bara så bra att JAG känner mig nöjd med den och hellre bär/äger den jag redan äger än någon annan i samma "kategori" (tänk sexsiffriga GMT, Sub och daytona tex).
Men om jag, som @Pojken från Götet skrev har en Gmt och känner att en Sub eller daytona skulle vara/passa bättre eller min smak ändras och någon "blir snyggare" så kan jag juh sälja den jag har och köpa den jag hellre vill ha.

Jag tänker att jag ska försöka få ihop den "perfekta" (för tillfället) samlingen/högen (för bruk), på exempelvis 8 riktiga klockor.
Sen använda mig av "en in, en ut" modellen. Då blir det förhoppningsvis inte speciellt dyrt framöver, utan de större kostnaderna kommer nu när inköp av de första uren sker, sen ska det förhoppningsvis gå ganska jämnt ut vid ev byten.
Går jag + vid ett byte el försäljning/köp så sparas naturligtvis dessa pengar för framtiden då jag kanske går - på ett annat och kan på så sätt hålla mitt intresse ganska billigt bortsett försäkringar, servicekostnader och engångskostnaden i inköp (som spenderas typ nu)

Hoppas du förstår, jag ber om ursäkt för spretigt inlägg, jag är som sagt lite dålig på sitt uttrycka mig i skrift..

Mvh Roger

Dyker inte minst en av klockorna upp som du jämt och ständigt frågar efter umder 2019 så förespråkar jag kompanistryk. Du säger själv att du kan ta och har tagit en del under dina dagar. :p
Hehe. Minst en av de kommer att dyka upp hehe "tummis"
Annars tar jag med mössa i hand och nedböjt huvud skamset detta kompanistryk utan att gnälla. Låt bli yxor och knivar bara, jag vill gärna vakna igen ;) hehe

Mvh Roffe

Hmm. Kanske känns lättare att blåsa iväg pengar på klockor om det är det egna slöskontot som töms än om det är hushållsbudgeten som ska upp på bordet? Visst, det blir färre pateks men garanterat mindre beslutsångest.:)
Det mesta är pengar jag själv dragit in faktiskt, någon hushållsbudget har vi inte iom tantens bankkonton och övriga tillgångar.
Men som du säger, jag vill vara man och betala för mig själv (helst henne också), även om vi har gemensam ekonomi.
Vad jag får i gåva kan jag inte råda över, men hade jag nyttjat "våra" pengar, som hon tycker jag borde så hade jag inte behövt välja.
Å andra sidan, lever man så så får tingen inget värde, om det bara är att peka och dra kortet.
Det känns såklart bättre att ha ruskar fram 200k genom div investeringar än att "tigga" en klocka av käringen.. Man ska kunna se folk i ögonen imorgon också.

Mvh Roffe

Jag tänker faktiskt att om den stora drivkraften är klockintresse för klockornas design, utseende och funktion så är det väldigt snävt urval av Rolex o PP. Visst är båda märkena fina ur horologiskt perspektiv men det finns ju så mycket annat som är fint och långt överkomligare. Om syftet är mer att imponera på andra är ju ovanstående ganska träffsäkra val.
Jag vill ha klockor som dels håller värdet hyggligt pga dåliga affärer där jag gjort stora förluster pga klockan efter några månader inte känts tillräckligt bra.

Rolex har verk som en tanks. De modeller jag har nämnt är i mina ögon även väldigt snygga. Och de behöver sällan servas och när det väl är dags är det relativt billigt jämfört med många andra. Och det är juh en stor fördel om du ska ha upp mot 8, 10 bruksklockor..

De två patek jag intresseras av är mycket riktigt pga utseendet. Även dessa är relativt billiga sätt serva jämfört med andra.

Att imponera på andra är absolut inte någon anledning till att köpa en klocka (för mig) tvärtom så håller jag det lite "diskret" utan att för den skull dölja dem när jag möter folk jag känner el liknande, men jag för det inte på tal heller och visar att jag minsann har en "BMW M3 på handleden".
(Lätt paranoia tror jag någon vitrock nämnde nån gång..)
Jag har tex inte "ens" lagt upp bilder på mina egna klockor, mer än en handfull gånger allt som allt kanske, borträknat säljannonserna.

Jag har provat en del andra märken än Rolex, men hittills så är det just rolex som överlägset sitter bäst på min handled.
Även om jag "sörjer" min panna lite, otroligt fin klocka, men den ville inte hålla sig på plats om jag inte drog åt så att handen nästan svartnade. :(

Mvh

Hahaha, bästa kommentaren ever! Eller så hoppas vi att Roffe stannar i denna tråd och håller allt tjat här istället för att pesta resten av forumet med samma dravel gång efter gång. Vem vet, denna tråd kanske är det bästa som hänt?
Ärligt VAFAN gör DU här!?
Det står klart och tydligt att JAG har startat tråden, du klagar på precis varenda inlägg jag skriver men ÄNDÅ ska du in och kladda in i en tråd startad av mig, där det framgår i rubriken att den även HANDLAR OM MIG!(som verkar vara ditt största störningsmoment på klocksnack)

Så, vad gör du här, ärligt talat?

Mvh

Mitt förslag är att du köper en 114060, eftersom du verkar vilja ha en. Sen har du den ett tag och avvaktar om GMT:n dyker upp. Möjligtvis kan du under tiden köpa en 214270 och ev flippa subben.
När GMT:n dyker upp kör du den ett tag tillsammans med de andra.
Sen flippar du lite, köper en Daytona, följt av Aquanauten.
Testa dig fram helt enkelt.
Köp alla, men inte nödvändigtvis samtidigt.
Som tur är för dig har du inte listat en enda Mont blanc, Girard Perregaux, Ulysse Nardin eller dyl så risken att du går back på någon av dessa i stål är väl minimal.
Kör Rolex, sen Patek.

Känns som jag läst spaltmeter om 2 klockor som du köar o trånar efter...gå för dem vetja :)
image.jpg
Ja, bara ADn hör av sig, de skulle göra det när de hade båda inne (och förhoppningsvis även tantens) så jag slipper åka onödigt många ggr till staden.
Dessa tror jag kan vara keepers. Så även de båda Patek som nämnts. (Bara priserna som känns lite tunga här)
Intresset för Explorern har funnits ett tag, men varit lite svalare. (Så är väl kanske egentligen inte någon prioritering om jag skulle ha de andra, om ingen kan "övertyga" mig om att den skulle vara ett bättre val än **** pga ****)
Ang Daytona så har den inte intresserat mig speciellt mycket för eget ägande tidigare, iom den svarta ringen.. (Och jag har som sagt alltid köpt NYTT. Jag vill sätta mina egna spår på klockorna.)
Meeen.. De senaste veckorna har jag fått upp ögonen för 16520/116520. Kanske kan man hitta en NOS? Eller iaf en i riktigt bra skick? :)

Mvh

Om du är sjukskriven känns ju flippandet i sig som en perfekt sysselsättning. Köp, sälj, repeat. Försök inte bli klar och ha kul och prova mycket klockor! Nytt från AD går väl dock bort förutom stål-Rolex om du nu vill värna skattkistan.
Tänkte få ihop min egen "garderob" först på ca 8 klockor.
Sen har jag faktiskt haft funderingar på att köpa/sälja/prova/flippa lite billigare modeller, eller kanske vintage?
Just för att ha något att göra :)

Tack för tipset! :)

Mvh Roffe

Jag köper dem med tanken att behålla tills jag blir gammal. Att jag just nu valt modeller som inte ska tappa spec mycket om jag skulle vilja byta ut någon.

Skulle kunna tänka mig en navitimer om den passar min handled. Samma med en fin Breguet i lagom storlek om inte bandhornen ställer till det. Eller om de har hiskeliga servicekostnader. Hublot känns som om det är för ett lite yngre klientel.

Skulle gärna ha ett par, tre modeller från JLC, bla en Reverso i passande storlek och en Polaris date.
Men hellre än båda dessa så köper jag en Calatrava.

Klart att jag skulle kunna skaffa en samling med ett 20 tal bruksklockor. Men det är för många, de blir aldrig använda och ligger bara och binder/kostar pengar.
Så tänker att ca 8 är lagom i "garderoben", sen kan jag kanske ha några ytterligare för "flippande", som en hobby och för att lära mig mer och kanske byta ut någon i min garderob med tiden? :)

Mvh

Håller med @JohanHLM och tycker att du är alldeles för fixerad vid att det inte ska få kosta eller rättare sagt ”gå back”. Ta en funderare på vilken klocka du skulle välja om inte värdetapp/värdeökning var en faktor och utgå därifrån istället. Märken som inte har samma hype som Rolex och Patek ger i många fall mer för pengarna om du siktar in dig på begagnat där någon annan redan har tagit värdetappet.
Tack för tipset, ska ta mig en rejäl funderare (på riktigt)
Jag kan nog tro att värdeutvecklingen kan bli trist rätt var det är när Rolex övervärdering skall justeras. Som att köpa aktier på absolut topp ..
Tror du att denna övervärdering kommer att justeras relativt snart?
Isåfall vore det juh trevligt. :)

Mvh

Det måste inte vara dyrt. Jag kan mycket väl köpa en klocka för 20k. Men då får det bli en kvartsklocka. Det skulle kännas surt att serva en klocka för 7k som kostat 15k i inköp.
Och skulle en 20k kr klocka ge samma belåtenhet och sköna känslan så är det väl bara positivt.
Jag vill helst inte ha FÖR värdefulla klockor då det skulle begränsa mig i vardagen, mest troligt. :)

Mvh

+1
Även fast du inte har nämnt den slår jag ett slag för för Audemars Piguet royal oak!!
En mycket vacker klocka, inget snack om saken. Vad jag förstått så är de jäkligt dyra att underhålla, service tex. Och det känns som att aquanauten (som i mina ögon är snyggare) är det bättre alternativet då. :)
Men tack för tips, det uppskattas! :)

Mvh

Tillbaka
Topp