• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag måste lära mig vänta -Uppdaterad med bilder

Tias.F skrev:
yonsson skrev:
Tias.F skrev:
Grattis! Blev riktigt sugen. Hur stora handleder har du?

Oj, vilken privat fråga. Nu blir jag nästan lite generad. :oops:
Jag vill ju inte skryta, men senast jag mätte var den 18,5cm. ;)

Hehe..jo jag är rätt framfusig. Men bra, då kanske jag kan tygla mitt köpsug som uppstod med dina bilder, för min är bara drygt 16 cm. Blir lite stort skulle jag tro..

Tias, finns viljan så.. Jag väljer att inte visa denna klockan på armen med ett foto på lite längre håll :cool:

Bilagor

• IMG_2022.JPG
    IMG_2022.JPG
    286 KB · Visningar: 366
80talisten skrev:
Jag har nämt det tidigare, MM300 bärs upp som en mindre klocka, iallafall mindre om man jämför med de flesta 44 mm:are. Det finns 42mm klockor som ser större ut på armen.

Boettens form gör så himla mycket när man börjar komma upp i tjocklek och diameter. (Nu konstaterar jag väl det självklara här...)

Djävulskt massiv klocka, stort grattis! Det måste vara stort för en Seiko-fanboy att landa sin första klocka med GS-verk, eller är det inte din första!?

yonsson skrev:
Jag har ingen koll på handleder, så jag vet inte hur stor skillnad det är, men klockan är inte så enorm som många får den att verka.
Nej, det är den verkligen inte. En helt lagom fläskig dykare helt enkelt!

(Obs! Inte min klocka.)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    485.5 KB · Visningar: 349
80talisten skrev:
Jag har nämt det tidigare, MM300 bärs upp som en mindre klocka, iallafall mindre om man jämför med de flesta 44 mm:are. Det finns 42mm:s klockor som ser större ut på armen.

Omega PO (42mm), Seiko MM300 (44mm) och Rolex Submariner 116610ln (40mm)
bild

Det är dock en styggelse att visa upp storleksskillnader i ett vinklat foto! Testa att vända på den kudden, så ska du få se en ynklig Sub-C..

Rber skrev:
80talisten skrev:
Jag har nämt det tidigare, MM300 bärs upp som en mindre klocka, iallafall mindre om man jämför med de flesta 44 mm:are. Det finns 42mm klockor som ser större ut på armen.

Boettens form gör så himla mycket när man börjar komma upp i tjocklek och diameter. (Nu konstaterar jag väl det självklara här...)

Jepp det är sant, MM300 har en speciell utformning på boetten, sen kan säkert kronans placering och avsaknad av kronskydd yttligare göra den "mindre"

På 116610LN är effekten den motsatta, bredare luggar, större krona och stora kronskydd gör den "större"

80talisten skrev:
Jag har nämt det tidigare, MM300 bärs upp som en mindre klocka, iallafall mindre om man jämför med de flesta 44 mm:are. Det finns 42mm:s klockor som ser större ut på armen.

Men nu är ju faktiskt inte klockans diameter riktigt 44mm. Eller ah, boetten är 44mm, men vridringen är ju faktiskt 42mm, precis som på en Seiko skx. Att boetten är 2mm bredare tänker man inte på i alla vinklar, eftersom klockan är blankpolerad på ovansidan, vilket gör att boetten "försvinner" lite. Att klockan är så "lång" lodrätt, gör att den känns mindre på bredden också. Att utgå ifrån en klockas storlek enbart utifrån mått funkar inte. En platt klocka med stor urtavla ser mycket större ur än en klocka med samma mått som har mindre urtavla, exempelvis. Jag tycker klockan känns mycket mindre än många får den att framstå som. Ja, den är lite hög, men inte så det stör och jag tycker personligen att en 40mm dykare är för liten. Va 17, det är ju en dykarklocka, inget kostym-ur liksom.

Ricrob skrev:
80talisten skrev:

bild

Det är dock en styggelse att visa upp storleksskillnader i ett vinklat foto! Testa att vända på den kudden, så ska du få se en ynklig Sub-C..

Jo vinkeln var kanske lite fel.

500781d1350314988-seiko-marinemaster-sbdx001-jetzt-doch-7.jpg

Inte så dramatisk storleksskillnad som man skulle kunna tro :)

Ricrob skrev:
Djävulskt massiv klocka, stort grattis! Det måste vara stort för en Seiko-fanboy att landa sin första klocka med GS-verk, eller är det inte din första!?

Ja, det känns stort. Verkligen inte min första Seiko, men min första med ett 8beat/sek -urverk. Hoppas den håller tiden bra nu också. Jag har hört att det kan skifta en hel del mellan olika exemplar.

yonsson skrev:
Ricrob skrev:

Ja, det känns stort. Verkligen inte min första Seiko, men min första med ett 8beat/sek -urverk. Hoppas den håller tiden bra nu också. Jag har hört att det kan skifta en hel del mellan olika exemplar.
Ja, det var verket jag menade, att du har Seikos sedan innan vet jag (och alla andra här) :D
Håller tummarna att den går prima!

80talisten skrev:
Ricrob skrev:
80talisten skrev:

Jo vinkeln var kanske lite fel.

Inte så dramatisk storleksskillnad som man skulle kunna tro :)
Dramatisk, nej. uppenbar, ja. ;)

yonsson skrev:
Men nu är ju faktiskt inte klockans diameter riktigt 44mm. Eller ah, boetten är 44mm, men vridringen är ju faktiskt 42mm, precis som på en Seiko skx. Att boetten är 2mm bredare tänker man inte på i alla vinklar, eftersom klockan är blankpolerad på ovansidan, vilket gör att boetten "försvinner" lite. Att klockan är så "lång" lodrätt, gör att den känns mindre på bredden också. Att utgå ifrån en klockas storlek enbart utifrån mått funkar inte. En platt klocka med stor urtavla ser mycket större ur än en klocka med samma mått som har mindre urtavla, exempelvis. Jag tycker klockan känns mycket mindre än många får den att framstå som. Ja, den är lite hög, men inte så det stör och jag tycker personligen att en 40mm dykare är för liten. Va 17, det är ju en dykarklocka, inget kostym-ur liksom.
Ja där finns det inte mycket att tillägga och att inte säga annat än att jag håller med :)

yonsson skrev:
Vad jag förstått från många WUS MM300 ägare så verkar det som att nyare MM300:as verkar vara bättre justerade än äldre modeller. Sen som jag gjorde bad jag den fantastiske mannen Katsu från Huguchi inc att kolla hur mitt exemplar gick innan han skickade den, jag fick ett mycket exakt exemplar.

Nu när du har fått den, vad har du nu som nästa graal? :) för min egen del känner jag att det är dags att lämna lite utforskning för mitt andra favoritmärke Rolex (när man får lite bättre ekonomi :lol: ) men som ett Seiko fanboy hägrar ju en del Grand Seiko modeller också såklart!

80talisten skrev:
Vad jag förstått från många WUS MM300 ägare så verkar det som att nyare MM300:as verkar vara bättre justerade än äldre modeller. Sen som jag gjorde bad jag den fantastiske mannen Katsu från Huguchi inc att kolla hur mitt exemplar gick innan han skickade den, jag fick ett mycket exakt exemplar.

Nu när du har fått den, vad har du nu som nästa graal? :)

Jaså. Jag har läst precis tvärtom (om exaktheten). :) Vi får väl se helt enkelt. Jag räknar med en inkörningsperiod.
Enda vettiga graalerna efter denna är ju en dressig GS, men det lär dröja väldigt länge innan det inträffar. Är lite småsugen på att sälja något och köpa mig en SARB. Jag tror som sagt att min PMMM ligger risigt till. Dessutom behöver jag en dressigg klocka. Har kollat lite på PRS-22/Speedbird III också. Vi får se. Just nu är jag väldigt nöjd.

Jag lysladdade klockan i 20 sekunder under en 40w lampa innan jag gick och la mig och nu 7 timmar senare lyser den fortfarande. Vikten kändes också stabil när jag satte på mig den. Gillart!

Mycket fin klocka, man får gratulera ännu en gång. Tittade precis på dina foton, den är snygg! Ser fram emot att få se ett par häftiga Lume-shots. :)

Tog ett handledsskott med iphonen.

Efter första dagen känns det s att den sitter riktigt skönt och är precis lagom stor.

Tackar pöjkar! Examen kommer i jan/feb ;)

Har klockat klockan mot fröken ur och efter de första 24 timmarna ligger den +7, varav +4 tillkom under natten med kronan uppåt.

Tillbaka
Topp