• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Japansk Duo

Psykel

Patek
Min japanska duo är två sjöfartsklockor, i form av Seiko Sumo och Casio Gulfmaster.
image.jpeg
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Häftig. Aldrig sett den till höger. 38 mm?
Nix, ännu mindre, 36. Så det är en liten rackare. Jag gjorde ett litet inlägg om den i en annan tråd:

Nej, jag tror inte den är särskilt vanlig. Eller, jag hade i alla fall aldrig sett den innan jag trålade "vintage + GMT" på eBay. Ganska liten rackare, 35-36 mm exklusive kronan. Äkta GMT-hand, dock bara med 12h-visning. Ser likadan ut som på Flightmastern, eller i alla fall mycket snarlik. I stort sett samma verk som i betydligt lyxigare 56 King Chronometer och 56 Grand Seiko, med vissa små specifikationsändringar. Var endast i produktion under ett par år under 70-talet, _tror_ att det var 73-74, så det är inga jätteserier. Dessutom är tydligen verket notoriskt ökänt för att gå sönder, Seiko valde av någon märklig anledning att göra mekanismen för att justera datum och GMT-hand i plast, och den delen går tydligen i princip undantagslöst sönder, och reservdelar finns inte att uppbringa för pengar. Min är inget undantag, men där har i alla fall någon händig människa helt sonika limmat ihop den trasiga delen, så den går att justera, enär med ett visst mått av försiktighet. Så summa summarum, det gör den nog till en tämligen ovanlig fågel. Läste också att den finns med vit respektive grå tavla också, utöver den blå som jag har. Trevlig liten sak måste jag säga, jag gillar den.
 
Topp