Okidoki, håll i Er.
Jag köpte ju nyligen en JLC Deep sea chronograph från en privatperson i Italien via en annons på ett klockforum.
Fick namn, telefonnummer, adress mm och såklart massa bilder, bland annat på garantikortet som såg ut att vara korrekt ifyllt. Han berättar även att ADn i samband med köpet registrerat klockan hos JLC då det är praxis. Jag kollade på JLCs hemsida så butiken var AD vilket de är. De säljer bland annat JLC, Zenith, VC, AP, Rolex.
Jag jämförde säljarens adress med ADns. Han bor cirka en timma ifrån den AD där klockan köptes tre veckor tidigare. Inga konstigheter alltså, han hade andra klockor, köpte denna, gillade den inte och ville sälja den.
Jag läser även garantivillkoren i manualen online och det är world wide garanti i två år (minus de cirka 3 veckor han ägt klockan). Garantin är inte buden till den ursprungliga ägaren. Allt verkar bra så jag köper klockan.
Jag använder klockan ett tag och tycker det är konstigt att jag måste nollställa kronografen varje gång jag ska starta den, det går alltså inte starta, pausa, starta, pausa utan kronografen måste nollställas mellan varje tidtagning.
20150408
Jag ringer Nymans STHLM och frågar om man verkligen ska behöva nollställa kronografen mellan varje tidtagning. De säger att man inte ska behöva göra det och ber mig ringa deras JLC-urmakare i Västerås. Han är trevlig och ber mig skicka klockan direkt till honom i Västerås vilket jag gör.
20150409
Dagen efter kom den fram till honom och han ringer och berättar att delar i verket är slitna och att kronografen därför inte fungerar som den ska. Han tycker även urverket är torrt. Modellen släpptes 2013 (tror jag utifrån att Hodinkee testade en prototyp 2012).
Han säger även att klockan behöver skickas till JLC i Amsterdam för reparation eftersom han tyvärr inte är utbildad på det urverket och att eftersom klockan inte är såld hos dem så behöver jag betala den försäkrade frakten till JLC på 2000kr. Jag frågar om jag istället kan välja att skicka den själv direkt till Amsterdam, vilket jag kan. Jag säger något i stil med "Jisses, klockan är ju under garanti så då kan jag ju tycka att JLC borde stå för det. Det blir tyst i luren. Men visst, säger jag, det måste ju fixas så skicka den gärna.
Därefter ringer jag direkt till JLCs personliga service och säger som det är. Klockan är köpt i Italien, men jag bor i Sverige. Kronografen fungerar inte som den ska och min AD vill ha 2000kr för frakten till Er.
Han beklagar både att klockan inte fungerar och bemötandet och säger att jag inte ska betala någonting. Han ber om klockans, mina och Nymans uppgifter och säger att han ska ringa dem direkt och lösa detta snabbt och smidigt för mig. Han frågar mig flera gånger om ADn verkligen bett mig betala frakten och han ber om ursäkt för detta flera gånger. Han är märkbart irriterad över detta.
Jag ringer urmakaren igen och säger att jag ringt JLC och att Nymans inte ska skicka klockan.
-JLC kommer ringa er och lösa detta smidigt för oss.
Han undrar om jag ringt servicecentret i Amsterdam och jag säger att jag ringde direkt till JLC. -Ska JLC ringa oss? Jag säger ja, jag gav dem ert nummer. Vi hörs längre fram. Han låter förvånad över att jag ringt JLC.
140413
JLC ringer och säger att jag kan välja att få klockan hämtad gratis hos auktoriserad JLC AD (Nymans STHLM, inte Västerås) alternativt hemma hos mig. Jag väljer det senare då klockan i så fall kommer skickas tillbaka direkt till mig efter fix. Kalla mig paranoid, men jag vill inte ge Nymans en chans att sno min eventuella servicebox.
Därefter ringer jag Nymans och ber dem skicka tillbaka klockan till mig. Urmakaren säger att de skickar den efterföljande dag.
20150415
Klockan är hemma igen (Nymans stod för REK-frakten tillbaka).
20150416
Klockan blir hämtad av budfirma.
20150423
Jag mailar JLC kundservice och frågar om jag blir meddelad när klockan är framme och om jag kommer få en tidsuppfattning av reparationstiden eller om de inte kommer höra av sig förrän klockan är färdig.
Får svar samma dag att klockan kom fram i måndags och att den genomgår diagnostik. De kommer meddela hur lång reparationstiden blir så fort de vet.
20150504
Får brev skickat 0427 om att klockan måste till moderlandet för reparation eftersom de inte har rättigheter att reparera den i Amsterdam. När de vet reparationstiden ska de höra av sig.
20150518
Epost
201507xx
Diverse mail om att klockan snart är klar.
20150731
Klockan tillbaka fullt fungerande. 2 års garanti från idag registreras hos JLC.
Jag köpte ju nyligen en JLC Deep sea chronograph från en privatperson i Italien via en annons på ett klockforum.
Fick namn, telefonnummer, adress mm och såklart massa bilder, bland annat på garantikortet som såg ut att vara korrekt ifyllt. Han berättar även att ADn i samband med köpet registrerat klockan hos JLC då det är praxis. Jag kollade på JLCs hemsida så butiken var AD vilket de är. De säljer bland annat JLC, Zenith, VC, AP, Rolex.
Jag jämförde säljarens adress med ADns. Han bor cirka en timma ifrån den AD där klockan köptes tre veckor tidigare. Inga konstigheter alltså, han hade andra klockor, köpte denna, gillade den inte och ville sälja den.
Jag läser även garantivillkoren i manualen online och det är world wide garanti i två år (minus de cirka 3 veckor han ägt klockan). Garantin är inte buden till den ursprungliga ägaren. Allt verkar bra så jag köper klockan.
Jag använder klockan ett tag och tycker det är konstigt att jag måste nollställa kronografen varje gång jag ska starta den, det går alltså inte starta, pausa, starta, pausa utan kronografen måste nollställas mellan varje tidtagning.
20150408
Jag ringer Nymans STHLM och frågar om man verkligen ska behöva nollställa kronografen mellan varje tidtagning. De säger att man inte ska behöva göra det och ber mig ringa deras JLC-urmakare i Västerås. Han är trevlig och ber mig skicka klockan direkt till honom i Västerås vilket jag gör.
20150409
Dagen efter kom den fram till honom och han ringer och berättar att delar i verket är slitna och att kronografen därför inte fungerar som den ska. Han tycker även urverket är torrt. Modellen släpptes 2013 (tror jag utifrån att Hodinkee testade en prototyp 2012).
Han säger även att klockan behöver skickas till JLC i Amsterdam för reparation eftersom han tyvärr inte är utbildad på det urverket och att eftersom klockan inte är såld hos dem så behöver jag betala den försäkrade frakten till JLC på 2000kr. Jag frågar om jag istället kan välja att skicka den själv direkt till Amsterdam, vilket jag kan. Jag säger något i stil med "Jisses, klockan är ju under garanti så då kan jag ju tycka att JLC borde stå för det. Det blir tyst i luren. Men visst, säger jag, det måste ju fixas så skicka den gärna.
Därefter ringer jag direkt till JLCs personliga service och säger som det är. Klockan är köpt i Italien, men jag bor i Sverige. Kronografen fungerar inte som den ska och min AD vill ha 2000kr för frakten till Er.
Han beklagar både att klockan inte fungerar och bemötandet och säger att jag inte ska betala någonting. Han ber om klockans, mina och Nymans uppgifter och säger att han ska ringa dem direkt och lösa detta snabbt och smidigt för mig. Han frågar mig flera gånger om ADn verkligen bett mig betala frakten och han ber om ursäkt för detta flera gånger. Han är märkbart irriterad över detta.
Jag ringer urmakaren igen och säger att jag ringt JLC och att Nymans inte ska skicka klockan.
-JLC kommer ringa er och lösa detta smidigt för oss.
Han undrar om jag ringt servicecentret i Amsterdam och jag säger att jag ringde direkt till JLC. -Ska JLC ringa oss? Jag säger ja, jag gav dem ert nummer. Vi hörs längre fram. Han låter förvånad över att jag ringt JLC.
140413
JLC ringer och säger att jag kan välja att få klockan hämtad gratis hos auktoriserad JLC AD (Nymans STHLM, inte Västerås) alternativt hemma hos mig. Jag väljer det senare då klockan i så fall kommer skickas tillbaka direkt till mig efter fix. Kalla mig paranoid, men jag vill inte ge Nymans en chans att sno min eventuella servicebox.
Därefter ringer jag Nymans och ber dem skicka tillbaka klockan till mig. Urmakaren säger att de skickar den efterföljande dag.
20150415
Klockan är hemma igen (Nymans stod för REK-frakten tillbaka).
20150416
Klockan blir hämtad av budfirma.
20150423
Jag mailar JLC kundservice och frågar om jag blir meddelad när klockan är framme och om jag kommer få en tidsuppfattning av reparationstiden eller om de inte kommer höra av sig förrän klockan är färdig.
Får svar samma dag att klockan kom fram i måndags och att den genomgår diagnostik. De kommer meddela hur lång reparationstiden blir så fort de vet.
20150504
Får brev skickat 0427 om att klockan måste till moderlandet för reparation eftersom de inte har rättigheter att reparera den i Amsterdam. När de vet reparationstiden ska de höra av sig.
20150518
Epost
201507xx
Diverse mail om att klockan snart är klar.
20150731
Klockan tillbaka fullt fungerande. 2 års garanti från idag registreras hos JLC.
Senast ändrad: