• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JLC + Nymans Ur garantiärende

nissehult

Patek
2-Faktor
Det jag reagerar på är att en del som inte är aktiv normalt kan vara utsliten på tre veckor. Detta är oavsett material, smörjning och ihopsättning.
Enligt parafraseringen så var det delar av verket som är slitna som gör att kronografen inte fungerar som den skall. Kan det vara så att det finns delar som länkar samman kronografen med resten av urverket och som kan slitas utan att kronografen används? Jag ställer frågan för jag har själv ingen aning.

yonsson
Surt. Men oavsett så måste det ju kännas bättre efter att moderskeppet har kollat över klockan, bytt och fixats det som skall göras. Skulle detta problem vara vanligt så borde det ha dykt upp rapporter om det. Bra hanterat av JLC än så länge.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Kan inte så mycket om kolumnhjulskronografurverk att jag kan uttala mig om det, men det hade ju inte förklarat att urverket är torrt (om det stämmer).
En av fördelarna som jag sett framhållas med kolumnhjulet är att verket blir mindre känsligt för tryck på fel knapp under gång, så det borde inte gå att paja det så fort även om man gör fel. Antingen är det väl nåt litet fel som smugit sig igenom kontrollerna (säkert mindre kontroll av kronograffunktionen som du skriver, och ett mikroskopiskt fel på ett kolumnhjul kan faktiskt ha stor betydelse) eller så har italienaren eller posten tappat det delikata uret i backen.

Trist historia men tror att det kommer lösa sig! Dessutom tycker jag att alla glada klockshoppare bör läsa om stycket om den research som yonsson gjorde inför köpet - tror att få är lika noggranna i sitt riskminimerande.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Trist, hoppas det löser sig inom snar framtid, och tråkigt med all logistik.

Vad gäller fraktkostnader är väl detta också ett resultat av gråhandel? Garanti eller inte vet jag ej om det är någon skillnad i men detta har ju varit uppe på tapeten innan.

Vad jag förstår är det inte alla gånger en ad får ersättning för frakt osv. Och att då agera ombud för klockor som blivit köpta på annan breddgrad som krånglar är ju inte en speciell attraktiv business från rent affärsperspektiv.

Nu kan jag vara helt ute och cykla. Säger inte att det är Ok eller ej, bara reflekterar högt. Skulle iaf inte vilja sitta i samma sits som du gör just nu.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lugn nu. Har du läst vad jag har skrivit? Om det visar sig att klockan åkt i golvet och således inte går på garantin, menar du då att JLC står för frakten även om du väljer att inte acceptera kostnadsförslaget? Mycket generöst i sådana fall.
Finns det någon som inte skulle acceptera ett eventuellt kostnadsförslag? Det är ju bevisligen bara JLC själva som kan serva/laga detta urverk i Europa. Tycker du ska ringa JLC och fråga hur de brukar hantera fraktkostnader om du undrar istället för att hitta på scenarion och göra antaganden utifrån det. Vill du inte ringa så gå på den fakta du fått och den faktan säger att JLC står för frakten.

I garantivillkoren står det att urverket täcks av garanti förutsatt att klockan inte har tydliga yttre skador. Med andra ord ska säker frakt inte kunna medföra att garantin bryts.
 

David

Bödeln
Jag har fått exakt samma svar (och samma avgift) från Nymans gällande garantiåtgärd för Panerai. Det låter helt enkelt som om de ser omkostnader för "frakt och försäkring" som en extra liten inkomst från klockägare som inte fattar bättre. Pinsamt.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Får jag lyfta en teori:
Kan det inte vara så att uret är köpt av gråhandlare eller dylikt med icke ifyllt datum på garantikortet för t.ex. 3 år sedan. När nu klockan såldes vidare så fylldes datum i och nytt armband monteras.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har fått exakt samma svar (och samma avgift) från Nymans gällande garantiåtgärd på en Panerai. Det låter helt enkelt som om de ser omkostnader för "frakt och försäkring" som en extra liten inkomst från klockägare som inte fattar bättre. Pinsamt.
"Torrt och slitet" ?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Får jag lyfta en teori:
Kan det inte vara så att uret är köpt av gråhandlare eller dylikt med icke ifyllt datum på garantikortet för t.ex. 3 år sedan. När nu klockan såldes vidare så fylldes datum i och nytt armband monteras.
Modellen har inte ens funnits i tre år. Har även svårt att tro att en AD som säljer AP, VC, Rolex mm skulle syssla med sådant. De kanske säljer till gråhandlare utan att veta om det, men i så fall med ifyllda datum (gissning). Dessutom är registreringskortet som reggar klockan som såld borttaget ur garantikortet precis som det ska vara. Klockan var i nyskick, INGA skav eller dylikt när jag fick den.

Säljaren har bara sålt en klocka tidigare och gjorde ett inlägg om hans nyköpta klocka på ett annat forum några få veckor innan jag köpte den, alltså precis efter den såldes i butik enligt säljaren. Har svårt att tro att säljaren ljuger om detta faktiskt.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Modellen har inte ens funnits i tre år. Har även svårt att tro att en AD som säljer AP, VC, Rolex mm skulle syssla med sådant. De kanske säljer till gråhandlare utan att veta om det, men i så fall med ifyllda datum (gissning). Dessutom är registreringskortet som reggar klockan som såld borttaget ur garantikortet precis som det ska vara. Klockan var i nyskick, INGA skav eller dylikt när jag fick den.

Säljaren har bara sålt en klocka tidigare och gjorde ett inlägg om hans nyköpta klocka på ett annat forum några få veckor innan jag köpte den, alltså precis efter den såldes i butik enligt säljaren. Har svårt att tro att säljaren ljuger om detta faktiskt.


Det är kanske lite osannolikt, men ändå inte helt omöjligt scenario.

Hoppas allt löser sig i slutändan, jag tror att klockan kommer hitta hem till dig topprenoverad, inom rimlig tid och utan att du behöver betala något.
 

plattfot

Rolex
Okidoki, håll i Er.

Jag köpte en JLC Deep sea chronograph.

Surt Herr J.
Hoppas det slutar lyckligt och att du inte tar detta som en ursäkt att sälja den nu. Låt den bli ompysslad, behåll, njut.

Rörande agerandet från klockbutiken på Biblioteksgatan så kan man du undra vad de anser ingår i avgiften.Kanske de räknar på arbetstid de lägger på ärenden likt detta, eventuell buffert för ärenden som det blir tjafs om och butiken i slutänden åker på att betala eller bara en "gammal rutinavgift" de tar ut av bara farten? Säger inte att någon är rätt dock...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Surt Herr J.
Hoppas det slutar lyckligt och att du inte tar detta som en ursäkt att sälja den nu. Låt den bli ompysslad, behåll, njut.

Rörande agerandet från klockbutiken på Biblioteksgatan så kan man du undra vad de anser ingår i avgiften.Kanske de räknar på arbetstid de lägger på ärenden likt detta, eventuell buffert för ärenden som det blir tjafs om och butiken i slutänden åker på att betala eller bara en "gammal rutinavgift" de tar ut av bara farten? Säger inte att någon är rätt dock...
Nyman Ur Västerås, inte STHLM.
 

Kson

Patek
2-Faktor
Tråkigt att detta händer på en så pass ny klocka! Men förhoppningsvis löser det sig:) Bra att du delar med dig angående butiken som ville ha 2k för frakten!
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Ohyggligt tråkig situation men ohyggligt bra tråd full med information för en sådan som mig som inte har stenkoll på urmakare/garanti/köpa från utlandet osv.

Är övertygad om att allt löser sig,verkar som yonsson har ju rätt bra koll på läget.
 
Trist, hoppas det löser sig inom snar framtid, och tråkigt med all logistik.

Vad gäller fraktkostnader är väl detta också ett resultat av gråhandel? Garanti eller inte vet jag ej om det är någon skillnad i men detta har ju varit uppe på tapeten innan.

Vad jag förstår är det inte alla gånger en ad får ersättning för frakt osv. Och att då agera ombud för klockor som blivit köpta på annan breddgrad som krånglar är ju inte en speciell attraktiv business från rent affärsperspektiv.

Nu kan jag vara helt ute och cykla. Säger inte att det är Ok eller ej, bara reflekterar högt. Skulle iaf inte vilja sitta i samma sits som du gör just nu.


Äsch är klockan urpsungligen köpt av AD och tillverkaren ger världsgaranti ska det så klart inte spela någon roll om den ursprungligen är köpt i Italien, Bangladesh eller Sverige. Vad det gäller fraktkostnader antar jag att Nymans kan fakturera JLC för sina egna kostnader när det gäller garantiåtgärder.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Äsch är klockan urpsungligen köpt av AD och tillverkaren ger världsgaranti ska det så klart inte spela någon roll om den ursprungligen är köpt i Italien, Bangladesh eller Sverige. Vad det gäller fraktkostnader antar jag att Nymans kan fakturera JLC för sina egna kostnader när det gäller garantiåtgärder.

Visst borde det inte vara så, för JLC är en försäljning av en klocka en försäljning oavsett vart, dom kommer alltid främja fraktfritt osv. Och för oss konsumenter borde det vara "gränslöst". Men vet från egen erfarenhet inom Retail att inte alltid funkar så med lokala budgetar och KPI's där ofta butiken får ta smällen när lokala mål möter en större positioneringsstrategi etc.

Jag påpekar att kunden oftast rätt, i princip alltid. Men som handlare finns ocksp vissa saker som man måste ta i beaktning utifrån ett större affärssyfte. Som jag sa, tråkigt med det här fallet, som kund hade jag varit besviken, som handlare hade jag EVENTUELLT tänkt annorlunda. Skönheten med konkurrenskraft. Tänker högt som sagt :)
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
En gång är ingen gång brukar det heta. Tror att detta är ett relativt litet problem inom EU, sånär som för svenska AD´s. Perfekt agerat av JLC, finns liksom inte utrymme att snika med trivialiteter som fraktkostnader och krångel som drabbar deras kunder i slutändan, oavsett var produkten är köpt. Det är 2015, vänd er direkt till tillverkaren med förslagsvis ett mail, knappast krångligare än att ta sig till butik. Dessutom blir ju klockan ofta upphämtad hemmavid. Gäller fler tillverkare än JLC.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tycker det hattas en del mellan raderna.

Nymans skulle från första början ha sagt att de tyvärr inte har behörighet att kladda i just denna klocka då de saknar rätt utbildning för klockan och hänvisat Yonsson vidare till JLC direkt. Alt. som AD erbjuda sig att lösa det gentemot JLC direkt.. Varför känns det som att Nymans kontinuerligt skjuter sig själva i foten pga småaktighet?

JLC har från första början gett Yonsson två kostnadsfria alternativ vad gäller frakten och det har aldrig ens nämnts någonting gällande kostnad för denna garantireparation.

Förstår inte varför rena spekulationer gällande gråhandel kommer upp? Uppenbarligen har klockan ett fel som JLC nu ska åtgärda, varför det felar eller hur det kommit till vet ingen idag. Huvudsaken här är ju att JLC tar sitt ansvar och åtgärdar klockan och hittills har de gjort precis allt man kan förvänta av dom och klockan tycks uppenbarligen ha sålts via korrekta led och således kan man bara släppa all spekulation kring gråhandlare osv..

Tråkigt Jönsson men förhoppningsvis har du fått tillbaka en servad alt en klocka med utbytt verk lagom till sommarens första dopp :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Givetvis följer av ett garantiåtagande att kunden inte ska påföras kostnader. Det handlar inte om en reparationstjänst. Däremot kan man ju möjligen tänka sig att Nymans som AD, enligt avtal med JLC, inte ansvarar för garantiärenden på JLC-klockor. Då ska man öht. inte ta emot klockan och tydligt informera kunden om detta.
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Tråkig historia men med förhoppning om ett lyckligt slut. Jag uppskattar att du delar med dig av dina erfarenheter, Yonsson, det är inte alla av oss som gör det när det blir dippar i klocknörderiet.

/Klocksebbe
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag hoppas klockan får den vård den behöver nu och kryar på sig asap! Sen undrar jag alltid varför det blir sånt j-vla tjöt i sånna här trådar är det skadeglädjen som lockar...
 
Topp