• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JLC + Nymans Ur garantiärende

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag hoppas klockan får den vård den behöver nu och kryar på sig asap! Sen undrar jag alltid varför det blir sånt j-vla tjöt i sånna här trådar är det skadeglädjen som lockar...
Skadeglädje åt vem? Själv har jag bara sympati för yonsson, medan nymans konsekventa vilja att pumpa ut varenda krona ur sina kunder inte skapar särskilt mycket sympati hos mig
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Samma sak på min zenith första gången ner till service center första gången...
 

corbendallasx

Friends of KS
Tackar för info!
Som nämnts innan, mycket bra info om vad man bör kontrollera innan köp utomlands. Trevligt att se att JLC hittills skött sin del klanderfritt.
Hoppas du får igen klockan i superskick och inom snar framtid så du åter kan njuta av din JLC.
 

Portofino

Panerai
Tråkigt att höra. Jag är övertygad om att det kommer lösa sig!

Gällande bemötandet från Nymans är det så klart tråkigt om man blir dåligt bemött, oavsett var. När det kommer till kostnaderna så kan det verka anmärkningsvärt att de tar ut en summa, men knappast förvånande. Gråhandeln på klockor har ökat ganska markant de senaste åren. Självklart leder det även till en ökning av olika garantiärenden. Det betyder ökad belastning för butikerna för ärenden som de tjänat noll kronor på till att börja med. Jag säger inte att de gör rätt i att ta ut en avgift, särskilt inte en så pass hög som 2000 kronor, men jag kan trots allt ha en viss förståelse för dem. Sedan tror jag inte att det är rätt strategi för en butik att försöka "skrämma" bort kunder från gråhandel med hjälp av höga avgifter. Då är det bättre att likt forumsponsorn lägga mer tid och kraft på mervärde för kunden genom events etc.
 

David

Bödeln
Gråhandeln på klockor har ökat ganska markant de senaste åren. Självklart leder det även till en ökning av olika garantiärenden. Det betyder ökad belastning för butikerna för ärenden som de tjänat noll kronor på till att börja med.

Det är fullständigt irrelevant.

En klocka som köpts via gråhandlare och en klocka som köpts av en AD på semesterorten har precis samma status när den kommer till Sverige, världsgaranti är världsgaranti.

Antingen står tillverkaren för kostnader i samband med garantiärenden, eller så ingår det i avtalet där AD:n hemma får rätt att sälja märket att AD:n ska stå för sina kostnader i samband med garantiärenden. Oavsett vilket ska kunden inte betala ett öre, oavsett var, eller av vem, klockan är köpt.

Vill man ha en annan ordning är det upp till tillverkarna att stävja gråhandeln, vilket inte skulle vara särskilt svårt. Detta verkar de inte vara det minsta intresserade av, och varför skulle de? De säljer ju väsentligt fler klockor till samma pris oavsett vem som köper dem.
 

Portofino

Panerai
Det är fullständigt irrelevant.

En klocka som köpts via gråhandlare och en klocka som köpts av en AD på semesterorten har precis samma status när den kommer till Sverige, världsgaranti är världsgaranti.

Antingen står tillverkaren för kostnader i samband med garantiärenden, eller så ingår det i avtalet där AD:n får rätt att sälja märket att AD:n ska stå för sina kostnader i samband med garantiärenden. Oavsett vilket ska kunden inte betala ett öre för garantiåtgärder, oavsett var, eller av vem, klockan är köpt.
Som jag skriver ovan så håller jag helt med i att en kund inte ska betala något vid ett garantiärende. Läser du vidare så skriver jag även att det är fel sätt att avskräcka kunder att köpa från en gråhandlare. Men efter att ha haft kontakt med flera handlare under åren så har jag hört den frustration de uttryckt över gråhandlare. Så jag har en förståelse för varför de skulle vilja ta ut en avgift. Men återigen, inte rätt.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Som jag skriver ovan så håller jag helt med i att en kund inte ska betala något vid ett garantiärende. Läser du vidare så skriver jag även att det är fel sätt att avskräcka kunder att köpa från en gråhandlare. Men efter att ha haft kontakt med flera handlare under åren så har jag hört den frustration de uttryckt över gråhandlare. Så jag har en förståelse för varför de skulle vilja ta ut en avgift. Men återigen, inte rätt.
Men som AD får man givetvis ersättning/kostnadstäckning för det arbete man lägger ner från klocktillverkaren vid garantiärenden. Borde innebära ett affärsmässigt upplägg som gynnar våra AD'S med urmakare. Får dom för dålig kostnadstäckning är det något dom får ta med tillverkare.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Haft exakt samma gång med Krons/Nymans och JLC. Skillnaden är att min inte var under garanti och att JLC, enligt Krons, ville ha 17,5' för en service. Plus frakt tor. Detta visade sig inte stämma, JLC angav kostnaden 12,5' för service och ingen frakt om jag kommer ihåg summorna rätt. Jag hade ett långt snack med en trevlig dam på JLCSC i Amsterdam.
En annan gång la min Panerai av. Inköpt på Klarlunds och under garanti. Nymans ville skicka den till Schweiz på min bekostnad. Jag valde att fixa iväg den till Köpenhamn och en vecka senare, efter ett besök på PSC, var den hemma hos mig free of charge. Klarlunds ersatte mig för frakten dit.
Summa sumarum, Nymans/Krons är kassa på serviceärenden....
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Men som AD får man givetvis ersättning/kostnadstäckning för det arbete man lägger ner från klocktillverkaren vid garantiärenden. Borde innebära ett affärsmässigt upplägg som gynnar våra AD'S med urmakare. Får dom för dålig kostnadstäckning är det något dom får ta med tillverkare.

Haha. Om inte klockbranchen har MYCKET bättre avtal med sina leverantörer än min branch (MC) så utgår jag ifrån att varje hanterat garantiärende är en ren förlust för butiken. Detta ska ju självklart inte drabba kunden, men viss dörståelse får man ha för att en butik inte vill hantera garantiärenden där de inte tjänat något på den ursprungliga affären.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Absolut ingen som helst förståelse för butiker som vill hustla kunderna på garantiärenden. Om de anser att det är en dålig affär att vara AD med allt vad det innebär så får de säga upp avtalet. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Och om det är någon som inte ska drabbas av det hela så är det klockkunden som betalat för klockan och därigenom betalat och har rätt till den garanti som därav följer.

Om vi utgår från en vanligt reklamation är det dessutom inte förenligt med den europeiska konsumentlagstiftningen att ta betalt för frakt, material- och/eller arbetskostnad för ett reklamationsärende. Det är så att säga inte lagligt.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Absolut ingen som helst förståelse för butiker som vill hustla kunderna på garantiärenden. Om de anser att det är en dålig affär att vara AD med allt vad det innebär så får de säga upp avtalet. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Och om det är någon som inte ska drabbas av det hela så är det klockkunden som betalat för klockan och därigenom betalat och har rätt till den garanti som därav följer.

Om vi utgår från en vanligt reklamation är det dessutom inte förenligt med den europeiska konsumentlagstiftningen att ta betalt för frakt, material- och/eller arbetskostnad för ett reklamationsärende. Det är så att säga inte lagligt.

Är dock inte säker på att det är applicerbart här. Det finns inget kontraktuellt förhållande mellan Nymans och Yonsson. Dock mellan Yonsson och JLC samt eventuellt ursprunglig AD. Att Nymans hanterar detta regleras i avtal mellan Nymans och JLC.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Är dock inte säker på att det är applicerbart här. Det finns inget kontraktuellt förhållande mellan Nymans och Yonsson. Dock mellan Yonsson och JLC samt eventuellt ursprunglig AD. Att Nymans hanterar detta regleras i avtal mellan Nymans och JLC.


Nej det här är ju ett garantiärende, reklamationer gäller enbart för ursprunglig kund, även om det väl i praktiken oftast fungerar även för tredjepart eftersom kvitton oftast saknar namn :) Jag kanske skulle ha varit tydligare än att skriva "Om vi utgår från en vanlig reklamation..." men jag trodde att det framgick att jag inte syftade på denna specifika situation.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haft exakt samma gång med Krons/Nymans och JLC. Skillnaden är att min inte var under garanti och att JLC, enligt Krons, ville ha 17,5' för en service. Plus frakt tor. Detta visade sig inte stämma, JLC angav kostnaden 12,5' för service och ingen frakt om jag kommer ihåg summorna rätt. Jag hade ett långt snack med en trevlig dam på JLCSC i Amsterdam.
En annan gång la min Panerai av. Inköpt på Klarlunds och under garanti. Nymans ville skicka den till Schweiz på min bekostnad. Jag valde att fixa iväg den till Köpenhamn och en vecka senare, efter ett besök på PSC, var den hemma hos mig free of charge. Klarlunds ersatte mig för frakten dit.
Summa sumarum, Nymans/Krons är kassa på serviceärenden....
Det var samma sak när jag frågade om service på en Zenith El Primero. Minns inte exakta priser, men de skulle i så fall skicka klockan till Richmont som skulle serva den. Priset jag fick var mycket dyrare än de servicepriser som Zenith hade på sin hemsida vilket jag ifrågasatte. Nymans svarade då att det hade med moms att göra och att det därför blev dyrare än det står på Zeniths hemsida trots att priserna på Zeniths hemsida inkluderade moms.

Jag fick alltså ingen giltlig förklaring till varför det skulle vara så pass mycket dyrare att gå via Nymans.
 

Ale

Cartier
Jag vet inte, har mycket svårt att tro att en butik som Nymans skulle ha satt i system att lura kunder på svarta pengar.

Nog för att det har varit en del märkliga turer kopplat till det företaget (som vi inte behöver ta upp här, den intresserade får söka sig till Flashback) men ingen butik som vill överleva kan bete sig på det sättet.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Vilken soppa.

Skönt att se att JLC agerar föredömligt och samtidigt riktigt illa att Nymans verkar ha satt i system att påföra avgifter för att hantera garantiärenden som ska ske utan kostnad för kund.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Det var samma sak när jag frågade om service på en Zenith El Primero. Minns inte exakta priser, men de skulle i så fall skicka klockan till Richmont som skulle serva den. Priset jag fick var mycket dyrare än de servicepriser som Zenith hade på sin hemsida vilket jag ifrågasatte. Nymans svarade då att det hade med moms att göra och att det därför blev dyrare än det står på Zeniths hemsida trots att priserna på Zeniths hemsida inkluderade moms.

Jag fick alltså ingen giltlig förklaring till varför det skulle vara så pass mycket dyrare att gå via Nymans.

Nu har jag inte sett Zeniths prislista men har svårt att tro att den inkluderar försäkrad frakt till och från Sverige? På din uppmaning ringde jag JLC och fick helt annan information än den du fått, så jag fick henne att dubbelkolla att allt som hon sa verkligen stämde och sedan återkoppla till mig. En sak var hon väldigt säker på och det var att Nymans har rätt att ta ut fraktkostnad av kunden, hon var dock inte alls säker på att JLC betalade tillbaka den vid konstaterat garantiärende.
 

16610

Patek
2-Faktor
Trist@yonsson! Bra att du delar med dig. Nu hoppas jag och håller tummarna att det löser sig på bästa sätt. Riktigt snygg klocka btw.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Kan ju tillägga att SEIKO alltid står för frakt till reparation oavsett om det faller inom garanti eller inte. Har frågat om detta så det är ingen chansning. Kan vara bra att veta för dig.

Fick betala frakt hos klockmäster i Globen när min Sarb skickades till Norge för garantirep.
Kostade 300 spänn tror jag, inget jag reflekterade över.


Tror farsan fick betala garantitransport hos Kroons förut , är väl samma ägare, Så verkar inte vara någon slump detta.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En sak var hon väldigt säker på och det var att Nymans har rätt att ta ut fraktkostnad av kunden
Varför ska de ta ut fraktkostnad om JLC betalar frakten och även beställer frakten? Menar du att 2000kr är en rimlig avgift för att ringa JLC åt kunden?

Tycker även att det är märkligt att han jag pratade med frågade två gånger om det verkligen var så att Nymans bett mig betala fraktkostnad. Det går inte vara tydligare än han var med att jag absolut inte skulle betala någon frakt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fick betala frakt hos klockmäster i Globen när min Sarb skickades till Norge för garantirep.
Kostade 300 spänn tror jag, inget jag reflekterade över.
Kanske beror på vad det är för klocka? När jag frågade för någon månad sedan skulle det vara gratis frakt. Frågade på en GS i och för sig. Vet att en annan SEIKO-butik i Sverige :rolleyes: ville ta betalt för frakt men att ägaren slapp efter ett samtal till SEIKO.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Tråkigt, speciellt när den är så ny för dig. Alltid lika jävligt med problem och speciellt dem som kommer tidigt när man är som gladast. Hoppas som alla andra att det löser sig. Lätt en av dem coolaste klockorna som finns!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Kanske beror på vad det är för klocka? När jag frågade för någon månad sedan skulle det vara gratis frakt. Frågade på en GS i och för sig. Vet att en annan SEIKO-butik i Sverige :rolleyes: ville ta betalt för frakt men att ägaren slapp efter ett samtal till SEIKO.

Hare kanske funkat att göra så men orkade inte för 300 kr
2000 är en annan sak :)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Tråkigt att du fått strul, de löser sig ska du se. Riktigt fin tavla på den pjäsen :cigar:
 
Topp