• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kända svenskars klockor

galácticon

Patek
2-Faktor
Ojdå, nu klev jag visst några på tårna. Jag förstår såklart att Andreas rekommenderar dessa klockor för att det är indirekta annonser och därför intäkter till tidningen, men tycker det är tråkigt att de sätter Andreas namn på artikeln när man egentligen har stor respekt för honom. De hade lika gärna kunnat skriva "Bästa klockorna under 10 000kr". Nu känns det lite som att Andreas expertis, intresse och kunskap används som ett varumärke, vilket inte behöver vara något dåligt, men man måste också se till att vårda varumärket. Det är lite som om Steffo skulle rekommendera ett paket Marlboro Röd istället för en Davidoff eller som att Edward Blom skulle rekommendera en Billy's Pizza till finmiddag. Man får acceptera det - men det är tråkigt.

För ni som undrar vad som är fel i valet av hans klockor. Tänk vilket lysande tillfälle detta hade varit om han istället faktiskt hade rekommenderat bra klockor rakt igenom artikeln, inte ett par stycken. Om han istället hade tagit tillfället i akt och faktiskt spritt klockintresset.

Jag ber om ursäkt. Saken är den att jag har stor respekt för Andreas, därför reagerade jag.
Ja, Steffo skulle aldrig vara med i ett sammanhang med modeklockor... Observera att jag inte ser något fel i det, utan jag förstår att alla har ett yrke som kanske inte alltid bara innebär fördelar.
4:05 in.
3:45 in.
 
Senast ändrad:

Bilagor

  • upload_2016-11-21_20-26-56.png
    upload_2016-11-21_20-26-56.png
    82.8 KB · Visningar: 103
  • Like
Reactions: Oli
Det var tråkigt att höra att du inte gillade valen. Nu är King i första hand en modetidning vars målgrupp huvudsakligen inte är klocknördar i nivå med Klocksnack. Det är vanliga män som vill ha en snygg klocka men kanske inte nödvändigtvis värdesätter mekaniskt över Quartz. Särskilt inte i den här prisklassen.
Jag förstår att t ex DW eller Boss inte är det första alternativet för en entusiast men din kritik känns en smula orättvis då jag i samma artikel valt att ha med Seiko, Certina, Tissot, Longines och Tag Heuer som alla definitivt skulle kvala in som "riktiga" klockmärken. Sen tycker jag tveklöst att exempelvis Swatch och G-Shock är självklara på en budgetlista med den historik företagen har. Jag tycker också det vore ytterst märkligt om ett modemagasin inte hade med modeklockor i ett jobb om billigare klockor? Du får självklart gärna utveckla vilka klockor du saknade.

Värt att också känna till angående en sån här artikel är:
1. Klockorna skall gå att få tag på i svensk butik då vi lånar in allt som sen skickas till fotograf. Jag kan alltså inte buda in microtillverkare eller varumärken som inte finns representerade i Sverige.
2. Allt skall gå att köpa nytt dvs inget vintage/begagnat.
3. Det skall vara en variation av tillverkare, design och pris inom 10 000kr.

Om du läst artikeln i senaste numret där den först var publicerad för så ser du att de är indelade i kategorier så som stållänk, kostymur, gummiband etc. Det gör att man behöver tänka tematiskt och inte bara vilka 18 klockor som är "bäst" tekniskt men även snyggast/lämpligast i respektive kategori.

Det tål att upprepas: När vi gör en sån här lista vänder vi oss till målgruppen för våra läsare. Vad som är bäst för dem är inte nödvändigtvis vad som är bäst för en inbiten klockentusiast. Jag vet med säkerhet många som skulle ha svårt att motivera en mekanisk klocka som kostar lika mycket att serva som att köpa ny. Mitt jobb är att presentera ett urval av olika alternativ.

Om du tvivlar på min passion, kompetens eller trovärdighet inom området är det bara att beklaga men det är mitt jobb att skriva för våra läsare och ur ett bredare perspektiv än bara vad som är den tekniskt bästa klockan. Jag har förmodligen skrivet närmare 100 andra artiklar i ämnet som kanske faller dig mer i smaken. Sist men inte minst uppskattar jag att höra att du har respekt för vad jag gör och förhoppningsvis kan detta inlägg klargöra för mina val.


Vill börja med att säga att jag inte menade något personligt, även fast det lätt tolkas som det. Jag visste inte att du var medlem här nämligen. Jag är tacksam för förtydligandet. Även fast min lista hade sett annorlunda ut så har jag full respekt för din. Jag läser inte King (men följer dig på Instagram) så har inte läst eller sett någon av dem andra artiklarna. Tack för att du tog dig tid att svara.
 
Senast ändrad:

Whedda

Rolex
Vill börja med att säga att jag inte menade något personligt, även fast det lätt tolkas som det. Jag visste inte att du var medlem här nämligen. Jag är tacksam för förtydligandet. Även fast min lista hade sett annorlunda ut så har jag full respekt för din. Jag läser inte King (men följer dig på Instagram) så har inte läst eller sett någon av dem andra artiklarna. Tack för att du tog dig tid att svara.

Det är ingen fara och jag har inget emot kritik som sådan men svårt att inte ta något personligt när det uttryckligen är mig som person du "tappat all respekt för". Hade det varit tidningen hade det varit en annan sak. Ingen stor grej men personligen uppskattar jag om man skiljer på sak och person och kommer med konstruktiv kritik om vad som exempelvis borde (eller inte borde) varit med i en artikel.

Som sagt, tack för ditt svar och hoppas du fått klarhet i hur situationen ser ut från min sida.
 
Det är ingen fara och jag har inget emot kritik som sådan men svårt att inte ta något personligt när det uttryckligen är mig som person du "tappat all respekt för". Hade det varit tidningen hade det varit en annan sak. Ingen stor grej men personligen uppskattar jag om man skiljer på sak och person och kommer med konstruktiv kritik om vad som exempelvis borde (eller inte borde) varit med i en artikel.

Som sagt, tack för ditt svar och hoppas du fått klarhet i hur situationen ser ut från min sida.

Jag förstår vad du menar. I förrgår var du för mig inget annan än en offentlig person, om jag då visste att du var medlem här hade jag haft en mildare ton, såklart!
 
Herregud vilken motbjudande person. Sorry, men jag klarar inte av den attityden hon har.

Tanten menar du? Kan bara hålla med; allt det hon har med sig är dessutom fult...

Vad är det för fel på henne? Om det är någons attityd det är fel på är det väl ändå Steffos kritiska, ifrågasättande och väldigt nonchalanta attityd. Jag tycker hon besvarat hans frågor på ett bra sätt, dessutom tycker jag hon verkar vara trevlig och vänlig.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Vad är det för fel på henne? Om det är någons attityd det är fel på är det väl ändå Steffos kritiska, ifrågasättande och väldigt nonchalanta attityd. Jag tycker hon besvarat hans frågor på ett bra sätt, dessutom tycker jag hon verkar vara trevlig och vänlig.
Hon pratar ju alldeles för mycket och släpper knappt in de andra i samtalet. Snacka om att hålla låda. Att Steffo försöker bryta in och få någorlunda bra TV av det tycker jag han gör rätt i.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Vill börja med att säga att jag inte menade något personligt, även fast det lätt tolkas som det. Jag visste inte att du var medlem här nämligen. Jag är tacksam för förtydligandet. Även fast min lista hade sett annorlunda ut så har jag full respekt för din. Jag läser inte King (men följer dig på Instagram) så har inte läst eller sett någon av dem andra artiklarna. Tack för att du tog dig tid att svara.
Inte något personligt? Bättre att stå för personangreppet och pudla ordentligt. Nu blir det istället tydligt att du inte vågar stå för dina åsikter. Om @Whedda inte varit medlem hade du alltså kunnat skriva vad som helst men nu är det helt plötsligt inte riktat mot honom som person? Tjena.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Vad är det för fel på henne? Om det är någons attityd det är fel på är det väl ändå Steffos kritiska, ifrågasättande och väldigt nonchalanta attityd. Jag tycker hon besvarat hans frågor på ett bra sätt, dessutom tycker jag hon verkar vara trevlig och vänlig.
Vad bra att du har respekt för henne, trots att hon inte är medlem. Jag hade absolut kunnat säga till tanten att de där smyckena inte faller mig på läppen. Undrar vad du tyckt om @Whedda tipsat om samma klockor?
 
Inte något personligt? Bättre att stå för personangreppet och pudla ordentligt. Nu blir det istället tydligt att du inte vågar stå för dina åsikter. Om @Whedda inte varit medlem hade du alltså kunnat skriva vad som helst men nu är det helt plötsligt inte riktat mot honom som person? Tjena.

Vad bra att du har respekt för henne, trots att hon inte är medlem. Jag hade absolut kunnat säga till tanten att de där smyckena inte faller mig på läppen. Undrar vad du tyckt om @Whedda tipsat om samma klockor?

Jag tycker Andreas svar var så bra och utförligt så att min åsikt ändrades. Jag är ingen surskalle som inte vågar erkänna det.

Och ja, det är faktiskt skillnad på att vara medlem på KS och vara en offentlig person. Det är dessutom inget personangrepp att säga att man tappat respekten för någon, jag har ju inte på något sätt klagat på honom som person. Tvärt om, om du nu läst mina inlägg.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Jag tycker Andreas svar var så bra och utförligt så att min åsikt ändrades. Jag är ingen surskalle som inte vågar erkänna det.

Och ja, det är faktiskt skillnad på att vara medlem på KS och vara en offentlig person. Det är dessutom inget personangrepp att säga att man tappat respekten för någon, jag har ju inte på något sätt klagat på honom som person. Tvärt om, om du nu läst mina inlägg.
Nej, det är ingen skillnad. Att prata skit bakom ryggen är tom värre. Stå för din åsikt.
 
Nej, det är ingen skillnad. Att prata skit bakom ryggen är tom värre. Stå för din åsikt.
Det är visst skillnad. Det är lite sådant som man får ta som offentlig person, helt enkelt. Att säga att man tappat respekt för någon är dessutom inte särskilt grovt, måste jag ändå säga. Jag har bett om ursäkt till Andreas, men tyckte det var en jäkla överreaktion från flera medlemmar här på forumet, du inräknad. Fånigt, man skulle nästan kunna kalla det sorgligt.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Det är visst skillnad. Det är lite sådant som man får ta som offentlig person, helt enkelt. Att säga att man tappat respekt för någon är dessutom inte särskilt grovt, måste jag ändå säga. Jag har bett om ursäkt till Andreas, men tyckte det var en jäkla överreaktion från flera medlemmar här på forumet, du inräknad. Fånigt, man skulle nästan kunna kalla det sorgligt.

Hårda ord.
 

Platinum

Cartier
Värt att också känna till angående en sån här artikel är:
1. Klockorna skall gå att få tag på i svensk butik då vi lånar in allt som sen skickas till fotograf. Jag kan alltså inte buda in microtillverkare eller varumärken som inte finns representerade i Sverige.

Om du tvivlar på min passion, kompetens eller trovärdighet inom området är det bara att beklaga men det är mitt jobb att skriva för våra läsare och ur ett bredare perspektiv än bara vad som är den tekniskt bästa klockan. Jag har förmodligen skrivet närmare 100 andra artiklar i ämnet som kanske faller dig mer i smaken. Sist men inte minst uppskattar jag att höra att du har respekt för vad jag gör och förhoppningsvis kan detta inlägg klargöra för mina val.

Har några synpunkter på det här jag med så tänkte fråga.
För det första, vad menar du exakt med punkt 1? Alla bilder är ju vanliga klockbilder utan bakgrund (transparent/vit bakgrund)? Varför måste dessa klockor då skickas till en fotograf? Det är ju bara att ta tillverkarens bilder? Dessutom är (endast) en av bilderna till och med vattenmärkt med "WF"?

Sedan så är det ändå lite komiskt när någon så inbiten som du är (har egentligen ingen större koll på dig men du verkar ha en del fina) ändå kan rekommendera vad som i dessa kretsar kan anses vara mer eller mindre "skit". Det känns som att du har potential att faktiskt få folk att öppna ögonen för denna fantastiska hobby/livsstil men så rekommenderar du Gant/DW etc när dessa helt kunde ha skippats. Speciellt när det faktiskt står "Kings klockexpert listar sina favoritklockor under 10 000 kronor."

Att det är ditt jobb och att det är en helt annan målgrupp är förståligt men det kan nog gå att göra bättre. För att inte låta helt nedlåtande tycker jag att det var kul att du lyfte fram smartklockor som ett alternativ till en klassisk klocka.
 
Har några synpunkter på det här jag med så tänkte fråga.
För det första, vad menar du exakt med punkt 1? Alla bilder är ju vanliga klockbilder utan bakgrund (transparent/vit bakgrund)? Varför måste dessa klockor då skickas till en fotograf? Det är ju bara att ta tillverkarens bilder? Dessutom är (endast) en av bilderna till och med vattenmärkt med "WF"?

Sedan så är det ändå lite komiskt när någon så inbiten som du är (har egentligen ingen större koll på dig men du verkar ha en del fina) ändå kan rekommendera vad som i dessa kretsar kan anses vara mer eller mindre "skit". Det känns som att du har potential att faktiskt få folk att öppna ögonen för denna fantastiska hobby/livsstil men så rekommenderar du Gant/DW etc när dessa helt kunde ha skippats. Speciellt när det faktiskt står "Kings klockexpert listar sina favoritklockor under 10 000 kronor."

Att det är ditt jobb och att det är en helt annan målgrupp är förståligt men det kan nog gå att göra bättre. För att inte låta helt nedlåtande tycker jag att det var kul att du lyfte fram smartklockor som ett alternativ till en klassisk klocka.
Du missade nått...

"Värt att också känna till angående en sån här artikel är:
1. Klockorna skall gå att få tag på i svensk butik då vi lånar in allt som sen skickas till fotograf. Jag kan alltså inte buda in microtillverkare eller varumärken som inte finns representerade i Sverige.
2. Allt skall gå att köpa nytt dvs inget vintage/begagnat.
3. Det skall vara en variation av tillverkare, design och pris inom 10 000kr."
 

Platinum

Cartier
Du missade nått...

"Värt att också känna till angående en sån här artikel är:
1. Klockorna skall gå att få tag på i svensk butik då vi lånar in allt som sen skickas till fotograf. Jag kan alltså inte buda in microtillverkare eller varumärken som inte finns representerade i Sverige.
2. Allt skall gå att köpa nytt dvs inget vintage/begagnat.
3. Det skall vara en variation av tillverkare, design och pris inom 10 000kr."

Nej? Kommenterade angående första punkten, andra och tredje tog jag bort då det inte var relevant till min kommentar..
 
Nej? Kommenterade angående första punkten, andra och tredje tog jag bort då det inte var relevant till min kommentar..
Då tolkade jag bara dig fel ang

"Sedan så är det ändå lite komiskt när någon så inbiten som du är (har egentligen ingen större koll på dig men du verkar ha en del fina) ändå kan rekommendera vad som i dessa kretsar kan anses vara mer eller mindre "skit". Det känns som att du har potential att faktiskt få folk att öppna ögonen för denna fantastiska hobby/livsstil men så rekommenderar du Gant/DW etc när dessa helt kunde ha skippats. Speciellt när det faktiskt står "Kings klockexpert listar sina favoritklockor under 10 000 kronor."
 

Whedda

Rolex
Har några synpunkter på det här jag med så tänkte fråga.
För det första, vad menar du exakt med punkt 1? Alla bilder är ju vanliga klockbilder utan bakgrund (transparent/vit bakgrund)? Varför måste dessa klockor då skickas till en fotograf? Det är ju bara att ta tillverkarens bilder? Dessutom är (endast) en av bilderna till och med vattenmärkt med "WF"?

Sedan så är det ändå lite komiskt när någon så inbiten som du är (har egentligen ingen större koll på dig men du verkar ha en del fina) ändå kan rekommendera vad som i dessa kretsar kan anses vara mer eller mindre "skit". Det känns som att du har potential att faktiskt få folk att öppna ögonen för denna fantastiska hobby/livsstil men så rekommenderar du Gant/DW etc när dessa helt kunde ha skippats. Speciellt när det faktiskt står "Kings klockexpert listar sina favoritklockor under 10 000 kronor."

Att det är ditt jobb och att det är en helt annan målgrupp är förståligt men det kan nog gå att göra bättre. För att inte låta helt nedlåtande tycker jag att det var kul att du lyfte fram smartklockor som ett alternativ till en klassisk klocka.

Som jag skrev så är den här artikeln skriven för papperstidningen och är där bildsatt helt annorlunda. Där är alla klockorna fotograferade av Philip Karlberg i tematiskt upplägg med olika kategorier och miljö.

Den digitala artikeln publicerades efteråt på Kings hemsida och då man inte har rättighet/råd att använda samma bilder även online har de valt ut andra bilder på respektive modeller.

Hade det digitala knäcket varit den enda versionen hade jag kunnat ha med fler eller andra klockor då man inte begränsas av tillgängligheten.
 
Topp