• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa begagnad bil - Carfax

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Har hittat en bil jag skall försöka få provköra imorgon. Är det värt att köpa Carfax för bilen eller är det pengar i sjön? Vad får man reda på? Bilen finns hos en mindre handlare och har en tidigare brukare.
 

Bjudko

Cartier
Carfax är bra om den är importerad, kolla då Carfax från ursprungslandet, kan finnas en anledning till att den lämnade landet. Svenska bilar räcker det med att kolla gamla besprotokoll för att kolla miltalen.
 

par

Patek
2-Faktor
Vad är det för märke?
Med mrf:s nya regler måste säljaren ange om bilen varit med om en skada som motsvarar mer än 50% (om jag minns rätt) av bilens värde.
 

Wettex

Cartier
Tack för att ni sparade mig 300:-! :)

Snarare 159:- :)

Tycker det kan vara rätt intressant att se en carfax innan köp. Då får man en liten insyn i bilens tidigare liv... på/avställningar, ägarbyten, vissa verkstadsbesök (tror det är försäkringsrelaterade skador som reggas). Dock är det inte säkert att allt redovisas heller, så man kan inte helt förlita sig på en Carfax.

Kanske dock är lite overkill i ditt fall om det är en Svensksåld "vanlig" bil och säljs av firma.
 
Senast ändrad:

Edin

Panerai
Jag vet att det finns en kille på Autopower som en vän till mig tagit hjälp av som löser carfax åt treviga forummedlemmar (på Autopower då dvs). Skadar inte att kolla i alla fall.

Gennerelt tycker jag inte man kan se så mycket med en carfax. På Bmw kan du ju få reda på all utrustning bilen hade då den lämnade fabriken och då vilken marknad bilen var ämnad till genom VIN nummret. Google Vin decoder och ta sedan fram chassi numrets sju sista siffror från transportstyrelsen så har man ganska mycket kött på benen. Dra öronen till dig om det är en bil som vart i sverige mindre än ett år och ursprungligen kommer från tex USA. Jag och polaren har sett en del bilar som tagit vägen från USA via polen eller liknande länder där de blivi lagade från avskrivna bilar som INTE skulle lagas. Både X5 335 och 320...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Carfax funkar på USA-sålda bilar, i övrigt är det rent bortkastat. Du får samma information från gratiskällor som biluppgifter.se till största del. Från tyskland och italien (de två största exportmarknaderna) har Carfax ingen data alls i princip pga hårda integritetslagar och decentraliserade registreringsmyndigheter. Själv tycker jag Carfax marknadsföring är rent bedräglig eftersom de inte ens har 10% av informationsvärdet på EU-bilar som på USA-bilar men ändå påstår de att man kan få ut samma saker.

För svenskreggade bilar ser man vissa verkstadsbesök, avställning/påställning/, stulen/icke-stulen och miltal vid besiktningar. Inget av detta hjälper exempelvis mot att bilen är mätarskruvad vid eller innan importen.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Finns det någon standardprocent man kan försöka pruta hos små bilhandlare? Typ som på Blocket där alla verkar lägga prutmån...
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Allt under 10% är ett misslyckande

:wideyed: Fick ned den 10%, 5000:-. Är dock osäker. Service typ med en gång. 14700 mil. Skitig, sliten klädsel, hundhår och helt orekondad. Stenskott på huv. Spricka baklykta. Ena framlyktan var "dimmig", ej imma.

Kändes dock bra att köra och allt verkar funka.

Jobbigt beslut...
 

par

Patek
2-Faktor
:wideyed: Fick ned den 10%, 5000:-. Är dock osäker. Service typ med en gång. 14700 mil. Skitig, sliten klädsel, hundhår och helt orekondad. Stenskott på huv. Spricka baklykta. Ena framlyktan var "dimmig", ej imma.

Kändes dock bra att köra och allt verkar funka.

Jobbigt beslut...
Är den orekad döljer sig betydligt mer där under. DU kommer ihåg vad jag skrev om att dölja:)
 

Jonte73

Audemars
:wideyed: Fick ned den 10%, 5000:-. Är dock osäker. Service typ med en gång. 14700 mil. Skitig, sliten klädsel, hundhår och helt orekondad. Stenskott på huv. Spricka baklykta. Ena framlyktan var "dimmig", ej imma.

Kändes dock bra att köra och allt verkar funka.

Jobbigt beslut...
Den där hade jag hoppat.
Men roligare med 320 än 318 åtm.
Leta vidare tycker jag.
 

BOTL

Panerai
Absolut värt det, du får se som det nämns försäkringsärenden osv, ägarbyten...hur snabbt det gått kan indikera en del. Struntsumma i sammanhanget och du får all info sammanställt.
 

Tapiren

Cartier
:wideyed: Fick ned den 10%, 5000:-. Är dock osäker. Service typ med en gång. 14700 mil. Skitig, sliten klädsel, hundhår och helt orekondad. Stenskott på huv. Spricka baklykta. Ena framlyktan var "dimmig", ej imma.

Kändes dock bra att köra och allt verkar funka.

Jobbigt beslut...

Det behöver ju inte vara en katastrof, dimmiga lampor är standard på mer eller mindre alla nyare bilar med plastlinser när de rullat en bit, det polerar du lätt bort.

Hundhår och allmänt ostädat skick är ju tråkigt, men två timmars jobb på garageuppfarten så är den betydligt trevligare och behovet av service torde kunna öppna för mer prut (service kan inte kosta många kronor på någon allbilsmeck och det är väl kanske där man hamnar med en enklare/äldre bil).

Jag tycker nog att carfax fyller en funktion i själva letande-fasen, då har jag några gånger löst en månadsprenumeration för 300kr och även om man inte får sådär vansinnigt mycket mer information än via gratis-kanalerna är det väldigt snabbt och smidigt, och betydligt mer omfattande än biluppgifter.se. Men det är ju om man vill sitta och snabbt plöja igenom mängder av tilltänkta objekt man har som mest nytta av det.
 

Bottega

Cartier
Hey!

Jag arbetar som bilhandlare sedan några år tillbaka. Enligt mig så blir du lurad. 5 lappar är en fis i rymden om du får bilen orekad. Jag hade avstått.
Dimmiga lampor är inte bra heller, kan bli avslag på besiktningen om det är för kraftigt!

Provkör bilen igen, ta den till besiktningen och gör en "förbesiktning" och kolla om den skulle ha gått igenom. Be de vara extra kritisk.
Få bilen rekondad. Om de inte går med på det, begär 10-12 lappar i rabatt för orekad bil samt dimmiga lampor. Om de inte går med på det heller så ska du ha 5+3 i rabatt (rek kostar 2-3 tusen). Som tidigare nämnare, e46 320 finns hur mycket som helst utav, så provkör fler. Sjukt trevlig och pålitlig bil!
 

Babinus

Cartier
Jag beställde Carfax i vintras för att kolla några exemplar på KVD. Men det blev ändå en nästan ny bil från lokal handlare, eftersom det kändes bättre att köpa en som man fått se och provköra. KVD-bilarna var lite billigare, men i mitt tycke inte tillräckligt mycket billigare för ett fjärrköp. Dessutom hade de fler mil.

Så då är frågan om jag hade nytta av Carfax? Inte på bilen jag köpte. Vad gäller KVD-bilarna kunde jag möjligen konstatera att de aldrig krockats eller annat mystiskt. Men det hade jag kanske kunnat ändå.

Vilken bil? BMW. Det är farligt att provköra BMW. Nu längtar jag efter X-Drive-före.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Hey!

Jag arbetar som bilhandlare sedan några år tillbaka. Enligt mig så blir du lurad. 5 lappar är en fis i rymden om du får bilen orekad. Jag hade avstått.
Dimmiga lampor är inte bra heller, kan bli avslag på besiktningen om det är för kraftigt!

Provkör bilen igen, ta den till besiktningen och gör en "förbesiktning" och kolla om den skulle ha gått igenom. Be de vara extra kritisk.
Få bilen rekondad. Om de inte går med på det, begär 10-12 lappar i rabatt för orekad bil samt dimmiga lampor. Om de inte går med på det heller så ska du ha 5+3 i rabatt (rek kostar 2-3 tusen). Som tidigare nämnare, e46 320 finns hur mycket som helst utav, så provkör fler. Sjukt trevlig och pålitlig bil!

Tack för tipsen!

Dom saluför även begagnade Lamborghini och detta är den billigaste bilen i hallen, tänker sig nog lite snabba cash utan att lägga ner jobb. Det som var avtändande var främst att den var skitig och hårig samt mycket stenskott på huv. Handbromsen tog inte. Någon liten buckla utan märken i lack. Orekondad gav bilen ett trist intryck, kanske därför jag blev avtänd.

De erbjöd sig att besiktiga bilen och fixa det säkerhetsmässiga besiktningen skulle slå ned på. Om de skulle helrekonda ville de inte gå ner i pris från 49K.

Det positiva som ändå gör mig sugen är att det inte fanns någon rost att tala om. Relativt låga mil. Servad på BMW enligt boken och endast 1 ägare.

Har inte tackat nej än...
 

Babinus

Cartier
Aj. Den var såld. Förmodligen ett klipp...
Fast det är ju inte säkert. Vi vet ju inte om köparen var särskilt insatt. Många köpare som blir "torsk" (kär) i en bil gör dåliga affärer. Vad som helst kan säljas med överpris bara det finns en enda som betalar.

Sedan vet vi ju inte om köparen prutade mer än du heller i löfte om att skriva på bums.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Så då är frågan om jag hade nytta av Carfax? Inte på bilen jag köpte. Vad gäller KVD-bilarna kunde jag möjligen konstatera att de aldrig krockats eller annat mystiskt. Men det hade jag kanske kunnat ändå

Det är det här jag menar med att Carfax marknadsföring är bedräglig. De har INGEN information om krockskador eller försäkringsärenden i hela EU. Det är bara för USA-bilar de har det. Varenda bil du kollat Carfax på kan ha varit toksmälld utan att du får reda på det men du får bilden att den är okrockad eftersom det inte står i rapporten.
 

Babinus

Cartier
Det är det här jag menar med att Carfax marknadsföring är bedräglig. De har INGEN information om krockskador eller försäkringsärenden i hela EU. Det är bara för USA-bilar de har det. Varenda bil du kollat Carfax på kan ha varit toksmälld utan att du får reda på det men du får bilden att den är okrockad eftersom det inte står i rapporten.
OK. Tack för informationen. Skulle ha läst ditt inlägg noggrannare. Med andra ord är Carfax bortkastade pengar.
 
Topp