• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa klocka klädd som en lodis. Hur bra service får du?

tissoter

Audemars
Har iförsig aldrig köpt nytt i butik utan endast testat. Klär mig oftast i jeans och t-shirt eller dylikt, en del butikspersonal är då rätt snorkig. Bäst på bemötande är Huke på Södergatan i Malmö.

Generell fråga till er andra: tror ni det hjälper om man bär en "fin" klocka under tiden (ihop med ledig klädsel dvs.)?
Det tror jag absolut, upplever även att man får prova lite fler modeller utan att behöva fråga. (Servicen blir bättre)
Har man redan en Patek på armen signalerar det ju att man haft möjlighet att köpa en i alla fall och det i sin tur ger signaler.
 

tissoter

Audemars
Menade ju inte att jag är ute bara för att, utan snarare när jag väl varit på jakt efter något men blivit dåligt bemött har jag av princip vägrat handlat där.
Svårare än så var det inte.

Fast det går väl att tänka att du själv är en sådan försäljare då du själv kommer med snabba antaganden...
Påminner mig om alla dessa "golddigger" pranks på tuben.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Det varierar från butik till butik. Har fått kanonservice i high-end butiker i jeans och t-shirt och jag har fått svinkasst bemötande i kostym. I mitt fall skiter jag faktiskt i det. Jag går till de butiker som ger mig bra service och där personalen är engagerade och kunniga. Generellt sett tycker jag Svenska butiker och företag har svinkass försäljningsservice (Om jag ska dra ett tvärsnitt). Vet inte vad det beror på.

Minns när jag var yngre och mer impulsiv, då skulle jag köpa en 911 och hade trattat ned mina beslut till 4-5 bilar och ringde bilhandlarna en efter en. Lät typ såhär:
"hej det gäller Porsche 911an med regnummer. Jag är mycket intresserad och har bara ett par kompletterande frågor"
Svaren var: "ring tillbaka nästa vecka, vi har mycket nu" till "jaha, har den många ägare, det vet jag inte alls vad det beror på...jag visste inte ens det" och allt däremellan. Samma erfarenhet har jag haft när jag ska köpa bilar - varje gång. Och det beror ju inte på att de dömer mig utan för att de är klåpare.
 

MissDatejust

Rolex
2-Faktor
Tycker alltid att jag får ett väldigt kyligt/dåligt bemötande hos Bergströms i Malmö, trots att jag är välklädd. Lite sådär "Hej har du gått fel?".
Åker hellre över sundet till Klarlund i Köpenhamn om jag ska kolla på något, där får jag alltid ett bra bemötande - oavsett klädsel.
 

MånsT

Rolex
Det tror jag absolut, upplever även att man får prova lite fler modeller utan att behöva fråga. (Servicen blir bättre)
Har man redan en Patek på armen signalerar det ju att man haft möjlighet att köpa en i alla fall och det i sin tur ger signaler.
Trist att det ska vara så att man nästan behöver en klocka för att köpa en. Lite som att man behöver arbetserfarenhet för att få ett jobb men ingen vill anställa så att man får erfarenheten...
 

tissoter

Audemars
Trist att det ska vara så att man nästan behöver en klocka för att köpa en. Lite som att man behöver arbetserfarenhet för att få ett jobb men ingen vill anställa så att man får erfarenheten...
Jag upplever att det kan vara så ganska ofta i samhället, men som flera påpekar så är generellt servicenivån dålig här i Sverige!

Finns undantag, men som exempel så var jag i NY för ett tag sen och gled då in hos en Breitling AD, hade förvisso en bratte på mig men det bjöds på snittar och galanta damer kom fram och ville kolla på klockan samt visades det flertalet chronomats. Säljaren frågade även om han fick lov att prova min.
Fick visitkort och ett löfte om bra rabatter i framtiden.

I många länder är det helt otänkbart att man som potentiell köpare får stå själv i ett hörn och glo, man ska få uppmärksamhet direkt när man kliver in.
 

davvaer

Omega
Jag upplever att det kan vara så ganska ofta i samhället, men som flera påpekar så är generellt servicenivån dålig här i Sverige!

Finns undantag, men som exempel så var jag i NY för ett tag sen och gled då in hos en Breitling AD, hade förvisso en bratte på mig men det bjöds på snittar och galanta damer kom fram och ville kolla på klockan samt visades det flertalet chronomats. Säljaren frågade även om han fick lov att prova min.
Fick visitkort och ett löfte om bra rabatter i framtiden.


Håller med dig. USA är ju dock servicelandet nr1.

Kommer ihåg en gång när jag gick förbi hublot i las vegas lagom bakfull i mjuiskkläder på väg till donken och en försäljare bokstavligt talat drog in mig i affären och öppnade kassaskåpet och visade massa special editions, lovade rabatter, pratade klockor i allmänhet och bjöd på dricka. Allt detta endast för jag stannade upp i skyltfönstret i ca 10sek.

Sverige har en del att lära.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Lyft blicken kära vänner och se er omkring bland de människor ni möter i serviceyrken.
Bra personal med servicekänsla, kunskap och trevligt sätt är svårt i alla branscher. Att hitta bra folk som dessutom vill stå i butik och va trevliga mot alla muppar, oavsett klädsel, dagarna i ända är ännu svårare. Det handlar inte om ert sätt, era t-shirts, kostymer eller dyra klockor. Många människor suger på att va trevliga och att sälja helt enkelt.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag upplever att det kan vara så ganska ofta i samhället, men som flera påpekar så är generellt servicenivån dålig här i Sverige!

Finns undantag, men som exempel så var jag i NY för ett tag sen och gled då in hos en Breitling AD, hade förvisso en bratte på mig men det bjöds på snittar och galanta damer kom fram och ville kolla på klockan samt visades det flertalet chronomats. Säljaren frågade även om han fick lov att prova min.
Fick visitkort och ett löfte om bra rabatter i framtiden.

I många länder är det helt otänkbart att man som potentiell köpare får stå själv i ett hörn och glo, man ska få uppmärksamhet direkt när man kliver in.

Breitling håller ju klass.
 

Littera69

Omega
Tycker alltid att jag får ett väldigt kyligt/dåligt bemötande hos Bergströms i Malmö, trots att jag är välklädd. Lite sådär "Hej har du gått fel?".
Åker hellre över sundet till Klarlund i Köpenhamn om jag ska kolla på något, där får jag alltid ett bra bemötande - oavsett klädsel.

Jag skulle nog också hellre åka över sundet men vara noga så de inte snyder mig bara för att jag är svensk.

Danskar är betydligt bättre på avtal och affärer. Det är ett land av fiskare men framför allt handlare och krämare, de missar aldrig chansen till en god affär pga missuppfattningar om folks utseende eller klädsel - Det är affären och vad man avtalar kring den som räknas.

Ang bilhandlare är mina egna bästa erfarenheter av Merca-handlare och de absolut sämsta av BMW, har vänt två gånger inne på BMW. Senast var det i Malmö pga deras usla bemötande.

Min tolkning är att även om båda kan anses vara prestige som märke är det inte ovanligt att det kommer in vanligt folk och vill köpa en Merca för att få högsta kvalité medan BMW mer handlar om image, intryck och känsla.
 

tissoter

Audemars
Skulle även vilja tillägga till debatten att det är otroligt underbemannat i svenska butiker. Beror väl sannolikt på att många här inte går på provision. Tycker det vore bättre om det var låga grundlöner och provision, det får folk att anstränga sig lite mer.
 

Jörgen A

Omega
2-Faktor
Bra service innebär att vara respektfull och hjälpsam även mot dom som INTE har pengar till att köpa.
Väldigt sant. Har tidigare jobbat med sälj av dyrare kapitalvaror och det första man får lära sig är att ALLA, oavsett klädsel, kön, hudfärg, ålder osv är potentiella kunder.
Viisst, det kommer in folk som bara vill titta, prata klämma och känna. Får de ett bra bemötande kommer de förhoppningsvis tillbaka när det väl är dags att handla.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Skulle även vilja tillägga till debatten att det är otroligt underbemannat i svenska butiker. Beror väl sannolikt på att många här inte går på provision. Tycker det vore bättre om det var låga grundlöner och provision, det får folk att anstränga sig lite mer.

Vi (=jag) är för få i butiken. Det är så sjukt frustrerande att behöva prioritera mellan kunder, men vad ska man göra? I min branch (mc) är ju fördelen att folk kan se ut som skit och ändå köpa hoj och delar för 250 k...
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Håller med dig. USA är ju dock servicelandet nr1.

Kommer ihåg en gång när jag gick förbi hublot i las vegas lagom bakfull i mjuiskkläder på väg till donken och en försäljare bokstavligt talat drog in mig i affären och öppnade kassaskåpet och visade massa special editions, lovade rabatter, pratade klockor i allmänhet och bjöd på dricka. Allt detta endast för jag stannade upp i skyltfönstret i ca 10sek.

Sverige har en del att lära.

Snackar vi service så åk till Syd Korea.
Där snackar vi service.
Oavsett affär, även små smink affärer (för min flickvän...) så får du en personlig "assistent" som visar dig ALLT och förklarar allt! Även dom inte ens kan säga "Hej" på engelska. Dom ska ge dig service, och dom ger dig service likt ingen annan. Helt ofattbart.

Jag fick min DayDate fixad helt utan pris när den från tidigare service i Sverige hade fått o ringen vid boett locket klämt. Dom tog den, bytte och kom tillbaka 5 minuter senare med klockan och vägrade ta betalt.

Ett grymt land som trots en svår historia, har byggt upp det helt på egen hand!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Klev in på Hublots butik i Cannes för ett par veckor sedan iklädd vanlig semesterklädsel, det vill säga piké, shorts och ett par gympadojor.
Blev direkt erbjuden något att dricka utan att ens ha sagt mitt ärende. Säljaren hade en assistent som sprang och hämtade alla klockor jag ville pröva.
Att få prova en redan såld klocka som bara finns i 50 ex och kostar 3 miljoner var inga problem.
Det är vad jag kallar service! :)
 

jupe

Breitling
Hög igenkänningsfaktor på detta, med en ledig klädstil (jeans/piké) och en kroppsbyggnad som en dörrvakt från -90 talet känner man sig inte särskilt ofta välkommen i dessa mer exklusiva butiker. Trots ett brinnande intresse och ekonomiska möjligheter blir man nergraderad av ett butiksbiträde… Om det skall hänga på hur man klär sig för att få den service dom säger att man får för deras överpriser hos en AD så kan det kvitta för min del… Och nej, jag är inte bitter utan väljer att handla på nätet istället :)
 
  • Like
Reactions: SSL

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Klev in på Hublots butik i Cannes för ett par veckor sedan iklädd vanlig semesterklädsel, det vill säga piké, shorts och ett par gympadojor.
Blev direkt erbjuden något att dricka utan att ens ha sagt mitt ärende. Säljaren hade en assistent som sprang och hämtade alla klockor jag ville pröva.
Att få prova en redan såld klocka som bara finns i 50 ex och kostar 3 miljoner var inga problem.
Det är vad jag kallar service! :)

Samma sak om du vill köpa en Opel eller Peugeot.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Vi (=jag) är för få i butiken. Det är så sjukt frustrerande att behöva prioritera mellan kunder, men vad ska man göra? I min branch (mc) är ju fördelen att folk kan se ut som skit och ändå köpa hoj och delar för 250 k...

Bikers är trashigt folk :)

Problemet där jag köpte min senaste hoj är att där prioriterar de hellte skäggiga tjockisar med skinnväst (de säljer även HD mao och prioriterar dessa)
 

charles8

Omega
2-Faktor
Jag upplever att det kan vara så ganska ofta i samhället, men som flera påpekar så är generellt servicenivån dålig här i Sverige!

Finns undantag, men som exempel så var jag i NY för ett tag sen och gled då in hos en Breitling AD, hade förvisso en bratte på mig men det bjöds på snittar och galanta damer kom fram och ville kolla på klockan samt visades det flertalet chronomats. Säljaren frågade även om han fick lov att prova min.
Fick visitkort och ett löfte om bra rabatter i framtiden.

I många länder är det helt otänkbart att man som potentiell köpare får stå själv i ett hörn och glo, man ska få uppmärksamhet direkt när man kliver in.

Kan bara hålla med! Gled in på Breitlings flagship i New York för att köpa ett gummiarmband till Chronomaten. Bjöds på både dryck och tilltugg. Trevligt prat med alla i butiken och visades allt i nyhetsväg, även om jag tidigt gjorde klart att jag enbart skulle ha armbandet. Fantastisk service trots mjukisshorts och piké!
 
Topp