• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa klocka klädd som en lodis. Hur bra service får du?

Apansson

Torpare
Äh va? :confused:
Ska jag som presumtiv kund jobba upp ett förtroende hos butiken för att få bra service första gången jag är där?
En sån skitbutik ser inte mina pengar!
Nej... Men bra service behöver inte innebära klocknördssnack i en timme mitt på eftermiddagen. Sånt kan du nog dock få till om du är en god kund.
Självklart ska ingen se ned på dig eller vara otrevlig för att du har fula kläder eller whatever, men många här verkar förvänta sig VIP-behandling så fort man går genom dörren. Om du läser mitt inlägg igen så redogör jag att gemene man vs kräsen klocknörd har olika krav. Det är i alla fall ingen av klockaffärerna i Stockholm som jag blivit dåligt behandlad i. Ibland är vissa saker rörigt pga dålig kommunikation, men sånt händer och det får man ta, då ingen är perfekt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tack för att du förklarar ord jag använder. Du glömmer dock några aspekter. Säljarprovision och att nördarna avviker från normen. Sedan finns en tredje faktor Nymans använde förr som förmodligen fungerar på fjollträskborna, hävdelsebehovet.
Det var mest för att påvisa att det är ett uttryck myntat av folk som inte borde vara säljare överhuvudtaget.

Hur avviker nördarna från normen och vad avgör om man är en nörd eller inte?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nej... Men bra service behöver inte innebära klocknördssnack i en timme mitt på eftermiddagen. Sånt kan du nog dock få till om du är en god kund. Självklart ska ingen se ned på dig eller vara otrevlig för att du har fula kläder eller whatever, men många här verkar förvänta sig VIP-behandling så fort man går genom dörren. Om du läser mitt inlägg igen så redogör jag att gemene man vs kräsen klocknörd har olika krav. Det är i alla fall ingen av klockaffärerna i Stockholm som jag blivit dåligt behandlad i. Ibland är vissa saker rörigt pga dålig kommunikation, men sånt händer och det får man ta, då ingen är perfekt.
Kan det bero på att många i tråden vittnar om att de får precis den typen av behandling utomlands och att svenska klockbutiker har lite att lära?
Eller är det som vanligt kunden det är fel på?
 

Apansson

Torpare
Kan det bero på att många i tråden vittnar om att de får precis den typen av behandling utomlands och att svenska klockbutiker har lite att lära?
Eller är det som vanligt kunden det är fel på?
Det är väl klart det finns stjärnskott överallt. Säger inte att någon har fel eller rätt i sak på det viset, men även beteende som kund är något som kan förbättras så jävla radikalt i Sverige också.
I den bästa av världar (och i ett land utan skyhöga arbetsgivaravgifter etc) kan butikerna ha såpass mycket personal att varje kund kan få den behandling du efterfrågar.
Vi klocknördar gapar som fågelungar efter magisk service, men nog fan ska vi ha sanslösa rabatter också för att kunna flippa.
Klart som korvspad att sånt inte går ihop...
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nördarna sitter här och klagar.
För att de är missnöjda med hur de behandlas. Sen undrar butikerna varför många "nördar" köper sina dyra klockor på nätet istället.

Bekanta skulle säkert se mig som en klocknörd men jag är inte ute efter att prata balanshjul, rotormaterial etc i en timme när jag går in hos en AD.
Jag vet ofta vad jag är ute efter och det behövs inte mycket från en säljare för att göra mig nöjd. Men får jag inte den servicen jag förväntar mig går jag bara till en annan butik.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
För att de är missnöjda med hur de behandlas. Sen undrar butikerna varför många "nördar" köper sina dyra klockor på nätet istället.

Bekanta skulle säkert se mig som en klocknörd men jag är inte ute efter att prata balanshjul, rotormaterial etc i en timme när jag går in hos en AD.
Jag vet ofta vad jag är ute efter och det behövs inte mycket från en säljare för att göra mig nöjd. Men får jag inte den servicen jag förväntar mig går jag bara till en annan butik.

Men va fan! Jag tror inte en enda jäkel av alla jag känner någon gång har handlat en klocka på Bergströms som är vår lokala dealer. Däremot har de nog varit där och pillat på precis varenda liten jävla sak i hela butiken under flera år.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det är väl klart det finns stjärnskott överallt. Säger inte att någon har fel eller rätt i sak på det viset, men även beteende som kund är något som kan förbättras så jävla radikalt i Sverige också. I den bästa av världar (och i ett land utan skyhöga arbetsgivaravgifter etc) kan butikerna ha såpass mycket personal att varje kund kan få den behandling du efterfrågar. Vi klocknördar gapar som fågelungar efter magisk service, men nog fan ska vi ha sanslösa rabatter också för att kunna flippa. Klart som korvspad att sånt inte går ihop...
Vilket kundbeteende är det du tänker på?

Upplever generellt att butiker i utlandet har mer personal än i Sverige vilket jag som kund upplever som praktiskt.

Att man vill ha rabatt beror kanske lite på att många vet vilka fantastiska marginaler svenska ADs har. Innan jag började lär här på KS köpte jag ett par klockor hos en forumsponsor utan att ens tänka på att fråga om rabatt. Nu vet jag bättre! :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Men va fan! Jag tror inte en enda jäkel av alla jag känner någon gång har handlat en klocka på Bergströms som är vår lokala dealer. Däremot har de nog varit där och pillat på precis varenda liten jävla sak i hela butiken under flera år.
Då tror jag Bergströms har lite att jobba på. Att få in kunder i butiken är ju A och O. Om de sen handlar av någon annan har man misslyckats kapitalt.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Då tror jag Bergströms har lite att jobba på. Att få in kunder i butiken är ju A och O. Om de sen handlar av någon annan har man misslyckats kapitalt.

Jag tror snarare att det är du som ska tänka om. Klocknördar sitter och lusläser Chrono24 men provar gärna hos AD. Jan Banan som fyller 50 handlar en ny Klocka på Bergströms.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Nymans i Sthlm öppnade en falska champagne och kom med en varsin kopp kaffe till mig och min kollega senast vi var där. Då kommer vi direkt från jobbet med smutsiga arbetskläder. Liknande bemötande på Rob engström.
 

Apansson

Torpare
Vilket kundbeteende är det du tänker på?

Upplever generellt att butiker i utlandet har mer personal än i Sverige vilket jag som kund upplever som praktiskt.

Att man vill ha rabatt beror kanske lite på att många vet vilka fantastiska marginaler svenska ADs har. Innan jag började lär här på KS köpte jag ett par klockor hos en forumsponsor utan att ens tänka på att fråga om rabatt. Nu vet jag bättre! :)
Dessa "fantastiska marginaler" går åt till proffsig personal och fina lokaler. Därav går det inte att få både bra rabatt och topp-personal.
 

Jörgen A

Omega
2-Faktor
Det har faktiskt hänt flera gånger. Man får "blicken" istället och då ökar ju inte köplusten direkt. Jag köper väldigt gärna av svensk AD så jag är inte typen som springer i butiken för att känna och klämma i tid och otid för att sedan handla på nätet. Jag är beredd att betala för god service, när den finns.

Edit: glömde citera Guskleto
 

Måberg

Panerai
Har varit med om liknande hos klockmaster i Trollhättan. Jobbade en äldre kvinna som var genuint otrevlig mot mig. Först ville jag lämna in en Omega som jag ärvt på service och då frågade hon mer eller mindre hur jag fått tag på den på ett sådant sätt att det inte var svårt att tolka det som att hon tänkte att jag måste kommit över den på något ohederligt vis... Samma dam köpte jag även min första egna klocka, en Seiko för drygt 6000kr av. Då kollade hon på mig och sa något i stil med "jag antar att du vill ta den på avbetalning..?" som att hon inte trodde att jag hade råd egentligen... Var vid båda tillfällena klädd i t-shirt och jeans (eventuellt nån munkjacka).

Jobbar dock en yngre tjej där som alltid varit behjälplig och till och med kom ihåg att jag köpte en klocka av henne för typ 2år sedan, så alla är inte dåliga!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det har faktiskt hänt flera gånger. Man får "blicken" istället och då ökar ju inte köplusten direkt. Jag köper väldigt gärna av svensk AD så jag är inte typen som springer i butiken för att känna och klämma i tid och otid för att sedan handla på nätet. Jag är beredd att betala för god service, när den finns.

Edit: glömde citera Guskleto

Så du menar på fullaste allvar att du kan säga hej och sedan bara få en blick? Jag tror inte du anstränger dig tillräckligt om jag ska vara ärlig. Det är bara att gå fram och säga "Hej!" och berätta vad du vill så garanterar jag dig att du får hjälp.
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Men va fan! Jag tror inte en enda jäkel av alla jag känner någon gång har handlat en klocka på Bergströms som är vår lokala dealer. Däremot har de nog varit där och pillat på precis varenda liten jävla sak i hela butiken under flera år.

Du har naturligtvis rätt i sak min vän, men rätt skall vara rätt, du känner minst en nerd som handlat nytt på Bergströms. Jag känner faktiskt två, en av dem är en riktig toppnerd som handlade en 116500 där, vet inte hur han fick tid att slita sig från Pokémon jakten men på ngt sätt gick det;)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Du har naturligtvis rätt i sak min vän, men rätt skall vara rätt, du känner minst en nerd som handlat nytt på Bergströms. Jag känner faktiskt två, en av dem är en riktig toppnerd som handlade en 116500 där, vet inte hur han fick tid att slita sig från Pokémon jakten men på ngt sätt gick det;)

Frågor som kvarstår; vad handlade den andre och vilken level har han kommit till? :)
 

Jörgen A

Omega
2-Faktor
Så du menar på fullaste allvar att du kan säga hej och sedan bara få en blick? Jag tror inte du anstränger dig tillräckligt om jag ska vara ärlig. Det är bara att gå fram och säga "Hej!" och berätta vad du vill så garanterar jag dig att du får hjälp.
Som sagt, det har hänt flertalet gånger. I synnerhet hos AD i hufvudstaden. Jag hälsar alltid glatt, presenterar mitt ärende. Även om det bara är "fönstershopping", vilket det sällan är. Om man då får ett lojt "titta i montern' och inte mer när man klart och tydligt frågat efter en specifik modell man vill titta närmare på så blir man inte ditekt inspirerad att handla.
Det finns som sagt undantag, Franks har jag alltid fått ett gott bemötande hos. Bergströms i GBG likaså.
Men visst det kanske bara mig det är fel på...
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Som sagt, det har hänt flertalet gånger. I synnerhet hos AD i hufvudstaden. Jag hälsar alltid glatt, presenterar mitt ärende. Även om det bara är "fönstershopping", vilket det sällan är. Om man då får ett lojt "titta i montern' och inte mer när man klart och tydligt frågat efter en specifik modell man vill titta närmare på så blir man inte ditekt inspirerad att handla.
Det finns som sagt undantag, Franks har jag alltid fått ett gott bemötande hos. Bergströms i GBG likaså.
Men visst det kanske bara mig det är fel på...

Jag ser ut som en tönt och klär mig som en tönt och Rob, Nymans, Bergströms, Jarl osv. har alla varit toppen mot mig. Utomlands kan jag nästan tycka att de är lite för "toppen" mot mig då jag mest haft för avsikt att titta. Tråkigt är det hur som helst att du och jag blir behandlade olika.
 
Topp