• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa min första Rolex, men vilken modell är jag?

Är lite rädd att DJ'n blir lite som en OP, dvs. lite tråkig om man gör de?!
En klocka ska användas. Att få hairlines på pcl gör ont i början men går över. Jag vet
28982811-0EED-4683-9EA1-3D0FA46E6443.jpeg

9644D074-3A51-4869-98CD-3252AA5303BB.jpeg

782F6354-4B60-4340-964B-7C9D6103C568.jpeg

Jag hade kört Explorer 1an om jag skulle köpa nytt från AD :) annars sub lr gmt, men det kan du ju alltid komplettera med sen :D

Du ska ju ha en äventyrare!
16570 40mm utan krona.
Tuff, klarar hårda tag.
GMT , bra att ha när du fiskar på Kamtjatka eller i Kanada!
Har inte haft min så länge, men det har krupits i grottor och varit rejält kallt ute, takskottning och bilmeckande! Vatten är inga problem, heller inte värme!
image.jpg
image.jpg
Instämmer, äventyrare definitivt. Möjligtvis kan jag tänka att en beggad 114270 skulle sitta som en smäck, med tanke på armledsmått. Oavsett, någon av dessa godingar kommer följa dig länge!

Grejen är väl den att det är samma urverk och robusthet i DJ som Expy? Det är väl i sanningens namn inte så stor skillnad rent mekaniskt på dessa ur, båda klarar en del. Är man som jag köper man in på historiken, storyn och användningsområdet (kul ord...) mer än annat. Gillar man stilen/designen framför någon annan tror jag det blir enklare i valet. Som aldrig är helt enkelt. :)

Hej på er,

Jag kommer i kombination med min 30-års-present få möjligheten att köpa en Rolex, vilket jag verkligen velat göra länge och är mycket tacksam för.
Dock är det många tankar och beslut som ska tas innan ett köp kan göras. Tanken är att de är en klocka jag ska ha med mig resten av livet :oldman:, som jag aldrig tröttnar på och som ska "passa till allt" (Man måste väl ställa lite krav?! o_O ). Dock är de inte säkert att de kommer bli min enda Rolex i längden.

Kort beskrivning av mig som person:
Jag är något av vad man skulle kunna närma en hipster med skägg, rutig skjorta som föredrar vinyl framför något annat media. Gillar att fiska, var ute och fotografera :snaphappy: samt har hållit på med musik många år :artist:. Mitt dagliga arbete är inte lämpat för något annat än riktiga tool watches i dagsläget tyvärr. Därför bär jag normalt Seiko-dykare SKX173 och SKX781 mer eller mindre jämt.
12071119_1060132703999222_1387408544_n.jpg

Till saken hör att jag har väldigt tunna handleder (~15-16cm). Trots detta är jag van att bära klockor kring 40-42mm. På helgerna blir de ofta någon av dessa två samt en Seagull 1963.
Archimede 42mm:
11313704_1447571708878278_1974054064_n.jpg

En skamlös Sub-homage på 40mm som jag tycker sitter oförskämt skönt:
IMG_1507.jpg

Men nu när jag varit hos AD några gånger börjar jag bli väldigt osäker. Explorer II på sina 42mm verkade bära väldigt stort pga. de långa bandhornen? Sportmodellerna är omöjliga att få tag i men kanske hade suttit bättre?
Jag har fastnat lite för dessa två just nu:
IMG_1500.JPG

IMG_1496.JPG

Nu tycker jag att DJ 36 sitter skönast och kanske är stiligast. Dock känns de väldigt fel att köpa en klocka som är så pass "dressy", även om jag tycker den är förbannat läcker och den sitter bra på handleden. Är också väldigt rädd att jag kommer tycka den känns liten i längden när jag är van att bära så pass mycket större klockor? Jag älskar vintage, gärna med patina, men eftersom detta är delvis en present vill vi alla att den ska vara ny.

Borde jag ställa mig i kön för en Sportrolex kanske? Eller är Explorer I helt perfekt för mig? Ska jag skita i "sport-grejen" och slita en DJ med tiden?
Tar all input jag kan få! :bookworm:

Tack!
De här med att "ställa sig i kö" för en sportrollex har jag aldrig förstått...
Okej kan förstå att man får vänta om man vill ha en daytona-c eller den nya pepsin men en gmt eller en sub går ju att köpa direkt över disk bara man åker ut i europa dessutom rätt ofta med till bättre priser än i sketna sverige...

Var i rom i januari och där fanns många 116610 (ln och lv), 114060 tillåmed batman i lager hos återförsäljarna!
Även när jag var i milano i höstas kunde man hitta ställen med mycket sportrolex i lager...

Man kan tillochmed åka till gran canaria och köpa en sport rolle över disk direkt och till bättre pris än att skriva upp sig på nån väntelista i lilla landet lagom.

Försök att gå på nåt gtg och pröva eller var lite fräck å fråga folk här om det finns någon i din närhet som har tex en nyare sub eller gmt som du hade kunnat få testa över en kaffe för kunna få en feeling om de kånns rätt eller ej!

Du känns ju lite för aktiv för en nyare dressad dj!

Den nya svarta tavlan till OP ser inte helt fel ut och du får en helt borstad boett och länk!
(Ska väl även finnas en rätt fin vit tavla med som kom på basel !?)

De här med att "ställa sig i kö" för en sportrollex har jag aldrig förstått...

Var i rom i januari och där fanns många 116610 (ln och lv), 114060 tillåmed batman i lager hos återförsäljarna!
Även när jag var i milano i höstas kunde man hitta ställen med mycket sportrolex i lager...

Intressant! Vilka butiker i Rom och Milano? För min bror som är pilot och flyger runt hela världen hittar ingen GMT Batman i Rolexbutikerna.
Mvh,
Christian

En klocka ska användas. Att få hairlines på pcl gör ont i början men går över. Jag vet
28982811-0EED-4683-9EA1-3D0FA46E6443.jpeg

9644D074-3A51-4869-98CD-3252AA5303BB.jpeg

782F6354-4B60-4340-964B-7C9D6103C568.jpeg
Du råkar inte ha några bilder på hur de kan se ut? Har själv väldigt dåligt med polerade länkar....
För självklart har du rätt! De behöver inte göra något alls men de är fortfarande något att väga mot explorern t.ex.

Du råkar inte ha några bilder på hur de kan se ut? Har själv väldigt dåligt med polerade länkar....
För självklart har du rätt! De behöver inte göra något alls men de är fortfarande något att väga mot explorern t.ex.
Nja tyvärr inte. Inte hairlines jag ville ta kort på haha ;) Den är tyvärr inte i min ägo längre.

En polerad länk repar man inom några dagar tyvärr såvida man inte alltid har långärmat. Främst på claspen.

Datejust! Snyggast och stiligast på Jubilée men kör på Oyster om du tycker det passar din stajl lite mer! Jag har en Speedmaster för tillfället men tänker sälja av den för att köpa en Datejust i framtiden. Gillar också och fiska gädda (dock på spinn) och klär mig inte heller i speciellt dressade kläder. Tycker att Datejusten passar perfekt till det! En mix av det lite stiligare och hårdbarkade fiskekläder låter som en perfekt kombo! Om du inte tänkt dyka djupt under vattnet när du ska låta gäddan gå tillbaks så räcker ju 100m för lite plaskande också. Har endast ägd vintage datejust men tyckte att den passade till precis allt! Så tror du skulle bli nöjd med den nya modellen som är lite tåligare.
Lycka till med ditt val

116610LN såklart! Funkar till allt och är och kommer fortsätta vara en klassiker i all evighet:) Så ställ dig i kön direkt.

Jag tkr som många andra här. Med dina foton som underlag. Din handled utformning och storlek på klocka. Så är min högst personliga åsikt att en Datejust var det bästa valet.
Är du helt bestämd på att Rolex är det enda som gäller?
Och att klockmodet är på äg tillbaka, från att ha gällt stora länken, så går det nu tillbaka.
Personligen tyckte jag att din submariner homage såg alldeles för stor ut, men datejusten passade utmärkt.
Och som nån skrev, om det går att köpa en Explorer 1 (36mm) NY, från nåt "New old stock(?)", alternativt kan en 36mm Oyster Perpetual med svart, diskret (skrytbehov noll) tavla, vara ett bra alternativ om du inte vill ha den LITE mer dressade datejusten.

Min blivande fru/nästa exfru har en OP 31mm, som hon använder vid de flesta tillfällen, allt från soffhäng i Stone Island hoodie och fjällräven fritidsbyxor till tajta jeans eller kostymbyxor, Ralph Lauren blus och läderstövlar.
Nu har hon iofs fler, både mer och mindre "dressade" klockor att välja mellan, men, trots sitt relativt överkomliga pris, så vågar jag nog säga att denna klocka är hennes favorit. :)

Mvh Roffe. :rolex:

Det låter som att du ska ha en DJ 36mm, dels för att du själv tycks fastnat lite för den men också för att det är ballt att bära en ”dressad” klocka till allt. Det är i mitt tycke den stora fördelen med en DJ, den funkar oavsett om du ska på fest, är ute och fiskar eller dricker hipsterkaffe på söder. Den är alltid, alltid rätt. Lite som att ha takräcke på en Porsche 911 och ta den till brädgården.

Jag har åkt skidor, skoter, fiskat, slaktat och gått på kalas med min stål/guld DJ, det är så man ska använda dem.

Datejust på jubilee, tänk på att du förhoppningsvis kommer att åldras/utvecklas.
Som Tapiren skriver, den konsekventa attityden är grejen.
En Hublot Big Bang är också alltid alltid rätt om den brukas utifrån samma premiser.

Jag är inte säker på att det var just detta du frågade efter men såhär såg min Breitling ut efter 10-12 års daglig användning, den har polerade mittlänkar.

Bilagor

• 1D06ECB0-38EB-4805-AB5A-5A773E475337.jpeg
    1D06ECB0-38EB-4805-AB5A-5A773E475337.jpeg
    189.2 KB · Visningar: 3
För att slänga in ett nytt förslag. Rolex nya OP36 med svart tavla tycker jag är riktigt fin. Då blir det borstad länk med svart tavla och 36 mm som såg riktigt bra ut på dig.
8D0B04E6-B7FF-4B65-9CFD-F52434293434.png

När nu nytt är absoluta kravet och ExpII bär för stort så känns en Exp I som det uppenbara valet efter din beskrivning. Den är tool, boetten/länken är Rolex bästa.
Sen en dag när nytt inte är krav så komplettera med en tät, inte skräckdyr 5513 för det tror jag egentligen är perfekta Rolexklockan för dig.

Köp det du trivs med. Om du nu gillar dykare känns Submariner närmast till hands. För egen del tycker jag dressare i skogen känns helt fel och du verkar vara inne på samma spår. Träng inte undan den känslan och köp något du inte är helt bekväm med.

Submariner eller en Explorer, gärna äldre eftersom den nya är väl stor för dig.

Tillbaka
Topp