Valet är redan gjortTa DJ’n lite roligare med färg !
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Valet är redan gjortTa DJ’n lite roligare med färg !
Ta DJ’n lite roligare med färg !
Jo, den är grymt bra!Kan säga att jag efter mycket om och men valt att gå rakt för en Explorer 1.
Den känns perfekt såhär nu när den är kortad efter mig och allt sitter som de ska!
Jag ska göra en ”riktig” tråd om den sen tänkte jag, men kan lägga in en liten sneak peak!
![]()
![]()
Nu måste jag bara vänta till min födelsedag tills jag får se den igen, jobbigt!
Tack alla!
Rätt val. Grattis!Kan säga att jag efter mycket om och men valt att gå rakt för en Explorer 1.
Den känns perfekt såhär nu när den är kortad efter mig och allt sitter som de ska!
Jag ska göra en ”riktig” tråd om den sen tänkte jag, men kan lägga in en liten sneak peak!
![]()
![]()
Tack alla!
Kan säga att jag efter mycket om och men valt att gå rakt för en Explorer 1.
![]()
![]()
Tack alla!
En tanke. Jag tror du gjorde rätt som valde en modell som du kan åldras med, och huruvida den "ska passa till allt", så behövs det såklart inte. Ska du ut och klättra i berg så kan jag nästan lova att du spänner på dig en annan klocka än den du fick i 30års present. Så enkelt är det.
Även om klockan kommer att användas som vardagsklocka, så kommer du med all säkerhet att välja något annat, när du semestrar, eller vid tillfälle där risken att klockan får sig en onödig törn är högre.
Och att den "skall passa din person", så lär du mest troligt inte vara en skäggig hipster resten av ditt liv. Människor förändras, och du kommer "bli sittande" med den klocka du valde, även om 20år. Du kan inte gärna byta bort presenten som dina nära och kära lade ner såpass mkt pengar och omtanke på.
Så därför tror jag att du gjorde ett bra val, en relativt anonym klocka utan skrytfaktor som passar en 30årig man klädd i jeans och piké eller fjällrävenbyxor och en Patagoniatröja, lika bra som en medelålders man i kostym eller en äldre herre med grånat hår, oljerock från Barbour och en Stetson "gubbkeps".
Jag tkr inte att det finns något att anmärka på eg, även om JAG PERSONLIGEN hade valt en 36mm klocka, just för att du har ganska smaka handleder.
Men det viktigaste är att DU är nöjd och att DU tkr klockan sitter snyggt, och bekvämt.
Grattis till din första klocka! (riktiga klocka)och grattis till vuxenlivet.
Mvh Roffe
Gäller de även den andra "hang tagen"? Fick bara med den gröna plast-taggen men ingen "prislapp"? Verkar iofs inte behövas för "Full set".Grattis! Mycket bra val.
Ang plasten, vissa köper eftertraktade Rollar och säljer dem senare dyrare begagnat med plast och grejer kvar. Typ Daytona, Seadweller, Hulk, mm.
För mig är fullset box och cert. Men vissa vill samla på allt.Gäller de även den andra "hang tagen"? Fick bara med den gröna plast-taggen men ingen "prislapp"? Verkar iofs inte behövas för "Full set".
Bra val!Kan säga att jag efter mycket om och men valt att gå rakt för en Explorer 1.
![]()
![]()
Tack alla!
Snyggt! Har du fortfarande kvar plastring och hangtags på den?![]()
Går du runt med tags och plats hahha, börjar bli som de där 59-50 kepsen där man sparar klistermärken.
P.s fortfarande fin klocka![]()
Har ställt mig i kö för att köpa en 116610LN, väntetiden på Bergströms Göteborg är 1,5 år. Nu till min fråga.. om Rolex skulle bestämma sig för att höja priserna, skulle jag betala nuvarande pris på 75,800 eller får jag pröjsa det ”nya” priset?
Mvh
Du får betala det pris som klockan listar när du hämtar ut den.Har ställt mig i kö för att köpa en 116610LN, väntetiden på Bergströms Göteborg är 1,5 år. Nu till min fråga.. om Rolex skulle bestämma sig för att höja priserna, skulle jag betala nuvarande pris på 75,800 eller får jag pröjsa det ”nya” priset?
Mvh
Du får betala det pris som klockan listar när du hämtar ut den.
Annars skulle det bli rejäla problem för de ADs som låter "köerna" bli 15år långa.
Tänk dig ett scenario där du idag sätter upp dig på en klocka i ädelmetall, om 10 år, när din tur i kön har kommit, så har (tex) guldpriset ökat med 400%, samt att ett gäng förbättringar har gjorts på klockan. Då skulle det bli jävligt dyrt för de ADs som haft kunder i kö i 10år som ska betala "200k för en klocka som kostar 250k att ta in till butik.
Nu överdrev jag naturligtvis. Men du förstår säkert vad jag försöker förmedla.
MEN chansen finns att suben får ett nytt uppdaterat verk inom snar framtid.
Kolla på GMT II. 116710blnr (batman) med urverk 3186 listar 79500kr, medans 126710blro (pepsi) med det uppdaterade verket 3285 kostar/listar 82300kr.
Skillnaderna är inte så stora vad jag förstått, men det nya verket har ca 70 Tim power reserve jämfört med det äldre som har 48, ex. Sen finns det naturligtvis fler (och kanske bättre/viktigare) uppdateringar.
Och detta nya verket, 3285, kommer naturligtvis att med tiden fasas in i alla GMT för de kommer juh knappast att ha ett eget verk till Pepsin, så iom då kommer listpriset stiga på de andra, som nu har det tidigare verket, så ort de kan presenteras med det nya.
Och jag tror att samma verk kommer hamna i Suben också inom snar framtid.
För verket på Datejust byttes också ut nu vid Basel,ntillbett med ca 70 Tim kraftreserv. Och det kommer naturligtvismpåverka priset lite.
Sen får väl folkbrätta mig om jag har fel, men brukar detnintemkomma en prishöjning i % på alla rolexur med några år emellan. Och nu var det ett tag sen..
Men korta svaret på din fråga är iaf att du betalar listpriset som är när du hämtar ut klockan.
Mvh Roffe
Tuff frågar om sin första Rolex och Bilhandlaren från Bergsjön slänger upp en bild på sin första sambo?
Föraktar du bilhandlare i Bergsjön? Eller folk från Bergsjön? Säger mycket om digTuff frågar om sin första Rolex och Bilhandlaren från Bergsjön slänger upp en bild på sin första sambo?
Jag kan inte se hur hon skulle vara av intresse för någon i tråden. Allra minst mig.
Hej på er,
Jag kommer i kombination med min 30-års-present få möjligheten att köpa en Rolex, vilket jag verkligen velat göra länge och är mycket tacksam för.
Dock är det många tankar och beslut som ska tas innan ett köp kan göras. Tanken är att de är en klocka jag ska ha med mig resten av livet, som jag aldrig tröttnar på och som ska "passa till allt" (Man måste väl ställa lite krav?!
). Dock är de inte säkert att de kommer bli min enda Rolex i längden.
Kort beskrivning av mig som person:
Jag är något av vad man skulle kunna närma en hipster med skägg, rutig skjorta som föredrar vinyl framför något annat media. Gillar att fiska, var ute och fotograferasamt har hållit på med musik många år
. Mitt dagliga arbete är inte lämpat för något annat än riktiga tool watches i dagsläget tyvärr. Därför bär jag normalt Seiko-dykare SKX173 och SKX781 mer eller mindre jämt.
![]()
Till saken hör att jag har väldigt tunna handleder (~15-16cm). Trots detta är jag van att bära klockor kring 40-42mm. På helgerna blir de ofta någon av dessa två samt en Seagull 1963.
Archimede 42mm:
![]()
En skamlös Sub-homage på 40mm som jag tycker sitter oförskämt skönt:
![]()
Men nu när jag varit hos AD några gånger börjar jag bli väldigt osäker. Explorer II på sina 42mm verkade bära väldigt stort pga. de långa bandhornen? Sportmodellerna är omöjliga att få tag i men kanske hade suttit bättre?
Jag har fastnat lite för dessa två just nu:
![]()
![]()
Nu tycker jag att DJ 36 sitter skönast och kanske är stiligast. Dock känns de väldigt fel att köpa en klocka som är så pass "dressy", även om jag tycker den är förbannat läcker och den sitter bra på handleden. Är också väldigt rädd att jag kommer tycka den känns liten i längden när jag är van att bära så pass mycket större klockor? Jag älskar vintage, gärna med patina, men eftersom detta är delvis en present vill vi alla att den ska vara ny.
Borde jag ställa mig i kön för en Sportrolex kanske? Eller är Explorer I helt perfekt för mig? Ska jag skita i "sport-grejen" och slita en DJ med tiden?
Tar all input jag kan få!
Tack!
Nja, det gör jag väl inte. Vad får sig att tro Det?Föraktar du bilhandlare i Bergsjön? Eller folk från Bergsjön? Säger mycket om dig
Trams att försöka dra sånna billiga poäng.. lite skinn på näsan förväntas du ha när du drar igång skämtsamma kommentarerFöraktar du bilhandlare i Bergsjön? Eller folk från Bergsjön? Säger mycket om dig
Äsch han trollar alla trådar som finns. Helst med massa dravel om kötider etc. några klockor har han dock aldrig visat.Trams att försöka dra sånna billiga poäng.. lite skinn på näsan förväntas du ha när du drar igång skämtsamma kommentarer![]()
aha den information ändrar mitt perspektiv på flödet xDÄsch han trollar alla trådar som finns. Helst med massa dravel om kötider etc. några klockor har han dock aldrig visat.
Kan det bero på att det är svårt att wristshot en klocka jag STÅR I KÖ PÅ?Äsch han trollar alla trådar som finns. Helst med massa dravel om kötider etc. några klockor har han dock aldrig visat.