• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa min första Rolex!

Vilken skulle du valt?

• Explorer 1

Röster: 79 29.9%
  • Sub no-date

Röster: 83 31.4%
  • Sub date

Röster: 102 38.6%

• Totala väljare
    264

Beastmode

Basic
Hej klockgalningar!
Jag fyller 18 i februari och vad passar bättre då än att införskaffa sig sin första Rolex?
Redan sen jag blev klocknörd för över två år sedan, har jag varit bestämd att jag ska markera min 18års dag med något väldigt speciellt. Därför har jag under de senaste året jobbat och lagt undan pengar inför kommande köp.
Nu är det snart dags och jag har på allvar börjat överväga olika modeller. Har gjort min research och kommit fram till föjande:

Vill att köpet ska bli helt rätt då detta ska bli en keeper. Jag strävar efter en klassisk rolex, med tidslös design. Trots att jag kommer införskaffa annat i framtiden vill jag att den ska passa till det mesta, d.v.s. dagligt bruk, kostym, skidbacken osv.
De modeller som står sig är; (utan inbördes ordning)
1. Rolex explorer 1 (ref 214270) 39mm
2. Rolex Submariner (ref 114060) aka no date
3. Rolex Submariner date ref (116610LN)
(Har känt på klockorna hos AD men kan fortfarande inte bestämma mig).

Det negativa jag har på Sub-c är väll främst att den är väldigt mainstream. Annars så är det en helt fantastisk klocka med grym historia, och helt klart en ikon inom klockvärlden.
Gällande Explorern så tänker jag att den flyger mer under radarn, vilket jag ändå kan tycka är positivt för de mesta.
Min baktanke med denna tråd är helt enkelt att få ännu mer kött på benen. Vilken klocka passar bäst -och varför? Vissa saker uppenbarar sig inte på papper utan märks först när man självt ägt klockan ett tag.

Vill också tillägga att jag är ute efter nytt från AD. Begagnat är inte ett alternativ för tillfället. :)

Disclaimer: kom inte med kommentarer som "varför jag köper en rolex" eller "du kan göra mycket annat för den pengen". Tack på förhand.

Bilagor

• IMG_1919.jpg
    IMG_1919.jpg
    57.3 KB · Visningar: 268
  • IMG_1920.jpg
    IMG_1920.jpg
    59.9 KB · Visningar: 265
  • IMG_1921.jpg
    IMG_1921.jpg
    53.9 KB · Visningar: 265
Kul, jag planerar också att göra något liknande på min artonårsdag. Hoppas du hittar en du gillar och blir riktigt nöjd med den. Lycka till :)

Har tänkt på det, men valt att köpa nytt från AD den här gången. Årsklocka får vänta till framtiden! Tack ändå :)

Förstår. Första "riktiga" klockan är speciell. Teoretiskt iaf. Bli inte förvånad om du flippar om något år, i.om att du hänger här ;)

Kan vara värt att fundera en extra gång om tapp på 5-10k är värt.

Förstår. Första "riktiga" klockan är speciell. Teoretiskt iaf. Bli inte förvånad om du flippar om något år, i.om att du hänger här ;)

Kan vara värt att fundera en extra gång om tapp på 5-10k är värt.
Om jag skulle få den "sälj-tanken" hade jag låst in klockan i ett kassskåp, gett nyckeln till en vän och sagt att han inte få ge tillbaka den förrän jag ändrat mig. ;)

Jag hade kört sub, förmodligen en no-date. Lite ovanligare, ännu mer ikonisk då den första suben var utan datum :) uppskattar visserligen datumfunktion, men just en valig svart sub gör sig nog fan bättre utan :D fina klockor alla 3 och ingen av dom kan bli fel !

Exp 1. Lite mer origiellt. Sportig men funkar ändå vid mer dressade tillfällen, vilket jag inte tycker att sub gör
Att säga vilken som är mer originell än den andra blir svårt. Men jag håller med att exp. 1 är välbalanserad och "sportigt-dressad". Samtidigt ser man ju italinarna m.fl. köra Sub och kostym och det är lika ögonfallande varje gång. (Borde kanske köpa en av varje) :facepalm:

Jag hade kört sub, förmodligen en no-date. Lite ovanligare, ännu mer ikonisk då den första suben var utan datum :) uppskattar visserligen datumfunktion, men just en valig svart sub gör sig nog fan bättre utan :D fina klockor alla 3 och ingen av dom kan bli fel !
Frågan är om man ska välja no date med motiveringen att origianlet inte hade datum? Eller om man ska köra på datum med motiveringen att man får den klassiska bubblan?

Att säga vilken som är mer originell än den andra blir svårt. Men jag håller med att exp. 1 är välbalanserad och "sportigt-dressad". Samtidigt ser man ju italinarna m.fl. köra Sub och kostym och det är lika ögonfallande varje gång. (Borde kanske köpa en av varje) :facepalm:
Kanske inte fel att ta ut svängarna lite. Men i så fall en no date.

214270, tredje gången jag äger den. Faller alltid tillbaka på denna vackra klocka, ruskigt skön att bära, fungerar till allt. Har även ägt 114060 fyra gånger, även den är mycket bra. Vilken du än väljer så kommer du med största säkerhet att bli nöjd. Kör på den som känns bäst för dig helt enkelt, köp och njut.
IMG_20171025_132307_245.jpg

IMG_20171023_163820_880.jpg

IMG_20171025_224123.png

IMG_20171025_224208.png

Eller så slår du till på Hulken:D
IMG_20171025_224300.png

Lycka till med ditt köp och grattis i förskott på födelsedagen.

Tillbaka
Topp