• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpa min första Rolex!

Vilken skulle du valt?

• Explorer 1

Röster: 79 29.9%
  • Sub no-date

Röster: 83 31.4%
  • Sub date

Röster: 102 38.6%

• Totala väljare
    264
Tre världstråkiga alternativ, som inte lär bli keepers. Explorer tröttnar man på så fruktansvärt snabbt. En sub kanske man håller ut med lite längre dock.

Om det prompt ska vara nytt från AD hade jag lagt in en datejust i din beräkning. Antagligen på Oysterlänk för lite mer beaterkänsla. Hade du istället kollat på klockor från år 2000 hade det funnits roligare alternativ att leka med. Grattis i förskott!

Och förresten: så är garanterat inte en datejust36 för liten för dig som du påstår.

Kontrar med Steve McQueen :cigar:

ebf6401c3924245d1d7eedc33b0ab874.jpg

Så jävla cool!
Den bilden har kostat mig mycket pengar!
Det va inte t-shirten eller den emaljerade muggen som va dyr!

Kör Sub-date! Den e grym!

Så jävla cool!
Den bilden har kostat mig mycket pengar!
Det va inte t-shirten eller den emaljerade muggen som va dyr!

Kör Sub-date! Den e grym!

Den bilden (b.la) fick mig att nästan köpa en Sub också. Buggade när jag försökte göra en banköverföring till Chrono24. Vidskeplig och färsk som man var såg jag det som ett tecken att jag inte skulle köpa en Sub.

Gick till en AD efter några dagar och plockade ut en Panerai istället :bored:

Den bilden (b.la) fick mig att nästan köpa en Sub också. Buggade när jag försökte göra en banköverföring till Chrono24. Vidskeplig och färsk som man var såg jag det som ett tecken att jag inte skulle köpa en Sub.

Århundradets konstigaste beslut? :) (beroende på sub-referens såklart, men man kan ju anta att det var en fyrsiffrig efter att ha sett den bilden och blivit sugen på sub).

Asch! Bättre lycka nästa gång! Det finns ju Subar att plocka ut hos ad också (ibland)

Men, Steve är coolare än sylvster!

@Beastmode roligt att du ska köpa en klocka som du tänker behålla länge :) Själv så fick jag en Bratte SO som gåva när jag tog studenten för 20 år sedan o_O Klockan hänger fortfarande med och jag har många bra minne med klockan.

Alla tre du väljer mellan är riktigt trevliga klockor. Om du klarar att leva utan datum, vilket man utan problem gör, så hade jag valt 114060. Tycker symmetrin är klart bättre i den än 116610. Om du ska ha en exp 1 så hade jag valt en i 36 mm men jag är väl lite av en bakåtsträvare :)

Lycka till!

Att välja panerai före en vintage sub.

Jag valde ju Sub:n först. Som jag skrev backade pga att banköverföringen inte gick igenom; "The BIC/SWIFT code specified is unknown".
Då såg jag det som ett tecken att det inte är en Sub jag ska ha - och eftersom jag tidigare pendlat mellan just Panerai och Sub som första "riktiga" klocka föll valet på en Panna.

Konstigt beslut? Möjligtvis. Århundradets konstigaste? Nej, nu tar du i :p

Jag valde ju Sub:n först. Som jag skrev backade pga att banköverföringen inte gick igenom; "The BIC/SWIFT code specified is unknown".
Då såg jag det som ett tecken att det inte är en Sub jag ska ha - och eftersom jag tidigare pendlat mellan just Panerai och Sub som första "riktiga" klocka föll valet på en Panna.

Konstigt beslut? Möjligtvis. Århundradets konstigaste? Nej, nu tar du i :p
Lite väl vidskepligt bara då ;)

Tre världstråkiga alternativ, som inte lär bli keepers. Explorer tröttnar man på så fruktansvärt snabbt. En sub kanske man håller ut med lite längre dock.

Om det prompt ska vara nytt från AD hade jag lagt in en datejust i din beräkning. Antagligen på Oysterlänk för lite mer beaterkänsla. Hade du istället kollat på klockor från år 2000 hade det funnits roligare alternativ att leka med. Grattis i förskott!

Och förresten: så är garanterat inte en datejust36 för liten för dig som du påstår.
Är nästan 190, bredaxlad och har handleder på nästintill 20mm, with that being said; Kan tycärr inte rocka 36 IMO....

Förstår perspektivet att moderna rolex inte delar samma karraktär som äldre modeller. Men kvalitén idag jämfört med 20 år tillbaka är nästan som natt och dag (åtminstone armbanden). Sedan får man hoppas att klockan utvecklar egen personlighet och karraktär med åren..

Har börjat överväga Polar explorer från tidigt 2000-tal. Tycker dock det är jobbigt då jag vill garantera att alla delar är original osv samt hitta en med fin ostrechad länk.

Senast ändrad:
Är nästan 190, bredaxlad och har handleder på nästintill 20mm, with that being said; Kan tycärr inte rocka 36 IMO....

Har börjat överväga Polar explorer från tidigt 2000-tal. Tycker dock det är jobbigt då jag vill garantera att alla delar är original osv..
Går fortfarande bära en modern 36mm rolex för det. De bärs inte direkt litet för att vara 36mm på papper. Men absolut, jag köper att du inte VILL ha en 36mm. Men kan, utan att det ser konstigt ut, kan du garanterat.

Inte direkt svårt (med tex forumets hjälp) att få tag i en klocka som är helt i original. Här finns i rätt trådar, all hjälp du behöver :)

Går fortfarande bära en modern 36mm rolex för det. De bärs inte direkt litet för att vara 36mm på papper. Men absolut, jag köper att du inte VILL ha en 36mm. Men kan, utan att det ser konstigt ut, kan du garanterat.

Inte direkt svårt (med tex forumets hjälp) att få tag i en klocka som är helt i original. Här finns i rätt trådar, all hjälp du behöver :)
Det jag dock har svårt att motivera med en Explorer ii är Att den inte upplevs lika mångsidig.
Skönheten hos en SubC är att den kan du ha på stranden likaväl som till kostymen eller en enkel t-shirt.

Det jag dock har svårt att motivera med en Explorer ii är Att den inte upplevs lika mångsidig.
Skönheten hos en SubC är att den kan du ha på stranden likaväl som till kostymen eller en enkel t-shirt.
Kan du ju med en expy2 också lika väl. Men lika fel till tex kostym/frack som en sub om man skall vara någorlunda korrekt. Men visst, sub kanske uppfattas som coolare utseendemässigt än exp2 eftersom den är svartare. Jag hade valt en exp2 från 2000 i bra skick varje dag före en nyköps-sub.

• Like
Reactions: S.N
Kan du ju med en expy2 också lika väl. Men lika fel till tex kostym/frack som en sub om man skall vara någorlunda korrekt. Men visst, sub kanske uppfattas som coolare utseendemässigt än exp2 eftersom den är svartare. Jag hade valt en exp2 från 2000 i bra skick varje dag före en nyköps-sub.
Självfallet subjektivt, men själv ser jag att en sub passar oerhört mycket bättre till kostym än en Expl II.
Funderar på att komplitera med en Explrer 2 i framtiden annars. Vem vet.. har mycket tänkande att göra, vem visstr att ett klockköp kunde bli så här svårt? o_O

Självfallet subjektivt, men själv ser jag att en sub passar oerhört mycket bättre till kostym än en Expl II.
Funderar på att komplitera med en Explrer 2 i framtiden annars. Vem vet.. har mycket tänkande att göra, vem visstr att ett klockköp kunde bli så här svårt? o_O

Varför? Sub:n är ju en dykare. Båda är "beaters".

Ingen passar till kostym om man ska vara krass. Skulle själv påstå att en exp2 som är väldigt allaround på alla vis passar bättre än dykklockan. Men strunt samma, jag hade kollat på klockor från 2000. Det finns så otroligt mycket mer, och roligare (imo) att välja mellan. Som sagt, all hjälp att hitta rätt finns ju på forumet.

Gå till närmsta AD och plocka ut din Sub nu. Vi båda vet att det är det du kommer välja, vad du än skriver här i forumet. Om jag fattat saken rätt är du ung och har precis sparat ihop tillräckligt för att kunna köpa en. Ska man lägga "alla" sina pengar på en sak börjar de flesta tveka. Man får lite separationsångest från sina pengar. För när du väl står i butiken med dina surt förvärvade stålar kommer du titta på dina olika alternativ och fega ur. Vill du lägga alla dina pengar på något "oprövat och annorlunda"? Nej, du kommer vilja ta det säkra valet och göra som alla andra för att inte riskera att ångra dig sen. Alla har ju en så den måste ju vara bra.

Hade det varit din andra, tredje, fjärde Rolex hade du garanterat tänkt annorlunda.

Date eller no date är väl den stora frågan. Slå en tärning? :)

Hej klockgalningar!
Jag fyller 18 i februari och vad passar bättre då än att införskaffa sig sin första Rolex?
Redan sen jag blev klocknörd för över två år sedan, har jag varit bestämd att jag ska markera min 18års dag med något väldigt speciellt. Därför har jag under de senaste året jobbat och lagt undan pengar inför kommande köp.
Nu är det snart dags och jag har på allvar börjat överväga olika modeller. Har gjort min research och kommit fram till föjande:

Vill att köpet ska bli helt rätt då detta ska bli en keeper. Jag strävar efter en klassisk rolex, med tidslös design. Trots att jag kommer införskaffa annat i framtiden vill jag att den ska passa till det mesta, d.v.s. dagligt bruk, kostym, skidbacken osv.
De modeller som står sig är; (utan inbördes ordning)
1. Rolex explorer 1 (ref 214270) 39mm
2. Rolex Submariner (ref 114060) aka no date
3. Rolex Submariner date ref (116610LN)
(Har känt på klockorna hos AD men kan fortfarande inte bestämma mig).

Det negativa jag har på Sub-c är väll främst att den är väldigt mainstream. Annars så är det en helt fantastisk klocka med grym historia, och helt klart en ikon inom klockvärlden.
Gällande Explorern så tänker jag att den flyger mer under radarn, vilket jag ändå kan tycka är positivt för de mesta.
Min baktanke med denna tråd är helt enkelt att få ännu mer kött på benen. Vilken klocka passar bäst -och varför? Vissa saker uppenbarar sig inte på papper utan märks först när man självt ägt klockan ett tag.

Vill också tillägga att jag är ute efter nytt från AD. Begagnat är inte ett alternativ för tillfället. :)

Disclaimer: kom inte med kommentarer som "varför jag köper en rolex" eller "du kan göra mycket annat för den pengen". Tack på förhand.

Explorer I är ju en självklarhet;
Den passar till allt.
Den är billigare.
Den är mer stilren.
Den är inte lika vanlig som Subben.
Den har den moderniserade urverket med paraflex så den ska vara mer stöttålig än den i subben.

Tvivlar att den extra vattentåligheten på subben är nödvändig då Explorer har 100 m vilket i sig är tillräckligt för bad, snorkling och bastu. Datumfunktion är enligt mig onödig och irriterande när man har fler klockor...

This is a ”no brainer” go for the Explorer

Tillbaka
Topp