Om du får en Rolex för under 1500kr så sure.
Kanske dags att ta denna diskussionen i en PM tråd om ni nu vill fortsätta.
400 euro(in till eu) och 500 USD (ut ur USA) är gränsen mig veterligen. Men absolut vi kan ta i pm om jag har fel!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Om du får en Rolex för under 1500kr så sure.
Kanske dags att ta denna diskussionen i en PM tråd om ni nu vill fortsätta.
Inte för att vara sån men vad har du med det att göra och hur vet du vad som är bättre för TS?Du är 17, vad ska Du med rolex till om jag får fråga bättre att spendera till bil/fler resor?
Den nya Rollen från en AD tar jag.400 euro(in till eu) och 500 USD (ut ur USA) är gränsen mig veterligen. Men absolut vi kan ta i pm om jag har fel!
Måste det vara nytt? Finns massa begagnat! Typ 14060 eller 16610 kan fås väldigt billigt (relativt).Hej alla klocksnackare.
Jag har tänkt köpa min första Rolex, (nån stål-rålle så som explorer 1 eller en sub). I samband med att jag ska till New York inom snar framtid tänkte jag att det skulle passa utmärkt att handla där, ELLER?
Jag undrar hur priser skiljer sig från AD:s hemma i Sverige jämfört med AD:s där? Är det olika recommended retail prices? Och hur blir det till exempel med momsavdrag, större prutmån osv?
Rent allmänt tänker jag att det borde bli billigare att handla där eftersom utbudet är större, och framförallt nu när dollarn är relativt svag.
Skriv gärna om ni har koll på hur läger ser ut och gärna också om ni har egna erfarenheter av att handla i New York, miami, LA, liknande.
(Förstår att denna typ av tråd gör vissa upprörda, kanske tycker ni att jag borde stödja lokala försäljare). Men som svar till det är situation så simple som att min ekonomi helt enkelt inte tillåter att rent av kunna strunta i potentiella avdrag/rabatter.
http://www.tullverket.se/tullochskattefriavaror.4.7df61c5915510cfe9e710955.html400 euro(in till eu) och 500 USD (ut ur USA) är gränsen mig veterligen. Men absolut vi kan ta i pm om jag har fel!
Vet någon retail price i USA? För har sett att det ligger på 7500-8000USD på sub no date. Vilket i princip motsvarar samma pris som i Sverige. Skulle man då ockås lägga på en 25% moms i tullen blir det ju 25% dyrare än vad de säljs för i Sveige?!
Tullen finns ju för att gynna/skydda inhemsk handel mot konkurrens från utlandet, så ja, vill du så gärna köpa i USA så får du skatta köpet både där och här.Vet någon retail price i USA? För har sett att det ligger på 7500-8000USD på sub no date. Vilket i princip motsvarar samma pris som i Sverige. Skulle man då ockås lägga på en 25% moms i tullen blir det ju 25% dyrare än vad de säljs för i Sveige?!
Du menar om USD någonsin ligger runt 5-6kr igen!Kommer inte löna sig förrän USDSEK ligger runt 5-6. Förutom om du eventuellt kan övertyga den dynamiska duon Draghi & Ingves att sluta med valutainterventioner så får du helt enkelt åka söderut inom EU om du vill spara pengar (både resa, hotell och klocka)!
Haha exakt...Du menar om USD någonsin ligger runt 5-6kr igen!
Är jag ensam om att tycka att införsel av en Rolle utan att betala moms och tull är ungefär som att köra för fort?Edit: väldigt off topic nu. Känns som vi slutar där. Uppmuntrar ingen att göra något olagligt. Betala i tullen eller köp inom EU (om över 4300kr)
Är jag ensam om att tycka att införsel av en Rolle utan att betala moms och tull är ungefär som att köra för fort?
Det får man inte heller göra men jag känner ingen som inte gjort det.
TS måste vara enormt nöjd med all fantastisk hjälp som givits. Två-tre bra svar och resten ett sammelsurium av annat... Jag ska också till NY (först nästa år dock) och är faktiskt intresserad av det tråden handlar om. Om någon har fler tips tar jag tacksamt emot dessa.
Ta en tur till Kanada på hemvägen och köp där istället. Mycket bättre priser och rabatter där.TS måste vara enormt nöjd med all fantastisk hjälp som givits. Två-tre bra svar och resten ett sammelsurium av annat... Jag ska också till NY (först nästa år dock) och är faktiskt intresserad av det tråden handlar om. Om någon har fler tips tar jag tacksamt emot dessa.
Ja, men nej. Tack ändåTa en tur till Kanada på hemvägen och köp där istället. Mycket bättre priser och rabatter där.
När vi var där för 3 år sedan varnades det mycket för schyssta kopior. Så var på din vakt och dubbelkolla alltHakar på den här tråden med en breddad fråga om klockor i NY. Ska dit om två veckor och tänkte kolla runt på klockor och undrar vilka ställen jag bör prioritera (ska såklart besöka Rolex på femte avenyn, men utöver det)? Har hittat denna guide på Hodinkee, men vad av detta kan vara intressant, tänker främst vintage: http://hoodinkee-beta.squarespace.com/nyc-watch-guide
Det avgör saken, det får bli se men inte köpa.Vad ska ni till New York och köpa klockor för? Precis som London är det i princip omöjligt att plocka upp en stålmodell utan lång väntetid från Rolex AD. I London skriver de inte upp folk på väntelistor för Rolex stål längre såvida du inte har god relation med AD. För mycket rikt folk på en liten landyta. Så även utanför Rolex AD är det svindyrt, aka "New York pricing". Satsa på mindre ADs, i mindre städer i sydliga Europa så ska ni får se på snabb leverans och generösare rabatt.
Om du mot förmodan plockar upp någonting behöver du inte oroa dig för momssmäll. Kontrollen är i princip obefintlig.
Du missade det här med KS regelverk trots att de finns i tråden. Här avhandlar vi inte olagligheter som t.ex momsfusk.Vad ska ni till New York och köpa klockor för? Precis som London är det i princip omöjligt att plocka upp en stålmodell utan lång väntetid från Rolex AD. I London skriver de inte upp folk på väntelistor för Rolex stål längre såvida du inte har god relation med AD. För mycket rikt folk på en liten landyta. Så även utanför Rolex AD är det svindyrt, aka "New York pricing". Satsa på mindre ADs, i mindre städer i sydliga Europa så ska ni får se på snabb leverans och generösare rabatt.
Rensa upp i resten av tråden då. Rekommenderade aldrig att han skulle momsfuska men förklarade hur det låg till.Du missade det här med KS regelverk trots att de finns i tråden. Här avhandlar vi inte olagligheter som t.ex momsfusk.
Läser du hela tråden så ser du att de som diskuterat momsfrågan (däribland jag ) snabbt blev tillrättavisade av övriga medlemmar precis som du blev nu .Rensa upp i resten av tråden då. Rekommenderade aldrig att han skulle momsfuska men förklarade hur det låg till.
Det är en låg uppklarningsprocent på rätt många brott så vi behöver inte uppmuntra till nya brott. För den typen av diskussioner finns Flashback.Rensa upp i resten av tråden då. Rekommenderade aldrig att han skulle momsfuska men förklarade hur det låg till.