• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpguide olika flygplatser

mmh

Panerai
2-Faktor
Om det inte redan är nämt, upptäckte detta på Heathrow igår :smug:
IMG_0239.JPG
Vilken terminal?
 
J

Jackson

Guest
Men hoppas du blir nöjd med den
Och hoppas inte ditt flyg blir försenat så dom har tid att siza länken !
När jag köpte en op 116000 på gassan i våras så insåg jag att mitt flyg gick från deras nya billighetsterminal och att jag inte skulle ha tillgång till den stora terminalen så fick vöna och be för vakterna och blev eskorterad in till stora terminalen via alla säkerhetskontroller och hämta upp klockan och sen ut via stora utgången och in i nästa säkerhetskontroll för att komma till min gate.. flygplatser är skit ibland !
Jag måste bara fråga, hur mycket fick du ge för din 116000 på gassan?
Jag är och har varit väldigt sugen på en med blå tavla en längre tid nu.
Mvh
 

Rulle

Audemars
Jag måste bara fråga, hur mycket fick du ge för din 116000 på gassan?
Jag är och har varit väldigt sugen på en med blå tavla en längre tid nu.
Mvh
Jag beställde den två dagar före förra höjningen så fick ge runt 37 tusen för den!
Du får kanske räkna runt 39-40 för den nu !

Dock var euron mycket lägre då med så man tjäna lite mer på de då !
 
J

Jackson

Guest
Jag beställde den två dagar före förra höjningen så fick ge runt 37 tusen för den!
Du får kanske räkna runt 39-40 för den nu !

Dock var euron mycket lägre då med så man tjäna lite mer på de då !
Okej det var ett bra pris! Ja det är ju värt, men då skall man hitta en riktigt billig resa bara för att åka och köpa en haha.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
God morgon.

Jag skeppar mig själv och familjen till Thailand om dryga två veckor, lagom tills det att solen återigen tittar fram där och molnen (som enbart tittar fram nattetid) färgas ljust rosa.

Vi mellanlandar i Abu Dhabi, och såvitt jag kunnat se har de en Tag Heuer Store där. Någon som landat där i närtid? Utbud, samt prisläge?
 

Olaola

Panerai
Inte flygplats men frågar ändå...
Skall ner till Bad Gastein i slutet av veckan.
Vet någon om det finns några roliga klockbutiker där? :)
 
Ska iväg på resa och kommer att ha en ganska seg hemresa och väljer mellan att stanna över natten på antingen Tegel i Berlin eller Dusseldof. Någon som har erfarenheter av dessa och kan säga vilken som är att föredra. Så klart är gärna info kring klockfaciliteterna på respektive plats av intresse :)
 

Olaola

Panerai
Ska iväg på resa och kommer att ha en ganska seg hemresa och väljer mellan att stanna över natten på antingen Tegel i Berlin eller Dusseldof. Någon som har erfarenheter av dessa och kan säga vilken som är att föredra. Så klart är gärna info kring klockfaciliteterna på respektive plats av intresse :)
Tegel hade tyvärr inte mycket i klockväg som intresserade mig när jag var där i somras.
 

Spincini

Rolex
2-Faktor
Ska iväg på resa och kommer att ha en ganska seg hemresa och väljer mellan att stanna över natten på antingen Tegel i Berlin eller Dusseldof. Någon som har erfarenheter av dessa och kan säga vilken som är att föredra. Så klart är gärna info kring klockfaciliteterna på respektive plats av intresse :)
Har bara landat på Tegel och som flygplats är den riktigt tråkig. Har för mig att TAG Heuer har butik;)
 

Jimmie

Breitling
Mitt 20:e inlägg Grattis till mig :p:woot: Jag har ringt butikerna på flygplatsen och det här verkar ju stämma. Men dom kan inte berätta för dig
om vilka klockor dom har i lager. Så det är en ren chansning att åka dit. Ett obs till är att man kan inte nå butikerna när man flyger med vissa flygbolag.
 

Olaola

Panerai
Mitt 20:e inlägg Grattis till mig :p:woot: Jag har ringt butikerna på flygplatsen och det här verkar ju stämma. Men dom kan inte berätta för dig
om vilka klockor dom har i lager. Så det är en ren chansning att åka dit. Ett obs till är att man kan inte nå butikerna när man flyger med vissa flygbolag.
Grattis:D okej, det är ju väldigt intressant att veta om man har acces eller inte... någon som vet hur man vet det?
 

Rulle

Audemars
Grattis:D okej, det är ju väldigt intressant att veta om man har acces eller inte... någon som vet hur man vet det?
Dom har en billighetsterminal dit blandannat norweigan flyger där har man inte access till stora terminalen..

Läser ni längre bak så kan ni se !
Är mn en återkommande kund kan man boka klockor men i regel kan man inte boka splrtrolex.. alla andra går att betala i förväg och hämta ut när man reser hem .. gäller inte inkommande flighter till schipol !
 

Olaola

Panerai
Dom har en billighetsterminal dit blandannat norweigan flyger där har man inte access till stora terminalen..

Läser ni längre bak så kan ni se !
Är mn en återkommande kund kan man boka klockor men i regel kan man inte boka splrtrolex.. alla andra går att betala i förväg och hämta ut när man reser hem .. gäller inte inkommande flighter till schipol !
Tackar! Så om man bokar en weekend i Amsterdam får man inte acces? Reste via Schipol till Kaula Lumpur för ett par år sedan, då besökte jag bl.a. Gassan.
 

Rulle

Audemars
Tackar! Så om man bokar en weekend i Amsterdam får man inte acces? Reste via Schipol till Kaula Lumpur för ett par år sedan, då besökte jag bl.a. Gassan.
Jo åker du med tex sas eller klm så är de inga problem !
Åkte med norweigan min andra gång jag köpte rolex hos gassan å lyckades ändå komma in till stora terminalen efter mycket snack men det blev lite problamatiskt men löste sig fast rekomendersr ingen att göra det för det tar tid att gi in å ut för att sen gå in i säkerhetskontrollen i "billigheysterminalen"
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Då jag reser en hel del i mitt jobb så tänkte jag köra en liten gudie på flygplatsers klockutbud runt om i världen. Har folk egna erfarenheter etc, så fyll bara på!

(Vill även tillägga att detta är min egna erfarenheter och att det jag skriver nedan givietvis kan komma att ändras eller vara felaktigt.)

Först ut:

Flygplats: Schiphol, Amsterdam

Allmän fakta: Har flera klockbutiker i de olika delarna av flygplatsen och säljer klockor från de flesta större tillverkarna. Bland dessa hittar man Rolex, AP, IWC, Breitling, Omega och JLC för att nämna några.

Samtliga butiker ägs av det stora diamantföretaget Gassan diamonds och har funnits på flygplatsen sedan 1967. Som en liten anekdot kan nämnas att det var den första butiken utanför Schwiez som fick börja sälja Rolex på en flygplats. Dom butikerna jag beskriver ligger airside.

Givetvis säljer dom även diamanter vilket kanske inte är till någon direkt förvåning.

Butiker: Som sagt så finns det ett flertal butiker på flygplatsen i de olika terminaldelarna där en uppsjö av märken finns att tillgå. I hall 2 (non-Schengen) ligger den enda rena Rolexbutiken som även har ett begränsat utbud av Tudor, de övriga butikerna säljer också Rolex men inte Tudor. Det fina i kråksången är att det under Schiphol finns ett transportsystem som gör det väldigt enkelt för dig som kund då dom kan skicka klockorna kors och tvärs mellan butikerna och man behöver alltså inte ränna runt.

Utbud: Som sagt många olika märken och i mina ögon med ett brett utbud i lager. Har bland annat sprungit på Rolex Daytona i stål ett par gånger, en klocka med många års kö i vissa delar av världen. Ibland kan det vara lite tomt i hyllorna under helgerna men min uppfattning är att dom får väldigt stora leveranser av klockor regelbundet. Dom har även en svensk försäljare som vanligtvis jobbar i hall 1 (Schengen).

Pris: Prisbilden är bra men för oss svenskar spelar givetvis även eurokursen stor roll. Priserna ligger på ca 20-30% under listpris. Vad gäller populära modeller i stål så skulle jag vilja säga att prutmånen är noll, men när det gäller mindre populära modeller samt modeller i ädelmetal kan det gå att pruta något.

Köp: Alla avresande resenärer får handla oavsett destination, alltså även inom EU, detta var ett undantag Holland krävde vid inträdet i EU vilket givetvis är bra för oss konsumenter. På kvittot är även momsen registrerad så man slipper problem om man mot förmodan blir intagen i den svenska tullen.

Länkar:
http://www.gassanschiphol.com/Home-n62m62
http://www.gassan.com/?lang=en

Happy hunting!
bra initiativ, även jag reser säkert 16 resor om året till APAC, Americas och inom EMEA. Kan dock inte flygplatserna utantill men brukar alltid kolla, prata och jämföra i klockbutiker jag passerar. Dock verkar det (med något undantag) ibland vara bättre prutmån inne i städerna och ex HK, UAE etc är ju skattefria zooner så där absolut ingen vits med att handla i flygplats taxfree med begr utbud och service (få i lager och egen urmakare/teknisk kunnig på plats etc)
 

Olaola

Panerai
Jo åker du med tex sas eller klm så är de inga problem !
Åkte med norweigan min andra gång jag köpte rolex hos gassan å lyckades ändå komma in till stora terminalen efter mycket snack men det blev lite problamatiskt men löste sig fast rekomendersr ingen att göra det för det tar tid att gi in å ut för att sen gå in i säkerhetskontrollen i "billigheysterminalen"
Vad bra, då är semestern räddad :D
 

Odishon

Friends of KS
Drar till Tokyo om dryga månaden. Förra vändan (jan 2016) såg jag man "sparde" 10-15% i alla fall på Oyster-modellerna som omräknat då startade på 37' för en 116000. Nu är ju yen betydligt dyrare men nån som nyligen sett senaste prisnivån där? Vanliga klockor ligger ju halva priset.. som seiko eller casio top-end. Men Rolle är ju mer globalt prissatt så lite mindre spread. Vet en 1160000 springer iväg till 44K i butik i Tokyo men helsike få reda på flygplatspriset :) förutom de 8% moms då..
 
Topp