• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpguide olika flygplatser

JohnDoe

Rolex
Kan upplysa om att Oslo AirPort kanske man inte skall köpa sin klocka, litet utbud och dyrt...
527eed9ed2a03e52c6deefe6d940285d.jpg

02f97725b607abf89453888475c4d42f.jpg

1ef1f5ca32c70adf5e3fa5a3912fe44e.jpg

26854fc0104796c489a656a4b733fc67.jpg
I norge är allt dyrt...
 

M021

Rolex
2-Faktor
Priserna på Schipol skiljer sig från andra EU länder då det var Hollands undantag vid inträdet i EU ( eller EMU?) Dvs att Schipol skulle få fortsätta sälja taxfree inom EU. Men jag fick inte heller ihop det med att man skulle betala momsen i hemlandt istället, men de sa så i flera butiker iaf. Fanns även någon begränsning i mängden och eller priset på sprit/tobak som var undantaget undantaget om du hänger med.

Tror nog personligen att det är tämligen riskfritt iaf.

BTW så sa de på Gassan att de hade två års väntetid på ståldaytona om nu någon undrar.

1 Daytona / varannan månad drygt fick jag av gubben med störst koll (såhär långt, som alltid bär vintage Omega speedmaster) i Rolex butiken på Schiphol. Dom säljer sjuka volymer så dom får en del. Flyger någon gång i veckan så man märker skillnad på när en leverans precis kommit eller motsatsen.
Dock så säljs dom inom loppet av 3-4 efter skyltning enligt honom. Vad jag vet jobbar dom inte med kölistor på Schiphol över huvud taget. Endast i Centrala Amsterdam hos Gassan. Går dock att pruta ner till samma priser som på flygplatsen.
 

Jacob T.

Breitling
2-Faktor
Jag var i Hong Kong förra året, i finansdistrikten finns det några riktigt bra ADs till bra priser, pm:a så ska jag leta upp namnet
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Kan meddela för er som reser fram och tillbaks till staterna att det inte längre finns någon klock affär på Keflavik flygplats på Island :(
 
Senast ändrad:

Hmpson

Cartier
Skrev samma fråga i en annan tråd och blev tipsad om att ta den här istället: Jag är ute efter en Speedy pro. Jag letar begagnad, men blir lite nyfiken på om man kan komma ned i pris om man köper en ny utomlands/flygplats. Jag har en kompis som är pilot och som flyger i europa. Kan man tjäna något och ändå bete sig lagligt? Någon som har erfarenhet?
 

Rajding

Omega
Gassan på Shiphol har haft ett tragiskt utbud av Rollar när jag kommit förbi. Så om du är ute efter en Daytona och inte vill vänta en evighet så är det svenska AD's som gäller. Var inne på Bergströms Gbg idag, dom hade 116520 med både vit och svart tavla inne. Och fler på ingång.
 

fsdfsdf

Omega
finns det någon som har erfarenhet av Newark?

Väldigt sent svar här - men efter att ha varit på Newark ca 30 gånger senaste åren kan jag säga att det i princip är helt dött i klockväg (förutom parfymklockor i parfymbutiker) såvida jag inte har missat någon terminal.

I princip är min erfarenhet att det mesta av är USA rätt trist när det kommer till flygplatser och exklusiv shopping. Man får vara glad för en Hudson-tidningsbutik, diverse snabbmatsinrättningar och sports-barer. Förmodligen för att så mkt av trafiken är inrikes...?
 

Räven

Cartier
Då jag reser en hel del i mitt jobb så tänkte jag köra en liten gudie på flygplatsers klockutbud runt om i världen. Har folk egna erfarenheter etc, så fyll bara på!

(Vill även tillägga att detta är min egna erfarenheter och att det jag skriver nedan givietvis kan komma att ändras eller vara felaktigt.)

Först ut:

Flygplats: Schiphol, Amsterdam

Allmän fakta: Har flera klockbutiker i de olika delarna av flygplatsen och säljer klockor från de flesta större tillverkarna. Bland dessa hittar man Rolex, AP, IWC, Breitling, Omega och JLC för att nämna några.

Samtliga butiker ägs av det stora diamantföretaget Gassan diamonds och har funnits på flygplatsen sedan 1967. Som en liten anekdot kan nämnas att det var den första butiken utanför Schwiez som fick börja sälja Rolex på en flygplats. Dom butikerna jag beskriver ligger airside.

Givetvis säljer dom även diamanter vilket kanske inte är till någon direkt förvåning.

Butiker: Som sagt så finns det ett flertal butiker på flygplatsen i de olika terminaldelarna där en uppsjö av märken finns att tillgå. I hall 2 (non-Schengen) ligger den enda rena Rolexbutiken som även har ett begränsat utbud av Tudor, de övriga butikerna säljer också Rolex men inte Tudor. Det fina i kråksången är att det under Schiphol finns ett transportsystem som gör det väldigt enkelt för dig som kund då dom kan skicka klockorna kors och tvärs mellan butikerna och man behöver alltså inte ränna runt.

Utbud: Som sagt många olika märken och i mina ögon med ett brett utbud i lager. Har bland annat sprungit på Rolex Daytona i stål ett par gånger, en klocka med många års kö i vissa delar av världen. Ibland kan det vara lite tomt i hyllorna under helgerna men min uppfattning är att dom får väldigt stora leveranser av klockor regelbundet. Dom har även en svensk försäljare som vanligtvis jobbar i hall 1 (Schengen).

Pris: Prisbilden är bra men för oss svenskar spelar givetvis även eurokursen stor roll. Priserna ligger på ca 20-30% under listpris. Vad gäller populära modeller i stål så skulle jag vilja säga att prutmånen är noll, men när det gäller mindre populära modeller samt modeller i ädelmetal kan det gå att pruta något.

Köp: Alla avresande resenärer får handla oavsett destination, alltså även inom EU, detta var ett undantag Holland krävde vid inträdet i EU vilket givetvis är bra för oss konsumenter. På kvittot är även momsen registrerad så man slipper problem om man mot förmodan blir intagen i den svenska tullen.

Länkar:
http://www.gassanschiphol.com/Home-n62m62
http://www.gassan.com/?lang=en

Happy hunting!
Grym guide. Tack!
 

Dexter86

Cartier
Jag kollade faktiskt inte upp några priser på Rolex tyvärr
Men kan säga som exempel att Omega Speedmaster professional (som jag är ute efter) gick på 3300 euro
Så det är väl någorlunda snarlika priser som Italien o Tyskland misstänker jag
 

Guden

Cartier
Skrev samma fråga i en annan tråd och blev tipsad om att ta den här istället: Jag är ute efter en Speedy pro. Jag letar begagnad, men blir lite nyfiken på om man kan komma ned i pris om man köper en ny utomlands/flygplats. Jag har en kompis som är pilot och som flyger i europa. Kan man tjäna något och ändå bete sig lagligt? Någon som har erfarenhet?
Har du kanske fått någon mer info om detta? :)
 

Zingo

Rolex
Schiphol
Då det varit mycket snack om priserna på Schiphol så drog jag lite bilder på priserna, beklagar kvaliteten på bilderna. Tre som inte fanns i montern:
- Submariner svart (116610LN), 6.198 EUR
- Submariner grön (116610LV), 6.570 EUR (inte i lager)
- GMT II svart-blå (116710BLNR), 6.487 EUR (inte i lager)

Diverse bilder på priser:
IRXBIUX.jpg

pOQr74k.jpg

zKZjaH1.jpg

Qykza9O.jpg

NRZjs0E.jpg

c8o2syM.jpg

82fwpZk.jpg

8TIr1us.jpg

FzH7ffu.jpg

yociSbR.jpg

cM9qHYz.jpg

VSodovw.jpg

CJmSp7d.jpg

7g0o25u.jpg

jRc0IRv.jpg

Psp810E.jpg

wb8VYhv.jpg
 

Rulle

Audemars
Blir rätt nimt att hämta upp klockan när man betalt den iförväg dessutom bara att traska in och kasta upp passet fast det jobbiga är att dom ite har någon urmakare direkt i butiken och måste skicka ut klockan till butiken utanför terminalen för att siza den ... Passar den inte efter första omgången så skickar dom ut den igen (detta tar kanske max 15 min per tur) så kom i tid om du ska köpa klocka på schipol!
 
Topp