JohnDoe
Guld
I norge är allt dyrt...Kan upplysa om att Oslo AirPort kanske man inte skall köpa sin klocka, litet utbud och dyrt...
![]()
![]()
![]()
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
I norge är allt dyrt...Kan upplysa om att Oslo AirPort kanske man inte skall köpa sin klocka, litet utbud och dyrt...
![]()
![]()
![]()
![]()
Priserna på Schipol skiljer sig från andra EU länder då det var Hollands undantag vid inträdet i EU ( eller EMU?) Dvs att Schipol skulle få fortsätta sälja taxfree inom EU. Men jag fick inte heller ihop det med att man skulle betala momsen i hemlandt istället, men de sa så i flera butiker iaf. Fanns även någon begränsning i mängden och eller priset på sprit/tobak som var undantaget undantaget om du hänger med.
Tror nog personligen att det är tämligen riskfritt iaf.
BTW så sa de på Gassan att de hade två års väntetid på ståldaytona om nu någon undrar.
hittade du nått på Doha? Koll på rolexpriser?Tack för infot.
Hittade också http://dohahamadairport.com/shop och hoppades att jag skulle få fram ett telenummer eller mailadress, men lyckades inte.
Jag har cirka 2-3 timmar på mig så jag får hoppas att jag hittar butiken och utan att missa flyget vidare...![]()
finns det någon som har erfarenhet av Newark?
Grym guide. Tack!Då jag reser en hel del i mitt jobb så tänkte jag köra en liten gudie på flygplatsers klockutbud runt om i världen. Har folk egna erfarenheter etc, så fyll bara på!
(Vill även tillägga att detta är min egna erfarenheter och att det jag skriver nedan givietvis kan komma att ändras eller vara felaktigt.)
Först ut:
Flygplats: Schiphol, Amsterdam
Allmän fakta: Har flera klockbutiker i de olika delarna av flygplatsen och säljer klockor från de flesta större tillverkarna. Bland dessa hittar man Rolex, AP, IWC, Breitling, Omega och JLC för att nämna några.
Samtliga butiker ägs av det stora diamantföretaget Gassan diamonds och har funnits på flygplatsen sedan 1967. Som en liten anekdot kan nämnas att det var den första butiken utanför Schwiez som fick börja sälja Rolex på en flygplats. Dom butikerna jag beskriver ligger airside.
Givetvis säljer dom även diamanter vilket kanske inte är till någon direkt förvåning.
Butiker: Som sagt så finns det ett flertal butiker på flygplatsen i de olika terminaldelarna där en uppsjö av märken finns att tillgå. I hall 2 (non-Schengen) ligger den enda rena Rolexbutiken som även har ett begränsat utbud av Tudor, de övriga butikerna säljer också Rolex men inte Tudor. Det fina i kråksången är att det under Schiphol finns ett transportsystem som gör det väldigt enkelt för dig som kund då dom kan skicka klockorna kors och tvärs mellan butikerna och man behöver alltså inte ränna runt.
Utbud: Som sagt många olika märken och i mina ögon med ett brett utbud i lager. Har bland annat sprungit på Rolex Daytona i stål ett par gånger, en klocka med många års kö i vissa delar av världen. Ibland kan det vara lite tomt i hyllorna under helgerna men min uppfattning är att dom får väldigt stora leveranser av klockor regelbundet. Dom har även en svensk försäljare som vanligtvis jobbar i hall 1 (Schengen).
Pris: Prisbilden är bra men för oss svenskar spelar givetvis även eurokursen stor roll. Priserna ligger på ca 20-30% under listpris. Vad gäller populära modeller i stål så skulle jag vilja säga att prutmånen är noll, men när det gäller mindre populära modeller samt modeller i ädelmetal kan det gå att pruta något.
Köp: Alla avresande resenärer får handla oavsett destination, alltså även inom EU, detta var ett undantag Holland krävde vid inträdet i EU vilket givetvis är bra för oss konsumenter. På kvittot är även momsen registrerad så man slipper problem om man mot förmodan blir intagen i den svenska tullen.
Länkar:
http://www.gassanschiphol.com/Home-n62m62
http://www.gassan.com/?lang=en
Happy hunting!
Det va några svårflörtade jävlar på Schiphol, gick inte ner en euro i pris
Har du kanske fått någon mer info om detta?Skrev samma fråga i en annan tråd och blev tipsad om att ta den här istället: Jag är ute efter en Speedy pro. Jag letar begagnad, men blir lite nyfiken på om man kan komma ned i pris om man köper en ny utomlands/flygplats. Jag har en kompis som är pilot och som flyger i europa. Kan man tjäna något och ändå bete sig lagligt? Någon som har erfarenhet?
Tyvärr inte. Men jag har min speedy iaf.Har du kanske fått någon mer info om detta?![]()
Dom berättar aldrig hur många dom har i lager och det är rätt lätt att få dom att boka klockor mot förbetalning!Kan man ringa och fråga lager och priser på Gassan?
Det finns klockor där.Har någon koll på om Bangkoks flygplats har klockor?