• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd, Omega Speedmaster vs IWC 3717

Omega eller IWC?

  • Omega

    Röster: 27 38.6%
  • IWC

    Röster: 43 61.4%

  • Totala väljare
    70

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Som alltid ( fick lära mig det snabbt här )

Prova båda, den som ger dig störst leende skall du ha.

Min personliga åsikt ( kan skapa upplopp nu ..... ) jag hade aldrig köpt omega, haft en seamaster och jag tyckte den var så tråkig så klockorna stannade ;). Jag tycker inte omega lyckats göra speciellt snygga klockor, inget som tilltalar mig.


Alla tycker ju om olika. Tycker Speedien är typ det snyggaste Omega gjort (AT Skyfall och PO 2500 är oxå riktigt fina). Men det känns som att tavlan på IWC'n "lever" mer. Åtminstone på bilder.

Omröstningen säger ju sitt klart och tydligt men bland kommentarerna i tråden är det jämnt :)

Får jaga ifatt en 3777a och prova en Speedie samtidigt för att se vilken som får mig att le mest!
 

DrDre

Patek
Jag gillar min gamla 3706 flieger med tritium ;)
Blir en härlig vintage look!

Tycker den är snyggare på många sätt än dom nyare modellerna. Även ifall man blir sugen på nyare iwc me… Man har som sagt klocksjukan :)


a2e7ygaq.jpg

Jag gillar verkligen den modellen. Nyansen på urtavlan är ju lite åt det grå hållet och med gulnat tritium som på ditt ex så blir det ju en härlig vintagekänsla. De nyare har ju en en djupsvart tavla.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Har vart iväg och provat båda nyss. Kan ju inte säga att valet blev lättare precis.

Provade en 3777a men antar att storleken inte skiljer allt för mycket gentemot 3717. Testade både på länk och läder och skulle välja länken över lädret 10 av 10 gånger. Vilken länk! Lädret var riktigt taskigt tyckte jag men det lär väl ge med sig efter ett tag.

IWC'n var betydligt biffigare än Omegan som redan påpekat s i tråden men ändå inte för biffig för mina handleder. Tycker nog dock att Speedien sitter skönare på mig. Dock känns det inte helt rättvist att säga så då länkarna sladdrade en del på båda klockorna :)

Det som talar för Speedien är att den är billigare, smidigare, lättare att hitta och lätt att flippa. Gillar ej länken dock på nya reffarna.

IWC'n är snyggare och tror jag skulle vänja mig rätt snabbt vid sizen. Dyrare dock och skulle behöva spara ett tag till.

Väger 55/45 till Speediens fördel. Kanske satsa på en Speedie som förstaklocka. Min resa har ju knappt börjat så lär väl hinna prova på en pilot chrono också :)

HTC One via Tapatalk
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Har vart iväg och provat båda nyss. Kan ju inte säga att valet blev lättare precis.

Provade en 3777a men antar att storleken inte skiljer allt för mycket gentemot 3717. Testade både på länk och läder och skulle välja länken över lädret 10 av 10 gånger. Vilken länk! Lädret var riktigt taskigt tyckte jag men det lär väl ge med sig efter ett tag.

Har man en gång vant sig vid en IWC på länk vill man inte ha något annat. Har två på samma fina länk. Kolla gärna min recension här:

https://klocksnack.se/threads/recension-av-länk-till-iwc-mark-xvi-m-fl.10306/

Det är bara att spara en stund till eller köpa en begagnad. Du kommer aldrig att ångra dig. Har inget emot en Speedy (bortsett från myriaden av versioner ...), men varför köpa något som alla redan har eller har haft? ;)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Blev lite fel i mitt föregående inlägg, men jag hoppas att det framgår vad som är ett citat och vad som är min kommentar.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Har man en gång vant sig vid en IWC på länk vill man inte ha något annat. Har två på samma fina länk. Kolla gärna min recension här:
https://klocksnack.se/threads/recension-av-länk-till-iwc-mark-xvi-m-fl.10306/
Det är bara att spara en stund till eller köpa en begagnad. Du kommer aldrig att ångra dig. Har inget emot en Speedy (bortsett från myriaden av versioner ...), men varför köpa något som alla redan har eller har haft? ;)
Jodå spanade in den recensionen idag faktiskt!

Jadu det är en bra fråga. Dock så är den billigaste 3717 på C24 med länk nästan dubbla budgeten vilket är rätt segt.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Vad tror ni om storleken på min arm? Tycker den ser rätt stor ut på bild iom att bandhornen sticker ut som de gör. Upplevde den dock inte som så stor när jag testade den.
Stor skillnad att testa en 3777a på ojusterad länk å denna på läder som satt skönt (tyckte lädret var taskigt dock)

JVDPjAE.jpg


HTC One via Tapatalk
 

Malcolm Y

Omega
Självklart Speedmastern, det enda som talar emot är att den saknar datum. Men nuförtiden har ju alla smartfån så det löser sig ändå. IWCn är också nice, men har inte samma historia som Speedyn och saknar helt ikonstatus.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
... och saknar helt ikonstatus.

Eller inte? Flygkkockan som har varit med ett tag längre än månklockan? Förvisso har den med tiden förändrats lite i taget men grunddesignen är kvar. Den har anor som sträcker sig ända till ww2, om inte tidigare.

Men månklockan är ju helt klart en värdig om man är ute efter en klassisk kronograf.
 

Malcolm Y

Omega
Eller inte? Flygkkockan som har varit med ett tag längre än månklockan? Förvisso har den med tiden förändrats lite i taget men grunddesignen är kvar. Den har anor som sträcker sig ända till ww2, om inte tidigare.

Men månklockan är ju helt klart en värdig om man är ute efter en klassisk kronograf.


Jag håller faktiskt med, var kanske lite starkt utryckt att IWCn helt saknar ikonstatus. Men "månklockan" (du nämner det själv:)) är ju faktiskt den officiella NASA dinkan.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Ingen som tycker klockan verkar vara för stor för mig iaf. Skönt ;)

Kollade igenom lite bilder på IWC'n på instagram och på mer eller mindre samtliga wristshots stack bandhornen ut likt som de gör på min bild.

Lutar allt mer åt IWC'n. Det som talar för Omegan är det ekonomiska och att den är lite smidigare.
 
Topp